Η ΕΕ καθυστερεί τη δέσμευση για τη διενέργεια ανεξάρτητων ελέγχων στις εκπομπές οχημάτων

[villorejo/Shutterstock]

Τα Σχέδια για ανεξάρτητους ελέγχους του πόσο ρυπαίνουν τα νέα αυτοκίνητα πνίγονται από τα κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με έγγραφα που διέρρευσαν και ήρθαν σε γνώση του συνεργάτη της EurActiv της The Guardian.

Μετά το σκάνδαλο Dieselgate, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την ενδυνάμωση του επιστημονικού της τομέα, του Κοινού Κέντρου Ερευνών, για να επιθεωρεί τα οχήματα ανεξάρτητα από τις εθνικές αρχές, οι οποίες πληρώνονται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων τη δραστηριότητα των οποίων ρυθμίζουν. Αλλά η δέσμευση της ΕΕ να «οργανώσει και να πραγματοποιήσει» τεστ εκπομπών έχει απαλειφθεί από το προσχέδιο του κανονισμού, ο οποίος θα συζητηθεί από τους υπουργούς της ΕΕ αυτή την εβδομάδα στις Βρυξέλλες.

Η Julia  Poliscanova, εκπρόσωπος της πράσινης καμπάνιας, για τα θέματα Μεταφορών και Περιβάλλοντος, δήλωσε τα εξής: «Υπάρχει η μεξικάνικη αντιπαράθεση εν εξελίξει, με τις κυβερνήσεις να διστάζουν να δράσουν κατά των δόλιων πρακτικών των αυτοκινητοβιομηχανιών αυτοκινητοβιομηχανίες υπό το φόβο της μείωσης της ανταγωνιστικής θέσης της εγχώριας παραγωγής». «Αυτό το σκανδαλώδες αδιέξοδο προκύπτει από την προτεραιότητα των εθνικών κυβερνήσεων να βάλουν τα συμφέροντα των εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών πάνω από την ανάγκη των πολιτών να αναπνέουν καθαρό αέρα. Οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές των οχημάτων στην Ευρώπη έχουν καταληφθεί από την αυτοκινητοβιομηχανία. «Εκατομμύρια ρυπογόνα αυτοκίνητα παραμένουν στους δρόμους της Ευρώπης, παρά τις έρευνες που δείχνουν ότι εκπέμπουν τρεις φορές το υπάρχον όριο οξειδίου του αζώτου, υπό οδήγηση σε κανονικές συνθήκες.

Την περασμένη εβδομάδα, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος ανέβασε τις εκτιμήσεις του για πρόωρους θανάτους που προκαλούνται από την ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ευρώπη κάθε χρόνο σε 467.000. Δεδομένου ότι το σκάνδαλο των εκπομπών VW ξέσπασε πριν από ένα χρόνο, πολλά αυτοκίνητα του ομίλου της VW εξοπλισμένα με παράνομο λογισμικό έχουν ανακληθεί στην Ευρώπη, και 660.000 οχήματα από τη Renault, Fiat, Opel και Mercedes θα μπορούσαν να ανακληθούν σε εθελοντική βάση, αν οι ιδιοκτήτες τους το ζητήσουν.

 

Αλλά καμία άλλη δράση δεν έχει αναληφθεί για να επιδιορθώσει τα εκατομμύρια των υπερβολικά ρυπογόνων οχημάτων στους δρόμους της ηπείρου, εκ των οποίων το 69% πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία. Η Γαλλία είναι η μόνη από τις χώρες αυτές η οποία υποστηρίζει τις ανεξάρτητες δοκιμές εκπομπών σ τις συνεδριάσεις της αρμόδιας ομάδας εργασίας της ΕΕ, σύμφωνα με το T & E. Οι μετριοπαθείς  απαιτήσεις για την ΕΕ να παρακολουθεί τους ελέγχους σε εθνικό επίπεδο και να εξασφαλίζει ότι οι ρυθμιστικές αρχές εφαρμόζουν με συνέπεια τους κανόνες έχουν επίσης αποδυναμωθεί στο κείμενο του προσχεδίου».

Οι κανονισμοί για τα οχήματα στην Ευρώπη έχουν αποτελέσει ιστορικά ένα παγκόσμιο σημείο αναφοράς για τις βέλτιστες πρακτικές των εκπομπών, παντού εκτός από τη Βόρεια Αμερική και την Ιαπωνία. Ωστόσο, μετά από το σκάνδαλο της VW, χώρες όπως η Κίνα έχουν αρχίσει να επαναπροσαρμόζουν τα συστήματά τους στα πρότυπα δοκιμών των ΗΠΑ, σύμφωνα με το International Council on Clean Transportation, το οποίο πρώτο αποκάλυψε την υπόθεση Dieselgate. Η τελική απόφαση σχετικά με το νέο ευρωπαϊκό καθεστώς δοκιμών για τις εκπομπές αναμένεται το Φεβρουάριο.

X