Ξεκινούν οι εργασίες στο Καρδίτσα – Δέλτα που γίνεται πλέον ασφαλής δρόμος

xartis_ [alithianews.gr]

Μετά την απόφαση επίταξης 160 στρεμμάτων – δεν συναινούσαν οι ιδιοκτήτες – μπορεί πλέον να εγκατασταθεί ο εργολάβος και να υπάρξει έναρξη εργασιών.

Το τεχνικό έργο είναι προϋπολογισμού 32.350.000€, ο προϋπολογισμός των απαλλοτριώσεων 8.300.000€ και ο προϋπολογισμός για Οργανισμούς Κοινωνικής Ωφέλειας -Τηλεπικοινωνίες 475.000€ και Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. 420.000€.

Το έργο χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 2014-2020 (αρ. Απόφασης Ένταξης Α.Π. 1205/5-4-2019 /ΕΥΔΕΠ/ΠΘ) από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με συγχρηματοδότηση 80 % από το ΕΤΠΑ.

Όλα είναι έτοιμα πλέον για να εγκατασταθεί άμεσα ο εργολάβος και να ξεκινήσει το μεγαλύτερο έργο που γίνεται στη Θεσσαλία εντός αστικού ιστού, ο δρόμος Καρδίτσα – Δέλτα.

Πρόκειται για έργο με 6 χλμ κύριας οδικής αρτηρίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και 6,5 χλμ παράπλευρου οδικού δικτύου που έχει σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να εξυπηρετεί όλες τις παρόδιες υφιστάμενες ιδιοκτησίες – εμπορικές επιχειρήσεις, βιοτεχνίες, βενζινάδικα κλπ- προκειμένου να συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα, όπως δηλώνουν στην ΑΛΗΘΕΙΑ, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός και ο αντιπεριφερειάρχης Κωστής Νούσιος.

Γίνεται ασφαλής δρόμος

Στον δρόμο Καρδίτσα – Δέλτα, η Καρδίτσα θρήνησε πολλούς νεκρούς και ακόμη περισσότερους τραυματίες, από τα πολύ συχνά ατυχήματα και αρκετά δυστυχήματα που έχουν συμβεί.

Νέοι άνθρωποι χάθηκαν και σπίτια ορφάνεψαν, διότι την περίοδο που φτιάχτηκε ο υπάρχων δρόμος, – δεκαετίες 80 και 90 – οι πολιτικοί της εποχής ενέδωσαν στις πιέσεις των ιδιοκτητών των παρακείμενων χωραφιών και τελικά αντί για ένα δρόμο με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας που προέβλεπε το σχέδιο αρχικά, τελικά έγινε ο μισός δρόμος.

Στην πορεία, αναπτύχθηκαν στο σημείο αυτό δεκάδες επιχειρήσεις, συν το γεγονός ότι υπήρχε μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση και από τα διερχόμενα αυτοκίνητα και φορτηγά που έρχονταν από Τρίκαλα, αλλά και την Δυτική Μακεδονία, με αποτέλεσμα ο δρόμος να καταστεί ιδιαίτερα επικίνδυνος.

Με 30 χρόνια καθυστέρηση, η τάξη θα αποκατασταθεί και ο δρόμος θα γίνει επιτέλους διπλός με διαχωριστικό στη μέση και πλέον θα καταστεί ασφαλής.

Επίταξη 160 στρεμμάτων

Δυστυχώς όμως, ενώ έχουν προβλεφθεί 8.300.000€ για τις απαλλοτριώσεις χωραφιών και οικοπέδων, οι ιδιοκτήτες δεν συναινούσαν για να αφήσουν να ξεκινήσει το έργο, πριν την ολοκλήρωση των διαδικασιών καταβολής τους.

Έτσι, με απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, που υπεγράφη στις 15 Δεκεμβρίου οριστικοποιήθηκε η επίταξη 160,7 στρεμμάτων, προκειμένου να μπορέσει να εγκατασταθεί ο εργολάβος και να υπάρξει έναρξη εργασιών. Παράλληλα, με την ίδια απόφαση, ορίστηκε η επιτροπή προεκτίμησης ζημιών ακινήτων, η οποία και θα αναλάβει να καθορίσει το ύψος της αποζημίωσης με βάση την ζημιά που προκαλείται στα ακίνητα, τη χρήση τους και τις εγκαταστάσεις σε αυτά, κατά το διάστημα της επίταξης, που έχει ορισθεί για ένα χρόνο. Μάλιστα στην απόφαση αναφέρεται ότι η αποζημίωση θα καταβληθεί άμεσα.

