Πρόεδρος REGI: Αν η Von der Leyen έχει φιλοδοξίες για την Ευρώπη, πρέπει να έχει φιλοδοξίες και για τη Συνοχή

MEP Younous Omarjee during the 127th Plenary Session of the European Committee of the Regions, Brussels, January 2018 [European Union / Patrick Mascart]

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν δέχεται περικοπές στον προϋπολογισμό της πολιτικής Συνοχής και αναμένει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη νέα της πρόεδρό να είναι δίπλα του, λέει ο ευρωβουλευτής Younous Omarjee.

Ο Younous Omarjee είναι γάλλος ευρωβουλευτής και πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης (REGI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την αριστερή ομάδα GUE / NGL. Σε μια συνέντευξη με τη EURACTIV, συζητά το μέλλον της πολιτικής Συνοχής και τη σχέση της με έναν δυναμικό προϋπολογισμό για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, καθώς και τους κινδύνους που περιλαμβάνονται στις διαπραγματεύσεις, οι οποίες βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Ελπίζω ότι αυτή η Επιτροπή θα είναι μια Επιτροπή αφοσιωμένη στη Συνοχή. Εξετάσαμε την ορισθείσα Επίτροπο Elisa Ferreira και η επιτροπή REGI εξέφρασε τις φιλοδοξίες της. Τώρα περισσότερο από ποτέ, η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται τη Συνοχή. Η εδαφική και κοινωνική συνοχή είναι το καλύτερο εμβόλιο κατά της εξάρθρωσης. Και αυτό που λέμε στη νέα Πρόεδρο Von der Leyen είναι ότι, εάν έχει φιλοδοξίες για την Ευρώπη, πρέπει να έχει φιλοδοξίες και για τη Συνοχή.

Αυτό σημαίνει ότι, πρώτον, θέλουμε την Επιτροπή στο πλάι μας στη μάχη για έναν φιλόδοξο προϋπολογισμό για τη Συνοχή. Δεν μπορούμε να δεχτούμε περικοπές, όπως θεωρούν ορισμένοι. Είναι μια άμεση μάχη, όλοι έχουμε κινητοποιηθεί. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει μια θέση και θα φτάσουμε μέχρι τέλους για να απορρίψουμε αυτές τις περικοπές. Γιατί; Επειδή δεν μπορούμε να θυσιάσουμε παραδοσιακές πολιτικές, όπως η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) ή η πολιτική Συνοχής για τη χρηματοδότηση νέων προτεραιοτήτων ή νέων πολιτικών. Η Ευρώπη πρέπει να διαθέτει έναν πολιτικό προϋπολογισμό που να είναι «μάχιμος» και πρέπει να αντανακλά τα αποτελέσματα των ευρωπαϊκών εκλογών. Δεν είναι δυνατό να δημιουργήσουμε μια νέα δυναμική εάν μειώσουμε τον προϋπολογισμό. Αντίθετα, μειώνοντας τον προϋπολογισμό της ΚΑΠ και της Συνοχής, οι αρχηγοί κρατών θα δώσουν βήμα σε αυτούς που φοβούνται την Ευρώπη και στους εθνικιστές. Αυτό είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που πρέπει να γίνει.

Δεύτερον, αυτό που εμείς λέμε είναι ότι πλέον αντιμετωπίζουμε νέες προκλήσεις και ειδικότερα την απαραίτητη ενεργειακή μετάβαση. Η Συνοχή μπορεί να συμβάλει στον στόχο αυτό. Οι περιφέρειες πρέπει να εγκαταλείψουν όλους τους τύπους ορυκτών καυσίμων, ιδίως τον άνθρακα, και να προχωρήσουν προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά αυτός ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν διαθέτουμε πρόσθετους πόρους. Με απασχολεί ιδιαίτερα αυτό το νέο ταμείο δίκαιης μετάβασης. Πρέπει να συνοδεύσουμε τις περιφέρειες σε αυτήν τη μετάβαση και να αντισταθμίσουμε το κοινωνικό και οικονομικό κόστος. Και οι νέοι στόχοι και πολιτικές πρέπει να συνοδεύονται από νέα πρόσθετα κονδύλια.

