Ο Ε65 ολοκληρώνεται έως τέλος του 2021 και μας φέρνει πιο κοντά

e65 [alithianews.gr]

Στο τέλος του 2021 εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερου ως Ε65, Λαμία – Ξυνιάδα με την πρόοδο των εργασιών να φτάνει στο 61,8%.

Η συνολική επένδυση για το έργο «Κατασκευή τμήματος Λαμίας – Ξυνιάδας του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (E65)» ανέρχεται σε 391.676.000 ευρώ, με το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ να συνεισφέρει 255.000.000 ευρώ μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομή Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης» για την επιχειρησιακή περίοδο 2014-2020. Η επένδυση εμπίπτει στην προτεραιότητα «Διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και οδική ασφάλεια».

Πριν πολλά χρόνια, ένα ταξίδι από την Καρδίτσα στην Αθήνα, αν ήταν χειμώνας και κακοκαιρία, μπορούσε να διαρκέσει ακόμη και οκτώ χρόνια. Με την ολοκλήρωση της νέας Εθνικής Οδού, γνωστής ως ΠΑΘΕ, η ίδια διαδρομή μειώθηκε στις τρεις ώρες.

Το πρόβλημα ήταν να φτάσει κάποιος στη Λαμία μέσω του Δομοκού. Μετά, έμπαινε στην ΠΑΘΕ και έφτανε εύκολα και ασφαλή στην πρωτεύουσα και σε οποιονδήποτε άλλο προορισμό.

Όνειρο κάθε πολίτη της Κεντρικής Ελλάδας και κυρίως των πολιτών της Καρδίτσας και των Τρικάλων, ήταν ο αυτοκινητόδρομος Ε65. Ο δρόμος που θα ένωνε την Εγνατία Οδό με την ΠΑΘΕ στη Λαμία. Ο αρχικός σχεδιασμός όμως ανατράπηκε μετά από προσφυγές οικολογικών οργανώσεων στο Συμβούλιο της Επικρατείας όπου πέτυχαν την αλλαγή της χάραξης με το πρόσχημα της παρενόχλησης της καφέ αρκούδας.

Τελικά, το σημείο που θα συναντά ο Ε65 την Εγνατία, μετατοπίστηκε προς τα Γρεβενά αντί της αρχικής θέσης που ήταν ποιο κοντά προς τα Γιάννενα.

Στο παρασκήνιο ψιθυρίζεται ότι αυτό μπορεί να έγινε κατόπιν πιέσεων, μιας και ο Ε65 με την αρχική του χάραξη, θα λειτουργούσε ανταγωνιστικά προς την Ιόνια Οδό.

Αρχικά, δόθηκε σε κυκλοφορία το κομμάτι Τρίκαλα – Ξυνιάδα. Τώρα κατασκευάζεται το κομμάτι των 32,5 χλμ. του τμήματος που ενώνει τον Αυτοκινητόδρομο Λαμία – Θεσσαλονίκη με το μεσαίο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος.

Σύμφωνα με το βίντεο που έδωσε πρόσφατα στην δημοσιότητα η κατασκευάστρια εταιρεία, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στο έργο που ξεπερνά το 61,8%.

Το βίντεο αποτελεί ουσιαστικά ένα ολοκληρωμένο ταξίδι στα 3 συνολικά εργοτάξια που έχουν αναπτυχθεί σε αυτό το υπό κατασκευή τμήμα, το οποίο, υπενθυμίζουμε ότι, αφορά στο τμήμα από την ένωση με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (στο 203ο χλμ.) έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας (32,5ο χλμ. Αυτοκινητοδρόμου Ε65).

Στη δίδυμη σήραγγα Όθρυος, έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη και η προσωρινή αντιστήριξη σε 2,6 χλμ. από το σύνολο των 3 χλμ. μήκους, ενώ προχωρώντας σε μια επιμέρους ανάλυση, οι γέφυρες και τα διάφορα τεχνικά παρουσιάζουν πρόοδο της τάξεως του 71,7%, τα ασφαλτικά οδοστρώματα 49,6% και οι χωματουργικές εργασίες 54,8%. Η συνολική διάρκεια κατασκευής του Νοτίου Τμήματος είναι 36 μήνες και η παράδοση σε κυκλοφορία αναμένεται στα τέλη του 2021.

Το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου της Κεντρικής Ελλάδας

Η χρηματοδότηση της Ε.Ε. υποστηρίζει την κατασκευή του νοτιότερου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α3 της Κεντρικής Ελλάδας. Το νέο τμήμα θα έχει μήκος 32,5 χλμ και θα συνδέει τη Λαμία, στην κεντρική Ελλάδα, με το χωριό Ξυνιάδα. Πρόκειται για οδικό άξονα δύο κατευθύνσεων, με δύο λωρίδες σε κάθε πλευρά και διαχωριστικό διάζωμα στη μέση. Το πλάτος του κεντρικού διαζώματος θα κυμαίνεται από 2,5 μ. έως 3,8 μ. ενώ η ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα του αυτοκινητοδρόμου θα είναι τα 110-120 χλμ./ώρα.

Το έργο συμπεριλαμβάνει την κατασκευή σήραγγας διπλού σωλήνα μήκους λίγο κάτω των 3 χλμ. στο Δομοκό και 11 γέφυρες, εκ των οποίων η μία άνω των 250 μ. Θα κατασκευαστούν επίσης, τρεις κόμβοι —στη Λαμία, το Καρπενήσι και τη Ξυνιάδα— και δύο διασταυρώσεις —μία με τον αυτοκινητόδρομο Α1 και μία άλλη στην Ανθήλη. Το έργο συμπεριλαμβάνει επίσης και την κατασκευή διοδίων βόρεια του κόμβου του Καρπενησίου.