Ο εργολάβος…

Η σύμβαση της εργολαβίας μεταξύ της Περιφέρειας Θεσσαλίας που είναι η αναθέτουσα αρχή και της P&C Development που είναι η ανάδοχος του έργου έχει υπογραφεί από τις 16 Νοεμβρίου 2020 και πλέον με την εγκατάσταση του εργολάβου, ανοίγει ο δρόμος για να αποκτήσει η Καρδίτσα έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο 6 χιλιομέτρων, με 17 περίπου μέτρα πλάτος ο οποίος θα έχει διαχωριστική νησίδα, ενώ προβλέπονται και συγκοινωνιακοί κόμβοι.

Όπως προαναφέραμε, ο νέος άξονας αλλάζει ριζικά την εικόνα της εισόδου της Καρδίτσας η οποία γίνεται πιο ασφαλής πλέον για τους οδηγούς. Επίσης, θα υπάρχουν και τέσσερις κυκλικοί κόμβοι (με Αγίους Θεοδώρους, Σταυρό) και στη Μέλισσα θα γίνουν φωτεινοί σηματοδότες.

Το τεχνικό έργο είναι προϋπολογισμού 32.350.000€, ο προϋπολογισμός των απαλλοτριώσεων 8.300.000€ και ο προϋπολογισμός για Οργανισμούς Κοινωνικής Ωφέλειας -Τηλεπικοινωνίες 475.000€ και Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. 420.000€.

Η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια των κατασκευών, τότε το έργο θα μπορέσει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023.

Το έργο χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 2014-2020 (αρ. Απόφασης Ένταξης Α.Π. 1205/5-4-2019 /ΕΥΔΕΠ/ΠΘ) από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ΣΑΕΠ:006/1, Κ.Α.Ε: 2019ΕΠ00610016 με συγχρηματοδότηση 80 % από το ΕΤΠΑ.

Με δηλώσεις του στην ΑΛΗΘΕΙΑ, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, αναφέρει ότι το έργο αυτό θα είναι ένα έργο για τους πολλούς, όχι για τους λίγους. Όλοι κερδίζουν από το νέο δρόμο, κανείς δεν χάνει.

Υπήρχε η δυνατότητα να υπογράψουμε για να μπούμε νωρίτερα στις ιδιοκτησίες που απαλλοτριώνονται και αποζημιώνονται με 8,3 εκατομμύρια ευρώ, άλλα δεν υπήρχε η θετική βούληση ορισμένων ιδιοκτητών.

Αυτό μας οδήγησε και στην απόφαση να επιτάξουμε 160,7 στρέμματα, προκειμένου να μπορέσει να εγκατασταθεί ο εργολάβος και να υπάρξει έναρξη εργασιών.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που γίνεται στη Θεσσαλία εντός αστικού ιστού, με 6 χλμ κύριας οδικής αρτηρίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και 6,5 χλμ παράπλευρου οδικού δικτύου που έχει σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να εξυπηρετεί όλες τις παρόδιες υφιστάμενες ιδιοκτησίες – εμπορικές επιχειρήσεις, βιοτεχνίες, βενζινάδικα κλπ- προκειμένου να συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα.

 

Δήλωση Κωστή Νούσιου

Στη σπουδαιότητα της κατασκευής του έργου Καρδίτσα – Δέλτα αναφέρθηκε σε δηλώσεις του στην ΑΛΗΘΕΙΑ ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε Καρδίτσας κ. Κωστής Νούσιος: ‘’ Από τον περασμένο Νοέμβριο που ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός υπέγραψε με τους εκπροσώπους της αναδόχου εταιρείας τη σύμβαση κατασκευής του έργου, άνοιξε ο δρόμος για το μεγαλύτερο έργο που γίνεται στη Θεσσαλία μέσα σε αστικό ιστό. Με πρωτόγνωρα τεχνικά χαρακτηριστικά ( 5 κόμβους, 6χλμ. κύριας οδικής αρτηρίας, 6,5χλμ. παράπλευρο οδικό δίκτυο και προϋπολογισμό 41.545.000 ευρώ), είναι ένα έργο που και την οδική ασφάλεια θα αναβαθμίσει και την εικόνα της πόλης θα αλλάξει δίνοντάς της μια πιο σύγχρονη μορφή.

Στις κατασκευαστικές εργασίες περιλαμβάνονται και συνοδά έργα όπως υδραυλικά- τεχνικά, σήμανση και ηλεκτροφωτισμός. Αξίζει να τονιστεί για άλλη μια φορά η ταχύτητα αντίδρασης της Περιφέρειας Θεσσαλίας σε ότι αφορά στην ολοκλήρωση της μελέτης, στην έγκριση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων, στην ένταξη στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας, στη δημοπράτησή του και στην ανάδειξη αναδόχου. Και όλα αυτά δεδομένων των ειδικών συνθηκών λόγω της πανδημίας και των πλημμυρικών φαινομένων του περασμένου Σεμπτεμβρίου.

