Ευρεία υποστήριξη κερδίζει η Uber ενόψει της αυριανής δίκης

Η πλειοψηφία των κυβερνήσεων της ΕΕ αναμένεται αύριο να υποστηρίξει το αίτημα της Uber να χαρακτηριστεί ως ψηφιακή πλατφόρμα αντί για εταιρεία μεταφορών, ανοίγοντας το δρόμο για ένα πιο ευέλικτο νομοθετικό πλαίσιο για την εταιρεία.

Αντιθέτως, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιρλανδία υποστηρίζουν ότι η εταιρεία θα πρέπει να πληρεί τους κανονισμούς των υπηρεσιών μεταφορών.

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πραγματοποιήσει αύριο την ακροαματική διαδικασία, καθώς η δίκη είχε οριστεί τον Ιούλιο του 2015 στη Βαρκελώνη.

Το ισπανικό δικαστήριο είχε ρωτήσει εάν η επιχείρηση θα έπρεπε να θεωρείται ως πάροχος υπηρεσιών μεταφοράς ή ως μία ψηφιακή πλατφόρμα.

Μία τοπική ομάδα οδηγών ταξί της Βαρκελώνης (Asociación Profesional Élite Taxi) είχε υποστηρίξει ότι η Uber προβαίνει σε πράξεις αθέμιτου ανταγωνισμού, αναφέροντας ότι πρόκειται για μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών μεταφοράς που δεν συμμορφώνεται με τους κανονισμούς που αφορούν τις άδειες των οδηγών.

Η Uber από τη μεριά της υποστηρίζει ότι απλώς προσφέρει μία ψηφιακή πλατφόρμα για τους αυτοαπασχολούμενους οδηγούς, και ως εκ τούτου θα πρέπει να εμπίπτει στο πλαίσιο των οδηγιών για το ηλεκτρονικό εμπόριο και των υπηρεσιών παροχής πληροφοριών. Υπ’ αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία θα πρέπει να λειτουργεί απρόσκοπτα σε ολόκληρη την Ευρώπη, χωρίς κανένα εμπόδιο ή τοπικό περιορισμό.

Υπόθεση με ιδιαίτερη προβολή

Η ολομέλεια του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συγκεκριμένα το Τμήμα Μείζονος Συνθέσεως το οποίο αποτελείται από 15 δικαστές, θα ακούσει τη γνώμη αρκετών μερών που εμπλέκονται στην υπόθεση, γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι η υπόθεση έχει λάβει ιδιαίτερη δημοσιότητα.

Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που οι δικαστές της ΕΕ θα εκφέρουν άποψή σχετικά με την κοινή οικονομία.

Η γνώμη του γενικού εισαγγελέα αναμένεται να ανακοινωθεί κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017. Η ετυμηγορία είναι πιθανό να ακολουθήσει στο δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους.

Η απόφαση θα συμβάλει στην εναρμόνιση των εθνικών νομοθεσιών, μετά τους πολλαπλούς περιορισμούς που έχουν επιβληθεί στην Uber από τις τοπικές και εθνικές αρχές σε όλη την Ευρώπη.

Επιπλέον, η απόφαση θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στο πώς οι αρχές αντιμετωπίζουν και άλλους παίκτες της κοινής οικονομίας σε άλλους τομείς.

Επτά κράτη μέλη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και η Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών (Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ελβετία) θα καταθέσουν την άποψή τους την Τρίτη.

Σύμφωνα με πηγές, η πλειοψηφία των εθνικών κυβερνήσεων σχεδιάζει να παραστεί στην ακροαματική διαδικασία, ενώ θα στηρίξουν την θέση της Uber.

Η Ολλανδία, η οποία αναμένεται να αποτελέσει μέρος αυτής της ομάδας, υπέβαλε ένα έγγραφο κατά τη διάρκεια της προεδρίας της στην ΕΕ, ζητώντας «μία καινοτόμα και φιλική προς την καινοτομία ρυθμιστική προσέγγιση» για τις επιχειρήσεις κοινής οικονομίας.

