Η Ευρωπαϊκή Σύνοδος για τις μεταφορές και η ρύθμιση για ΔΑΑ και FRAPORT

(Ξένη Δημοσίευση) Άποψη από το εσωτερικό του νέου αεροσκάφους κατά τη διάρκεια της τελετής παραλαβής, την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2020. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη στην τελετή παραλαβής των πρώτων τριών νέων αεροσκαφών από συνολικά 46 Airbus της Aegean, στην Τεχνική βάση της Aegean (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών). ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

Δίχως οριστικά συμπεράσματα σε ό,τι αφορά τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για την αποκατάσταση των μεταφορών στην Ευρώπη και κυρίως για την επανεκκίνηση των πτήσεων, ολοκληρώθηκε η κρίσιμη άτυπη σύνοδος των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ. 

Η Ελλάδα, δια του αρμόδιου υπουργού Κώστα Καραμανλή, συντάχθηκε μαζί με άλλες τέσσερις χώρες της Μεσογείου (Ιταλία, Γαλλία, Κύπρος και Μάλτα) στην αναγκαιότητα λήψης μέτρων από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη στήριξη των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών που έχουν υποστεί σοβαρότατο πλήγμα από την πανδημία του Covid – 19.  

Οι υπουργοί των περισσότερων κρατών μελών συμφώνησαν ότι θα πρέπει να εξεταστεί η παράταση της έκδοσης voucher, με τα οποία οι κάτοχοι αεροπορικών εισιτηρίων που δεν κατάφεραν να ταξιδέψουν λόγω του lockdown μπορούν να μεταθέσουν στο μέλλον τη μετακίνησή τους.  

Ορισμένα κράτη μέλη μάλιστα έθεσαν το θέμα της σύστασης μηχανισμού εγγυήσεων σε περίπτωση πτώχευσης αεροπορικών εταιρειών, ενώ συζητήθηκε και το ενδεχόμενο δημιουργίας παρόμοιου φορέα για όλες τις μεταφορές. 

Στην τοποθέτησή του ο Κώστας Καραμανλής πρότεινε την έκδοση ενός ενιαίου ευρωπαϊκού εγγράφου, το οποίο θα αποτελεί υγειονομικό πιστοποιητικό και θα επιτρέπει αεροπορικές μετακινήσεις εντός Ευρώπης. Το πιστοποιητικό θα ισχύει για λίγες ημέρες και θα καλύπτει το σύνολο της διάρκειας του ταξιδιού. 

Από την τηλεδιάσκεψη δεν έλειψαν οι εντάσεις όταν η επίτροπος Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν, μίλησε για καθυστερήσεις στη θέσπιση ενιαίων κανόνων για την επανεκκίνηση των πτήσεων. Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες απάντησαν ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται κυρίως στους αργούς ρυθμούς με τους οποίους λειτουργούν οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες. 

Υποχρεωτική η χρήση μάσκας σε πολλές αεροπορικές εταιρείες 

Η έλλειψη κοινών κανόνων για τα αεροπορικά δρομολόγια οδηγεί πολλές αεροπορικές εταιρείες να λάβουν τα δικά τους μέτρα για την προστασία πληρωμάτων και επιβατών. 

Εκτός από μέτρα κοινωνικής απόστασης, με τη μείωση κατά 35% της πληρότητας των αεροσκαφών, αρκετές εταιρείες έχουν ήδη ανακοινώσει ότι η χρήση προστατευτικής μάσκας από το πλήρωμα και τους επιβάτες θα είναι υποχρεωτική.  

Η τελευταία περίπτωση ήταν εκείνη του εθνικού αερομεταφορέα της Ελβετίας, ο οποίος ανακοίνωσε το απόγευμα της Τετάρτης ότι προτείνει σε όλους τους επιβάτες τη χρήση μάσκας από τις 4 Μαΐου. 

Η Swiss αναφέρει στη σχετική ανακοίνωση ότι όλοι οι επιβάτες της εταιρείας θα πρέπει να έχουν μαζί τους τη δική τους προστατευτική μάσκα η οποία θα καλύπτει το στόμα και τη μύτη τους. Η εταιρεία προτείνει στους επιβάτες τη χρήση μάσκας και στα αεροδρόμια πριν ή μετά από τις πτήσεις, σε περίπτωση που δεν εφαρμόζονται κατάλληλα μέτρα κοινωνικής απόστασης. 

Η Swiss αποφάσισε να ακολουθήσει το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών χωρών στις οποίες η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε δημόσιους χώρους.  Σύμφωνα με την εταιρεία η σύσταση για χρήση μάσκας θα ισχύσει σε πρώτη φάση έως τις 31 Αυγούστου. 

Την υποχρεωτική χρήση μάσκας για τα πληρώματα έχουν ανακοινώσει και άλλες εταιρείες όπως η American Airlines, η United Airlines, η Delta Airlines και η KLM. Ορισμένες εταιρείες μάλιστα όπως η Korean Air προσφέρουν μάσκες και αντισηπτικά στους επιβάτες. 

Τι ισχύει για τα δρομολόγια εσωτερικού και τις αμοιβές παραχώρησης αεροδρομίων

Νομοθετική ρύθμιση για την ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και της Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ετοιμάζει η κυβέρνηση. 

Η ρύθμιση από τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών θα δίνει τη δυνατότητα αναστολής της πληρωμής των αμοιβών παραχώρησης για έξι μήνες. 

Όπως είχε αποκαλύψει το economix.gr, η ΔΑΑ και η Fraport Greece με επιστολές τους προς τα αρμόδια υπουργεία και το ΤΑΙΠΕΔ έχουν ζητήσει στήριξη από την κυβέρνηση, τονίζοντας ότι η υγειονομική κρίση έχει ουσιαστικά μηδενίσει τα έσοδά τους με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η βιωσιμότητά τους. 

Η Fraport Greece είχε ζητήσει από τους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Ανάπτυξης και από το ΤΑΙΠΕΔ, την αναστολή πληρωμής της εισφοράς προς το Δημόσιο και της αμοιβής παραχώρησης για το 2019, οι οποίες ανέρχονται συνολικά σε 44 εκατομμύρια ευρώ. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία κατέβαλε πριν από λίγες ημέρες την εισφορά προς το Δημόσιο ενώ η πληρωμή της αμοιβής παραχώρησης αναμένεται να γίνει το Σεπτέμβριο. 

Η κυβέρνηση αποφάσισε επίσης τη συνέχιση της απαγόρευσης όλων των δρομολογίων στο εσωτερικό της χώρας τουλάχιστον έως τις 18 Μαΐου, παρά τις εισηγήσεις των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών να ξεκινήσουν οι πτήσεις νωρίτερα. 

 

X