Σκληρότερους όρους στην αγοραπωλησία προσωπικών δεδομένων θέλει να θέσει η Επιτροπή

Andrus Ansip [European Commission]

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλες εταιρίες οι οποίες ολοένα και περισσότερο στηρίζονται στα δεδομένα των καταναλωτών για τα έσοδα τους θα μπορούσαν να υπαχθούν στους νέους κανόνες της ΕΕ οι οποίοι θα τους εξαναγκάσουν να διαμοιράζονται τα δεδομένα αυτά με άλλες εταιρίες, σύμφωνα με το προσχέδιο που διέρρευσε και περιήλθε στην κατοχή της EurActiv.com.

Το σχέδιο για την ανατροπή των κανόνων που αφορούν τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρίες κατέχουν και διαμοιράζονται την πρόσβαση στα δεδομένα των καταναλωτών ταλανίζεται από καθυστερήσεις και διαφωνίες στο εσωτερικό της Επιτροπής, και η ανακοίνωσή του μετατέθηκε από τον Νοέμβριο στον επόμενο Ιανουάριο.

Ένα μεγάλο εύρος εταιριών που αποκομίζουν κέρδη από προσωπικά δεδομένα θα πληγούν από το σχεδιασμό της Κομισιόν να αλλάξει τους κανόνες. Η Επιτροπή θα μπορούσε να αφαιρέσει τον έλεγχο των δεδομένων από τις μεγάλες εταιρίες και να δυσκολέψει σημαντικά τη σύναψη προσοδοφόρων συμβόλαιων με συνεργαζόμενες εταιρίες.

Εταιρίες οχημάτων, παροχής ενέργειας, εταιρίες κατασκευής μηχανήματων σύνδεσης στο διαδίκτυο, υπηρεσίες υγείας και χρηματοπιστωτικές τεχνολογίες θα μπορούσαν όλες να πληγούν αν η Κομισιόν προχωρήσει στην ρύθμιση του τρόπου πρόσβασης και διαμοιρασμού μεγάλου όγκου δεδομένων, σύμφωνα με το έγγραφο.

Η Επιτροπή αντιμετωπίζει με δυσπιστία την ευχέρεια των εταιριών να «κλειδώνουν» τους καταναλωτές σε συμφωνίες από τις οποίες δεν μπορούν να εξαιρεθούν και οι οποίες θα μπορούσαν να δώσουν τη δυνατότητα σε άλλες εταιρίες να αποκτήσουν πρόσβαση στα δεδομένα τους.

Εταιρίες αυτοκινήτων οι οποίες διαθέτουν προσωπικά δεδομένα με τις συνήθειες των οδηγών θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να πωλήσουν τα δεδομένα σε εταιρίες που έχουν ως αντικείμενο την ψυχαγωγία των οδηγών ή ακόμη και σε παρόχους διαδικτύου οι οποίοι θα είχαν υπογράψει συνεργασίες με τους κατασκευαστές.

Οι οργανώσεις καταναλωτών μάλλον θα είναι ευχαριστημένες με την απόφαση. Οι εταιρίες οχημάτων δεν θα είναι. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών υποστήριξε ότι οι εταιρίες οχημάτων θα έπρεπε να έχουν στην κατοχή τους τα δεδομένα των οδηγών και να τους επιτρέπεται να πωλούν την πρόσβαση και σε άλλες εταιρίες.

Για την ώρα, οι ιδέες στο έγγραφο δεν είναι νομικά δεσμευτικές. Αλλά η στρατηγική την οποία προτείνει ότι επιτροπή εξακολουθεί να εξετάζει κατά πόσον ή όχι θα εισάγει νέα νομοθεσία η οποία θα υποχρέωνε τις εταιρίες να εφαρμόσουν τις προτάσεις της για το διαμοιρασμό των προσωπικών δεδομένων.