Η Εσθονία έχει επίσης δεχτεί με ενθουσιασμό την Uber. Η χώρα έχει διαμορφώσει ένα σύστημα που στέλνει αυτόματα τα δεδομένα του εισοδήματος των οδηγών στην εφορία, αντιμετωπίζοντας μία από τις κύριες αδυναμίες του μοντέλου της Uber.

Η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιρλανδία υποστηρίζουν ότι η εταιρεία με έδρα την Καλιφόρνια θα πρέπει να θεωρείται εταιρεία μεταφορών, και ως εκ τούτου θα πρέπει να υπόκειται στους ίδιους κανονισμούς.

Ζητήματα ελέγχου

Η Επιτροπή αναμένεται να υπενθυμίσει τη θέση της, η οποία διατυπώθηκε στην ανακοίνωση της για την κοινή οικονομία, την οποία και παρουσίασε τον περασμένο Ιούνιο.

Το έγγραφο απαρίθμησε κάποια κριτήρια, σύμφωνα με το οποία μία εταιρεία θα παρέχει υπηρεσίες που εντάσσονται στην κοινή οικονομία.

Για την εκτελεστική εξουσία, το βασικό ζήτημα είναι να προσδιοριστεί το επίπεδο ελέγχου και επιρροής της πλατφόρμας στους παρόχους υπηρεσιών και συγκεκριμένα στους οδηγούς της Uber. Ποιος καθορίζει τις τιμές, ή ποιος κατέχει τα στοιχεία θα μπορούσαν να καθορίζουν το επίπεδο ελέγχου των τιμών, σύμφωνα με την Επιτροπή.

Η ένωση των οδηγών ταξί που υποστηρίζεται από την ισπανική κυβέρνηση, επιμένει ότι η Uber είναι ένας πάροχος υπηρεσιών μεταφορών, με την αιτιολογία ότι ο κλάδος των οδηγών δεν έχει καμία ευελιξία.

Ωστόσο, η εταιρεία αμφισβητεί την συγκεκριμένη άποψη, λέγοντας ότι δεν ζητεί αποκλειστικότητα και ότι οι οδηγοί είναι ελεύθεροι να καθορίσουν το δικό τους χρονοδιάγραμμα.

Οι εκπρόσωποι της Uber τόνισαν ότι υπάρχει «κατανόηση για το τι η πρεσβεύει η εταιρεία», το ίδιο και στη Βαρκελώνη.

Εξήγησαν ότι τα τρία πρόσφατα περιστατικά στην Καταλονία χαρακτήρισαν την εταιρεία ως ψηφιακή πλατφόρμα, και το δημαρχείο της πόλης αποφάσισε να μην προβάλει αντιρρήσεις. Ωστόσο, πηγές της ισπανικής ρυθμιστικής αρχής ανέφεραν ότι δεν γνώριζαν αυτές τις περιπτώσεις.

Αυτή δεν είναι η μόνη νομική πρόκληση που αντιμετωπίζει η Uber στην Ευρώπη.

Το Δικαστήριο της ΕΕ βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης τη δεύτερης υπόθεσης για την Uber στη Γαλλία.

Οι γαλλικές αρχές ήταν μεταξύ των πιο περιοριστικών στην Ευρώπη απέναντι στην επιχείρηση. Η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει σημαντικά, καθώς η Επιτροπή αποφάσισε σχετικά με την καταγγελία που υποβλήθηκε από Uber κατά των εθνικών νόμων στη Γαλλία.

Ωστόσο, η οριστική απόφαση αναμένεται να ληφθεί την άνοιξη του 2017, μετά τις γαλλικές εκλογές. Ανησυχίες επικρατούν στη γαλλική κυβέρνηση σχετικά τις διαμαρτυρίες που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν μετά την απόφασή.

Εν τω μεταξύ, η εταιρεία έχασε πρόσφατα μια υπόθεση στο Λονδίνο ενώπιον του Employment Tribunal. Οι οδηγοί κέρδισαν το δικαίωμα να θεωρούνται εργαζόμενοι της εταιρείας, αντί αυτοαπασχολούμενοι.

Η απόφαση αναμένεται να παραχωρήσει δικαιώματα σε εκείνους, ενώ ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης, η οποία θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι οδηγοί της Uber θα αντιμετωπίζονται σε όλόκληρη την Ευρώπη.

 

X