Ακρόπολη Ασίνης: Ένα έργο κόσμημα που άλλαξε την περιοχή με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ

ακροπολη_ασίνης [argolikianaptiksi.gr]

Οι εργασίες διαμόρφωσης του αρχαιολογικού χώρου «Ασίνη-Ακρόπολη Αρχαίας Ασίνης Αναμόρφωση Αρχαιολογικού Χώρου Καστράκι» χρηματοδοτήθηκαν από το Ε.Π. «Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου- Ιονίων Νήσων 2007-2013» και ολοκληρώθηκαν το 2015 με προϋπολογισμό 933.000 €. Πρόκειται για ένα έργο σταθμός σε μια τουριστική περιοχή που αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο την πολιτιστική μας κληρονομιά με βάση την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση όπως ήδη έχει γίνει και σε άλλα σημεία της Αργολίδας
Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις της προϊσταμένης της  Εφορείας Αρχαιοτήτων Αργολίδας Αλκηστις Παπαδημητρίου  που επεσήμανε ότι :
«Η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου Ασίνης υποστηρίζει πάρα πολύ την πολιτιστική προβολή του Νομού μας Αποτελεί ένα έργο κόσμημα που έχει αλλάξει την φυσιογνωμία της περιοχής και ήμαστε πολύ υπερήφανοι γι αυτό» Στη συνέχεια η Άλκηστις Παπαδημητρίου τόνισε  με κατηγορηματικό τρόπο ότι : « Χωρίς την χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ είναι σίγουρο ότι δεν θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε τέτοιες παρεμβάσεις . Ευτυχώς τα τελευταία είκοσι χρόνια υπήρξαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση τέτοιες χρηματοδοτήσεις και αναδείξαμε τα μνημεία μας Στην αντίθετη εποχή θα ζούσαμε σε μία εποχή με τα μνημεία να έχουν καταρρεύσει και τίποτα από αυτή την εικόνα που σήμερα την θεωρούμε αυτονόητη δεν θα υπήρχε στην περιοχή μας και σε όλη την Ελλάδα.»
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Τολού Γιάννης Γεωργιδάκης έχοντας πλήρη αντίληψη για την σημασία της χρηματοδότησης του έργου από το ΕΣΠΑ 2007-2013 κάνοντας μία σύνοψη των δεδομένων δήλωσε : «Το έργο που έγινε στο Καστράκι ωφέλησε πάρα πολύ την τοπική κοινωνία που έδωσε τις ιδέες της και συνεργάσθηκε αρμονικά με την Εφορεία Αρχαιοτήτων με αποτέλεσμα να γίνουν πολλά περισσότερα από αυτά που μπορούσαμε να φαντασθούμε.
Χωρίς την χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ τίποτα δεν θα μπορούσε να έχει γίνει τίποτα Σήμερα έχει γίνει πόλος έλξης επισκεπτών ενώ παράλληλα αποτελεί σημείο αναφοράς για την εκπαίδευση των μαθητών. Το πρώτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ανασκαφής που λειτούργησε αναφέρεται στην χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής και δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αποκτήσουν μια ιδιαίτερη γνώση για την φύση της περιοχής.
Αν λειτουργήσει σε άλλους ρυθμούς και το «ανασκαφικό παιχνίδι » τότε ο αρχαιολογικός χώρος θα γίνει προορισμός για χιλιάδες μαθητές από όλη την Ελλάδα Αν δομηθεί σωστά τότε μπορεί να έχουμε και 10 χιλιάδες επισκέψεις μαθητών και αυτό σημαίνει τεράστια ανάπτυξη.»

Στο πλαίσιο των εργασιών αυτών ανακατασκευάστηκε η αρχαία πύλη, κατασκευάστηκαν ή επισκευάστηκαν κλίμακες και διαδρομές επισκεπτών, τοποθετήθηκαν μεταλλικές σκάλες και πεζογέφυρες σε δύσβατα σημεία της διαδρομής, αναδείχθηκαν και αναπαραστάθηκαν μνημειακά κατάλοιπα, τοποθετήθηκαν ενημερωτικές πινακίδες, δημιουργήθηκαν στάσεις θεάσεις με καθιστικά, κατασκευάστηκαν στέγαστρα για τα στόμια των πηγαδιών και των δεξαμενών και ανακατασκευάστηκαν 3 νεώτερα κτήρια, στα οποία δόθηκαν νέες χρήσεις.

Σ’ αυτά χωροθετήθηκαν το νέο εκδοτήριο-πωλητήριο του αρχαιολογικού χώρου, μια έκθεση για την ιστορία και τη μεθοδολογία της ανασκαφικής διαδικασίας και μια αίθουσα πολυμέσων, όπου παρουσιάζονται ψηφιακές εφαρμογές περιήγησης (ψηφιακός χάρτης, χρονολόγιο, οπτικοποιημένη ιστορία της περιοχής, τρισδιάστατη απεικόνιση του λουτρού και 3 ολιγόλεπτα βίντεο με θέμα τους Ιταλούς στην Ασίνη και τις καταστροφές του χώρου, τις σουηδικές ανασκαφές το 1972 στην Ασίνη και μια εφαρμογή με θέμα την ιστορία του αρχαιολογικού χώρου).
Ο Αρχαιολογικός χώρος καλύπτει τις ανάγκες περιήγησης των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες. (ράμπα εισόδου, W.C ΑμεΑ  επιγραφές και οδηγός για τυφλούς υπότιτλους στις ψηφιακές εφαρμογές για τους ανθρώπους με ακουστικά προβλήματα)
Οι εκθεσιακοί χώροι συμπληρώνονται με την έκθεση εποπτικού υλικού για την Ιταλoγερμανική Κατοχή στην Αργολίδα, η οποία αναπτύσσεται στο εσωτερικό τεχνητού σπηλαίου στα ριζά του βράχου της ακρόπολης.

[το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Αργολική Ανάπτυξη και το argolikianaptiksi.gr και αναδημοσιεύεται στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας»]

X