Ευρωπαϊκή Τράπεζα: Σχέδιο ενός τρισεκατομμυρίου για πράσινα δάνεια

Η δανειακή σύμβαση που υπογράφηκε με την ΕΤΕπ έχει σκοπό να βοηθήσει την Cosmote να αυξήσει περαιτέρω την κάλυψη του κινητού ευρυζωνικού δικτύου της.

Οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου έναν Οδικό χάρτη ύψους ενός τρισεκατομμυρίου ευρώ για τον δανεισμό του μπλοκ, που θα σταματήσει να χρηματοδοτεί έργα ορυκτών καυσίμων και επεκτάσεις αεροδρομίων, αν και οι ομάδες πίεσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής δήλωσαν ότι δεν ήταν αρκετά φιλόδοξος.

Ο «Οδικός χάρτης της Κλιματικής Τράπεζας» της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) βρισκόταν ήδη από πέρυσι υπό συζήτηση, όταν και παρουσιάστηκε ως ένδειξη της πρόθεσης της ΕΕ να ηγηθεί στον αγώνα κατά της αλλαγής του κλίματος.

Το ένα τρισεκατομμύριο ευρώ πρόκειται να δαπανηθεί έως το 2030 για έργα με επίκεντρο το κλίμα, τη βιοποικιλότητα και τη βιωσιμότητα. Η τράπεζα αναφέρει ότι «όλες οι χρηματοδοτικές δραστηριότητες» θα ευθυγραμμιστούν επίσης με τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα έως το τέλος του τρέχοντος έτους.

Μια άλλη βασική απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΤΕπ είναι να διασφαλίσει ότι «όλες οι χρηματοδοτικές δραστηριότητες θα είναι ευθυγραμμισμένες με τους στόχους και τις αρχές της συμφωνίας του Παρισιού έως το τέλος του 2020» και «δεν θα βλάψουν σημαντικά» τους στόχους χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που περιέχει.

«Είναι μια σημαντική συμβολή στον ρόλο της Ευρώπης που οδηγεί τον δρόμο προς την απαλλαγή από τον άνθρακα και μια πράσινη, ανθεκτική και χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς οικονομία», δήλωσε ο Πρόεδρος της ΕΤΕπ Werner Hoyer.

Οι περιβαλλοντικές ομάδες χαιρέτισαν τις προτάσεις της ΕΤΕπ πέρυσι, αλλά φέτος δήλωσαν ότι στην τελική της έκδοση είχε αφαιρεθεί μέρος από την αρχική φιλοδοξία.

Η προθεσμία για να σταματήσει τη χρηματοδότηση έργων πετρελαίου και φυσικού αερίου είχε υποχωρήσει ένα χρόνο, ορισμένα άλλα βλαβερά για το περιβάλλον έργα θα εξακολουθούσαν να υποστηρίζονται έως το 2022, ενώ η κατασκευή δρόμων θα συνεχιστεί επίσης.

«Είμαστε απογοητευμένοι από τις αποφάσεις των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων που υιοθέτησαν αυτόν τον χάρτη πορείας για το κλίμα», δήλωσε ο Xavier Sol, διευθυντής στο Counter Balance, ενός συνασπισμού αναπτυξιακών και περιβαλλοντικών μη κυβερνητικών οργανώσεων.

«Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η ΕΤΕπ δεν θα ευθυγραμμιστεί με το Παρίσι μέχρι το τέλος του 2020. Υπό το φως του επείγοντος του κλίματος, αυτή είναι μια χαμένη ευκαιρία», ανέφερε.

Ωστόσο, οι ομάδες χαιρέτισαν την επίσημη αναγνώριση της κλιματικής αλλαγής ως προτεραιότητα για την ΕΤΕπ και χαρακτήρισαν την κίνηση να σταματήσει η χρηματοδότηση των επεκτάσεων των αεροδρομίων ως «αξιοσημείωτο βήμα προόδου».

Η ΕΤΕπ αναμένεται να πραγματοποιήσει άλλη μία μικρή αλλά σημαντική αλλαγή με το να ευθυγραμμίσει και επίσημα τις θέσεις της με τη δέσμευση της Συμφωνίας του Παρισιού που προβλέπει να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη σε κάτω από 1,5 βαθμό Κελσίου σε σχέση με τα προ-βιομηχανικά επίπεδα.

«Ο COVID-19 δεν είναι η μόνη κρίση στα χέρια μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χόιερ.

 

[Δημοσιογραφική Επιμέλεια στα Ελληνικά: Ηλίας Παλιαλέξης]

X