Χαμένα κονδύλια για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Το πάνελ των ομιλητών [Σταύρος Μαυρογένης]

Στην Ευρώπη, οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το ένα τέταρτο όλων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Και ενώ οι βιομηχανικές εκπομπές στην Ευρώπη έχουν μειωθεί κατά 38% από το 1990, αυτές του τομέα των μεταφορών – συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών μεταφορών – έχουν αυξηθεί κατά 9%. Τη ίδια ώρα ενώ η ηλεκτροκίνηση κερδίζει συνεχώς έδαφος παγκοσμίως στην Ελλάδα οι μεταφορές εξαρτώνται σε ποσοστό σχεδόν 98% από τα ορυκτά καύσιμα (το υψηλότερο στην ΕΕ). Ωστόσο, εκπρόσωποι του κάδου εμφανίστηκαν απαισιόδοξοι για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, στην ημερίδα που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο.) χτες (9 Απριλίου). Η Euractiv.gr ήταν εκεί και αναφέρει.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προβλέπει ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές θα «αυξηθούν κατά 120% την περίοδο 2000-2050». Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν θέσει ένα παγκόσμιο στόχο την παραγωγή 100 εκατομμύριων ηλεκτρικών αυτοκίνητων και 400 εκατομμύριων ηλεκτρικών μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων μέχρι το 2030. Το 2016 σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, το 30% περισσότερες από το 2015.

Η ηλεκτροκίνηση γίνεται προτεραιότητα για την ΕΕ

Η ευρωπαϊκή ηλεκτροκίνηση είναι έτοιμη να απογειωθεί. Οι στόχοι που θέτει η συμφωνία για το κλίμα του Παρισιού εξαρτώνται από αυτό. Ο Σκανδιναβός γείτονας της ΕΕ, η Νορβηγία, δείχνει το δρόμο στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο συνεργάτης της Euractiv, η εφημερίδα …

Η κυριότερη αιτία για τη ραγδαία αύξηση των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι η μείωση της τιμής των μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του κόστους ενός ηλεκτροκίνητου ή υβριδικού οχήματος, καθώς έχει μειωθεί κατά τα δύο τρίτα σε σχέση με το 2010. Πριν από έξι χρόνια, μια μπαταρία στοίχιζε περισσότερα από $ 1.000 ανά κιλοβατώρα. Τώρα στοιχίζει λιγότερο από $ 350. Θα μπορούσε να πέσει στα $ 125 στο εγγύς μέλλον, λένε οι ειδικοί.

Η περίπτωση της Ελλάδας

«Η ηλεκτροκίνηση είναι σίγουρα το μέλλον όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως. Το ζήτημα για την Ελλάδα είναι πόσο γρήγορα θα επωφεληθεί από το πρότυπο κινητικότητας αλλά και από το πρότυπο αστικής ανάπτυξης, χρήσης του αυτοκινήτου, χρήσης των ΑΠΕ και γενικότερα της αειφορίας», δήλωσε στη Euractiv.gr ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθυντής της FORTISIS, μιας εταιρίας η οποία εξειδικεύεται στο σχεδιασμό και στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων ηλεκτροκίνησης και βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού οργανισμού περιβάλλοντος 18.000 πρόωροι θάνατοι στην Ελλάδα αποδίδονται στην κακή ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα ενώ την ίδια ώρα ή ηλεκτροκίνηση θεωρείται πολυτέλεια «για λίγους», όπως δήλωσε ο κ. Αντώνης Αδάναλης, διευθυντής πωλήσεων της BMW. Η μη εφαρμογή της Κοινοτικής οδηγίας (2014/94/ΕΕ) σε σχέση με τα ηλεκτρικά οχήματα και το Εθνικό Σχέδιο δράσης για την ηλεκτροκίνηση, η άδικη φορολογική αντιμετώπιση, οι ανύπαρκτες υποδομές δημόσιες φόρτισης και η κρατική αδιαφορία ως προς την απορρόφηση Κοινοτικών κονδυλίων, αναφέρθηκαν από τους εκπροσώπους του κλάδου ως οι κυριότερες αιτίες για την προβληματική κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα.

