Ένα νέο συμβιβαστικό κείμενο που απέστειλε η ουγγρική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις αντιπροσωπείες σχετικά με το σχέδιο νόμου για τον εντοπισμό υλικού σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών (CSAM) εστιάζει στο διαθέσιμο γνωστό υλικό, αίροντας έτσι τις ανησυχίες για παραβίαση της ιδιωτικότητας.
Ο κανονισμός, που αποσκοπεί στον εντοπισμό διαδικτυακού υλικού σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, έχει συναντήσει πολλές αντιδράσεις για το γεγονός ότι ενδεχομένως επιτρέπει τη σάρωση ιδιωτικών μηνυμάτων σε πλατφόρμες όπως το WhatsApp ή το Gmail.
Ωστόσο, το επικαιροποιημένο κείμενο, με ημερομηνία 9 Σεπτεμβρίου που είδε το Euractiv, περιορίζει την ανίχνευση σε γνωστό υλικό, ενδεχομένως και για να περιορίσει τις ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Το «γνωστό» υλικό αναφέρεται σε περιεχόμενο που έχει ήδη κυκλοφορήσει και εντοπιστεί, σε αντίθεση με το «νέο» υλικό που δεν έχει ακόμη εντοπιστεί.
Το τελευταίο σχέδιο επικαιροποιεί επίσης τους ρόλους του Κέντρου της ΕΕ και της Συντονιστικής Αρχής, μεταξύ άλλων αλλαγών, ξεκαθαρίζοντας πώς αυτές οι αναθεωρήσεις διαφέρουν από τις προηγούμενες εκδόσεις του κειμένου.
Εντολές εντοπισμού
Το νέο συμβιβαστικό κείμενο περιορίζει τις εντολές εντοπισμού στα γνωστά CSAM και, όπως ανέφεραν τα προηγούμενα έγγραφα, επικεντρώνεται στο οπτικό περιεχόμενο.
Οι εντολές ανίχνευσης είναι μέτρα που απαιτούν από τους παρόχους υπηρεσιών, δηλαδή οι διαδικτυακές εταιρείες που διαχειρίζονται το περιεχόμενο, να εντοπίζουν και να επισημαίνουν τη διάδοση CSAM στις πλατφόρμες τους.
Ο περιορισμός της ανίχνευσης γνωστού υλικού κακοποίησης είχε ήδη αναφερθεί σε έγγραφο της 29ης Αυγούστου που εστάλη επίσης στα κράτη μέλη.
Το νέο έγγραφο έχει αφαιρέσει ένα μέρος που περιόριζε την αναφορά νέων CSAM σε περιπτώσεις που κοινοποιούνται από τους χρήστες ή εντοπίζονται επανειλημμένα, με ψευδώνυμες αναφορές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων μέχρι την επαλήθευση.
Κέντρο της ΕΕ
Προηγουμένως, το σχέδιο πρότεινε ότι το Κέντρο της ΕΕ, ένας νέος σχεδιαζόμενος οργανισμός που θα βοηθήσει στην καταπολέμηση της CSAM, θα δημιουργήσει βάσεις δεδομένων και δείκτες για την ανίχνευση τόσο των γνωστών όσο και των νέων CSAM, καθώς και της προσέλκυσης παιδιών.
Καθώς η νέα εκδοχή περιορίζει το πεδίο εφαρμογής σε γνωστό υλικό μόνο, το Κέντρο της ΕΕ θα δημιουργεί πλέον δείκτες και θα διατηρεί βάσεις δεδομένων αποκλειστικά για ήδη εντοπισμένα CSAM, αποκλείοντας από το πεδίο εφαρμογής του το νέο υλικό και το grooming.
Υπηρεσίες επικοινωνίας
Το έγγραφο του Σεπτεμβρίου διευκρινίζει ότι, για τις υπηρεσίες διαπροσωπικής επικοινωνίας, το CSAM πρέπει να ανιχνεύεται πριν από την αποστολή ή την παράδοση σε άλλο χρήστη.
Οι υπηρεσίες αυτές είναι πλατφόρμες ή εφαρμογές που επιτρέπουν την άμεση επικοινωνία μεταξύ χρηστών, όπως οι υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Εν τω μεταξύ, ένα τμήμα που έχει πλέον αφαιρεθεί απαιτούσε από τους παρόχους υπηρεσιών διαπροσωπικών επικοινωνιών να εγκαθιστούν και να χρησιμοποιούν τεχνολογίες για την ανίχνευση τόσο γνωστών όσο και νέων CSAM πριν από τη μετάδοσή τους.
