Πρόγραμμα «Αειφορία και διατροφή» από το ΕΠΑΛ κάτω από την «ομπρέλα» του «Νόησις» και της κοινωνικής συνοχής

Αειφορία και Διατροφή [almyros.gr]

Στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Αλμυρού υλοποιήθηκε, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: “Αειφορία και Διατροφή”, στα πλαίσια του έργου “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. (ΜΝΑΕ)” με υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό οργανισμό “Νόησις” και συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πρόγραμμα αφορούσε στο σχολικό έτος 2019-20, ξεκίνησε πέρυσι περίπου τέτοια εποχή αλλά οι έκτακτες συνθήκες που επικράτησαν εξαιτίας της πανδημίας, οδήγησαν στην ολοκλήρωσή του στις 23 Οκτωβρίου 2020.

Για τα σημαντικά οφέλη που αποκόμισαν οι μαθητές από το πρόγραμμα, το πόσο βοηθάει στην κοινωνική συνοχή, την πολυδιάστατη θετική του επιρροή μίλησε στο «Λαό» η υπεύθυνη καθηγήτρια κα. Μάντζιου Ασπασία ΠΕ 87.09 βρεφονηπιοκομίας.

-Κα Μάντζιου, τι ακριβώς περιλάμβανε το πρόγραμμα;

-Το πρόγραμμα ξεκίνησε πριν από περίπου ένα χρόνο κι ολοκληρώθηκε αυτές τις ημέρες λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικράτησαν κι επικρατούν εξαιτίας της πανδημίας του νέου ιού. Ήταν ένα σύνολο τεσσάρων υπο-δράσεων. Στην πρώτη, οι μαθητές ασχολήθηκαν με την αξιοποίηση τοπικών προϊόντων και υλικών, έμαθαν για παράδειγμα να φτιάχνουν παραδοσιακά γλυκά, λουκάνικα, γιαούρτι. Εκεί συμμετείχε κυρίως το τμήμα γεωπονίας. Στη δεύτερη, είχαμε τη δημιουργία παιδαγωγικού υλικού, την κατασκευή ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού με ρομπότ και τη δημιουργία εφαρμογής κατάλληλης για έξυπνα κινητά και περιβάλλον android. Συμμετείχαν κυρίως τα τμήματα βρεφονηπιοκομίας και πληροφορικής. Η τρίτη δράση είχε να κάνει με την αξιοποίηση των βοτάνων και πώς μπορούν να συνδεθούν με την επιχειρηματικότητα. Οι μαθητές, κυρίως από το τμήμα αισθητικής, έφτιαξαν κηραλοιφές και φυσικά καλλυντικά. Τέλος, η τέταρτη δράση αφορούσε την ημερίδα ενημέρωσης σχετικά με τη μεσογειακή διατροφή και ήταν ο επίλογος του συγκεκριμένου προγράμματος.

-Ποιος ήταν ο σκοπός της δράσης αυτής;

-Σκοπός του προγράμματος ήταν να ανακαλύψουν οι μαθητές την αξία της μεσογειακής και παραδοσιακής διατροφής, τόσο σε σχέση με την υγιεινή διαβίωση όσο και με τη μείωση της υπερκατανάλωσης και της σπατάλης των τροφίμων που συνδέεται άμεσα με την αειφορία. Παράλληλα να διερευνηθούν οι επιχειρηματικές δυνατότητες τόσο για τα παραδοσιακά μεσογειακά τρόφιμα, όσο και για τα φυσικά καλλυντικά από βότανα που ευδοκιμούν στην περιοχή μας.

Για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος στηριχθήκαμε κυρίως σε βιωματικές δράσεις, στα πλαίσια των εργαστηριακών μαθημάτων, μέσα από τις οποίες οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν για την ανάγκη ισορροπημένης διατροφής, ανακάλυψαν τις δυνατότητες αξιοποίησης των τοπικών γεωργικών προϊόντων, συνειδητοποίησαν την έννοια της αειφορίας και προβληματίστηκαν για τις επιχειρηματικές δυνατότητες. Παράλληλα απέκτησαν δεξιότητες που αφορούν άμεσα την καθημερινότητά τους.

-Ποια ήταν τα οφέλη για τους μαθητές; Πώς αντιμετώπισαν το πρόγραμμα;

-Οι μαθητές αντιμετώπισαν το πρόγραμμα με ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι κάποια παιδιά που δεν συμμετείχαν στο πρώτο πρόγραμμα, θέλησαν να πάρουν μέρος τόσο σε αυτή τη δράση όσο και σε μία μελλοντική που σχεδιάζουμε. Όσον αφορά στα οφέλη, θα έλεγα ότι ήταν πολυποίκιλα. Αποκτήθηκε εξοπλισμός που θα μείνει κληρονομιά στο σχολείο, ιδιαίτερα χρήσιμος για το διδακτικό μας προσωπικό. Τα παιδιά συνεργάστηκαν άψογα κι αναφερόμαστε σε παιδιά με διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές εμπειρίες, διαφορετικών ειδικοτήτων. Ανέδειξαν τόσο τις προσωπικές τους δεξιότητες όσο και το ομαδικό πνεύμα.

