9 στους 10 κατοίκους των ευρωπαϊκών πόλεων είναι ικανοποιημένοι με τη διαβίωση στην πόλη τους – αναλυτικά ευρήματα έκθεσης της Κομισιόν

Report on the Quality of life in European Cities, 2020. [Ευρωπαϊκή Επιτροπή]

Ποια πόλη είναι η καθαρότερη ή η ασφαλέστερη; Σε ποια πόλη είναι εύκολο να βρεις δουλειά ή σπίτι; Ποια πόλη έχει την καλύτερη δημόσια συγκοινωνία ή ποιότητα αέρα; Απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις και πολλά άλλα μπορείτε να βρείτε στην τελευταία έκθεση για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις, του 2020. Αυτή η έκθεση συνοψίζει τα αποτελέσματα της 5ης έρευνας για τις ευρωπαϊκές πόλεις, η οποία καλύπτει 83 πόλεις και πραγματοποιήθηκε το 2019.

Κατά τη 18η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα των Περιφερειών και των Πόλεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε έκθεση σχετικά με την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις. Σύμφωνα με 58 100 συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν σε 83 πόλεις, οι 9 στους 10 κατοίκους ήταν ικανοποιημένοι με τη διαβίωση στην πόλη τους το 2019.

Η Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων κ. Ελίζα Φερέιρα δήλωσε σχετικά: «Στις πόλεις διαμένει περίπου το 40 % του πληθυσμού της ΕΕ. Οι πόλεις βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ευρώπη. Τα κρούσματα κορονοϊού, για παράδειγμα, έφτασαν πρώτα στις μεγαλύτερες και πιο διασυνδεδεμένες πόλεις της Ευρώπης, όπως το Μιλάνο και η Μαδρίτη, προτού εξαπλωθούν σε μικρότερα κέντρα και πιο αγροτικές περιοχές. Συνεπώς είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουμε τις ανάγκες των ανθρώπων που ζουν στις πόλεις και αυτές να μας καθοδηγούν στη χάραξη πολιτικής».

Βασικά ευρήματα της έρευνας

Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των κατοίκων των περισσότερων πόλεων της Ανατολικής Ευρώπης θεωρεί ότι η ποιότητα ζωής τους έχει βελτιωθεί κατά την τελευταία πενταετία.

Επιπλέον, οι κάτοικοι των μεγαλύτερων πόλεων τείνουν να χρησιμοποιούν λιγότερο το αυτοκίνητο και περισσότερο τη δημόσια συγκοινωνία.

Όσον αφορά την κοινωνική ένταξη, οι πόλεις είναι πιο φιλόξενες από τις χώρες στο σύνολό τους, τόσο για τους μετανάστες όσο και για την κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ.

Έκθεση σχετικά με την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις, της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ [Ευρωπαϊκή Επιτροπή]

 

Η νέα έρευνα για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις παρέχει μια μοναδική εικόνα της ζωής στην πόλη. Συγκεντρώνει τις εμπειρίες και τις απόψεις των κατοίκων της πόλης σε όλη την Ευρώπη.

Δείχνει ότι οι άνθρωποι που ζουν στις πόλεις της Βόρειας Ευρώπης είναι οι πιο ικανοποιημένοι με την πόλη τους, αλλά η ικανοποίηση στις πόλεις της Ανατολικής Ευρώπης αυξάνεται όλο και πιο γρήγορα.

Οι άνθρωποι που ζουν σε μια μεγάλη πόλη είναι πιο ικανοποιημένοι με τις δημόσιες συγκοινωνίες, αλλά όσοι ζουν σε μικρότερες πόλεις νιώθουν ασφαλέστεροι όταν περπατούν μόνοι το βράδυ.

Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η πόλη τους είναι ένα καλό μέρος για τις μειονότητες, αλλά σε ορισμένες πόλεις λιγότεροι από τους μισούς κατοίκους πιστεύουν ότι κάτι τέτοιο ισχύει.

Για πρώτη φορά, η έρευνα περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με την ποιότητα της διοίκησης της πόλης. Για παράδειγμα, οι μισοί κάτοικοι στις πόλεις που ερευνήθηκαν  πιστεύουν ότι υπάρχει διαφθορά στη διοίκηση της πόλης τους, αλλά στις χειρότερες πόλεις τέσσερις στους πέντε πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει πράγματι, σε αντίθεση με μόνον έναν στους πέντε στις καλύτερες πόλεις.

