Η Ελλάδα στη δίνη των ψηφιακών επιθέσεων με “δόλωμα” την πανδημία

[Yuri Samoilov/Flickr]

Σε έξαρση βρίσκονται, διεθνώς, οι προσπάθειες ψηφιακής απάτης, που σχετίζονται με την πανδημία, με τα κρούσματα να κορυφώνονται τόσο διεθνώς, όσο και στην Ευρώπη, με την Ελλάδα να μην μένει ανεπηρέαστη. Από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Ιούλιο του 2021, η Kaspersky απέτρεψε πάνω από 1 εκατ. προσπάθειες χρηστών να επισκεφθούν ιστότοπους phising (σ.σ. ανώνυμα δεδομένα βασισμένα σε ανιχνεύσεις προϊόντων της Kaspersky από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Ιούλιο του 2021).

Διάφορες ψεύτικες προσφορές πληρωμών και μειωμένες τιμές για COVID-19 tests είναι από τα πιο κοινά θέματα για τους εγκληματίες στον κυβερνοχώρο. Πρόσφατα, έγιναν δημοφιλείς οι διαφημίσεις phishing για ψεύτικους κωδικούς QR και πιστοποιητικά εμβολιασμού για εστιατόρια και δημόσιες εκδηλώσεις.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι προσπάθειες εξαπάτησης, που σχετίζονται με την πανδημία, κορυφώθηκαν τον Μάρτιο του 2021. Οι ερευνητές της Kaspersky παρατήρησαν μια μικρή πτώση τον Ιούνιο, προτού οι ψηφιακοί εγκληματίες εντείνουν τις προσπάθειές τους.

Κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα, τα προϊόντα της Kaspersky εντόπισαν και απέκλεισαν 14% περισσότερους ιστότοπους phishing, που σχετίζονται με την πανδημία απ’ ό, τι τον Μάιο. “Στις περισσότερες απάτες, που σχετίζονται με την πανδημία, οι εγκληματίες στον κυβερνοχώρο στοχεύουν στην απόκτηση δεδομένων χρηστών”, αναφέρουν οι αναλυτές της Kaspersky.

Πώς λειτουργεί

Το “ηλεκτρονικό ψάρεμα” (phishing), η γνωστή απάτη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στην οποία ο απατεώνας παρουσιάζεται ως αξιόπιστη πηγή, για να εξαπατήσει τους παραλήπτες, ώστε να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες ή να κατεβάσουν κακόβουλο λογισμικό.

Το phishing χρησιμοποιείται συχνά για αυτό: ένας χρήστης ακολουθεί ένα link από μια διαφήμιση ή ένα email και φτάνει σε μια σελίδα, όπου του ζητείται να εισαγάγει προσωπικά στοιχεία και στοιχεία τραπεζικής κάρτας. Μόλις έχουν αυτές τις πληροφορίες, οι επιτιθέμενοι μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν για να κλέψουν χρήματα από τους λογαριασμούς ενός στόχου.

“Εάν δείτε ένα μήνυμα σχετικά με την πανδημία, σας συνιστούμε να ελέγχετε πάντα δύο φορές ότι οι πληροφορίες προέρχονται από επίσημη πηγή και μην δίνετε ποτέ τα προσωπικά σας δεδομένα σε ύποπτους ιστότοπους”, σχολιάζει η Kaspersky.

Για να αποφύγουν να πέσουν θύμα απάτης, η Kaspersky συμβουλεύει, επίσης, τους χρήστες:

“- Να είστε σκεπτικοί για τυχόν ασυνήθιστα γενναιόδωρες προσφορές και προωθητικές ενέργειες.

– Μην ακολουθείτε συνδέσμους από ύποπτα email, άμεσα μηνύματα ή επικοινωνίες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

– Ελέγχετε πάντα την αυθεντικότητα οποιουδήποτε άγνωστου ιστότοπου που επισκέπτεστε.

– Χρησιμοποιήστε μια αξιόπιστη λύση ασφαλείας, που προσδιορίζει κακόβουλα συνημμένα και αποκλείει ιστότοπους phishing”.