Γαλλία και Γερμανία προετοιμάζουν σχέδιο για τη δημιουργία «ευρωπαίων πρωταθλητών»

υπουργοί Οικονομικών Γαλλίας και Γερμανίας

Έπειτα από την απόρριψη της συγχώνευσης Alstom – Siemens, η Γαλλία και η Γερμανία εργάζονται για την αναθεώρηση των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ σχετικά με τη δημιουργία ευρωπαϊκών πρωτοποριών οι οποίες θα είναι ικανές να ανταγωνίστουν τις πολυεθνικές των ΗΠΑ και της Κίνας.

Εξαιτίας της απροθυμίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπό την ηγεσία του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, να αναθεωρήσει τους κανόνες για τις συγχωνεύσεις, ένας γάλλος αξιωματούχος είπε ότι στόχος είναι το πρόγραμμα να επηρεάσει την επόμενη εκτελεστική εξουσία της ΕΕ, που θα διοριστεί μετά τις ευρωπαϊκές εκλογές του Μαΐου.

Η επόμενη Επιτροπή αναμένεται να αναλάβει τον Νοέμβριο.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους την προηγούμενη Τρίτη στο πλαίσιο του Συμβούλιου Ecofin, ο Γάλλος και ο  Γερμανός υπουργοί Οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ και Όλαφ Σολτς, υπερασπίστηκαν την ιδέα της δημιουργίας «Ευρωπαικών πρωταθλητών» προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα παραμείνει ανταγωνιστική.

Ο Λε Μερ, υποστήριξε ότι η Ευρώπη πρέπει να οικοδομήσει «πραγματικούς πρωταθλητές» για να μπορέσει να αντιμετωπίσει την πίεση της Κίνας τις επόμενες δεκαετίες.

Ο Σολτς πρότεινε την αναθεώρηση των κανονισμών της ΕΕ, ώστε οι ευρωπαϊκές εταιρείες να μπορούν να επωφεληθούν από την κλίμακα της ευρωπαϊκής αγοράς.

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής για Θέσεις Εργασίας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γίρκι Κάταϊνεν, δέχτηκε τις «ανησυχίες» του Παρισιού και του Βερολίνου, δεδομένου του «πολύ σημαντικού αντίκτυπου» της ταχείας τεχνολογικής αλλαγής στο ευρωπαϊκό ανταγωνιστικό περιβάλλον της οικονομία της.

Ωστόσο, αμφισβήτησε ότι οι κανόνες ανταγωνισμού ήταν «η πηγή του προβλήματος».

Παράλληλα, ζήτησε μια βαθύτερη ανάλυση διότι «εάν ενεργήσετε εσφαλμένα, μπορεί αυτό να οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου ο ανταγωνισμός στην αγορά της ΕΕ θα μειωθεί» και οι τιμές μπορεί να ανέβουν, ενώ η ποιότητα των προϊόντων μπορεί να επιδεινωθεί.

Ο Λε Μερ ταξιδεύει στο Βερολίνο για να συζητήσει με τον Γερμανό υπουργό Οικονομίας Πίτερ Άλτμερ, τις προοπτικές που θα μειώσουν τις εξουσίες της Επιτροπής στην πολιτική ανταγωνισμού.

Μία από τις προτάσεις θα μπορούσε να δώσει στους ηγέτες της ΕΕ το δικαίωμα να τροποποιούν ην απόφαση της Επιτροπής σχετικά με τις συγχωνεύσεις.

Η Γαλλία και η Γερμανία επιθυμούν επίσης να εξετάσουν τα αντισταθμιστικά μέσα που ζητούνται από τις εταιρείες προκειμένου να εγκριθούν εξαγορές, όπως για παράδειγμα όταν ζητείται απο-επένδυση μετά το «πράσινο φως», σε περίπτωση εμφάνισης προβλημάτων.

Μια τρίτη πρόταση θα ζητούσε από τους ρυθμιστικούς φορείς  να εξετάζουν με πιο συστηματικό τρόπο την παγκόσμια αγορά, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν μια συγχώνευση θα απειλούσε τον ανταγωνισμό εντός της εσωτερικής αγοράς.

Οι προτάσεις αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης βιομηχανικής δέσμης που η Γαλλία και η Γερμανία επιθυμούν να σχεδιάσουν μέχρι το τέλος Μαρτίου, εξήγησαν οι Γάλλοι αξιωματούχοι.

Το σχέδιο θα περιλαμβάνει επίσης την απαίτηση για μαζικές επενδύσεις στην καινοτομία και τις τεχνολογίες αιχμής, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης και την ενίσχυση μηχανισμών προστασίας στον τομέα του εμπορίου, όπως είναι τα εργαλεία για τον έλεγχο των ξένων επενδύσεων σε ευαίσθητους τομείς.

Το πακέτο προτάσεων έρχεται σε συνέχεια της απόρριψης από την Κομισιόν της γαλλογερμανικής συγχένευσης Alstom Siemens στον τομέα του τροχαίου υλικού σιδηροδρόμων.

Ο εκτελστικός τομέας της ΕΕ έκρινε ότι η συγχώνευση δεν ήταν αντίστοιχη περίπτωση με την Airbus, λαμβάνοντας υπόψιν ότι και οι δύο εταιρείες ήταν ήδη κύριοι παίχτες στην ευρωπαϊκή αγορά.

X