Αλεξάκης: η Συνοχή είναι το πρόσωπο της ΕΕ σε κάθε γωνιά της Ευρώπης

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων της Κρήτης; Γεώργιος Αλεξάκης [Αλεξάκης ΓΙώργος/Facebook]

Η αξιοποίηση των εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων αποτελεί κύριο εργαλείο για την τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη στις νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας. Ταυτόχρονα, η ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική αποτελεί ήδη μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027 στην ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, η συζήτηση, γύρω από το μέλλον της νησιωτικής πολιτικής στην Ευρώπη και της θέσης της στη πολιτική Συνοχής, αποτελεί τόσο εθνικό όσο και ευρωπαϊκό ζήτημα.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων της Κρήτης, Γεώργιος Αλεξάκης, μίλησε για το μέλλον των ελληνικών νησιών στη Συνοχή μετά το 2020, τη νέα Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής και τις προτεραιότητες της Περιφέρειας Κρήτης στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.

Ο κ. Αλεξάκης συζήτησε με τη Euractiv.gr και τη Σοφία Ελανίδου κατά τη διάρκεια της 47ης Γενικής Συνέλευσης της Διάσκεψης Απομακρυσμένων και Θαλάσσιων Περιφερειών (CPMR/CRPM) στο Παλέρμο της Ιταλίας.

 

Πώς βλέπετε τη θέση των νησιών στη νέα χρηματοδοτική περίοδο; Γαλλία και Πορτογαλία έχουν εξασφαλίσει ειδικά καθεστώτα για τις απομακρυσμένες περιοχές με φοροελαφρύνσεις και άλλες απαλλαγές. Θεωρείτε ότι θα έπρεπε να ισχύσουν ανάλογες προβλέψεις στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και για τα ελληνικά νησιά;

Βεβαίως. Αν τα ελληνικά ή τα ευρωπαϊκά νησιά κατόρθωναν να έχουν τις ίδιες ρυθμίσεις με αυτές που έχουν τα απομακρυσμένα νησιά της Ευρώπης, τότε θα ήμασταν πραγματικά ευχαριστημένοι, είτε αν μιλάμε για το ΦΠΑ στα νησιά αυτά, είτε για τις κρατικές χρηματοδοτήσεις, είτε για το μεταφορικό ισοδύναμο.

Ωστόσο, τα νησιά αυτά κατάφεραν αυτές τις ρυθμίσεις ήδη από τις συνθήκες εισόδου των χωρών τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εάν, δηλαδή, η Ελλάδα αυτά (τα ζητήματα) τα είχε ρυθμίσει και διαπραγματευθεί ήδη από την αρχή όταν εισήλθε (στην ΕΕ), θα ήταν αυτό δυνατό. Τώρα είναι πάρα πολύ δύσκολο, αυτό διεκδικούμε όμως, αυτό προσπαθούμε να κάνουμε.

Εκπροσωπείτε για χρόνια την Κρήτη και την Ελλάδα στην CPMR.Τελικά ποιο είναι το κέρδος συμμετοχής μιας ελληνικής περιφέρειας σε ένα ευρωπαϊκό δίκτυο όπως η CPMR; Υπάρχουν απτά οφέλη; και τι χρειάζεται για να τα εξασφαλίσετε; 

Τα οφέλη της κάθε περιφέρειας, είτε ελληνικής είτε ευρωπαϊκής από τη συμμετοχή σε έναν οργανισμό όπως η CPMR είναι πρώτον, η ενημέρωση, δεύτερον, η πληροφόρηση, τρίτον, το λόμπινγκ, τέταρτον, οι γνωριμίες και οι συνεργασίες με άλλες ευρωπαϊκές περιφέρειες πάνω σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Στη CPMR είμαστε 160 περιφέρειες και βρίσκουμε τόπους συνεργασίας, θέματα συνεργασίας, συζητάμε για τα κοινά μας προβλήματα, διερευνούμε λύσεις, υποβάλουμε προτάσεις στα ευρωπαϊκά προγράμματα και συχνά εγκρίνονται αυτές οι προτάσεις, κάνουμε δηλαδή μαζί πιλοτικές εφαρμογές πανευρωπαϊκών στρατηγικών.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για τη νέα Επίτροπο Περιφερειακής πολιτικής; Πιστεύετε ότι θα καταφέρει να εξασφαλίσει ένα καλύτερο προϋπολογισμό για την πολιτική Συνοχής;  

Ευελπιστούμε, αυτός είναι ο στόχος μας. Όμως, πέρα από την προσωπικότητα του κάθε Επιτρόπου, σημασία έχει ποια είναι η γενικότερη κατεύθυνση, γιατί σε αυτό τον τρίλογο που γίνεται μεταξύ Κομισιόν, Ευρωκοινοβουλίου και Συμβουλίου, για να περάσει κάτι πρέπει να είναι πολύ δυνατό. Βέβαια, ένας Επίτροπος που το υποστηρίζει σθεναρά θα έχει πολύ μεγάλες πιθανότητες να εισακουσθεί.

Εμείς είμαστε υποστηρικτές της Πολιτικής Συνοχής διότι είναι το πρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε κάθε γωνιά της Ευρώπης. Το αντιλαμβανόμαστε στην Ελλάδα, το αντιλαμβανόμαστε στην Κρήτη: ένα σχολείο γίνεται από χρήματα του Ταμείου Συνοχής, ένας δρόμος γίνεται από χρήματα του Ταμείου Συνοχής όταν τα εθνικά χρήματα δεν φτάνουν.

Η Κρήτη αποτελεί μια περιφέρεια με πολλές επιτυχίες στη διεκδίκηση και υλοποίηση ευρωπαϊκών έργων. Ωστόσο, παράλληλα, έχει ακόμη ανάγκη από βασικά έργα υποδομής, όπως ο βόρειος οδικός άξονας του νησιού. Πώς μια τόσο πρωτοπόρα περιφέρεια έμεινε πίσω σε ένα τόσο σημαντικό έργο υποδομής;

Δυστυχώς το θέμα του βόρειου οδικού άξονα, δηλαδή του κεντρικού οδικού άξονα της Κρήτης, μαζί με το νότιο οδικό άξονα και τους συνδετήριους οδικούς άξονες μεταξύ βορρά και νότου, δεν ήταν ποτέ –ούτε και είναι σήμερα- αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κρήτης, αλλά των Υπουργείων και για αυτό έχει μείνει πίσω. Να είστε σίγουροι, -είμαστε και εμείς-, ότι αν ήταν αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κρήτης, θα τον είχαμε όχι μόνο μελετήσει – διότι ακόμη δεν υπάρχει μελέτη σήμερα- αλλά και κατασκευάσει, όπως έχουμε αποδείξει πως ό,τι είναι αρμοδιότητα δική μας το κάνουμε πάρα πολύ γρήγορα.

X