Ωστόσο το συνεχές ενδιαφέρον και οι εντατικές προσπάθειες του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστού, έφεραν θετικά αποτελέσματα και η υλοποίηση του έργου θα δώσει μια νέα αναπτυξιακή προοπτική στην Π.Ε Καρδίτσας’’.

 

Τι περιλαμβάνεται στο έργο

Η κατασκευή της διαπλάτυνσης του οδικού τμήματος από το Δέλτα Καρδίτσας έως τον κόμβο Αθηνών συνολικού μήκους 6.0Κm, με συνολικού πλάτος 17,70m, με 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας και αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας στον άξονα της αρτηρίας καθώς και την προσαρμογή της κύριας αρτηρίας και των παράπλευρων οδών στον Α/Κ Καρδίτσας της Ε65 (Δέλτα Καρδίτσας).

Η κατασκευή παραπλεύρου οδικού δικτύου εκατέρωθεν της αρτηρίας .

Διπλής κατεύθυνσης διατομής τύπου ε2 1+1 λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 6,5m ( 3,25m x 2 ) αλλά και μονόδρομοι με πλάτος 5,5m (3,5m λωρίδα κυκλοφορίας + 2.0m στάθμευση) με πεζοδρόμια στα εξωτερικά άκρα των παράπλευρων. Επίσης από την μία πλευρά κατά μήκος της αρτηρίας κατασκευάζεται αμφίδρομος ποδηλατοδρόμος με επέκταση της διατομής του ενός πεζοδρομίου.

Επίσης κατασκευάζεται και κάθετο Δίκτυο-Τοπικές οδοί.

Το κάθετο δίκτυο διαμορφώνεται με διατομή τύπου ε2 όταν είναι υπεραστικό και όταν είναι αστικού τύπου με διατομή πλάτους 7,0m. Οι τοπικές οδοί με διατομή τύπου ζ2 ή η2 ανάλογα με την λειτουργία τους και το πλάτος της υφιστάμενης οδού που βελτιώνουν ή συνδέονται.

– Η κατασκευή κόμβων

Το έργο ξεκινάει από τον υφιστάμενο κόμβο των κλάδων του Α.Κ. Καρδίτσας με την Ε. Ο. 30. Ο κόμβος αυτός κατασκευάστηκε πρόσφατα και είναι μορφής κυκλικής πλατείας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.

Οι κόμβοι της κυρίας οδού είναι κυρίως μορφής κυκλικής πλατείας και είναι :

  1. Ο Ι.Κ. Αγίων Θεοδώρων μορφής Κυκλικής Πλατείας τετρασκελής περί την Χ.Θ. 0+610
  2. Τον Ι.Κ. Προδρόμου μορφής Κυκλικής Πλατείας τετρασκελής περί την Χ.Θ. 3+190
  3. Τον Ι.Κ. Σταυρού μορφής Κυκλικής Πλατείας τρισκέλη περί την Χ.Θ. 3+510
  4. Τον Ι.Κ. Μέλισσας – Σταυρού μορφής Κυκλικής Πλατείας τετρασκελής περί την Χ.Θ. 5+080
  5. Τον Ι.Κ. Μέλισσας ο οποίος διαμορφώνεται ως σηματοδοτούμενη διασταύρωση

Ο κόμβος Μέλισσας σχεδιάζεται ως σηματοδοτούμενος τετρασκελής δεδομένου ότι είναι επάλληλος με τον σηματοδοτούμενο κόμβο Αθηνών.

Υδραυλικά –τεχνικά έργα

Στο υπό μελέτη οδικό τμήμα υπάρχουν δύο μεγάλα τεχνικά έργα: επέκταση της Γέφυρας «Καλέντζη» (περί την Χ.Θ. 5+210) και της Γέφυρα «Λείψιμου» (περί τη Χ.Θ. 0+910). Επίσης υπάρχουν οχετοί οι οποίοι. Εξυπηρετούν την διέλευση αποστραγγιστικών τάφρων και αρδευτικών καναλιών κάτω από το σώμα της οδού, Ο μεγαλύτερος οχετός ανοίγματος 6,00m τοποθετείται περί την Χ.Θ. 2+570 και γεφυρώνει την τάφρο 2.Τ. Επεκτάσεις ή και νέες κατασκευές οχετών θα απαιτηθούν τόσο στην κύρια οδό όσο και στο δευτερεύον δίκτυο.

