Ρέθυμνο: Η αναγέννηση μιας ιστορικής πόλης με βιοκλιματική ανάπλαση 7 κεντρικών δρόμων της

Ρέθυμνο [apopsilive.gr]

Το Ρέθυμνο αποτελεί μια αγαπημένη πόλη, φιλόξενη και ιδιαίτερα γοητευτική με την πλούσια ιστορία της να είναι «πανταχού παρούσα», σε ένα αξιομνημόνευτο «μπέρδεμα» πολιτισμών και ιστορικών περιόδων, όπου συνυπάρχουν η μινωική Κρήτη, το Βυζάντιο, Ενετικά και Οθωμανικά μνημεία με τη σύγχρονη εποχή που δεν γυρίζει την πλάτη της στο χθες…

Η πόλη, παρά την αδιαμφισβήτητη «προσωπική της γοητεία» είχε άμεση ανάγκη για έργα ανάπλασης στους δρόμους της, με προδιαγραφές του σήμερα κι αυτό θα συμβεί μέσα από το έργο «Βιοκλιματική Ανάπλαση  κεντρικών συνδετήριων οδών  πόλης Ρεθύμνου» που αφορά την ανάπλαση επτά  δρόμων.

Η «βιοκλιματική αναβάθμιση» που επιτυγχάνεται με ειδικό σχεδιασμό και μελέτες και με τη χρήση σύγχρονων υλικών και εξοπλισμού αλλάζει πραγματικά το αστικό τοπίο, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής μας, συμβάλλοντας σε μια πιο αρμονική σχέση της πόλης με τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, αποτελώντας «πολύτιμη ανάσα» σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή.

Αναβάθμιση

Ο προϋπολογισμός του έργου -που υπέγραψε ήδη ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης- ανέρχεται σε 1.793.000 € και εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «Βιώσιμη Ανάπτυξη με αναβάθμιση του περιβάλλοντος και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κρήτη 2014-2020». Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ, με πόρους της Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ.

Αντικείμενο της πρότασης είναι η ανάπλαση επτά  δρόμων στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου και συγκεκριμένα των οδών Πρεβελάκη, Καστρινάκη, Παρρέν -Σιγανού, Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Καζαντζάκη, Ασκούτση. Η ανάπλαση έχει στόχο την διευκόλυνση κίνησης στον πεζό, την άνετη πρόσβαση όλων των οδών από Άτομα με Αναπηρία, τη διατήρηση κατά το δυνατόν θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία εσοχών- θέσεων στάθμευσης σε δίκυκλα.

Οι έξι από τους επτά, υπό ανάπλαση, δρόμους συνδέουν κάθετα τις ήδη αναπλασμένες κεντρικές αρτηρίες της πόλης Λεωφόρου Κουντουριώτη και οδού Μοάτσου. Ο έβδομος  δρόμος είναι παράλληλος των κεντρικών αρτηριών. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 9.000 τετραγωνικά μέτρα.

Νέα πεζοδρόμια

Με τα έργα που θα πραγματοποιηθούν, κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με ελάχιστο πλάτος σε κάποια σημεία το 1 μέτρο και 60 εκατοστά. Στη μια πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες. Τα υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται είναι κατά κύριο λόγο όμοια με αυτά των αναπλάσεων της Λεωφόρου Κουντουριώτη  και οδού Μοάτσου

Όλες οι διαβάσεις πεζών και οι διασταυρώσεις οδών είναι υπερυψωμένες και με επίστρωση από τσιμεντοκυβόλιθο δύο αποχρώσεων. Σε όλο το μήκος των δρόμων χρησιμοποιείται άσφαλτος με εξαίρεση την οδό Παρρέν- Σιγανού που επιλέχτηκε ως «δρόμος γειτονιάς», να επιστρωθεί σε όλο το μήκος με τσιμεντοκυβόλιθο. Ο τσιμεντοκυβόλιθος χρησιμοποιείται ως υλικό για την επίστρωση όλων των εσοχών που δημιουργούνται για θέσεις στάθμευσης. Στο τμήμα του ανατολικού πεζοδρομίου της οδού Πρεβελάκη με αρχή από Λεωφόρο Κουντουριώτη και για 35 περίπου μέτρα προτείνεται η ανακατασκευή του υφιστάμενου διαχωριστικού τοίχου του εκεί Δημοτικού Σχολείου με στόχο τη μεγαλύτερη διαπλάτυνση  του πεζοδρομίου. Το ελάχιστο πλάτος διέλευσης οχημάτων είναι τα 3.20 μέτρα. Το μέγιστο είναι τα 3.50 μέτρα.

[το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Άποψη του Νότου και το apopsilive.gr και αναδημοσιεύεται στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας»]