The Capitals Special Edition: Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης προσπαθούν να ξεπεράσουν την κρίση του COVID-19

Οι κυβερνήσεις επιμένουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία και πακέτα διάσωσης για να τους βοηθήσουν να επιβιώσουν από την ύφεση είτε έχουν ήδη εγκριθεί είτε βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. [Shutterstock/aapsky/Euractiv/TheCapitals]

Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης αντιμετωπίζουν προβλήματα καθώς τα μέτρα καραντίνας για τον κορωνοϊό  συνεχίζουν να μειώνουν τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, η κίνηση είναι χαμηλότερη από 90% σε πολλά μέρη, ενώ οι παγκόσμιες απώλειες είναι πιθανό να ανέλθουν σε περισσότερο από 300 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι κυβερνήσεις επιμένουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία – δεδομένης της συμβολής τους στο ΑΕγχΠ και την απασχόληση – και τα πακέτα διάσωσης για να τις βοηθήσουν να επιβιώσουν στην ύφεση είτε έχουν ήδη εγκριθεί είτε βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Η αεροπορική βιομηχανία των πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ θα πρέπει να αντιμετωπίσει έναν αριθμό παραγόντων, όπως το να λάβει το πράσινο φως από τις υπηρεσίες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ και να αποφύγει τις εκκλήσεις για αύξηση των περιβαλλοντικών της επιδόσεων με αντάλλαγμα τη ρευστή χρηματοδότηση για τη διάσωση των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με ένα εσωτερικό έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είδε η EURACTIV, η εθνικοποίηση εταιρειών σε ζωτικούς τομείς της οικονομίας «ενδέχεται να είναι απαραίτητη», τουλάχιστον προσωρινά, ενώ επιπλέον κεφάλαια θα μπορούσε να τροφοδοτήσουν άλλες εταιρείες και τομείς.

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, ωστόσο, προειδοποιεί για την παροχή ρευστότητας προς διάσωση εταιρειών στο μεταίχμιο της αποτυχίας, που έχουν υπερφορτωθεί με «επισφαλή δάνεια», κάτι που θα μπορούσε να τορπιλίσει τις πιθανότητες επιβίωσης ορισμένων αερομεταφορέων.

Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη χαλαρώσει τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις ως αποτέλεσμα της κρίσης, αλλά στέλνουν ανάμεικτα μηνύματα σχετικά με την απαίτηση παράλληλων πράσινων μέτρων κατά τη διάσωση, καθώς οι Επίτροποι για το κλίμα και τις μεταφορές ιχνηλατούν ελαφρώς διαφορετικές διαδρομές. 

Ο Frans Timmermans είπε στους ευρωβουλευτές την προηγούμενη εβδομάδα ότι η Πράσινη Συμφωνία θα πρέπει να είναι μια κατευθυντήρια αρχή κατά τη διάρκεια της κρίσης και ότι οι χώρες πρέπει να αισθάνονται ελεύθερες να θέσουν πράσινες προϋποθέσεις, ενώ η Adina Vălean υποστηρίζει ότι η επιβίωση των επιχειρήσεων είναι το κύριο μέλημα.

Συνεχίστε να διαβάζετε παρακάτω για να ανακαλύψετε πώς προτίθενται οι κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη να βοηθήσουν τους αερομεταφορείς τους.


ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ

ΠΑΡΙΣΙ

Απεριόριστη στήριξη. Η Air France υποστηρίζει περισσότερες από 350.000 θέσεις εργασίας και οι εργασίες της αποτελούν περίπου το 1% του ΑΕΠ της πατρίδας της, πράγμα που σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα την υποστηρίξει μέχρι τέλους κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η υπουργός Οικολογίας Elisabeth Borne δήλωσε στις 17 Απριλίου, πριν από την ψηφοφορία για τη χορήγηση βοήθειας σε επιχειρήσεις, ότι «η εθνικοποίηση είναι μία από τις δυνατότητες. Αυτό μπορεί επίσης να γίνει με εγγυήσεις για δάνεια σε πρώτη φάση.»

Προς το παρόν, οι νομοθέτες έχουν υιοθετήσει έναν τροποποιημένο προϋπολογισμό για το 2020 που δίνει 20 δισεκατομμύρια ευρώ στον κρατικό οργανισμό μετοχών, ο οποίος κατέχει μερίδιο 14,3% στην Air France-KLM. Οι Κάτω Χώρες (Ολλανδία) κατέχουν επίσης κάτι λιγότερο από το 13% της αεροπορικής εταιρείας, έχοντας διπλασιάσει το μερίδιο τους πέρυσι.

Η εταιρεία, η οποία χάνει 25 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα, βρίσκεται σε περίπλοκη κατάσταση: λειτουργεί μόνο το 10% των πτήσεων και οι 45.000 υπάλληλοί της απασχολούνται με μερική απασχόληση.

Υπήρξε μια έντονη συζήτηση στη Γαλλία σχετικά με τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς που πρέπει να επιβληθούν σε εταιρείες ως αντάλλαγμα για κρατική ενίσχυση, με τους ισχυρούς ευρωβουλευτές Pascal Canfin και Karima Delli και οι δύο να λένε ότι οι διασώσεις πρέπει να είναι «μεταρρυθμιστικές» και όχι δικαιολογία για να συνεχίσουν τις επιχειρήσεις ως συνήθως.