Αυτό που περιμένουμε επίσης από την Κομισιόν είναι μια νέα αστική φιλοδοξία. Αυτός είναι ο λόγος που πρότεινα στον Αντιπρόεδρο Timmermans, στο πλαίσιο του New Green Deal, ένα μεγάλο σχέδιο αναδάσωσης και αναζωογόνησης των πόλεων: τη φύτευση εκατομμυρίων δέντρων στις ευρωπαϊκές πόλεις. Αυτό θα αποτελέσει μια ευκαιρία για την άμβλυνση των επιπτώσεων σε περιπτώσεις κυμάτων καύσωνα, την αναδημιουργία οικοσυστημάτων και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Πρόκειται για μια πρόκληση σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη.

Επιπλέον, αναμένουμε μια νέα στρατηγική για τα νησιά, μια Λευκή Βίβλο για τα νησιά, καθώς τα νησιά αντιμετωπίζουν ειδικές δυσκολίες: μια πολύ στενή αγορά, γεωγραφική απομόνωση και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που θα δικαιολογούσαν συγκεκριμένα προσαρμοσμένα μέτρα.

Τέλος, δεδομένου ότι η πρόεδρος Von der Leyen δήλωσε ότι είναι υπέρ «του δικαιώματος πρωτοβουλίας του Κοινοβουλίου», αναμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκπληρώσει αυτή την υπόσχεση. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να ξεκινήσει ακολουθώντας τις εκθέσεις που έχουν ήδη ψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η επιτροπή REGI μονάχα, είχε ξεκινήσει πολλές εκθέσεις και πρωτοβουλίες, οι περισσότερες από τις οποίες παρέμειναν «νεκρές επιστολές».

Το μήνυμά μας είναι σαφές: «Εδώ είναι η βάση εργασίας σας, ένα πηγάδι ιδεών, προτάσεων. Μεταφράστε τα σε κανονισμούς».

Το Κοινοβούλιο δηλώνει ότι δεν θα δεχθεί περικοπές στον προϋπολογισμό για τη Συνοχή, αλλά τα κράτη μέλη φαίνεται να μην έχουν πρόθεση να αλλάξουν την πρόταση της Επιτροπής. Πόσο σκληρά είστε έτοιμος να πολεμήσετε για αυτό; Πιστεύετε ότι όλες οι πολιτικές ομάδες θα παραμείνουν στην ίδια γραμμή μέχρι το τέλος;

Ναι, το πιστεύω. Αυτό θα ισχύσει τουλάχιστον για την επιτροπή μας στη REGI. Είναι πολύ ενδιαφέρον το ότι παρά τα κομματικά όρια, τις πολιτικές διαφορές, υπερασπιζόμαστε όλοι τη Συνοχή και έναν ισχυρό προϋπολογισμό για την πολιτική αυτή. Σχεδόν όλοι μας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και για αυτό είχαμε μια πολύ ισχυρή θέση στην Ολομέλεια. Είμαστε σε θέση να ξεπεράσουμε τις διαφορές σε συγκεκριμένους στόχους. Είμαστε κατά κάποιο τρόπο ακτιβιστές για τη Συνοχή. Και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπήρξε πάντοτε φιλικό απέναντι στη Συνοχή.

Το πρόβλημα είναι στο Συμβούλιο. Εκεί αναμένω ότι, πρώτα από όλα, η Γαλλία και ο Πρόεδρος Μακρόν θα υπερασπιστούν τη Συνοχή. Η Γερμανία θα πρέπει να το πράξει επίσης, με την ίδια ενέργεια τουλάχιστον με την οποία υπερασπίζεται την ΚΑΠ. Επειδή όσο χρειαζόμαστε μια ισχυρή ΚΑΠ, άλλο τόσο χρειαζόμαστε μια ισχυρή πολιτική Συνοχής: συνδέονται αυτά τα δύο.

Θα προσπαθήσουμε, επίσης μέσω των μια πολιτικών μας θέσεων, αλλά και μέσω της ισορροπίας των εξουσιών, να έχουμε βάρος στις διαπραγματεύσεις. Ωστόσο, μια διαπραγμάτευση παραμένει διαπραγμάτευση, είμαστε δύο, και δεν αποφασίζουμε μόνοι μας. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σήμερα είναι ένα Κοινοβούλιο πιο ισχυρό από ότι πριν, απέδειξε τη δύναμή του με την απόρριψη της κ. Goulard, την στενή εκλογή της κ. Von der Leyen με περιθώριο μόλις εννέα ψήφων και σίγουρα δεν είναι έτοιμο να δεχτεί το ο,τιδήποτε. Επιπλέον, όσον αφορά το ζήτημα του προϋπολογισμού, τα μέλη της επιτροπής BUDG κατέστησαν σαφές ότι θα πουν όχι σε έναν κακό προϋπολογισμό.