Τα πράγματα φαίνονται να αλλάζουν, τουλάχιστον στην Αττική. Η Περιφέρεια Αττικής προχώρησε στην εκπόνηση Σχεδίου Δράσης προώθησης της ηλεκτροκίνησης με στόχο τη δημιουργία 120 σταθμών φόρτισης σε επιλεγμένα σημεία. «Μέσα στο 2018 πιστεύουμε ότι θα έχουμε τους πρώτους σταθμούς ηλεκτροφώτισης…ωστόσο αυτοί θα πρέπει να γίνουν τα μελλοντικά ΑΤΜ φόρτισης οχημάτων ανεξαρτήτως του παρόχους….θα πρέπει να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα τους», δήλωσε στη Euractiv.gr ο Γιώργος Καραμέρος, Αντιπεριφερειάρχης τη Περιφέρειας Αττικής.

Για το ζήτημα της χρηματοδότησης τα πράγματα είναι μάλλον απογοητευτικά. Ο κ. Μιχαρικόπουλος επεσήμανε ότι «σχεδόν όλη η ΕΕ έχει επωφεληθεί από την πρωτοβουλία Europe Facilities για τη χρηματοδότηση υποδομών για την ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται μέσα στις 2-3 χώρες που δεν έχουν επωφεληθεί καθόλου …αν το έκανε δεν θα επιβαρυνόταν ο κρατικός προϋπολογισμός για τις επενδύσεις αυτές».

Ιδιαίτερα στην τοπική αυτοδιοίκηση ελάχιστοι δήμοι έχουν πάρει αντίστοιχες πρωτοβουλίες. «Κάποιοι δήμοι έχουν αρχίσει να συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία περιλαμβάνουν την ηλεκτροκίνηση αλλά τα βήματα είναι πολύ μικρά ακόμη και αν τα συγκρίνουμε με γειτονικές μας χώρες, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία», πρόσθεσε ό εκπρόσωπος της Fortisis.

Υποδομές ηλεκτροφόρτισης

Η υποδομή για τη φόρτιση στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από το 2013, σε ποσοστό 30% έως 60% κάθε χρόνο. Η ήπειρος έχει σήμερα περισσότερα από 100.000 σημεία φόρτισης, αλλά μερικά χιλιάδες από αυτά να είναι «αργοί φορτιστές», τα οποία χρειάζονται οκτώ ώρες για φορτίσουν μια μπαταρία. Η ΕΕ εμφανίζεται πρόσφατα αποφασισμένη να πάρει πρωτοβουλίες για περισσότερα σημεία φόρτισης, προβλέποντας ότι από το 2019, κάθε νεόδμητο ή ανακαινισμένο σπίτι από την Κύπρος μέχρι την Λαπωνία, θα πρέπει να διαθέτει σταθμό φόρτισης. Μέχρι το 2023, το 10% των χώρων στάθμευσης όλων των κτιρίων πρέπει να έχουν φορτιστές.

«Μπορεί να φαντάζει σε κάποιους πολυτέλεια να επενδύσουμε στην ηλεκτροκίνηση αλλά επειδή ο κόσμος αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα, δεν μπορούμε να έχουμε ακόμη την αντίληψη της δεκαετίας του 1980», είπε στη Euractiv.gr ο Αντιπεριφερειάρχης Αττικής.

Επίτροπος Moedas: Ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε το μέλλον των μεταφορών

Τα συνδεδεμένα και αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια, τα επίπεδα της ρύπανσης και την κοινωνική ένταξη, αλλά μόνο εάν η τεχνολογία εφαρμοστεί καλά – και τώρα είναι η ώρα για να διαμορφώσουμε την πορεία των γεγονότων, …

 

X