Ωστόσο, στο τέλος, μια τροπολογία ζήτησε απλώς από τις εταιρείες να σέβονται τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς περιορισμούς που ήδη περιλαμβάνονται στον νόμο, ένας περιορισμός που δεν επαρκεί για τις ΜΚΟ.

Οι αεροπορικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες να λειτουργούν στη Γαλλία θα μπορούν να επωφεληθούν από ένα εγκεκριμένο από την ΕΕ σύστημα στήριξης, το οποίο θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να αναβάλει την είσπραξη ορισμένων αεροναυτικών φόρων έως το επόμενο έτος και να προσφέρει στους αερομεταφορείς ένα χρονικό διάστημα χάριτος 24 μηνών για την πληρωμή τους. (EURACTIV.fr)

///

ΧΑΓΗ

Διαλυμένο μπόνους. Η ολλανδική κυβέρνηση επιδιώκει επίσης να τροφοδοτήσει με μετρητά την KLM προκειμένου να προστατεύσει την εθνική της αεροπορική εταιρεία, με δάνεια αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ να είναι η πιο πιθανή επιλογή στο τραπέζι.

Το προηγούμενο σαββατοκύριακο, ο αερομεταφορέας κινήθηκε για να δημιουργήσει δημόσια υποστήριξη για κινήσεις εταιρικής διάσωσης με την κατάργηση ενός προτεινόμενου μπόνους για τον διευθύνοντα σύμβουλό του, το οποίο είχε λάβει εκτεταμένη κριτική.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Pieter Elbers επέμεινε ότι είχε ζητήσει την κατάργησή του έτσι ώστε η εταιρεία του να μπορεί να επικεντρωθεί στη «συνέχεια της εταιρείας μας και στη διατήρηση της KLM για τις Κάτω Χώρες».

///

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Συνεχίζονται οι συνομιλίες Bailout. Ο αερομεταφορέας Lufthansa έπρεπε να προσγειώσει 700 από τα 760 αεροπλάνα του – συμπεριλαμβανομένων των super jumbos – και μείωσε τις ώρες εργασίας των εργαζομένων κατά τα δύο τρίτα. «Το πρόγραμμα πτήσης μας είναι σχεδόν ίδιο με το 1955», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Carsten Spohr σε δημοσιογράφους στα μέσα Μαρτίου.

Η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το Βερολίνο για ένα πακέτο βοήθειας, καθώς και με την αυστριακή, βελγική και ελβετική κυβέρνηση, οι οποίες φιλοξενούν τρεις από τις θυγατρικές της. Δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί επιβεβαιωμένες λεπτομέρειες, αλλά αναφορές αναφέρουν ότι υπάρχει η δυνατότητα μονοψήφιας συμφωνίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ με νέα κεφάλαια και μετοχικές ενισχύσεις.

Παρά τις προτάσεις ορισμένων πολιτικών, όπως ο δήμαρχος της Φρανκφούρτης, η επανεθνικοποίηση της Lufthansa, η οποία ανήκει 100% σε ιδιώτες από τη δεκαετία του 1990, δεν φαίνεται να βρίσκεται στο τραπέζι.

Ωστόσο, σύμφωνα με την εφημερίδα Der Spiegel, μια πιθανή προϋπόθεση για τη διάσωση θα μπορούσε να κάνει την κυβέρνηση σιωπηλό εταίρο και να της επιτρέψει να κατέχει μετοχές με σταθερό επιτόκιο ή μέρισμα αλλά χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Ενώ η Lufthansa θεωρείται ένας από τους γίγαντες της βιομηχανίας της Γερμανίας, οι αεροπορικές μεταφορές αποτελούσαν μόλις το 2,5% του ΑΕΠ της χώρας, σε σύγκριση με την μεταποίηση που αντιπροσωπεύει περίπου το ένα πέμπτο. Από το 2018, η τουριστική βιομηχανία αποτελούσε το 8,8% του ΑΕΠ της χώρας. (Sarah Lawton | EURACTIV.de)//////

///

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Βελγικές διασώσεις. Η Brussels Airlines και η Tui Fly ζήτησαν από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση 290 εκατομμύρια ευρώ και 250 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα. Άλλες εταιρείες όπως η Air Belgium, η Sabena Aerospace και οι χειριστές αποσκευών (handling) Aviapartner και Swissport είναι πιθανό να συμμετάσχουν στο ίδιο αίτημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Brussels Airlines κινδυνεύει να χρεοκοπήσει χωρίς βοήθεια και διατηρεί όλα τα αεροπλάνα της στο έδαφος έως τις 15 Μαΐου τουλάχιστον. Η πανδημία θα έχει επίσης μακροπρόθεσμο αντίκτυπο, καθώς η εταιρεία αποφάσισε να «κόψει» ορισμένες διαδρομές για τουλάχιστον ένα χρόνο.

Η μητρική εταιρεία Lufthansa – η οποία ζητά επίσης βοήθεια από το Βερολίνο – ανακοίνωσε τον Μάρτιο ότι η αναδιάρθρωση της αεροπορικής εταιρείας θα «εντατικοποιηθεί».

Η Brussels Airlines βρίσκεται επί του παρόντος σε συνομιλίες με την κυβέρνηση και υπάρχει στο τραπέζι η πιθανότητα επανεθνικοποίησης της αεροπορικής εταιρείας. Μια ομάδα εμπειρογνωμόνων υψηλού επιπέδου που είναι επιφορτισμένη με την διάσωση μεγάλων βελγικών εταιρειών διερευνά επί του παρόντος βιώσιμους τρόπους για να την σώσει.

