Μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στην ΕΕ και στην Ελλάδα το 2018, αλλά παραμένουν πολλά – τί δείχνουν τα στοιχεία

ΑΠΕ - ΜΠΕ

Μειωμένα αλλά σημαντικά πολλά ήταν τα τροχαία δυστυχήματα που σημειώθηκαν στους Ευρωπαϊκούς δρόμους το 2018 – με την Ελλάδα να βρίσκεται ωστόσο ανάμεσα στις χώρες που μέτρησαν λιγότερες ανθρώπινες απώλειες στην άσφαλτο. Μάλιστα, για τη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ προκύπτει ότι υπήρξε πτώση της τάξεως του 6% συγκριτικά με το 2017 και 45% σε σχέση με το 2010.

Αναλυτικότερα, το 2018 σημειώθηκαν περίπου 25.100 θάνατοι από τροχαία στην ΕΕ. Πρακτικά αυτό μεταφράζεται σε μείωση κατά 21% σε σύγκριση με το 2010 και σε 1% σε σύγκριση με το 2017. Στην Ελλάδα, καταγράφηκαν 64 θάνατοι από τροχαίο ανά εκατομμύριο κατοίκων σε σχέση με 68 ανά εκατομμύριο το 2017 και 113 ανά εκατομμύριο το 2010.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, με μέσο όρο 49 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, επιβεβαιώνεται ότι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι μακράν οι ασφαλέστεροι στον κόσμο.

Με δεδομένο όμως ότι ο στόχος προβλέπει μέχρι το 2020 να φτάσουν στο μισό τα ατυχήματα, αποδεικνύεται ότι υπάρχει απόσταση από την επίτευξη του. Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει αναγκαιότητα, για ταχεία ανάληψη δράσης από τα κράτη μέλη και από ολόκληρο τον τομέα της οδικής ασφάλειας για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2018.

Οι χώρες με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων το 2018 ήταν:

  • Ρουμανία 96 θάνατοι ανά εκατομμύριο
  • Βουλγαρία 88 ανά εκατομμύριο
  • Λετονία 78 ανά εκατομμύριο
  • Κροατία 77 ανά εκατομμύριο
  • Πολωνία 76 ανά εκατομμύριο
  • Ουγγαρία και Ελλάδα 64 ανά εκατομμύριο

Οι χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό θανάτων το 2018:

  • Ηνωμένο Βασίλειο 28 θάνατοι ανά εκατομμύριο
  • Δανία 30 ανά εκατομμύριο
  • Ιρλανδία 31 ανά εκατομμύριο
  • Σουηδία 32 ανά εκατομμύριο

Οι χώρες με τη μεγαλύτερη μείωση των τροχαίων θανάτων από το 2017 έως το 2018 ήταν η Σλοβενία (-13%), η Λιθουανία (-11%), η Βουλγαρία (-9%) και η Σλοβακία και η Κύπρος (και στις δύο -8%).

Η Επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς δήλωσε πως «μολονότι θεωρώ ότι είναι ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ακόμη και ένας μόνο θάνατος από τροχαίο είναι απαράδεκτος. Ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε την οδική ασφάλεια υπήρξε δυναμικός  και φιλόδοξος, με την υιοθέτηση στρατηγικού σχεδίου δράσης, συγκεκριμένων δράσεων για την ασφάλεια των οχημάτων και των υποδομών, καθώς και πλαισίου πολιτικής για την επόμενη δεκαετία. Καθώς συνεχίζουμε να εργαζόμαστε βάσει του «οράματος μηδενικών απωλειών» για την επίτευξη μηδενικού αριθμού θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050, είμαστε αποφασισμένοι να συνεργαστούμε με όλα τα κράτη μέλη, καθώς και με το Κοινοβούλιο και με τον τομέα της οδικής ασφάλειας, για να εξασφαλίσουμε το επίπεδο ασφάλειας που ζητούν και αξίζουν οι πολίτες της ΕΕ».

Σύμφωνα με τα όσα είπαν στην euractiv.gr επαγγελματίες του χώρου, πάρα τους στόχους της ΕΕ, το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί από την ρίζα του. Οι νέοι υποψήφιοι οδηγοί χρειάζονται οδηγική παιδεία και αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να αφομοιώσουν από την παιδική ηλικία.

Από την άλλη, όπως έχει επισημάνει ο πρόεδρος του Συλλόγου SOS Τροχαία Ατυχήματα Γιώργος Κουβίδης, πρέπει η νομοθεσία να αυστηροποιήσει το πλαίσιο περί εγκατάλειψης θυμάτων.

Ενδεικτικό είναι άλλωστε ότι οι τροχαίες συγκρούσεις αποτελούν την 1η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 15 – 29 χρόνων, την 2η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5 – 14 και την 3η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 30 – 44. Αντίστοιχα, η 2η αιτία θανάτου στους δρόμους μετά την ταχύτητα, αποτελεί η μη χρήση ζώνης ασφαλείας.

Τι προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΛΑΣ για τον Μάρτιο

Δύσκολος ήταν και ο Μάρτιος για την Ελλάδα, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, 15 άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, ενώ 541 τραυματίστηκαν (14 σοβαρά, 527 ελαφρά) σε 460 τροχαία (15 δυστυχήματα και 445 ατυχήματα).

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, τα κυριότερα αίτια των τροχαίων ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς. Επίσης, η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.

Το ίδιο χρονικό διάστημα, στο πλαίσιο των στοχευμένων δράσεων που εφαρμόζει η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την τροχονομική αστυνόμευση και την αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στο λεκανοπέδιο, βεβαιώθηκαν 17.299 παραβάσεις, από τις οποίες οι 594 ήταν σε βαθμό πλημμελήματος.

Ενδεικτικά βεβαιώθηκαν:

– 618 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, από τις οποίες οι 54 ήταν σε βαθμό πλημμελήματος

– 2.335 παραβάσεις ορίου ταχύτητας

– 234 για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

– 380 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου

– 566 παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας

– 751 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους

 

X