Θα δημιουργηθεί ένα κέντρο συντήρησης οδικού άξονα, ένας χώρος εξυπηρέτησης [χρηστών] στο Λιανοκλάδι και αρκετοί χώροι ανάπαυσης. Περαιτέρω κατασκευαστικές εργασίες θα καλύψουν μηχανικές δομές όπως π.χ. οι οδογέφυρες, οχετοί, τοιχώματα ι αντιστήριξης, καθώς και φραγμούς θορύβου.

Πρόσθετα στοιχεία του έργου συνδέονται με την εκτέλεση αρχαιολογικών ερευνών, την απόκτηση γαιών, την αποστράγγιση, την προμήθεια εξοπλισμού οδικής ασφάλειας και τις τροποποιήσεις στους εθνικούς και τοπικούς δρόμους.

Σύνδεση βασικών ελληνικών αυτοκινητοδρόμων

Όταν ολοκληρωθεί, ο αυτοκινητόδρομος της Κεντρικής Ελλάδας θα έχει συνολικό μήκος 181,5 χλμ. και θα αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού άξονα Ε65. Από τα νοτιοανατολικά μέχρι τα βορειοδυτικά, θα ξεκινάει από τη διασταύρωση με τον οδικό άξονα Α1 κοντά στη Λαμία και θα καταλήγει στη διασταύρωση με τον αυτοκινητόδρομο Α2 της Εγνατίας Οδού, κοντά στην πόλη των Γρεβενών.

Το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα ολοκληρώνει το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων γύρω από τη Λαμία και αποτελεί τη νότια προέκταση του μεσαίου τμήματος μήκους 78,5 χλμ. του Α3 μεταξύ της Ξυνιάδας και πόλης των Τρικάλων. Το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα δόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2017 και κόστισε 906,1 εκατ. ευρώ, με τμήμα του κόστους να καλύπτεται από την Ε.Ε.

Ταχύτερα, ασφαλέστερα ταξίδια και οικονομικά οφέλη

Με την αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και αξιοπιστίας, τη βελτίωση της ποιότητας των υποδομών και την ενίσχυση των συνδέσεων στο οδικό δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας, το έργο θα αυξήσει τα επίπεδα άνεσης και θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης των ταξιδιωτών.

Καθώς οι σημερινές ελλείψεις στο περιφερειακό σύστημα μεταφορών λειτουργούν ως αντικίνητρο για επενδύσεις, το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου θα έχει σημαντικές κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις. Θα δώσει σημαντική ώθηση στην οικονομική, πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη σε πόλεις όπως η Λαμία, η Καρδίτσα και τα Τρίκαλα και στις περιφερειακές περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Θεσσαλίας συνολικά, με αποτέλεσμα την αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων.

Η συμβολή του αυτοκινητόδρομου στη δημιουργία ενός εσωτερικά συνεκτικού οδικού δικτύου και καλύτερων διαπεριφερειακών συνδέσεων θα προωθήσει επίσης την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη σε μεγαλύτερο εύρος. Πρόσθετα οφέλη θα προκύψουν από τις απαιτούμενες βελτιώσεις στην οδική ασφάλεια στην ηπειρωτική Ελλάδα και τη Θεσσαλία.

Συνολικές επενδύσεις και χρηματοδότηση της ΕΕ

Η συνολική επένδυση για το έργο «Κατασκευή τμήματος Λαμίας-Ξυνιάδας του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (E65)» ανέρχεται σε 391.676.000 ευρώ, με το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ να συνεισφέρει 255.000.000 ευρώ μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομή Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης» για την επιχειρησιακή περίοδο 2014-2020. Η επένδυση εμπίπτει στην προτεραιότητα «Διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και οδική ασφάλεια».

Το βόρειο τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία

Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει γνωστό πως έχει προταθεί για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 από τα Τρίκαλα μέχρι το Κηπουρειό Γρεβενών μήκους 64χλμ.

Το έργο των 400 εκατ.ευρώ, έχει ολοκληρώσει επιτυχώς το εγκριτικό στάδιο από την Κομισιόν και περιμένει το τελικό πράσινο φως από την διατομεακή Διεύθυνση. Μόλις γίνει αυτό, τότε θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή του.

Με την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, θα γίνει η εκ νέου τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, η κύρωση της από τη Βουλή και η έναρξη της κατασκευής. Η διάρκεια των έργων έχει εκτιμηθεί σε 36 μήνες και η λειτουργία του βόρειου τμήματος τοποθετείται χοντρικά μέχρι το τέλος του 2024.

Η λειτουργία του βόρειου τμήματος θα σημάνει και την ολοκλήρωση όλου του αυτοκινητόδρομου Ε65, που πλέον θα ξεκινά από τη Λαμία και θα καταλήγει σε σύνδεση με την Εγνατία Οδό στα Γρεβενά. Θα γινει ένας άξονας 175χλμ, που θα διατρέχει 3 διαφορετικές Περιφέρειες (Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία, Δυτική Μακεδονία) και θα επηρεάζει άμεσα τις μεταφορές και σε μία τέταρτη, την Ήπειρο.

Η πλήρης ενεργοποίηση του Ε65 θα μεταμορφώσει και θα φέρει ανακατατάξεις στις οδικές μεταφορές και θα δημιουργήσει ένα ακόμα εθνικό άξονα που θα οδηγεί στα βόρεια σύνορα με τη συνδρομή του κάθετου άξονα Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή ενδυναμώνοντας ακόμα περισσότερο το ρόλο της Ελλάδας ως χώρας-υπερκόμβου μεταξύ Ευρώπης-Ασίας και Αφρικής.

[το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Αλήθεια Καρδίτσας και το alithianews.gr και αναδημοσιεύεται στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας»]