Η εταιρεία είναι απαραίτητη για τη βελγική οικονομία, καθώς πολλές άλλες εταιρείες και τομείς εξαρτώνται άμεσα από αυτήν, εκτός από τις 3.500 άμεσες θέσεις εργασίας της.

Τα αεροδρόμια της Βαλλονίας θα είναι σε θέση να αναβάλουν τα δαπανηρά τέλη παραχώρησης, αφού δοθεί το πράσινο φως στους παραχωρησιούχους από την Κομισιόν, η οποία ενέκρινε ένα καθεστώς στήριξης στις 11 Απριλίου. (Alexandra Brzozowski | EURACTIV.com)

///

ΒΙΕΝΝΗ

Ο,τιδήποτε χρειαστεί. Η κυβέρνηση της Αυστρίας θα υποστηρίξει τις εταιρείες και θα κάνει «ό, τι χρειάζεται και με οποιοδήποτε κόστος», σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Gernot Blümel. Ωστόσο, η Βιέννη έχει πιο προσεκτικό τόνο όσον αφορά την αεροπορική εταιρεία Austrian Airlines, η οποία είναι θυγατρική της Lufthansa από την ιδιωτικοποίησή της το 2009. Αυτή η συμφωνία ενόχλησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκείνη την εποχή, αλλά τελικά έλαβε το πράσινο φως.

Επομένως, κυβερνητικοί αξιωματούχοι διαπραγματεύονται όχι μόνο με στελέχη της Austrian αλλά και με τη Lufthansa. Για την εξισορρόπηση των συνομιλιών, μια ομάδα εμπειρογνωμόνων τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα μπήκε στις διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με δημοσιεύματα των ΜΜΕ.

Δεν έχουν δημοσιευτεί ακόμη επίσημοι αριθμοί σχετικά με τις οικονομικές ανάγκες της αεροπορικής εταιρείας, αλλά ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός ORF κατέγραψε εμπειρογνώμονες του κλάδου που εκτιμούν ότι η Austrian θα χρειαστεί 800 εκατομμύρια ευρώ. Ένας εκπρόσωπος της εταιρείας είπε ότι αυτός ο αριθμός «πρέπει να είναι απλώς μια πρόχειρη εκτίμηση».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Leonore Gewessler διατύπωσε την ιδέα ότι οποιαδήποτε διάσωση θα εξαρτηθεί από την αυστριακή προσπάθεια να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει προηγούμενο για άλλα πακέτα διάσωσης σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Το 2018, τον τελευταίο χρόνο για τον οποίο διατίθενται επίσημοι αριθμοί, η βιομηχανία τουρισμού και αναψυχής αντιπροσώπευε το 15,3% του ΑΕΠ της Δημοκρατίας των Άλπεων. (Philipp Grüll | EURACTIV.de)


Σκανδιναβία και Βαλτική

ΕΛΣΙΝΚΙ

Στρατηγική τοποθεσία. Η κυβέρνηση της Φινλανδίας αποφάσισε στις 19 Μαρτίου να χορηγήσει κρατική εγγύηση έως 600 εκατ. Ευρώ για την υποστήριξη των χρηματοδοτικών αναγκών της Finnair. Η ρύθμιση απαιτεί την έγκριση του κοινοβουλίου, αλλά θα πρέπει να είναι απλή τυπικότητα.

Επί του παρόντος, το κράτος κατέχει το 55,8% των μετοχών της Finnair. Οι πρώην κυβερνήσεις ήταν μέχρι πρόσφατα αρκετά πρόθυμες να μειώσουν το ποσοστό κάτω του 50%, κάτι για το οποίο είναι υπέρ και η ίδια η εταιρεία.

Όμως, το ζήτημα δεν περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη της σημερινής κεντροαριστερής κυβέρνησης, ιδίως λόγω της κρίσης του κορωνοϊού. Η αλλαγή της πλειοψηφικής ιδιοκτησίας θα ήταν επίσης ιδεολογικά δύσκολη καθώς η Finnair θεωρείται στρατηγικό πλεονέκτημα.

Ο αντίκτυπος των αεροπορικών ταξιδιών στο ΑΕΠ στη Φινλανδία εκτιμάται ότι είναι περίπου 3% – 4%. Οι συνδέσεις της Finnair με την Ασία, ιδιαίτερα με την Κίνα, είναι πολύ σημαντικές για τον τουρισμό, ειδικά στη Λαπωνία. Ο τουρισμός αποτελεί περίπου το 2,5% του ΑΕΠ της χώρας. Το Ελσίνκι είναι επίσης ένας κόμβος μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, η πιο σύντομη διαδρομή προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. (Πέκκα Βαντινέν)

///

ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ / Κοπεγχάγη

Πρώτη στις αερομεταφορές. Το πρόγραμμα στήριξης μισού δισεκατομμυρίου ευρώ για τις αεροπορικές εταιρείες της Σουηδίας πήρε έγκριση από τις υπηρεσίες ανταγωνισμού της ΕΕ στις 11 Απριλίου, σε ένα από τα πρώτα κύρια πακέτα διάσωσης του τομέα των αερομεταφορών που κοινοποιήθηκε από ένα κράτος μέλος.

