Γυναικεία επιχειρηματικότητα: Ευκαιρίες και προοπτικές ανάπτυξης

anastasios-nikolakopoylos [symboulos.gr]

Ένα έργο που στόχο έχει την ουσιαστική ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδος , στο πλαίσιο της Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αυτό που συμμετέχει η Περιφέρεια  Δυτικής Ελλάδας με τίτλο: «IntegratingInnovationandPromotingClusterOrganizationinWOMenEnterprises» με ακρωνύμιο ICONWOM-EN, το οποίο υπάγεται στο διακρατικό πρόγραμμα INTERREGV-A Ελλάδα – Ιταλία.

Επειδή όμως η πανδημία έχει αλλάξει όλα τα δεδομένα που έχουμε μέχρι σήμερα στον τομέα της γυναικείας επιχειρηματικότητας, η  ΠΔΕ στοχεύει στην πλήρη και αναλυτική χαρτογράφηση της   στην καταγραφή των προβλημάτων αυτής καθώς και στην παράθεση προτάσεων για την περαιτέρω αξιοποίηση των δεδομένων σε βασικούς τομείς της έρευνας,οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη των αποτελεσμάτων του έργου.  Και επειδή η Δυτική Ελλάδα είναι από τις πιο φτωχές περιοχές, μια τέτοια πρωτοβουλία βοηθάει σημαντικά στο να γίνουν όλα τα απαραίτητα εκείνα βήματα για να μπορέσει να αναπτυχθεί και αυτός ο τομέας της επιχειρηματικότητας, που θέλει τις γυναίκες στο επίκεντρο των επιχειρηματικών δράσεων.

Το προτεινόμενο έργο στοχεύει στην προώθηση της ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας στους τομείς της έρευνας, καινοτομίας και νέων τεχνολογιών και στην οικοδόμηση της ικανότητας των τοπικών φορέων για την καλύτερη υποστήριξη των γυναικών επιχειρηματιών, ώστε να ξεκινήσουν και να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να τους παρέχονται  καινοτόμες υποστηρικτικές υπηρεσίες και να δημιουργούνται συνέργειες επιχειρηματικότητας . Η  δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη γυναικείας επιχειρηματικότητας,μέσω της οικονομικής ενδυνάμωσης των γυναικών έχει ως στόχο να συμβάλει στην ισότητα των φύλων, καθώς και στην δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας, κάτι που συνεπάγεται  οικονομική ανάπτυξη.
Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος είναι α) η προβολή και προώθηση της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας των εργαζόμενων γυναικών επιχειρηματιών των δυσπρόσιτων περιοχών, β) η ενθάρρυνση της εγκατάστασης των γυναικών επιχειρηματιών σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας, έρευνας, καινοτομίας και νέων τεχνολογιών (σε πεδία της RIS), γ) η ενίσχυση του ρόλου των συμμετεχουσών περιφερειών με τη δημιουργία ενός συστήματος φιλικού προς τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στις περιοχές εφαρμογής.

 

Αναλυτικότερα οι στόχοι του έργου είναι  οι:

  • Αύξηση της συμμετοχής γυναικείων επιχειρήσεων στους τομείς έρευνας, καινοτομίας και νέων τεχνολογιών, RIS.
  • Ενίσχυση του ρόλου των ενδιαφερομένων μερών για την στήριξη της επιχειρηματικότητας των γυναικών στις περιοχές εφαρμογής.
  • Εμφάνιση νέων συνεργατικών σχημάτων για επιχειρήσεις.
  • Καλύτερη ποιότητα καινοτομίας και εξωστρέφειας των γυναικείων επιχειρήσεων και μεγαλύτερα βήματα για την επιβίωση των νεοσύστατων γυναικείων επιχειρήσεων.
  • Ισχυρές και ανταγωνιστικές γυναικείες επιχειρήσεις και δίκτυα που υποστηρίζουν την επέκταση των νέων επιχειρηματικών μοντέλων.
  • Αυξημένη ευαισθητοποίηση του τοπικού πληθυσμού και των αρχών έναντι της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
  • Αυξημένη διασυνοριακή δικτύωση, συνεργασία, κοινές εξαγωγές, κοινά επιχειρηματικά σχέδια κ.λπ.
  • Ανάπτυξη νέων συστημάτων υποστήριξης της γυναικείας επιχειρηματικότητας.

