The Guardian: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αλλάξουν τον κόσμο

ΑΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΥΘΥΝΩΝ Όλες οι θέσεις σε αυτή τη στήλη αποτελούν απόψεις των συντακτών, όχι της EURACTIV.gr

[Fabrizio Bensch/Reuters]

Το τέλος εποχής του κινητήρα εσωτερικής καύσης βρίσκεται πλέον κοντά. Παντού υπάρχουν σημάδια: η μετατόπιση προς υβριδικά οχήματα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη μεταξύ των κατασκευαστών. Η Volvo ανακοίνωσε, ότι δεν πρόκειται να κατασκευάσει αποκλειστικά βενζινοκίνητα οχήματα μετά το 2019. Η βρετανική κυβέρνηση υπολογίζει ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον μέχρι το 2040 και η Tesla μόλις άρχισε την πώληση του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου της που προοριζόταν αποκλειστικά για τις μεσαίες τάξεις: το Tesla 3 πωλείται για 35.000 δολάρια στις ΗΠΑ και 400.000 άνθρωποι έχουν ήδη καταβάλλει μια μικρή προκαταβολή. Αρκετές χιλιάδες το έχουν παραλάβει και η εταιρεία ελπίζει να πουλήσει ακόμη μισό εκατομμύριο το επόμενο έτος. Πρόκειται για μια αξιοσημείωτη εικόνα μιας μηχανής με αρκετά μικρό εύρος και πολύ περιορισμένο αριθμό εξειδικευμένων σταθμών φόρτισης.

Μερικά από τα παραπάνω αντικατοπτρίζουν τις ικανότητες του ιδρυτή της εταιρείας, Elon Musk, ως πωλητή, μηχανικού και ανθρώπου, ικανού να αξιοποιήσει στο έπακρο τους εργάτες του εργοστασίου και τις κυβερνήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπος. Έρευνα των LA Times κατέληξε στο συμπέρασμα, ότι οι επιχειρήσεις του έχουν επωφεληθεί από κρατικές επιχορηγήσεις ύψους περίπου 5 δις δολαρίων, ενώ οι εργαζόμενοι που κατασκευάζουν τα αυτοκίνητα έπρεπε να απασχολούνται σε 12ωρες βάρδιες, έξι ημέρες την εβδομάδα. Η αξία της μετοχής δείχνει, ότι η εταιρεία είναι μεγαλύτερη από τη Ford, παρόλο που τα περισσότερα χρόνια χάνει τεράστια ποσά χρημάτων και κατασκευάζει μικρότερο αριθμό αυτοκινήτων. Ο κ. Musk ‘’πουλάει’’ ένα όνειρο, που ο κόσμος θέλει να πιστέψει.

Το γεγονός αυτό ενδέχεται να είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στην ιστορία. Το ιδιωτικό αυτοκίνητο είναι – όπως το smartphone – μια συσκευή τεράστιας πρακτικής βοήθειας και οικονομικής σημασίας, αλλά ταυτόχρονα ένα θέατρο για μύθους ανέφικτης αυτοπραγμάτωσης. Αυτό που δεν θα δείτε ποτέ σε μια διαφήμιση αυτοκινήτου είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση, παρόλο που αυτό είναι το στοιχείο στο οποίο οι οδηγοί ξοδεύουν πολύτιμο χρόνο. Κάθε οδηγός προσπαθεί να αποφύγει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί αναπόφευκτη συνέπεια της κατοχής μαζικών αυτοκινήτων.

Το κομψό και γρήγορο ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποτελεί απλώς μια πιο σύγχρονη φαντασίωση αυτονομίας και εξουσίας. Εν τούτοις, θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο μας τόσο εύκολα, όσο και το αυτοκίνητο με ορυκτά καύσιμα τον περασμένο αιώνα. Φυσικά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μολύνουν το περιβάλλον σε μικρότερο βαθμό συγκριτικά με τα ορυκτά καύσιμα. Αντί των αποθεμάτων πετρελαίου, τα σπανιότερα υλικά για τις μπαταρίες θα καθιστούσαν εξαιρετικά πλούσιους τους ανάξιους κατόχους τους και τις δυναστείες τους. Τα πρατήρια υγρών καυσίμων θα εξαφανίζονταν. Ο αέρας στις πόλεις θα ήταν και πάλι καθαρός και οι δρόμοι θα ήταν ήσυχοι, όπως αυτοί της Βενετίας. Από την άλλη πλευρά, το γεγονός αυτό δεν αποτελεί αμιγώς θετική εξέλιξη. Τα αυτοκίνητα που είναι τόσο σιωπηλά, όσο τα ποδήλατα, θα εξακολουθούσαν να είναι τόσο επικίνδυνα, όσο είναι τώρα.

Το όνειρο υπερβαίνει ​την προαναφερθείσα περιγραφή. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του μέλλοντος θα είναι τόσο καλά εξοπλισμένα με αισθητήρες και μηχανισμούς αντίδρασης που ποτέ δεν θα χτυπήσουν άνθρωπο. Ακριβώς, όπως σήμερα τα φρένα δεν σας αφήνουν να διολισθήσετε, με παρόμοιο τρόπο το τιμόνι του αύριο θα σας απομακρύνει από τον κίνδυνο, προτού να το έχετε αντιληφθεί.

Στο σημείο αυτό, ολοκληρώνεται η φαντασίωση της αυτονομίας. Το εύλογο αποτέλεσμα των αυτοκινήτων που δεν χρειάζονται οδηγό είναι, το ότι θα γίνουν αυτοκίνητα που δεν χρειάζονται ούτε ιδιοκτήτη. Αντ ‘αυτού, θα εξυπηρετούν ως ταξί, καλούμενα κατά βούληση, αλλά μόνο για τα ταξίδια που πραγματικά χρειαζόμαστε. Αυτό είναι το μέλλον προς το οποίο εργάζεται η Uber, μια άλλη εταιρεία της Silicon Valley, η οποία έχει επιτύχει μια τεράστια κέρδη παρά τις σημαντικές της απώλειες. Η τελική εξέλιξη του ιδιωτικού αυτοκινήτου θα είναι η επανεξέταση των δημόσιων συγκοινωνιών. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα καταργηθεί μόνο όταν το ιδιωτικό αυτοκίνητο καταστεί δημόσιο αγαθό. Τι θα συμβεί στη συνέχεια στις φαντασιώσεις μας για ανεξαρτησία; Θα πρέπει όλοι να στραφούμε προς τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

X