Το καθεστώς περιλαμβάνει κυρίως εγγυήσεις δανείων και η κυβέρνηση εκτιμά ότι είναι επιλέξιμες έως και 20 εταιρείες, μεταξύ των οποίων η Scandinavian Airlines (SAS), η οποία ανήκει εν μέρει στην κυβέρνηση της Δανίας και της Σουηδίας.

Στη SAS έχουν ήδη χορηγηθεί 137 εκατομμύρια ευρώ από τη Δανία, με παρόμοια ποσά να έχουν καθορισθεί από τη Νορβηγία και τη Σουηδία.

///

ΡΙΓΑ

Ανεβάζοντας την τάση. Η αεροπορική εταιρεία της Λετονίας airBaltic, στην οποία η κυβέρνηση έχει το μεγαλύτερο μέρος, λειτουργεί σε όλες τις χώρες της Βαλτικής και πέραν αυτής. Σε αντίθεση με άλλους αερομεταφορείς, η αεροπορική εταιρεία προσπαθεί να επιταχύνει τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών και βρίσκεται σε συνομιλία με την Airbus σχετικά με την τρέχουσα παραγγελία των 50 Α220.

Η ιδέα είναι να βρίσκεται σε ισχυρή θέση όταν τα μέτρα καραντίνας χαλαρώσουν και υπάρχει όρεξη για φθηνά αεροπορικά ταξίδια ξανά. Η airBaltic στοχεύει να είναι ο μοναδικός στον κόσμο αερομεταφορέας που λειτουργεί μόνο με Α220 και ελπίζει ότι το μικρότερο μέγεθος του αεροπλάνου θα την στηρίξει όσον αφορά το λειτουργικό κόστος. Υπάρχουν προσωρινά σχέδια για να ανοίξουν ξανά δρομολόγια στα τέλη Μαΐου από τον κόμβο της στη Ρίγα.

Στα τέλη Μαρτίου, η Επιτροπή ενέκρινε το καθεστώς κρατικής ενίσχυσης της Λετονίας, αξίας περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ, για να βοηθήσει τις εταιρείες που επλήγησαν από την επιδημία του ιού. Δεν είναι σαφές εάν η αεροπορική εταιρεία θα επιδιώξει να αξιοποιήσει αυτά τα κεφάλαια, παρόλο που ο διευθύνων σύμβουλος Martin Gauss δήλωσε πρόσφατα σε δημοσιογράφους ότι η κρατική ενίσχυση γενικά μπορεί να είναι μόνο αναστολή εκτέλεσης για ορισμένους αερομεταφορείς.

///

ΤΑΛΛΙΝ

Πολωνική διαμάχη. Η μερικώς κρατική αεροπορική εταιρεία της Εσθονίας Nordica ζήτησε ενίσχυση 20 εκατομμυρίων ευρώ την περασμένη εβδομάδα, αν και μια διαφωνία με την πολωνική αεροπορική εταιρεία LOT, η οποία έχει επίσης μερίδιο, σχετικά με τη χρηματοδότηση ενδέχεται να αναγκάσει την κυβέρνηση να αγοράσει αυτές τις μετοχές προκειμένου να αυξήσει το κεφάλαιο.

Ο υπουργός Οικονομίας Taavi Aas είπε στα μέσα ενημέρωσης νωρίτερα την προηγούμενη εβδομάδα ότι η SAS μπορεί να συνεργαστεί με τη Nordica, αλλά λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη γίνει γνωστές. Η κυβέρνηση βλέπει τη Nordica ως στρατηγικό πλεονέκτημα και τάσσεται υπέρ της επανάληψης των πτήσεων από το Ταλίν το συντομότερο δυνατό.Οι κρατικές ενισχύσεις είναι διαθέσιμες σε εσθονικές εταιρείες και ένα αναφερόμενο ποσό 300 εκατομμυρίων ευρώ βρίσκεται στο τραπέζι. Η ναυτιλιακή εταιρεία Tallink πρόκειται να πάρει μεγάλο μέρος αυτών των χρημάτων.


ΗΒ και ΙΡΛΑΝΔΙΑ

ΛΟΝΔΙΝΟ

Έσχατη λύση. Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου εξακολουθεί να διαπραγματεύεται με τη μητρική εταιρεία της British Airways, IAG, και τη Virgin Atlantic, στις οποίες έχει πει να εξαντλήσουν όλες τις άλλες οδούς χρηματοδότησης προτού ακολουθήσουν επισήμως την πορεία των κρατικών ενισχύσεων. Οι περιβαλλοντικές συνθήκες είναι απίθανο να εμφανίζονται σε ενδεχόμενες συμφωνίες.

Ένα δάνειο έκτακτης ανάγκης αξίας 690 εκατομμυρίων ευρώ έχει ήδη συμφωνηθεί για τον αερομεταφορέα χαμηλού κόστους easyJet, το οποίο αντιμετώπισε έντονη δημόσια κριτική μετά μια πρόσφατη έγκριση πληρωμής μερισμάτων στους μετόχους. Οι αεροπορικές εταιρείες ελπίζουν να αποφύγουν τη μοίρα του καταδικασμένου αερομεταφορέα FlyBe, που κατέρρευσε στην αρχή της κρίσης.

///

ΔΟΥΒΛΙΝΟ

Ένα όχι τόσο πράσινο νησί. Ο βασιλιάς των «χωρίς καλούδια» αεροπορικών εταιρειών, Ryanair, υπερασπίστηκε πρόσφατα τον αμφίβολο τίτλο του ως ένας από τους δέκα μεγαλύτερους εκπομπούς ρύπων στην ΕΕ. Η αεροπορική εταιρεία βρίσκεται σε μια λέσχη που αποτελείται αποκλειστικά από μονάδες παραγωγής ενέργειας από άνθρακα, σύμφωνα με στοιχεία του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ.