 

Τ. Νικολακόπουλος: « Τα οικονομικά εργαλεία ο καθοριστικός στόχος μιας επιχείρησης»

Oπως σημειώνει στον «Σύμβουλο Επιχειρήσεων» και στο symboulos.gr  ο εκπρόσωπος Τύπου του Εμπορικού Εισαγωγικού Συλλόγου της Πάτρας  Τάσος  Νικολακόπουλος: « Τα προηγούμενα χρόνια είχαν δοθεί κίνητρα για την ανάπτυξη αυτού του είδους της επιχειρηματικότητας. Ωστόσο το τελευταίο διάστημα δεν φαίνεται να υπάρχει φως στον ορίζοντας. Οι επιδοτήσεις που δίνονται είναι για όλες τις επιχειρήσεις. Ο λόγος είναι ότι η πανδημία έχει αλλάξει τα πάντα στον οικονομικό τομέα».

Και συνεχίζοντας τονίζει ότι πάγια θέση του Εμπορικού Εισαγωγικού  Συλλόγου της Πάτρας είναι ότι θα πρέπει να ενισχυθεί το συγκεκριμένο είδος επιχειρηματικότητας όχι μόνο στην Πάτρα αλλά και σε όλη τη χώρα.

«Είναι γυναίκες που θέλουν να μπουν στο επιχειρείν. Είναι γυναίκες, που δεν είναι μέλη του Συλλόγου μας, διότι δεν κατάφεραν να συστήσουν την επιχείρησή τους, όμως μας μεταφέρουν ότι θέλουν να βρουν τα οικονομικά εργαλεία για να συστήσουν την επιχείρηση τους».

Υπάρχουν περιπτώσεις  όπου δύο γυναίκες, απόφοιτοι ΑΕΙ, στο ίδιο αντικείμενο, να επιδιώκουν τη σύσταση τέτοιων επιχειρήσεων, όμως δυστυχώς δεν έχουν την πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα για να το κάνουν. Και θα ήταν σημαντικό να υπάρξει η ενίσχυση των επιχειρήσεων αυτών, διότι τα 4 με 5 πρώτα χρόνια είναι και τα κρίσιμα και εκείνα που απαιτείται η ενίσχυση.

Ως προς το προφίλ αυτού του είδους των επιχειρήσεων σημειώνει ότι «η γυναικεία επιχειρηματικότητα έχει ως χαρακτηριστικό της ότι διοικείται από γυναίκες. Δεν σημαίνει ότι σε όλη την αλυσίδα παραγωγής υπάρχουν γυναίκες. Συστήνεται από γυναίκες και δεν είναι θέσφατο όλο το προσωπικό να είναι γυναίκες.». Το αντικείμενο της γυναικείας επιχειρηματικότητας ποικίλλει και δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί σε τομείς. Ωστόσο, μια τάση που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα είναι η επιστροφή στον πρωτογενή τομέα.

Στην παρούσα φάση και με δεδομένο ότι η πανδημία έχει επηρεάσει καταλυτικά τον τομέα των επιχειρήσεων η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος διεξάγει έρευνα για να καταγράψει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σήμερα στον τομέα του επιχειρείν.

Τα δεδομένα θα συλλεχθούν σε δύο ταυτόχρονα στάδια, με δύο διαφορετικά υποδείγματα ερωτηματολογίων (Ερωτηματολόγια Τύπος 1 και Τύπος 2). Οι συμμετέχοντες του πρώτου ερωτηματολογίου (Τύπος 1) θα κληθούν να παράσχουν τις αντιλήψεις τους για την υφιστάμενη γυναικεία επιχειρηματικότητα ενώ οι συμμετέχοντες του δεύτερου ερωτηματολογίου (Τύπος 2) καλούνται να απαντήσουν για ποιους λόγους σκέφτονται να ξεκινήσουν επιχειρηματική δραστηριότητα.

Η συμπλήρωση του δεν διαρκεί πάνω από 10 λεπτά .

Να τονιστεί ότι η οποιαδήποτε πληροφόρηση  δοθεί είναι αυστηρά εμπιστευτική και θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο για τους σκοπούς της συγκεκριμένης μελέτης.

Το ερωτηματολόγιο Τύπου 1 συμπληρώνεται στην παρακάτω δ/νση:

https://docs.google.com/forms/d/1m80zsMlgLJ2YF7kkaAUsDmqK5k_mpeCs6_DRek962g8/edit

Το ερωτηματολόγιο Τύπου 2 συμπληρώνεται  στην παρακάτω δ/νση:

https://docs.google.com/forms/d/1Ecwe0W3mCboRZSCJlUYaH_cknSkc7RUuJxAWTJk596c/edit

[το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Σύμβουλος Επιχειρήσεων και το symboulos.gr και αναδημοσιεύεται στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας»]