Στις υπόλοιπες διαπραγματεύσεις, πιστεύω ότι υπάρχει κοινή επιθυμία για επίτευξη προόδου. Το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προσπαθούν να επεξεργαστούν λύσεις όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικές, όσο το δυνατόν απλούστερες, έτσι ώστε ο προγραμματισμός για την περίοδο 2021-2027 να γίνει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Υπάρχουν μερικές φορές διαφορές προσέγγισης, αλλά νομίζω ότι θα μπορέσουμε να τις ξεπεράσουμε.

Η πιο περίπλοκη πτυχή είναι οι πόροι, διότι χωρίς τα απαραίτητα μέσα δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Επομένως, μη μας λέτε ότι «μπορούμε να κάνουμε καλύτερα με λιγότερα». Δεν είναι δυνατό αυτό. Λιγότερα χρήματα, στην πραγματικότητα, σημαίνει λιγότερη στήριξη για την τοπική αυτοδιοίκηση και τα τοπικά έργα, λιγότερα για τις ΜΜΕ, λιγότερες ανταλλαγές Erasmus, μικρότερη χρηματοδότηση υποδομών και μεγαλύτερες εδαφικές ρίξεις.

Τα νησιά δεν αποτέλεσαν ποτέ την πρώτη προτεραιότητα της περιφερειακής πολιτικής. Θα αλλάξει αυτό;

Τα νησιά είναι το μεγάλο ζήτημα αυτού του αιώνα. Όπως είδαμε στις διαπραγματεύσεις για το κλίμα, τα νησιά είναι αναπόφευκτα. Πράγματι, στα νησιά βλέπουμε τη συγκέντρωση όλων των σημερινών παγκόσμιων προκλήσεων: την ενέργεια, τους ωκεανούς, τη βιοποικιλότητα, την παροχή τροφίμων, το νερό, τη διαχείριση αποβλήτων κ.ο.κ. Επιπλέον, μπορούμε να αποδείξουμε ότι είναι δυνατό να φέρουμε νέες λύσεις στα νησιά. Μπορούμε, για παράδειγμα, να φτάσουμε πολύ πιο εύκολα στην ενεργειακή αυτονομία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα ευρωπαϊκά νησιά. Επομένως, μπορούμε να δώσουμε ένα παράδειγμα σε όλους τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του κόσμου: το 75%-80% των χωρών ΑΚΕ είναι πράγματι νησιωτικές χώρες.

Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να καταλάβει ότι τα νησιά αποτελούν σημαντική δύναμη από μόνα τους. Φυσικά, τα νησιά έχουν περιορισμούς, αλλά σε αυτό το νέο κόσμο, το να είσαι νησί αποτελεί επίσης πλεονέκτημα. Στη συνάντηση μου με την Πρόεδρο Von der Leyen, θα θέσω το ζήτημα της έναρξης μιας μεγάλης φιλοδοξίας για τους ωκεανούς, επειδή αυτός ο αιώνας θα είναι αυτός των ωκεανών. Στους ωκεανούς, υπάρχουν, χωρίς αμφιβολία, οι απαντήσεις στις προκλήσεις των τροφίμων, καθώς και στις ενεργειακές προκλήσεις. Οι ωκεανοί είναι σίγουρα ένα νέο σύνορο για την ανθρωπότητα. Είναι καιρός να ξεκινήσουμε μια μεγάλη φιλοδοξία για τους ωκεανούς, ακριβώς όπως η Ευρώπη ξεκίνησε τη μεγάλη φιλοδοξία της για το διάστημα.

Πρέπει να αντισταθμίσουμε την καθυστέρηση που έχουμε σε σχέση με άλλες μεγάλες δυνάμεις. Τα ευρωπαϊκά νησιά πρέπει να τοποθετηθούν ξανά στην καρδιά του ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Δεν πρόκειται μόνο για την υπεράσπιση των μικρών μας συμφερόντων, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της θα επωφεληθεί από αυτό.

Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε μόνο τα υπάρχοντα θέματα. Ο κόσμος αλλάζει ταχύτατα. Η Ευρώπη πρέπει να φέρει νέες φιλοδοξίες, να προωθήσει τα όρια. Και η κατάσταση είναι ήδη δύσκολη με το Brexit, με την άνοδο του εθνικισμού και του ευρωσκεπτικισμού. Δεν πρέπει σίγουρα να θρηνήσουμε νέες ιδέες και φιλοδοξίες.