Έμαθαν να δουλεύουν μαζί, να αξιοποιούν δυνατότητες που ίσως δεν γνώριζαν ότι είχαν, όπως για παράδειγμα ταλέντο στο σχέδιο ή σε μια κατασκευή. Διαφορετικές προσωπικότητες εργάστηκαν από κοινού, απέκτησαν νέους φίλους κι αυτή η εξωστρέφεια που βγάζουν τα παιδιά, με χαροποιεί περισσότερο απ’ όλα.

Σημαντικό μειονέκτημα κατά την πορεία υλοποίησης του προγράμματος ήταν η αδυναμία συμμετοχής περισσότερων μαθητών εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία. Όσοι όμως συμμετείχαν, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εφευρετικότητα και υπευθυνότητα και ενθουσιάστηκαν με την όλη διαδικασία.

-Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί μελλοντικά από τους μαθητές;

-Εκτός από όλα αυτά που επισημάναμε προηγουμένως, οι μαθητές είδαν ότι έχουν ή μπορούν να αποκτήσουν δυνατότητες για εναλλακτικές εργασίες, έμαθαν πώς μπορούν να αξιοποιήσουν τον αγροτικό πλούτο της περιοχής μας, πώς μπορούν να αξιοποιήσουν μελλοντικά όλα όσα μαθαίνουν στις ειδικότητες του ΕΠΑΛ στην αγορά εργασίας, κάτι αναμφίβολα πολύ σημαντικό.

-Ποιος ο ρόλος του προγράμματος Νόησις στην κοινωνική συνοχή;

-Η κοινωνική συνοχή είναι ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα με πολλές επεκτάσεις και στο σχολείο και στα παιδιά. Όλοι λειτουργούν σαν κρίκοι μιας αλυσίδας που ευνοεί την ανάπτυξη, την εξέλιξη. Η δράση που υλοποίησε το σχολείο μας ήταν ένας κρίκος αυτής της αλυσίδας κι έτσι, ενισχύεται η αειφορία, η εξωστρέφεια. Είναι τέτοια τα οφέλη που οι περισσότεροι συνάδελφοί μου δίνουν τα τελευταία χρόνια μεγάλη βαρύτητα στο πρόγραμμα «Νόησις». Αποτελεί σύνδεση του σχολείου, του ΕΠΑΛ Αλμυρού με την τοπική κοινωνία και γιατί όχι, με άλλες σχολικές κοινότητες άλλων πόλεων. Εν κατακλείδι, σε αυτό το πλαίσιο συνεργασίας, η δράση του σχολείου μέσω του έργου «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» συναντά ένα ευρύτερο δίκτυο διάχυσης της γνώσης, της καινοτομίας και της προσαρμοστικότητας στις οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές μέσω της «Σύγκλισης και της Κοινωνικής Συνοχής», που αποτελεί στόχο του ΕΣΠΑ 2014-20, κατά προτεραιότητα.

Η κα Μάντζιου, τέλος, μέσω της εφημερίδας μας θέλησε να ευχαριστήσει τον διευθυντή του σχολείου κ. Καπράνα Γεώργιο για τις διευκολύνσεις που παρείχε, την κ. Κυριακίδου Αικατερίνη υπεύθυνο του έργου από την πλευρά του “Νόησις” για την άψογη συνεργασία και τη συμπαράσταση, την κα. Μπέη Αρετή, αντιδήμαρχο οικονομικών για τη συνεχή υποστήριξη και την κα. Αθανασία Βαλκανιώτου υπεύθυνη του Δήμου Αλμυρού για την διεκπεραίωση των οικονομικών του προγράμματος, η οποία συνέβαλε σημαντικά στην υλοποίηση των υποδράσεων, στους συναδέλφους της, κα. Βαλκανιώτου Θεοδώρα και κα. Παπαδοδήμου Μαρία γεωπόνων, κα. Φείδα Χαρίκλεια πληροφορικής και κ. Χατζηπλή Κωνσταντίνο μηχανολόγο για την πολύτιμη βοήθεια και συμμετοχή τους καθώς και σε όλους/ες τους/τις συναδέλφους που παρείχαν διευκολύνσεις στην υλοποίηση του προγράμματος.

Επίλογος με διαδικτυακή ημερίδα

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με διαδικτυακή ημερίδα με ομιλητή τον κ. Καραγιάννη Νικόλαο, κλινικό διαιτολόγο διατροφολόγο και συνοπτική παρουσίαση από την υπεύθυνη κ. Μάντζιου Ασπασία ΠΕ 87.09 βρεφονηπιοκομίας. Συνυπεύθυνος στη δράση ήταν ο κ. Νικολόπουλος Κωνσταντίνος ΠΕ 88.01 γεωπόνος και συνεργαζόμενη καθηγήτρια η κ. Αναγνώστου Βασιλική ΠΕ  87.03 αισθητικής, ενώ συμμετείχαν οι τομείς Υγείας, Πρόνοιας και Ευεξίας, Γεωπονίας, Πληροφορικής και Μηχανολογίας.

[το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Λαός του Αλμυρού και το almyros.gr και αναδημοσιεύεται στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας»]

X