Η Ryanair είναι αντίθετη με τα πακέτα διάσωσης πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που ζητούνται από αερομεταφορείς παλαιού τύπου, όπως η Air France και η Lufthansa, καθώς έχει την πολυτέλεια να βασίζεται σε χαμηλότερα λειτουργικά κόστη και έναν ισχυρό ισολογισμό για να πορευτεί εν μέσω της κρίσης.

Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες είναι σκεπτικές για το πόσο γρήγορα η βιομηχανία μπορεί να επιστρέψει στα προ-ιού επίπεδα ζήτησης, αλλά ο ομιλητικός διευθύνων σύμβουλος Michael O’Leary πιστεύει ότι μια προκαλούμενη από την καραντίνα όρεξη για ταξίδια θα ενισχύσει την αγορά εισιτηρίων και ίσως προκαλέσει ακόμη και πόλεμο τιμών μεταξύ αεροπορικών εταιρειών.

Η ιρλανδική εταιρεία έχει πληγεί περισσότερο στην Ευρώπη σε απόλυτους αριθμούς, σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol, τα οποία δείχνουν ότι η Ryanair διαθέτει περισσότερα από 300 αεροσκάφη εκτός λειτουργίας.

///


ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΝΟΤΟΣ

ΜΑΔΡΙΤΗ

Το άρμεγμα μετρητών από τον Τουρισμό. Η κυβέρνηση της Ισπανίας συμφώνησε να αναβάλλει ορισμένα τέλη για να ανακουφίσει τα προβλήματα των αερομεταφορέων, ο οποίος είναι ο κύριος τομέας εισόδου για τους τουρίστες, ανέφερε ο συνεργάτης της EURACTIV, EUROEFE.

Ειδικά μέτρα για τη μείωση του φόρτου για τις εταιρείες που πλήττονται από την εμφάνιση του κορωνοϊού – κυρίως για την αύξηση της ρευστότητάς τους – θα εφαρμοστούν επίσης στον τομέα των αερομεταφορών, ανέφεραν κυβερνητικές πηγές στην EFE.

Η Iberia είναι ο εθνικός αερομεταφορέας – 100% ιδιωτική ιδιοκτησία πλέον, μετά από δεκαετίες που ήταν κρατική εταιρεία – και μέλος του ισπανικού-βρετανικού ομίλου IAG, ο οποίος τον περασμένο Νοέμβριο ανακοίνωσε την εξαγορά της Air Europa έναντι 1 δισ. Ευρώ.

Η Μαδρίτη, όπως το Λονδίνο, δεν έχει δεσμευτεί για ένα συγκεκριμένο σχέδιο διάσωσης εάν η κρίση διαρκέσει περισσότερο. Η IAG τον περασμένο μήνα δήλωσε στην Εθνική Επιτροπή Αγοράς Κινητών Αξιών ότι έχει σταθερή ρευστότητα άνω των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ από τις 12 Μαρτίου, συν περισσότερα από 1 δις ευρώ σε πιστωτικά όρια.

Σύμφωνα με την AENA, μια δημόσια εταιρεία που είναι υπεύθυνη για τα αεροδρόμια σε όλη την Ισπανία, από τα 83,7 εκατομμύρια τουρίστες που επισκέφτηκαν την Ισπανία το 2019, το 82% ήρθε με αεροπλάνο.

Ο τομέας αντιπροσωπεύει το 12,3% του ΑΕΠ της Ισπανίας και φέτος αντιμετωπίζει ένα σενάριο «τέλειας καταιγίδας»: η εκτιμώμενη απώλεια εισοδήματος για το 2020 ισοδυναμεί με σχεδόν 100 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις.

Η κρίση θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στην απασχόληση: μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί σχεδόν 150.000 προσωρινά προγράμματα απόλυσης από μεγάλες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στον τουριστικό τομέα. (Φερνάντο Χέλλερ)

///

ΡΩΜΗ

Πιθανότητα να σώσει την Alitalia. Η Ρώμη είχε ήδη χορηγήσει στην Alitalia οικονομική βοήθεια πριν από την κρίση, την οποία η κυβέρνηση επιμένει ότι δόθηκε για να βοηθήσει την αεροπορική εταιρεία να βρει αγοραστή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να διερευνά αυτήν τη συναλλαγή και εάν συμμορφώνεται με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Η Ιταλία χρησιμοποιεί τώρα το ξέσπασμα του ιού ως ευκαιρία να ανακτήσει τον έλεγχο του προβληματικού αερομεταφορέα, ο οποίος διοικείται από διορισμένους από το κράτος διαχειριστές από τον Μάιο του 2017. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να εθνικοποιήσει την ζημιογόνα αεροπορική εταιρεία και να δημιουργήσει μια νέα εταιρεία με πολύ μικρότερο στόλο 25-30 αεροσκαφών, μόλις το ένα τέταρτο του τρέχοντος.

Η επιχείρηση «mini-Alitalia» εξασφάλισε την άτυπη ευλογία της Margrethe Vestager, καθώς η Επίτροπος είπε στους δημοσιογράφους στις αρχές Απριλίου ότι δεν θα αντιταχθεί στην εξαγορά από το κράτος εάν γίνει στη σωστή τιμή της αγοράς.