Μια πρώτη εικόνα από την Αθήνα

Στη φετινή έρευνα ερευνήθηκαν 2 (από συνολικά 83 πανευρωπαϊκά) ελληνικές πόλεις: η Αθήνα και το Ηράκλειο, με δείγμα 700 ατόμων σε κάθε πόλη. Τα συμπεράσματα ειδικά για τις ελληνικές πόλεις θα αναλυθούν σε νεότερο ρεπορτάζ της EURACTIV.gr αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι στα συμπεράσματα της έρευνας αναφέρεται ότι στην Αθήνα οι κάτοικοι δεν νιώθουν ασφαλείς. Από τα άλλα πρώτα εντυπωσιακά στοιχεία για την Αθήνα, προκύπτει ότι οι κάτοικοι της ελληνικής πρωτεύουσς νιώθουν καλύτερα ή πιο ικανοποιημένοι από τον μέσο όρο της ΕΕ σε κάποιες, λίγες περιπτώσεις: για τη δυνατότητα εύρεσης και τις τιμές στην στέγαση (με 64% στην Αθήνα σε σχέση με 39% συνολικά στην ΕΕ), για τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς (ικανοποίηση 74% σε σχέση με το 73% στην Ευρώπη, χρήση 47% συγκριτικά με 44% στην Ευρώπη) αλλά και θετική αξιολόγηση για το κατά πόσο είναι η Αθήνα καλή πόλη να ζουν γκέι και λεσβίες (81% στην Αθήνα συγκριτικά με 78% κατά μέσο όρο στις άλλες πόλεις). Ωστόσο σε όλους τους άλλους δείκτες. όπως θα ήταν ίσως αναμενόμενο, η Αθήνα υπολείπεται από λίγο έως δραματικά, του μέσου όρου.

Από την άλλη πλευρά, στο Ηράκλειο, ικανοποιημένοι από τη στέγαση είναι το 58% του δείγματος, από την ποιότητα του αέρα το 74% (συγκριτικά με το 59% στην υπόλοιπη Ευρώπη), 87% νιώθουν ασφαλείς στις δημόσιες μεταφορές (σε σχέση με 83& στις άλλες πόλεις) και 77% (σε σχέση με 76% πανευρωπαίκά) θωρούν εύκολο να βρουν διαδικτυακά πληροφορίες και υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Και εδώ, σε όλους τους άλλους δείκτες η πόλη υπολείπεται του μέσου όρου, σε αρκετές περιπτώσεις κατά πολύ.

Διαδραστικοί χάρτες και αναλυτικά στοιχεία προσβάσιμα σε όλους

Οι διαδραστικοί χάρτες και τα διαγράμματα αραχνών είναι μια άλλη καινοτομία που φέτος προσφέρεται από την ιστοσελίδα της Περιφερειακής Πολιτικής της Κομισιόν:

https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/maps/quality_of_life

Εκεί, οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν τις ερωτήσεις που θέλουν να δουν σε έναν χάρτη και μπορούν να επιλέξουν για ποια πόλη θέλουν να δουν μια επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο συγκρίνει τη μέση πόλη και την καλύτερη και τη χειρότερη πόλη της έρευνας.

Ακόμη, μπορείτε να κατεβάσετε και τους χάρτες και τα γραφήματα.

Κάτω από τους χάρτες και τα γραφήματα αράχνης, θα βρείτε πρόσθετες πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων όλων των χαρτών και γραφημάτων των ερωτήσεων που χρησιμοποιούνται στην αναφορά, τα δεδομένα, το πλήρες ερωτηματολόγιο και μια τεχνική έκθεση για την έρευνα.

Φερέϊρα: μια έκθεση «γεμάτη με ζωτική ευφυΐα για τοπικούς, αστικούς και εθνικούς φορείς χάραξης πολιτικής»

Στην εισαγωγή της έντυπης έκδοσης της έκθεσης, η Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων Ελίζα Φερέιρα περιγράφει χρήσιμα πολιτικά συμπεράσματα και καλεί όλους όσους λαμβάνουν αποφάσεις να τη μελετήσουν και να τη λάβουν σοβαρά υπόψιν τους:

«Οι πόλεις φιλοξενούν περίπου το 40% του πληθυσμού της ΕΕ. Βρίσκονται στην πρώτη σειρά ορισμένων από τις πιο οξείες προκλήσεις της Ευρώπης και επίσης βρίσκονται στην πρώτη γραμμή ορισμένων από τις πιο καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπισή τους. Από το 2004, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί τακτικά τόσο τις προκλήσεις όσο και τις λύσεις που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις. Αυτή η ειδική έρευνα καλύπτει πρωτεύουσες και άλλες μεγάλες πόλεις της ΕΕ, της ΕΖΕΣ, του ΗΒ, των Δυτικών Βαλκανίων και της Τουρκίας. Το 2019, 83 πόλεις καλύφθηκαν σε 58.100 συνεντεύξεις.

