Νέες επιχειρηματικές συνεργασίες βοηθούν τις γυναίκες πρόσφυγες να ενταχθούν στο εργατικό δυναμικό

«Το πρόγραμμα καθοδήγησης έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τις γυναίκες πρόσφυγες να βρουν εύκολη πρόσβαση στην αγορά εργασίας». [Photo courtesy of Tent Partnership for Refugees]

Οι γυναίκες πρόσφυγες αντιμετωπίζουν χαμηλότερα επίπεδα απασχόλησης στην Ευρώπη σε σχέση με τους άνδρες πρόσφυγες ή με τον ντόπιο γυναικείο πληθυσμό, σύμφωνα με νέα έκθεση του Economist Impact. Απαντώντας σε αυτό το πρόβλημα, 25 επιχειρήσεις δεσμεύτηκαν να αναλάβουν την καθοδήγηση περισσότερων από 1.200 γυναίκες πρόσφυγες και να τις βοηθήσουν να ενταχθούν στο εργατικό δυναμικό.

Το νέο πρόγραμμα εγκαινιάστηκε στις 9 Νοεμβρίου, από την Tent Partnership for Refugees και την Catalyst, δυο μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που ασχολούνται με το θέμα της ένταξης των προσφυγισσών στην αγορά εργασίας. Οι γυναίκες πρόσφυγες σε όλη την Ευρώπη θα συνδεθούν με έναν μέντορα στη χώρα διαμονής τους, ο οποίος θα τις βοηθήσει στη σύνταξη βιογραφικού σημειώματος, στη συνέντευξη, στη δικτύωση και σε άλλες επαγγελματικές δεξιότητες κατά τη διάρκεια των επόμενων τριών ετών.

«Οι περισσότερες εταιρείες δεν έχουν τους πρόσφυγες ‘στο ραντάρ τους’ όταν ψάχνουν [για] ταλέντα», δήλωσε o Αντρέας Βόλτερ αναπληρωτής διευθυντής της Tent για τις παγκόσμιες συνεργασίες. «Έτσι, το πρόγραμμα καθοδήγησης έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τις γυναίκες πρόσφυγες να βρουν εύκολη πρόσβαση στην αγορά εργασίας».

Κατά μέσο όρο, μόλις το 45% των γυναικών προσφύγων απασχολούνται μέσα στα πρώτα χρόνια μετά την άφιξή τους στην Ευρώπη, έναντι 62% των ανδρών προσφύγων.

Οι γυναίκες πρόσφυγες αντιμετωπίζουν πλήθος προκλήσεων κατά την είσοδό τους στο ευρωπαϊκό εργατικό δυναμικό, όπως χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, υψηλά γλωσσικά εμπόδια, περιορισμένη πρόσβαση σε επαγγελματικά δίκτυα και παραδοσιακούς ρόλους των φύλων.

Ο Βόλτερ δήλωσε ότι πολλές γυναίκες πρόσφυγες κουβαλούν «ένα πρόσθετο βάρος στην κορυφή του ‘σακιδίου’ που κουβαλάει κάθε πρόσφυγας – έχουν ένα επιπλέον ολόκληρο σακίδιο», γεγονός που καθιστά δυσκολότερη την είσοδο στην αγορά εργασίας.

«Τόσες πολλές γυναίκες πρόσφυγες έχουν βιώσει ότι η ενέργεια, οι ικανότητες και οι γνώσεις τους υποτιμώνται», δήλωσε η Ιλβα Γιόχανσον, Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την έναρξη του προγράμματος.

Η Γιόχανσον εξήγησε ότι, λόγω στερεοτύπων και διακρίσεων, οι γυναίκες πρόσφυγες συχνά παραβλέπονται ή δεν αναμένεται να έχουν τις ίδιες δεξιότητες με τους άνδρες.

«Νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο λάθος, να τις υποτιμούμε», δήλωσε.

Στις εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται οι Adidas, Barilla, BNP Paribas, Chobani, H&M και L’Oreal.

