Πάτρα – Πύργος: Πότε ξεκινούν τα έργα και το κόστος του νέου οδικού άξονα

Dromos _ Road [Max Andrey / Pexels]

Τους πρώτους μήνες του 2021 αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο της αναβάθμισης του οδικού άξονα μήκους 70 χιλιομέτρων από την Πάτρα έως τον Πύργο σε σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του 2022, με τη συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της Ολυμπίας Οδού να προβλέπει ότι οι οδηγοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν το νέο αυτοκινητόδρομο μέσα σε 36 μήνες από την έναρξη των έργων.

Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, οι οποίες έχουν άριστη γνώση της υπόθεσης, το μοναδικό ζήτημα που απομένει να διευθετηθεί για την ένταξη του τμήματος Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό αφορά στην έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε ένα σημαντικό βήμα, με τη θετική απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας (DG GROW) στο αίτημα του υπουργείου Υποδομών για την ένταξη του έργου στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού, επτά χρόνια μετά από την εξαίρεσή του και την απόφαση να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.

Πλέον είναι θέμα χρόνου η αποστολή στοιχείων στην ευρωπαϊκή Διεύθυνση Ανταγωνισμού για τη συμφωνία μεταξύ του Δημοσίου και του παραχωρησιούχου, τα οποία αφορούν στη μελέτη κόστους – οφέλους και στο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

Το κόστος και ο τρόπος χρηματοδότησης

Η συνολική δαπάνη για την κατασκευή του τμήματος των 70 χιλιομέτρων αναμένεται να διαμορφωθεί σε 304 εκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου να διαμορφώνεται σε 224 εκατομμύρια ευρώ.

Η Κομισιόν έχει ήδη απαντήσει θετικά στο αίτημα του υπουργείου Υποδομών για χρηματοδότηση του έργου από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2014 – 2020) αλλά και από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021 – 2027).

Στη χρηματοδότηση του Δημοσίου συμπεριλαμβάνεται και το κόστος για την εγκατάσταση του συστήματος διοδίων, το οποίο δεν προβλεπόταν στις προηγούμενες οκτώ εργολαβίες που δρομολογήθηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Μέρος του ρίσκου θα κληθούν να αναλάβουν και οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού, οι οποίοι έχουν συμφωνήσει να επενδύσουν συνολικά 80 εκατομμύρια ευρώ.

Το μεγαλύτερο ποσό, περίπου 70 εκατομμύρια ευρώ, θα εξασφαλιστεί μέσω δανεισμού από το τραπεζικό σύστημα με το ύψος των ιδίων κεφαλαίων να ανέρχεται σε 10 εκατομμύρια ευρώ.

Περίπου 10 νεκροί κάθε χρόνο στην Πατρών – Πύργου

Η ολοκλήρωση του έργου το 2025 θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, δεδομένου ότι το υφιστάμενο οδικό δίκτυο που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο είναι από τα πιο επικίνδυνα στη χώρα.

Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας, από το 2015 έως και τον Αύγουστο του 2020 έχουν σημειωθεί 51 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα με αποτέλεσμα 60 άνθρωποι να έχουν χάσει τη ζωή τους. Την ίδια χρονική περίοδο 17 άνθρωποι έχουν τραυματιστεί σοβαρά και 171 ελαφρά σε σύνολο 78 τροχαίων ατυχημάτων.

Για τη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου, μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα του νέου αυτοκινητόδρομου, το υπουργείο Υποδομών έχει ξεκινήσει μελέτη για επεμβάσεις οδικής ασφάλειας συνολικού ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ.

X