Τι να περιμένουμε στη φορολογία των επιχειρήσεων

ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ Όλες οι θέσεις σε αυτή τη στήλη αποτελούν απόψεις των συντακτών, όχι της EURACTIV.gr

[in.gr]

του Κώστα Σφακάκη*

Το πλέγμα των θεμάτων τα οποία αναφέρονται στη φορολογία των επιχειρήσεων αναμένεται να εξελιχθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια, στον απόηχο της συνεχιζόμενης μέχρι σήμερα υγειονομικής κρίσης, η οποία διαδέχθηκε την δεκαετή οικονομική κρίση.

Οι αναμενόμενες φορολογικές εξελίξεις συμπίπτουν και θα πραγματοποιούνται χρονικά την περίοδο της υλοποίησης του Ευρωπακέτου των 72 δισεκατομμυρίων ευρώ με ιδιαίτερη έμφαση και βαρύτητα στα 32 δισεκατομμύρια ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF). Έχει προηγηθεί λίγο πριν την πανδημία η ψήφιση φορολογικών νόμων οι οποίοι θεσμοθέτησαν εξαιρετικά σημαντικές αποφάσεις συμβάλλοντας αποτελεσματικά στη δημιουργία ευνοϊκότερου επιχειρηματικού και κατ’ επέκταση επενδυτικού φορολογικού περιβάλλοντος.

Ακολουθεί αμέσως μετά, καλύπτοντας σχεδόν ολόκληρο το 2020, η περίοδος της πανδημίας στη διάρκεια της οποίας συνεχίστηκε η ψήφιση φορολογικών νόμων και η έκδοση εγκυκλίων. Εστιάζοντας στην εξασφάλιση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, ο στόχος όλης αυτής της περιόδου μέχρι σήμερα είναι η διασφάλιση των θέσεων εργασίας και η επιβίωση όσων επιχειρήσεων έφτασαν στην αρχή της πανδημίας με σωρευμένα προβλήματα από την προηγηθείσα δεκαετή οικονομική κρίση, τα οποία όπως ήταν αναμενόμενο επιδεινώθηκαν από την επελθούσα υγειονομική κρίση.

Οι εξελίξεις που αναμένονται στο φορολογικό Πλαίσιο των επιχειρήσεων, πάντα στον βαθμό που θα επιτρέψει η εν τω μεταξύ διαμόρφωση των δημοσιονομικών δεδομένων της χώρας, θα επικεντρωθούν κατά τις εκτιμήσεις μας στις τρεις παρακάτω κατηγορίες:

1.Στη συνέχιση και ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων στην εταιρική φορολογία, όπως έχει αρχίσει να πραγματοποιείται από το 2019 με τις ήδη θεσμοθετημένες σημαντικές αποφάσεις. Αναφερόμαστε, όχι περιοριστικά, στα θέματα των συντελεστών φορολογίας, στο σημαντικό θέμα των σωρευμένων ζημιών που έχουν εγκλωβιστεί στα πλαίσια της ισχύουσας πενταετίας, στο μη μισθολογικό κόστος, στη φορολογική αντιμετώπιση των ζημιών της περιόδου της πανδημίας και σταδιακά στη μελέτη εφαρμογής της Ομιλικής φορολόγησης (group taxation).
2.Στην προσαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας με στόχο την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και των δομών της οικονομίας ιδιαίτερα στον χώρο των 700 χιλιάδων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων- νοικοκυριών, οι οποίες στο μέγα μέρος τους μετά και τα πλήγματα που έχουν δεχθεί στη διάρκεια της συνεχιζόμενης περιόδου της πανδημίας, αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης. Σημειώνουμε την ιδιαίτερη αναφορά για το θέμα αυτό στη διάθεση των κονδυλίων του ταμείου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
3.Στη συνέχιση της θεσμοθέτησης περαιτέρω επενδυτικών φορολογικών κινήτρων οριζόντιας εφαρμογής σε όλη την επικράτεια για την κάλυψη της αποεπένδυσης των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης.

Η καθεμία από τις τρεις παραπάνω κατηγορίες περιέχει πλήθος φορολογικών θεμάτων, τα οποία γνωρίζουν στη λεπτομέρεια τους και αντιμετωπίζουν καθημερινά οι άνθρωποι των επιχειρήσεων. Διαθέτοντας παράλληλα και την απαιτούμενη δημοσιονομική γνώση, θα πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των κέντρων αποφάσεων, τα οποία σχεδιάζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές στην εφαρμογή της επιχειρηματικής φορολογικής πολιτικής των αμέσως επόμενων ετών.

*σύμβουλος διοίκησης στον ΣΕΒ

X