Πώς λειτουργεί

Κάθε εταιρεία δεσμεύεται να αναλάβει 50 γυναίκες πρόσφυγες κατά τη διάρκεια τριών ετών. Ο Βόλτερ δήλωσε ότι οι πρόσφυγες θα συνδέονται με τους μέντορες ανάλογα με τις δεξιότητες, τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα, τον κλάδο στον οποίο επιθυμούν να εισαχθούν και το φύλο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει άνδρες και γυναίκες μέντορες, ώστε οι πρόσφυγες να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με ποιον αισθάνονται άνετα.

Οι Μέντορες θα συνεργαστούν με τις γυναίκες-πρόσφυγες κατά τη διάρκεια τεσσάρων έως δώδεκα μηνών σε περίπου έξι συνεδρίες, βοηθώντας τες να αναπτύξουν επαγγελματικές δεξιότητες και να διευρύνουν το δίκτυό τους.

Αυτές θα αντιστοιχιστούν επίσης με βάση τη χώρα διαμονής τους, καθώς οι πολιτιστικές νόρμες και οι επαγγελματικές εμπειρίες διαφέρουν σημαντικά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ο τελικός στόχος είναι να βοηθηθούν οι γυναίκες πρόσφυγες να βρουν δουλειά, δήλωσε ο Βόλτερ. Είναι ακριβώς όπως όταν οι νέοι Ευρωπαίοι εισέρχονται στο εργατικό δυναμικό,

Επειδή οι θέσεις εργασίας διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό σε όλο τον κόσμο, ο Βόλτερ δήλωσε ότι οι πρόσφυγες μερικές φορές δε γνωρίζουν τι να περιμένουν όταν ξεκινούν σε μια ευρωπαϊκή θέση εργασίας. Η πρακτική άσκηση μπορεί να τους βοηθήσει να αποκτήσουν μια αίσθηση της εργασίας και να διαπιστώσουν αν είναι κατάλληλη.

Οι εταιρείες μπορούν επίσης να παρέχουν στις γυναίκες πρόσφυγες γλωσσική και τεχνική κατάρτιση κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης.

«Πρόκειται απλώς για τη δημιουργία ευκαιριών για τις γυναίκες πρόσφυγες να αποδείξουν την αξία τους», εξήγησε ο Βόλτερ. «Πολύ συχνά, τα επίπεδα των προσόντων τους υποτιμώνται και δεν εκπροσωπούνται επαρκώς στην αγορά εργασίας».

Γιατί οι εταιρείες πρέπει να επενδύουν στους πρόσφυγες;

Εκτός από το προφανές όφελος των περισσότερων εργαζομένων, ο Βόλτερ δήλωσε ότι οι εταιρείες που επενδύουν στους πρόσφυγες μπορούν να βελτιώσουν τη φήμη του εμπορικού τους σήματος σε ευρεία κλίμακα.

«Η γενιά της χιλιετίας που βρίσκεται στην αγορά εργασίας, αναζητά την εταιρική δέσμευση που είναι διαφανής», δήλωσε ο Βόλτερ. «Θέλουν εταιρείες που κάνουν πράξη τα λόγια τους».

Το ίδιο ισχύει και για τους καταναλωτές, οι οποίοι θέλουν να βλέπουν εταιρείες να ασχολούνται με τους πρόσφυγες. Η θετική δέσμευση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων και μεγαλύτερη αφοσίωση στην εν λόγω μάρκα.

Και μόλις οι πρόσφυγες βρουν ένα φιλόξενο εργασιακό περιβάλλον, είναι πιθανό να παραμείνουν στην εταιρεία περισσότερο από άλλους εργαζόμενους. Μελέτες δείχνουν ότι το ποσοστό εναλλαγής εργαζομένων σε όλους τους εργαζόμενους των αμερικανικών μεταποιητικών εταιρειών ανέρχεται σε 11%, έναντι ποσοστού μόλις 4% μεταξύ των προσφύγων στο πεδίο.

«Αυτό είναι το σωστό και το έξυπνο που πρέπει να κάνουμε», δήλωσε ο Χαμντι Ουλουκαγια, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Chobani. «Με την Ευρώπη να αντιμετωπίζει ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε πολλούς τομείς, είναι επιχειρηματικά λογικό για τις εταιρείες να προετοιμάζουν νέα, σκληρά εργαζόμενα και ανθεκτικά ταλέντα για να εισέλθουν στο εργατικό δυναμικό».