Η έρευνα επικεντρώνεται στην ποιότητα ζωής και στην ικανοποίηση με διάφορες πτυχές της αστικής ζωής, όπως θέσεις εργασίας, δημόσιες συγκοινωνίες και ρύπανση. Οι ερωτήσεις και τα δεδομένα έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι συγκρίσιμα με τις έρευνες που διεξάγονται σε εθνικό επίπεδο.

Η έκθεση φωτίζει τόσο τις φιλοδοξίες όσο και τις προκλήσεις με πληθώρα πληροφοριών. Θα διαπιστώσετε ότι οι κάτοικοι της πόλης είναι λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο και πιο πιθανό να χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες. Και ότι ο μεγαλύτερος παράγοντας που συμβάλλει στη (γενικά υψηλή) χρήση των αστικών μέσων μαζικής μεταφοράς δεν είναι τιμή, αλλά συχνότητα.

Θα διαπιστώσετε ότι 9 στους 10 είναι ικανοποιημένοι να ζουν στην πόλη τους – με υψηλά επίπεδα ικανοποίησης για τη δημόσια διοίκηση, τους χώρους πρασίνου και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Ωστόσο, πολλοί ανησυχούν για θέσεις εργασίας και στέγαση – μόνο 2 στους 5 πιστεύουν ότι είναι εύκολο να βρουν δουλειά στην πόλη τους. Και μερικοί δεν αισθάνονται ασφαλείς να περπατούν μόνοι τη νύχτα.

Ένα νέο χαρακτηριστικό στην τρέχουσα έκδοση: έρευνες για ένταξη. Οι πόλεις θεωρούνται πιο φιλικές από ό, τι η χώρα στο σύνολό της, τόσο στους μετανάστες (7% μονάδες περισσότερο από τη χώρα) όσο και στους ΛΟΑΤΙ (14% βαθμοί). Υπάρχει ακόμη δουλειά που πρέπει να γίνει – ειδικά σε εκείνα τα μέρη όπου λιγότερο από το 50% του πληθυσμού θεωρούν την πόλη τους ως ένα καλό μέρος για να ζήσουν οι μειονότητες. Ωστόσο, με ενθαρρύνουν ότι οι πόλεις μπορούν να οδηγήσουν το δρόμο σε μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς.

Αυτή η έκθεση είναι γεμάτη με ζωτική ευφυΐα για τοπικούς, αστικούς και εθνικούς φορείς χάραξης πολιτικής. Σας συνιστώ θερμά να το διαβάσετε για την ανάλυση, να δείτε πώς συγκρίνεται η πόλη σας – και να σχεδιάσετε τις πολιτικές σας ανάλογα. Ένα σύνολο διαδικτυακών εργαλείων διευκολύνει τη σύγκριση της πόλης σας. Η πολιτική συνοχής διαδραματίζει βασικό ρόλο στην παροχή βοήθειας στις πόλεις να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, ανυψώνοντας τις περιφέρειες και περιοχές γύρω από αυτές. Είμαι βέβαιος ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα χρησιμοποιήσουν τα ευρήματα αυτής της έκθεσης για να βελτιώσουν την πόλη τους και τα περίχωρά της προς όφελος όλων των πολιτών μας».

Η περίληψη των κυριότερων σημείων της έκθεσης

H έκθεση kαλύπτει 83 πόλεις στην ΕΕ, τις χώρες της ΕΖΕΣ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τα Δυτικά Βαλκάνια και την Τουρκία. Αποκαλύπτει σε ποιες πόλεις οι άνθρωποι είναι ικανοποιημένοι με μια σειρά δημόσιων υπηρεσιών και ανέσεων. Αποτυπώνει την εμπειρία των ανθρώπων, για παράδειγμα, με το έγκλημα και τα συναισθήματά τους, για παράδειγμα, εάν αισθάνονται ασφαλείς να περπατούν μόνοι τη νύχτα.

