Παπαδημούλης στη EURACTIV: Οι πολιτικές Συνοχής χρειάζονται αύξηση και όχι μείωση

[euro2day.gr]

Ενάμιση μήνα μετά την ανακοίνωση από την Επιτροπή του νέο νομοθετικού πακέτου για την Πολιτική Συνοχής για τη προγραμματική περίοδο 2021-2027, ο δρόμος των διαπραγματεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση προδιαγράφεται ήδη μακρύς.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα και άλλα κράτη-μέλη του Ευρωπαϊκού Νότου, αναμένεται να λάβουν αυξημένη χρηματοδοτική στήριξη, ωστόσο ασαφές παραμένει το ζήτημα της ίδιας συνεισφοράς για τα κράτη που λάβουν αυξημένα κονδύλια στη νέα Συνοχή.

Ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Δημήτρης Παπαδημούλης μίλησε στη Euractiv.gr και στη δημοσιογράφο Σοφία Ελανίδου για την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων στην Ελλάδα, τις περιφερειακές ανισότητες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη σχέση της Συνοχής με τις ευρωεκλογές του 2019.

Ποια είναι η συνολική σας εντύπωση από την πρόταση της Επιτροπής όσον αφορά τη Συνοχή και το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο; 

Η πρόταση της Επιτροπής για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο σε ό,τι αφορά τις πολιτικές Συνοχής προβλέπει μια συνολική μείωση της τάξεως του 10%, και αυτό με βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετο. Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι «καμία μείωση, ούτε ένα ευρώ» για τις πολιτικές συνοχής. Οι πολιτικές Συνοχής χρειάζονται αύξηση και όχι μείωση, γιατί τα τελευταία δέκα χρόνια, οι ανισότητες – οι κοινωνικές και περιφερειακές μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση- έχουν αυξηθεί.

Ειδικά για την Ελλάδα, η πρόταση της Κομισιόν, παρά τη μεσοσταθμική μείωση κατά 10%, προβλέπει αύξηση 8%. Θεωρώ ότι αυτό είναι μεγάλη επιτυχία για τη χώρα, και οφείλεται στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει βελτιώσει την αποτελεσματική αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων. Βρισκόμαστε στη κορυφή της λίστας απορροφητικότητας των κονδυλίων, και ως προς το πώς έκλεισε το προηγούμενο δημοσιονομικό πλαίσιο και ως προς το πώς εξελίσσεται το παρόν μέχρι το 2020.

Και επίσης θεωρώ θετικό, το ότι –και με τη συμβολή της Ελλάδας- έχουν τροποποιηθεί τα κριτήρια για την κατανομή των κονδυλίων Συνοχής, με την προσθήκη και κάποιων κοινωνικών δεικτών στο παραδοσιακό κριτήριο του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος. Έτσι, εκτός από το ύψος του ΑΕΠ, προστίθενται και παράγοντες όπως είναι η ανεργία των νέων, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, οι προσφυγικές ροές. Όπως αντιλαμβάνεστε, όλα αυτά δίνουν πόντους και εξηγούν την άνοδο κατά 8% για την Ελλάδα στα προβλεπόμενα κονδύλια Συνοχής, την ώρα που άλλες χώρες όπως η Πολωνία προβλέπεται να έχουν μείωση 22%.

Στη πρόταση, η απλοποίηση και η ευελιξία αποτελούν βασικούς άξονες. Εσείς τι πιστεύετε ότι μπορεί και πρέπει να αλλάξει;

Η κάθε πρόταση για μείωση της γραφειοκρατίας και ενίσχυση της απλοποίησης και της ευελιξίας είναι θετική και καλοδεχούμενη, γιατί βοηθάει τις χώρες, τις περιφέρειες, τους δήμους, τους ενδιαφερόμενους φορείς να έχουν αποτελεσματικότερη πρόσβαση στα κονδύλια της Συνοχής, και ταυτόχρονα κωδικοποιεί και απλοποιεί και τους σχετικούς ελέγχους.

Και θέτει επίσης αλλαγές στα κριτήρια, έτσι ώστε να μην παίρνουν τη μερίδα του λέοντος από κονδύλια Συνοχής οι πιο πλούσιες χώρες, που είναι αυτές που τα έχουν και λιγότερο ανάγκη. Για παράδειγμα, τα κονδύλια για την έρευνα και την καινοτομία, με βάση τις ισχύουσες στατιστικές, κατανέμονται κατά 88% στις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, 11% στις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου, και μόλις 1% στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Αυτό πρέπει να αλλάξει. Γιατί αυτό τροφοδοτεί το brain drain και τις ανισότητες.

Αντίθετα, στα αρνητικά του πακέτου της Κομισιόν για τις πολιτικές Συνοχής, θεωρώ ότι διατηρείται μια δυνατότητα να φεύγουν κονδύλια από τις πολιτικές Συνοχής προς άλλες κατευθύνσεις που δεν έχουν καμία σχέση με τη Συνοχή. Όπως είναι, για παράδειγμα, η ευρωπαϊκή άμυνα, που δεν έχει καμία σχέση με τη Συνοχή.

Στην επόμενη προγραμματική περίοδο, η Ελλάδα θα ενισχυθεί χρηματοδοτικά. Αυξάνεται ωστόσο και η εθνική χρηματοδότηση. Μπορεί αυτό να δημιουργήσει προβλήματα στην υλοποίηση;

Όχι, γιατί η Ελλάδα μπαίνει πια σε μια περίοδο με υγιέστερα δημόσια οικονομικά και μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις μιας μικρής συγχρηματοδότησης που είναι απαραίτητη για την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων.

Αντίθετα, θα ήθελα να πω ότι η Ελλάδα απέδειξε έμπρακτα ότι έκανε άριστη χρήση των εξαιρετικών ρυθμίσεων του κανονισμού 1839/2015, που προέβλεπαν, για την περίοδο της οξείας κρίσης, 100% συγχρηματοδότηση από τους ευρωπαϊκούς φόρους. Έτσι καταφέραμε να κλείσουμε χωρίς να χαθεί ούτε ένα ευρώ στη προγραμματική περίοδο 2007-2013, ολοκληρώνοντας σημαντικά έργα: οδοποιία, λιμάνια, αεροδρόμια. Υποδομές που είχαν αφήσει ημιτελή οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με κίνδυνο να χαθούν τεράστια χρήματα και να επιστραφούν.

Πιστεύετε ότι θα υπάρξει τελική απόφαση για το πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο και τη Συνοχή πριν από την αλλαγή της σύνθεσης του Ευρωκοινοβουλίου το 2019;

Τους επόμενους μήνες θα γίνει σκληρή διαπραγμάτευση για την υλοποίηση, για τη διαμόρφωση των τελικών προτάσεων. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πιέζει για θετικές αλλαγές, η Κομισιόν είναι κάπου στη μέση και κάποια κράτη του Συμβουλίου – τα πιο πλούσια κράτη του Βορρά- θεωρούν ότι πρέπει να γίνουν κι άλλες περικοπές.

Ελπίζω πρώτον, σε μια θετική κατάληξη. Και όσο πιο γρήγορα έρθει αυτή η κατάληξη, και πριν από τις προσεχείς ευρωεκλογές, τόσο το καλύτερο, γιατί τα κράτη-μέλη θα έχουν το περιθώριο να προετοιμαστούν καλύτερα για την αξιοποίηση των πόρων της περιόδου 2021-2027.

X