Αν και το σχέδιο εθνικοποίησης δεν έχει οριστικοποιηθεί, η υπουργός μεταφορών της Ιταλίας Paola De Micheli δήλωσε στις 15 Απριλίου ότι η κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει σημαντική επένδυση στην Alitalia, καθώς θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην αναζωογόνηση της οικονομίας και του τουρισμού.

Περίπου 184 εκατομμύρια επιβάτες πέρασαν από την Ιταλία το 2018. Παρόλο που η Alitalia παρέμεινε η κορυφαία αεροπορική εταιρεία για πτήσεις εσωτερικού, η ιρλανδική εταιρεία Ryanair είχε περισσότερες διεθνείς πτήσεις προς την Belpaese.

///

ΑΘΗΝΑ

Ένας κρίσιμος τομέας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κύρια αεροπορική εταιρεία της Ελλάδας, η Aegean Airlines, είναι έτοιμη να ξεπεράσει τη μείωση της ζήτησης. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Aegean και τις πρόσφατες παρατηρήσεις του μεγαλομετόχου σε επενδυτές, ο αερομεταφορέας είναι καλά χρηματοδοτούμενος και μπορεί να επιβιώσει περισσότερο από έξι μήνες με μόλις το 10% των προγραμματισμένων πτήσεων και τα ακολουθούμενα γενικά μέτρα οικονομικής υποστήριξης.

Ο υπόλοιπος τομέας αγωνίζεται με περισσότερες δυσκολίες, αλλά αποτελείται κυρίως από μικρές εταιρείες που προσφέρουν περιφερειακές διαδρομές. Είναι πολύ πιθανό να ζητήσουν κρατική ενίσχυση.

Η Ελλάδα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό, με άμεσες πληρωμές συνολικού ύψους 8,6% του ΑΕΠ, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTO) εκτιμά ότι τα έσοδα από τον άμεσο και έμμεσο τουρισμό αποτελούν το 20,6% του ΑΕΠ, ενώ μια ελληνική μελέτη (ΙΝΣΕΤΕ) αναφέρει ότι μπορεί να φτάνουν το 30,9%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 25% της συνολικής απασχόλησης βασίζεται στον τομέα του τουρισμού. οι αριθμοί των τουριστών έχουν ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια ετησίως τα τελευταία χρόνια. Οι περισσότεροι φτάνουν μέσω των πέντε βασικών διεθνών αεροδρομίων – ενώ 3 εκατομμύρια μεταφέρονται με κρουαζιερόπλοιο. (Θεόδωρος Καραουλάνης | EURACTIV.gr)

///

ΛΙΣΑΒΟΝΑ

Τροχοί σε κίνηση. Ο πορτογαλικός αερομεταφορέας TAP υπέβαλε αίτημα για κρατική ενίσχυση, ελπίζοντας ότι θα επιτευχθεί συμφωνία «πολύ σύντομα», δήλωσε ο επικεφαλής Miguel Frasquilho την περασμένη εβδομάδα. Η αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε στις 31 Μαρτίου ότι θα απολύσει προσωρινά το 90% των υπαλλήλων της και θα μειώσει την κανονική περίοδο εργασίας κατά 20% για όσους εξακολουθούν να βρίσκονται στη μισθοδοσία. 

Η TAP ανήκει κατά 50% στο κράτος, μέσω της κρατικής εταιρείας χαρτοφυλακίου Parpública, 45% στην ιδιωτική κοινοπραξία Atlantic Gateway και 5% στους εργαζομένους της.

Ο ιδιώτης μέτοχος λέει ότι η κοινοπραξία Atlantic Gatway είναι «πλήρως διαθέσιμη» για να συνεργαστεί με την κυβέρνηση σε μια συμφωνία, αλλά ότι η εταιρεία έχει ανταγωνιστικές προτάσεις για τη χρηματοδότησή της και αυτό που χρειάζεται είναι «κρατική εγγύηση».

Ο πρωθυπουργός Αντόνιο Κόστα δήλωσε στις 14 Απριλίου ότι η κυβέρνηση προτίθεται να διατηρήσει ένα χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου της Λισαβόνας, το οποίο λαμβάνει υπόψη την οικονομική επίπτωση του ιού, αλλά δεν αποκλείει την εθνικοποίηση του TAP.

Ο τουριστικός τομέας αντιπροσώπευε το 11,3% του ΑΕΠ της Πορτογαλίας το 2018, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής.  (LUSA – Μαργαρίτα Πίντο)

///

ΒΑΛΛΕΤΑ

Επικίνδυνη ζώνη. Η Air Malta, στην οποία η κυβέρνηση έχει την πλειοψηφία, μπήκε σε κερδοφορία για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια το 2018 και υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά της να επιβιώσει από την κρίση. Η αεροπορική εταιρεία είχε ήδη απολύσει 108 πιλότους και αντιμετωπίζει ζημιές 130 εκατομμυρίων ευρώ φέτος.

Οι αναλυτές προσπαθούν ήδη να προβλέψουν μια διέξοδο για τον αερομεταφορέα, ο οποίος αγωνίστηκε τα τελευταία χρόνια να ανταγωνιστεί σε μια πολυσύχναστη αγορά. Μία επιλογή θα μπορούσε να είναι η κυβέρνηση να αναδιαρθρώσει την αεροπορική εταιρεία και να φέρει μέσα έναν ανταγωνιστή όπως η Ryanair, επανατοποθετώντας την ως «Malta Air».