Σήμανση –ασφάλιση οδού

Προβλέπεται η τοποθέτηση οριζόντιας και κατακόρυφης μόνιμης σήμανσης και Σ.Α.Ο. Η ασφάλιση του έργου επιτυγχάνεται με την τοποθέτηση Σ.Α.Ο. Συγκεκριμένα, θα τοποθετηθεί αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο στον άξονα της αρτηρίας για τον διαχωρισμό των κινήσεών της και μονόπλευρα πλευρικά μεταλλικά στηθαία κατά μήκος της κύριας αρτηρίας και του παράπλευρου δικτύου και τέλος θα γίνει χρήση συστημάτων απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης (Σ.Α.Ε.Π.) τύπου επαναφοράς κλάσεως 100 (R) κατά την εγκεκριμένη μελέτη.

Ηλεκτροφωτισμός

Στο έργο θα γίνει εγκατάσταση ηλεκτροφωτισμού σε όλο το μήκος του. Ο σχεδιασμός του συστήματος ηλεκτροφωτισμού του έργου θα είναι για εγκατάσταση συνεχούς ηλεκτροφωτισμού. Τα φωτιστικά σώματα οδικού φωτισμού τύπου βραχίονα, θα είναι τελευταίας τεχνολογίας με φωτεινές πηγές τεχνολογίας διόδων φωτοεκπομπής (LED), προσφέροντας πολλά πλεονεκτήματα, όπως: Μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας – έως και 85%, Καλή απόδοση χρωμάτων, καθιστώντας ευκολότερο για τους χρήστες τον προσανατολισμό τους, Μεγάλη διάρκεια ζωής,  μέχρι και 100.000 ώρες, με αποτέλεσμα σε λιγότερο συντήρηση, Ενιαίο, υψηλής ποιότητας λευκό φώς, με θερμοκρασία χρώματος 4.000Κ

Υφιστάμενη κατάσταση

Η υπάρχουσα οδός, παρουσιάζει πολύ υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους (συμβατικά και βαρέα οχήματα) καθώς αποτελεί τμήμα του Εθνικού Οδικού Δικτύου αλλά και του Διεθνούς. Ο ιδιαίτερα αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος που παρατηρείται στο εν λόγω οδικό τμήμα σε συνδυασμό με τα ελλιπή τεχνικά χαρακτηριστικά της διατομής σε τμήματα του εξεταζόμενου οδικού τμήματος, απουσία διαχωρισμού των αντίθετων κινήσεων και έλλειψη παράπλευρου δικτύου το καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνο από την άποψη της οδικής ασφάλειας και αυξημένο κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων.

Προβλήματα που θα επιλυθούν με το έργο

Με την κατασκευή του εν λόγω έργου επιλύονται αρκετά προβλήματα της περιοχής και συγκεκριμένα:

-Με την κατάργηση των σηματοδοτούμενων κόμβων και τη διαμόρφωση – κατασκευή του κυκλικών (Roundabout) επιτυγχάνονται, χωρίς καθυστερήσεις, οι διαμπερείς κινήσεις επί της Εθνικής Οδού καθώς και η ασφαλής, άνετη εγκάρσια κίνηση οχημάτων και υπάρχει δυνατότητα αναστροφής.

-Με την κατασκευή παράπλευρων οδών κατεύθυνσης εξασφαλίζεται η άνετη και ομαλή επικοινωνία και εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών και περιοχών. Βελτιώνεται έτσι σημαντικά η οδική ασφάλεια, αφού οι παράπλευροι οδοί συνδέονται στην αρτηρία μέσω κόμβων και εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη ανακατεύθυνση.

-Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της οδού , λόγω της τήρησης των προδιαγραφών των ισχυουσών ΟΜΟΕ, των επιλεγμένων διατομών του έργου και των Σ.Α.Ο. Η χάραξη της οδού, επιτρέπει την ανάπτυξη υψηλότερων ταχυτήτων οδήγησης, με άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, τον περιορισμό της εκπομπής καυσαερίων και την αύξηση του διατιθέμενου χρόνου εργασίας.

-Ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο άνετη σύνδεση της Λάρισας, της Καρδίτσας και της Ε65, που αποτελεί τμήμα του ΔΕΔ-Μ και βελτιώνεται η ενδοπεριφερειακή οδική σύνδεση της Καρδίτσας με την Λάρισα. Κατ αυτόν τον τρόπο, θα αποτελέσει οδική σύνδεση των παραγωγικών και τουριστικών κέντρων με το διεθνές δίκτυο μεταφορών με αποτέλεσμα την ανάπτυξη υφιστάμενων και νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων παραγωγικών τομέων.

-Μείωση της χρονοαπόστασης, που συνεπάγεται μείωση του κόστους μεταφοράς, των ρύπων και τωνπεριβαλλοντικών επιπτώσεων.

[το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Αλήθεια Καρδίτσας και το alithianews.gr και αναδημοσιεύεται στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας»]

X