Ο Άντριους Ανσιπ, αντιπρόεδρος της Κομισιόν με ευθύνη τις πολιτικές τεχνολογίας, δήλωσε σε δημοσιογράφους τον περασμένο μήνα ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να προτείνει ένα νέο νόμο για την κατοχή δεδομένων μέχρι τον επόμενο Ιούνιο. Μετά τη δημοσίευση από την Κομισιόν του κειμένου της στρατηγικής τον Ιανουάριο, στελέχη της Επιτροπής από την υπηρεσία για την τεχνολογία θα χρειαστούν μερικούς μήνες συλλογής πληροφοριών για να καθορίσουν αν απαιτείται νέα νομοθεσία.

Ένας νέος νόμος για την κατοχή δεδομένων και την πρόσβαση σε αυτά, θα ήταν αμφιλεγόμενος και θα μπορούσε να έρθει σε σύγκρουση με αυτά που προτείνουν μερικοί ειδικοί στις Βρυξέλλες. Δεν υπάρχουν αρκετές πληροφορίες σχετικά με τις οικονομικές επιπτώσεις που θα έχει μια νέα νομοθεσία, σύμφωνα με μελέτη της Κομισιόν η οποία δημοσιεύτηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Η έκθεση ανατέθηκε από την δικηγορική εταιρία Osborne Clarke LLP, η οποία σύστησε στους επικεφαλής της ΕΕ να καθυστερήσουν τα σχέδια τους για να προτείνουν νέο νόμο.

Ως μέρος του προσχεδίου, η Κομισιόν εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να προτείνει ανανέωση των κανόνων ασφάλισης για τις μηχανές που διαχειρίζονται μεγάλους όγκους δεδομένων ή λειτουργούν αυτόνομα όπως τα αμάξια χωρίς οδηγούς.

Οι εταιρίες οι οποίες αναλαμβάνουν κίνδυνους και επωφελούνται από μια συνδεδεμένη συσκευή στο διαδίκτυο θα μπορούσαν να καταστούν υπεύθυνες για οποιαδήποτε προβλήματα, ενώ ο καταναλωτής ή οποιασδήποτε άλλος ο οποίος υποστεί ζημιές θα μπορούσε να αποζημιωθεί, σύμφωνα με την στρατηγική.

Η Επιτροπή επίσης εξετάζει το ενδεχόμενο να εμποδίσει τις εταιρίες να αποθηκεύουν δεδομένα σε ένα μόνο κράτος μέλος της ΕΕ. Ως μέρος μιας κίνησης για την απαλλαγή των περιορισμών σχετικά με τον τόπο στον οποίο μια εταιρία διατηρεί τα δεδομένα στην ΕΕ, η Επιτροπή θέλει να εισαγάγει «ενέργειες επιβολής» οι οποίες θα μπορούσαν να σταματήσουν τις εταιρίες από το να αποθηκεύουν δεδομένα σε μια χώρα και να τα παρεμποδίζουν από το να μεταφέρονται σε διαφορετικές χώρες της ΕΕ.

Η Κομισιόν κατονομάζει την «αρχή της ελεύθερης διακίνηση δεδομένων στην ΕΕ» ως ένα νέο είδος ελευθερίας στο ίδιο επίπεδο με τις εγγυήσεις για ελεύθερη κίνηση υπηρεσιών, η οποία ήδη εμπεριέχεται στην νομοθεσία της ΕΕ.

Η Επιτροπή έχει ήδη αντιμετωπίσει αντιδράσεις στο σχεδιασμό της για την άρση των περιορισμών. Μερικές χώρες συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας και της Γερμανίας απέρριψαν προτάσεις για την άρση της αποκαλούμενης συγκέντρωσης δεδομένων σε τοπικό επίπεδο.

Πολλές εταιρίες αποθηκεύουν τα δεδομένα τους σε μια μόνο χώρα της ΕΕ ως μέρος μιας επιχειρηματικής στρατηγικής βασιζόμενες στην εκτίμηση ‘ότι οι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές ως προς τα θέματα της ιδωτικότητας, θεωρούν ότι μερικές χώρες της ΕΕ έχουν πιο αυστηρούς κανόνες για την προστασία των δεδομένων.

«Σε μερικές χώρες πιστεύουν ότι θα μπορούν να κρατήσουν προστατευμένα τα δεδομένα μόνο εάν τα κρατήσουν εντός των χωρών αυτών», είπε ο Ανσιπ σε δημοσιογράφους τον περασμένο μήνα.

X