///


VISEGRAD

ΠΡΑΓΑ

Αγοραστή πρόσεχε. Ο πρωθυπουργός της Τσεχίας Andrej Babiš και η υπουργός Οικονομικών Alena Schillerová υπαινίχθηκαν ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να συμμετάσχει στην Czech Airlines. Ωστόσο, μια τέτοια κίνηση θα ήταν προβληματική, επειδή ο μεταφορέας της σημαίας έχει έναν ξένο στρατηγικό εταίρο.

Η εταιρεία αγοράστηκε το 2018 από τον Όμιλο Smartwings, ο οποίος ανήκει εν μέρει στον κινεζικό επενδυτικό όμιλο CITIC. Έχει μερίδιο 49,9%. Σύμφωνα με τον υπουργό Εμπορίου Karel Havlíček, οι εγγυήσεις δανείων από το κράτος είναι προτιμότερες από την πλήρη εξαγορά, αλλά δεν αποκλείει την ιδέα εντελώς. Στόχος είναι μια λύση στα τέλη Απριλίου.

Ο τουριστικός τομέας αποτελεί το 3% του ΑΕΠ της Τσεχίας. «Η λειτουργία της Smartwings / ČSA θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τουρισμό και τις επιχειρήσεις στην Τσεχική Δημοκρατία», δήλωσε ο ειδικός της EY, Petr Kováč, σε συνέντευξή του στο Lidovky.cz. (Aneta Zachová | EURACTIV.cz)

///

ΒΑΡΣΟΒΙΑ

Χωρίς εξαγορά Condor. Ο εθνικός αερομεταφορέας της Πολωνίας, LOT, ανήκει εξ ολοκλήρου στον Πολωνικό Όμιλο Αεροπορίας – ο οποίος ελέγχεται από την κυβέρνηση. Η LOT σκοπεύει να μειώσει τους μισθούς των πιλότων, οι οποίοι ενδέχεται να χάσουν το 66% του μισθού τους, και των πληρωμάτων θαλάμου επιβατών, που αναμένεται να λάβουν μείωση μισθού 50%, έως τις 30 Απριλίου 2023. Δεν υπάρχουν λεπτομέρειες σχετικά με τις μειώσεις μισθών για τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol, η εναέρια κυκλοφορία στην Πολωνία έχει μειωθεί κατά σχεδόν 90% από την αρχή της κρίσης του ιού, γεγονός που οδήγησε επίσης την ιδιοκτησία της LOT να καταργήσει στις 13 Απριλίου τα σχέδιά της να αγοράσει τη γερμανική αεροπορική εταιρεία Condor. Η εξαγορά της εταιρίας ναύλωσης ανακοινώθηκε στα τέλη Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους και η συναλλαγή, που εκτιμάται σε περισσότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ, έπρεπε να οριστικοποιηθεί έως το τέλος Απριλίου.

Στην Πολωνία, ο τομέας των αεροπορικών μεταφορών υποστηρίζει 137.000 θέσεις εργασίας και η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία είναι 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Περίπου 1 τοις εκατό του πολωνικού ΑΕΠ προέρχεται από αεροπορικές μεταφορές και ξένους τουρίστες που φτάνουν στην Πολωνία με αεροπλάνο.

Ως μέρος των πακέτων βοήθειας, η κυβέρνηση υποσχέθηκε μέχρι τώρα περισσότερα από 30 εκατ. Ευρώ για περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία ήταν υποχρεωμένα να διατηρήσουν την ελάχιστη επιχειρησιακή ετοιμότητα. (Mateusz Kucharczyk – EURACTIV.pl)

///

ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ

Μείωση μισθών. Η WizzAir, η μόνη μεγάλη αεροπορική εταιρεία της Ουγγαρίας, δήλωσε στις 14 Απριλίου ότι θα απολύσει το 19% του εργατικού δυναμικού της και θα αφήσει ακόμη περισσότερους υπαλλήλους σε άδεια. Τα στελέχη έλαβαν μέση μείωση μισθών 22%, ενώ οι μισθοί των πιλότων, των αεροσκαφών και του προσωπικού γραφείων μειώθηκαν κατά 14% κατά μέσο όρο.

Ο αερομεταφορέας χαμηλού κόστους κατέλαβε τη θέση της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης εν μέσω της επιδημίας του κοροναϊού όσον αφορά τον αριθμό των θέσεων που έχουν προγραμματιστεί ανά εβδομάδα, ανέφερε το Forbes στις 15 Απριλίου, χάρη εν μέρει στις παραγγελίες από την ουγγρική κυβέρνηση για παράδοση ιατρικών προμηθειών από την Κίνα.

