Fake news: Oμάδα εμπειρογνωμόνων συνιστά ενίσχυση της διαφάνειας

[European Commission]

Μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά τα διαφημιστικά έσοδα των τεχνολογικών κολοσσών ζητά ομάδα εμπειρογνωμόνων της Κομισιόν με στόχο να αντιμετωπιστεί η διάδοση των ψευδών ειδήσεων.

Οι πλατφόρμες θα πρέπει να αλλάξουν τις διαφημιστικές πολιτικές τους, για να «αποθαρρύνουν τη διάδοση και την ενίσχυση της παραπληροφόρησης», ανέφερε χαρακτηριστικά η ομάδα σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα (12 Μαρτίου).

Η Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει τις δικές της μη δεσμευτικές συστάσεις για τις ψευδείς ειδήσεις στις 25 Απριλίου. Οργάνωσε την ομάδα εμπειρογνωμόνων στα τέλη του 2017 και επέλεξε 39 ερευνητές και εκπροσώπους από τεχνολογικές πλατφόρμες, ΜΜΕ και ΜΚΟ, για να συντάξουν έκθεση πριν από την επικείμενη στρατηγική. Στην ομάδα συμμετέχει και ο ιδρυτής της EurActiv, Christophe Leclercq.

Συγκροτείται ομάδα εμπειρογνωμόνων για την καταπολέμηση των fake news

Τη σύσταση ομάδας εμπειρογνωμόνων με στόχο την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων ανακοίνωσε η νέα Επίτροπος της ΕΕ για την Ψηφιακή Οικονομία, Μαρίγια Γκάμπριελ την Τρίτη (29 Αυγούστου).
Τους προσεχείς μήνες η κ. Γκάμπριελ θα προχωρήσει σε δημόσια διαβούλευση για τις ψευδείς ειδήσεις …

Αναλυτικά, οι εμπειρογνώμονες απέρριψαν σκοπίμως τον όρο «ψευδείς ειδήσεις» και ανέφερεαν ότι οι συστάσεις τους απευθύνονται στην «παραπληροφόρηση», η οποία δεν είναι μεν παράνομη, αλλά έχει «σχεδιαστεί, παρουσιαστεί και προωθηθεί, για να προκαλέσει σκόπιμα δημόσια βλάβη».

«Η αυξανόμενη δύναμη των πλατφορμών που επιτρέπουν την ελεύθερη διάχυση των πληροφοριών συνεπάγεται ορισμένες ευθύνες», αναφέρει η έκθεση.

Ταυτόχρονα, κάλεσε την Επιτροπή να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να εξαπλωθεί η παραπληροφόρηση επιγραμμικά πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2019.

Αρχικά, η έκθεση σκιαγραφεί δέκα αρχές που πρέπει να ακολουθήσουν οι πλατφόρμες, αποτρέποντας ταυτόχρονα τα κίνητρα που οδηγούν σε παραπληροφόρηση.

Οι ομάδες συμφερόντων από τη Google, το Twitter και το Facebook συμμετείχαν στην ομάδα εμπειρογνωμόνων και ενέκριναν την έκθεση.

Στη συνέχεια, το έγγραφο καλεί τις πλατφόρμες να επισημάνουν με σαφήνεια τις διαφημίσεις που χορηγούνται ή πληρώνονται από τις πολιτικές ομάδες και να είναι διαφανείς με τους χρήστες τους σχετικά με το πότε χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα για στοχευμένη διαφήμιση.

Facebook: Προσβλέπουμε στην Ευρώπη για την καταπολέμηση των fake news

Συνάντηση κεκλεισμένων των θυρών με ομάδα τεσσάρων Ευρωπαίων Επιτρόπων πραγματοποίησε η επικεφαλής εκπρόσωπος του Facebook, Sheryl Sandberg, την Τρίτη (23 Ιανουαρίου) για την ανταλλαγή διαλόγου πάνω σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η ρητορική μίσους και η διαφάνεια των διαδικτυακών πλατφορμών.

Πριν από …

Η Επίτροπος της ΕΕ αρμόδια για την Ψηφιακή Οικονομία, Μαρίγια Γκάμπριελ, δήλωσε ότι η Επιτροπή θα εξετάσει τις συστάσεις της ομάδας, αλλά δεν θα δεσμευτεί να τις συμπεριλάβει στη στρατηγική που θα ανακοινώσει τον επόμενο μήνα.

«Αυτή είναι η προσέγγιση που πρέπει να ακολουθήσουμε: δεν υπάρχει νομοθεσία σε αυτό το σημείο. Ας προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε το πρόβλημα, να εφαρμόσουμε μια σειρά μέτρων και να τα ελέγξουμε στην πράξη. Τότε είναι που η Επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα να δει τι πρέπει να κάνει στο μέλλον», δήλωσε σε δημοσιογράφους τη Δευτέρα.

Η κ. Γκάμπριελ μίλησε σε κοινή συνέντευξη Τύπου με την πρόεδρο της ομάδας εμπειρογνωμόνων, Madeleine de Cock Buning, από το Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.

Η κ. De Cock Buning εξέφρασε την πεποίθησή της για το γεγονός ότι οι πλατφόρμες θα προσαρμόσουν τις διαφημιστικές πολιτικές τους και θα λάβουν μέτρα για μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τις πολιτικές διαφημίσεις.

«Είμαι πολύ ευχαριστημένη με τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας και ιδίως με τη δέσμευση που ανέλαβαν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών πλατφορμών, να τηρήσουν τα μέτρα που συνιστούμε στην Επιτροπή. Πρόκειται για ένα τεράστιο άλμα προόδου στον τομέα της παραπληροφόρησης: δημιουργήσαμε μια ισχυρή βάση για την κατάρτιση κώδικα πρακτικής, με την υποστήριξη ενός πλειονομερούς Συνασπισμού».

Ωστόσο, η γενική διευθύντρια του BEUC, Monique Goyens, δήλωσε την Πέμπτη ότι: «Εκφράζω τη λύπη μου για το γεγονός ότι η έκθεση δεν αντιμετωπίζει συθέμελα τις ψευδείς ειδήσεις», προσθέτοντας: «Οι πλατφόρμες, όπως το Google ή το Facebook επωφελούνται μαζικά από το ότι οι χρήστες διαβάζουν και μοιράζονται ψευδείς ειδήσεις που περιέχουν διαφημίσεις. Εντούτοις, η ομάδα εμπειρογνωμόνων επιλέγει να αγνοήσει αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο».

Τέλος, η έκθεση συνιστά ορισμένα πρόσθετα μέτρα, προκειμένου να καταστούν οι διαδικτυακές πλατφόρμες πιο διαφανείς και αξιόπιστες.

X