Έρχεστε από μια εξόχως αποκεντρωμένη περιοχή. Οι εξόχως αποκεντρωμένες περιφέρειες εξασφάλισαν ορισμένα οφέλη μέσω της Συνοχής. Πιστεύετε ότι τα ελληνικά νησιά θα πρέπει να αποκτήσουν παρόμοιο καθεστώς;

Οι εξόχως αποκεντρωμένες περιφέρειες καλύπτονται από τις Συνθήκες με το άρθρο 349, το οποίο τους επιτρέπει να εφαρμόζουν πολιτικές παρεκκλίσεως. Κατά τη γνώμη μου, υπάρχει ένα κοινό μέτωπο προκλήσεων και προβλημάτων που αφορούν τόσο τα ευρωπαϊκά νησιά όσο και τα εξόχως αποκεντρωμένα νησιά.

Το άρθρο 174 της ΣΛΕΕ εγγυάται την ειδική κατάσταση των νησιών. Το άρθρο 174 πρέπει να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή ισχύ στους κανονισμούς και, ως πρόεδρος των τριμερών διαλόγων, αυτό ακριβώς κάνω. Υπάρχουν πολλές προτάσεις από τη Νησιωτική Επιτροπή και τη CPMR, τις οποίες λαμβάνουμε υπόψη και τις οποίες μεταφράζουμε μαζί με τους συνεισηγητές, υπερασπιζόμενοι σθεναρά αυτούς τους κανονισμούς. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Ωστόσο, πέρα ​​από αυτό, πρέπει να ξεκινήσουμε έχοντας μια Λευκή Βίβλο για τα νησιά. Η αρχή της νησιωτικότητας πρέπει να λαμβάνεται υπόψη σε όλες τις πολιτικές, όχι μονάχα στην περιφερειακή πολιτική. Το ίδιο ισχύει και για την πολιτική ανταγωνισμού όσον αφορά τις κρατικές ενισχύσεις: αυτή η αρχή πρέπει να ληφθεί υπόψιν και να της επιτραπεί να προχωρήσει διαφορετικά.

Η επίτροπος Ferreira δήλωσε ότι επιθυμεί μέτρα ειδικά προσαρμοσμένα. Λοιπόν, τα νησιά χρειάζονται ειδικά μέτρα. Επειδή, για παράδειγμα, τα προβλήματα των ελληνικών νησιών δεν είναι τα ίδια με αυτά των περιοχών που βρίσκονται στην ήπειρο. Δεν είναι καθόλου το ίδιο. Τα νησιά, όπως είδαμε, έχουν συχνά επηρεαστεί περισσότερο από τις κρίσεις για πληθώρα λόγων.

Επιπλέον, υπάρχει και ο τουρισμός, όπου επίσης απαιτούνται σαφώς προσαρμοσμένες πολιτικές. Νομίζω ότι πρέπει να εξαλείψουμε τον ανταγωνισμό μεταξύ των περιφερειών: ορεινές περιοχές, αραιοκατοικημένες περιοχές, νησιωτικές περιοχές, εξόχως αποκεντρωμένες περιοχές. Υπάρχει μια κοινή μάχη. Δεύτερον, πρέπει να προχωρήσουμε μαζί: οι απομακρυσμένες περιφέρειες, τα νησιά της ηπειρωτικής Ευρώπης και τα εξόχως αποκεντρωμένα νησιά. Και θα λάβουμε μαζί μια σειρά πρωτοβουλιών.

Η Επιτροπή πρέπει να ακούσει ότι υπάρχει μια ενότητα δράσης και καταπολέμησης. Θα είμαστε ισχυρότεροι μαζί με τα νησιά της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Κροατίας κ.λπ., και αυτό ακριβώς θα πω στους συναδέλφους προέδρους των εξόχως αποκεντρωμένων περιοχών. Είμαστε ισχυρότεροι στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και είμαστε ισχυρότεροι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πρέπει λοιπόν να προχωρήσουμε μαζί.

Αγωνίζεστε για τη διατήρηση του INTERREG Europe και του URBACT. Υπάρχει όμως ένα οικονομικό χάσμα 500 εκατομμυρίων ευρώ. Από που πιστεύετε ότι αυτά τα χρήματα μπορούν να προέλθουν εάν ο προϋπολογισμός δεν αυξηθεί;

Δεν είμαι αυτής της άποψης. Για την ώρα. Προς το παρόν, αγωνιζόμαστε ακόμα.

X