Σε μια σύντομη δήλωση που εκδόθηκε την Τρίτη (21 Απριλίου), η WizzAir, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, δήλωσε ότι έλαβε επιβεβαίωση ότι είναι επιλέξιμη για ενίσχυση στο Ηνωμένο Βασίλειο στο πλαίσιο του Covid Corporate Financing Facility, ανέφερε η Ttg. (Βλάγκισσλαβ ΜΑΚΣΖΙΜΟΒ) 

/// 

ΜΠΡΑΤΙΣΛΑΒΑ 

Προγραμματισμός για το μέλλον. Η Σλοβακία δεν έχει αεροπορική εταιρεία για να ανησυχεί και η πρωτεύουσα της Μπρατισλάβα, βασίζεται κυρίως στο αεροδρόμιο της Βιέννης, το οποίο απέχει μόλις 45 λεπτά. Τα σχέδια βρίσκονται σε κίνηση για την ενίσχυση της υποδομής και η κυβέρνηση αναζητά στρατηγικό εταίρο για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Μπρατισλάβα. Το κυνήγι συνεχίζει να βρει έναν αερομεταφορέα που θα ήθελε να εδραιωθεί σε ένα ή περισσότερα σλοβακικά αεροδρόμια. (Zuzana Gabrižová | EURACTIV.sk)


ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ

Διαπραγμάτευση για επιβίωση. Ο υπουργός Μεταφορών Lucian Bode δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε συνομιλία με την Κομισιόν σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την εθνική αεροπορική εταιρεία TAROM και την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Blue Air. Η ενίσχυση ορίζεται σε συνολικά 65 εκατομμύρια ευρώ για κάθε εταιρεία.

Η κρατικό TAROM βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση, επειδή έλαβε ήδη εγκεκριμένο από την ΕΕ πακέτο διάσωσης ύψους 36,7 εκατομμυρίων ευρώ τον Φεβρουάριο, αλλά ο υπουργός είπε ότι τα μετρητά χρησιμοποιούνται μόνο για την πληρωμή του κόστους μίσθωσης αεροπλάνων.

Η Blue Air, εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι θα ζητήσει από την κυβέρνηση ένα δάνειο διάσωσης με ευνοϊκό επιτόκιο, έτσι ώστε να μπορεί να συνεχίσει τις επιχειρήσεις και να διατηρεί θέσεις εργασίας.

Στα τέλη Μαρτίου, ο Bode είπε ότι το 80 έως 90% των πτήσεων στα ρουμανικά αεροδρόμια ακυρώθηκαν. Η Ρουμανία ανέστειλε πτήσεις προς και από πολλές χώρες της ΕΕ, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, την Ελβετία, την Τουρκία και το Ιράν. (Μπογκντάν Νεάγκου)

///

ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ

Προστατευμένο περιουσιακό στοιχείο. Η Air Serbia συμμετέχει στην μεταφορά ιατρικού και προστατευτικού εξοπλισμού στο Βελιγράδι. Το κόστος ορισμένων από αυτές τις πτήσεις καλύπτεται από την ΕΕ, η οποία έχει διαθέσει 7,5 εκατομμύρια ευρώ. Η πτήση από την Κίνα κοστίζει μεταξύ 400.000 και 500.000 ευρώ, οπότε οι Βρυξέλλες είναι «αγκαζέ» για 15 πτήσεις.

Ο αερομεταφορέας της Σερβίας συμμετείχε επίσης σε πτήσεις επαναπατρισμού από την κήρυξη εθνικής έκτακτης ανάγκης τον Μάρτιο. Αυτές οι πτήσεις είναι δωρεάν για τους επιβάτες και 10.000 πολίτες έχουν επιστρέψει στην πατρίδα τους μέχρι το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Ο υπουργός Οικονομικών Siniša Mali ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση θα βοηθήσει ορισμένες από τις κρατικές εταιρείες της, συμπεριλαμβανομένης της Air Serbia, ενώ ο Πρόεδρος Aleksandar Vučić είπε ότι το ελεγχόμενο άνοιγμα των αεροδρομίων είναι έτοιμο για τις αρχές Μαΐου.

Η Air Serbia δημιουργήθηκε το 2013 όταν η εταιρεία αεροπορικών εταιρειών του Κόλπου Etihad Airways αγόρασε μερίδιο 49% στην JAT Airways της Σερβίας. Η σερβική κυβέρνηση μέχρι στιγμής βοήθησε την αεροπορική εταιρεία μέσω της πληρωμής παλαιών χρεών και μέσω δωρεών και επιδοτήσεων. (Julija Simic | EURACTIV.rs)

///

ΖΑΓΚΡΕΜΠ

Οι αγοραστές φοβούνται. Παρόμοια με την Ιταλία και την Alitalia, η κυβέρνηση της Κροατίας προσπάθησε τους τελευταίους μήνες να καταστήσει την εθνική της αεροπορική εταιρεία όσο το δυνατόν πιο ελκυστική προκειμένου να ιδιωτικοποιήσει τον αερομεταφορέα το 2020. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλειοψηφία του κρατικού αερομεταφορέα είχε προκαλέσει ενδιαφέρον από την Air Nostrum και την Aegean.

Ωστόσο, το χάος που προκλήθηκε από το ξέσπασμα του ιού ανάγκασε την κυβέρνηση να αναστείλει την προσπάθειά της για ιδιωτικοποίηση της ζημιογόνου αεροπορικής εταιρείας μέχρι νεωτέρας και διατηρεί την απόφαση της υπό αναθεώρηση.

Η Κροατία είναι μια από τις πλέον εξαρτημένες χώρες από τον τουρισμό στην Ευρώπη, με εκτιμήσεις ότι η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ ανέρχεται στο 25%. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση βρίσκεται σε συνομιλίες με τον Τσέχο ομόλογό της για σχέδιο ανοίγματος ενός διαδρόμου ταξιδιού μεταξύ των δύο χωρών που θα επέτρεπε στους τουρίστες να επισκεφθούν την Κροατία κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

***

[Επιμέλεια από Sam Morgan, Sarantis Michalopoulos]

X