Οι πάροχοι υπηρεσιών
Οι παράγραφοι που αφαιρέθηκαν διευκρίνιζαν ότι οι πάροχοι έπρεπε να χειρίζονται και να αναφέρουν τις εντολές εντοπισμού νέων CSAM σύμφωνα με καθορισμένες προϋποθέσεις, επισημαίνοντας τις επιτυχίες, διατηρώντας παράλληλα τα δεδομένα χωρίς πρόσβαση σε αυτά.
Οι πάροχοι υπηρεσιών έπρεπε να αναφέρουν το επισημανθέν υλικό στο Κέντρο της ΕΕ με εγγυήσεις για την προστασία της ιδιωτικότητας. Εάν το Κέντρο της ΕΕ έκρινε μια αναφορά έγκυρη μετά από επαλήθευση, μπορούσε να απαιτήσει την εκ νέου υποβολή χωρίς περιορισμούς.
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε την εξουσία να προσαρμόζει τον αριθμό των επιτυχιών που απαιτούνταν για να ενεργοποιηθεί η αναφορά νέου υλικού.
Αρχές
Το συμβιβαστικό κείμενο απαιτεί από τη Συντονιστική Αρχή να ενημερώνει τον πάροχο εάν διαπιστώσει σημαντικό κίνδυνο κατάχρησης από μια υπηρεσία υψηλού κινδύνου για τη διάδοση νέων CSAM ή την προσέλκυση παιδιών. Ο πάροχος πρέπει στη συνέχεια να συνεργαστεί με το Κέντρο της ΕΕ για την ανάπτυξη τεχνολογιών ανίχνευσης.
Η Συντονισμένη Αρχή είναι ένας καθορισμένος φορέας σε κάθε χώρα της ΕΕ που είναι υπεύθυνος για τη λήψη αξιολογήσεων κινδύνου, την εφαρμογή μέτρων μετριασμού και τον συντονισμό των προσπαθειών για τον εντοπισμό, την αναφορά και την αφαίρεση των επιγραμμικών CSAM.
Τα τμήματα που αφαιρέθηκαν περιλάμβαναν την απαίτηση για τα κράτη μέλη με πολλαπλές αρχές να ορίσουν μία ως Συντονιστική Αρχή ή η μοναδική αρχή να ενεργεί αυτόματα ως τέτοια.
Υπήρχε επίσης η απαίτηση να διασφαλίζεται ότι οι συντονιστικές αρχές λειτουργούν ανεξάρτητα, όπως τα δικαστήρια, και η πρόβλεψη για εθελοντικές κοινοποιήσεις σε παρόχους για γνωστές CSAM προς πιθανή αφαίρεση.
Το νέο κείμενο αναφέρει ότι εάν ένα κράτος μέλος ορίσει μόνο μία αρχή, αυτή θα λειτουργεί αυτόματα ως Συντονιστική Αρχή.
Αξιολόγηση
Το κείμενο που προστέθηκε στο τμήμα αξιολόγησης απαιτεί από την Κομισιόν να αξιολογήσει την ανάγκη και τη σκοπιμότητα της συμπερίληψης της ανίχνευσης νέων CSAM και της πρόσκλησης. Η αξιολόγηση αυτή πρέπει να αναλύει την ανάπτυξη, την ετοιμότητα και τα ποσοστά σφάλματος των σχετικών τεχνολογιών ανίχνευσης.
Ορισμοί
Οι αλλαγές ορίζουν τη διαδικτυακή σεξουαλική κακοποίηση παιδιών ώστε να περιλαμβάνει τόσο το μη αναγνωρίσιμο υλικό κακοποίησης όσο και την προσέλκυση παιδιών, απαιτούν ανθρώπινη επιβεβαίωση πριν από την αναφορά, καταργούν μια προηγούμενη απαίτηση και ορίζουν τη διάρκεια του κανονισμού σε 120 μήνες.
Θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση, με πλήρη εφαρμογή μετά από 24 μήνες, ορισμένες διατάξεις θα τεθούν σε ισχύ μετά από 48 μήνες και πρόσθετες μετά από 60 μήνες.