Αυτά τα αποτελέσματα είναι σημαντικά για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε ευρωπαϊκό, εθνικό και αστικό επίπεδο. Μπορούν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό των προτεραιοτήτων για τις επενδύσεις της Πολιτικής Συνοχής και μπορούν να υποστηρίξουν τις ανταλλαγές πολιτικών ως μέρος της Ατζέντας για την ΕΕ.

Το 2019, 9 στα 10 άτομα ήταν ικανοποιημένοι με τη διαμονή τους στην πόλη τους. Στις περισσότερες πόλεις της ανατολικής ΕΕ, η πλειοψηφία πίστευε ότι η ποιότητα ζωής εκεί βελτιώθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ σε άλλες πόλεις, οι περισσότεροι πίστευαν ότι παρέμεινε η ίδια ή είχε μειωθεί. Σε πέντε πόλεις (Αθήνα, Ρώμη, Σόφια, Λιέγη και Μασσαλία), λιγότεροι από τους μισούς κατοίκους ένιωθαν ασφαλείς το περπάτημα τη νύχτα σε σύγκριση με πάνω από 90% στις 10 καλύτερες πόλεις.

Σε όλες σχεδόν τις πόλεις, η πλειοψηφία τις θεωρούσε καλά μέρη για να ζουν για μετανάστες, ηλικιωμένους και νέους, οικογένειες, παιδιά. Περισσότεροι άνθρωποι είδαν την πόλη τους ως ένα καλό μέρος για ομοφυλόφιλους και λεσβίες από ό, τι στην υπόλοιπη χώρα. Σε 11 πόλεις, ωστόσο, μόνο μια μειονότητα θεώρησε ότι ήταν ένα καλό μέρος για να ζουν ομοφυλόφιλοι και λεσβίες.

Λιγότεροι από ένας στους τέσσερις κατοίκους στις πόλεις της νότιας Ευρώπης πίστευαν ότι ήταν εύκολο να βρει μια καλή δουλειά, ενώ λιγότεροι από έναν στους τρεις κατοίκους στις βόρειες και δυτικές πόλεις θεώρησαν εύκολο να βρουν ένα καλό σπίτι σε λογική τιμή.

Οι κάτοικοι σε μεγαλύτερες πόλεις τείνουν να χρησιμοποιούν λιγότερα αυτοκίνητα και τις δημόσιες συγκοινωνίες περισσότερο. Συνολικά, τα τρία τέταρτα των κατοίκων της πόλης ήταν ικανοποιημένοι με τις δημόσιες συγκοινωνίες, αν και σε έξι πόλεις στην Αλβανία, την Ιταλία, την Κύπρο, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Σερβία, λιγότεροι από τους μισούς ήταν ικανοποιημένοι. Η ικανοποίηση με τη συχνότητα των δημόσιων μεταφορών είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στη συνολική ικανοποίηση με τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οκτώ στους δέκα κατοίκους της πόλης ήταν ικανοποιημένοι με τους χώρους πρασίνου και τους δημόσιους χώρους τους. Ωστόσο, μόνο δύο στους τρεις στις πόλεις της νότιας Ευρώπης, τα Δυτικά Βαλκάνια και την Τουρκία ήταν ικανοποιημένοι με αυτούς. Περίπου το 63% των κατοίκων των πόλεων ήταν ικανοποιημένοι με την ποιότητα του αέρα, τον θόρυβο και την καθαριότητα της πόλης τους, ποσοστά που μειώθηκαν ιδιαίτερα σε μεγάλες πόλεις, πρωτεύουσες και πόλεις της νότιας ΕΕ.

Συνολικά, η τοπική δημόσια διοίκηση τα πήγε καλά. Κατά μέσο όρο, τρεις στους πέντε κατοίκους της πόλης ήταν ικανοποιημένοι με το χρόνο που απαιτείται για την επίλυση ενός αιτήματος, βρήκαν εύκολα διαδικτυακές πληροφορίες σχετικά με τις τοπικές υπηρεσίες και δεν αντιλήφθηκαν διαφθορά στην τοπική δημόσια διοίκηση. Παρά τα καλά αποτελέσματα συνολικά, αρκετές πόλεις πρέπει ακόμη να βελτιώσουν τη διοίκησή τους. Σε 20 πόλεις, η πλειοψηφία δεν ήταν ικανοποιημένη με την ταχύτητα της διοίκησης, ενώ σε 38 πόλεις, η πλειοψηφία πίστευε ότι υπήρχε διαφθορά στην τοπική δημόσια διοίκηση.

X