Ολύμπιος άθλος η επαναφορά των οχημάτων υδρογόνου στον χάρτη

Για τους «πιο πράσινους αγώνες στην ιστορία», οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 στο Παρίσι έχουν δεσμευτεί να μειώσουν στο μισό τις εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με τη δεκαετία του 2010. [Shutterstock/Scharfsinn]

Για τους «πιο πράσινους αγώνες στην ιστορία», οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 στο Παρίσι έχουν δεσμευτεί να μειώσουν στο μισό τις εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με τη δεκαετία του 2010. Βασικό στοιχείο αυτής της προσπάθειας θα είναι «ένας στόλος καθαρών οχημάτων για τη μεταφορά της Ολυμπιακής και Παραολυμπιακής οικογένειας».

Ο στόλος θα παρασχεθεί από την Toyota και θα περιλαμβάνει 500 οχήματα που θα κινούνται με υδρογόνο. Όμως η επιλογή ενός αυτοκινήτου υδρογόνου ως επίσημο αυτοκίνητο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 έχει προκαλέσει αντιδράσεις.

Σε επιστολή τους προς τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, 120 επιστήμονες, μηχανικοί και ακαδημαϊκοί ζήτησαν την αντικατάσταση του Mirai της Toyota ως επίσημου οχήματος των αγώνων με ένα ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία (BEV).

Οι υπογράφοντες εξέφρασαν «την ανησυχία ότι η προώθηση ενός αυτοκινήτου υδρογόνου από την Toyota είναι επιστημονικά αναντίστοιχη με το net-zero και θα βλάψει τη φήμη των Αγώνων του 2024».

Σημείωσαν ότι ένα οικολογικό αυτοκίνητο με υδρογόνο απαιτεί τρεις φορές περισσότερη ανανεώσιμη ενέργεια από ό,τι ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με μπαταρία και επισήμαναν την τρέχουσα εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα για τη δημιουργία υδρογόνου.

Απαντώντας στην επιστολή, η Toyota δήλωσε στο Euractiv σε γραπτά σχόλια ότι φέρνει επίσης 1.150 ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) στο Παρίσι. Μάλιστα «η Toyota πιστεύει ότι (η κινητικότητα με υδρογόνο) θα έχει βασικό ρόλο ως μία από τις πολλαπλές τεχνολογίες απεξάρτησης από τον άνθρακα».

Η Toyota εξήγησε ότι θα επιδείξει «επιβατικά αυτοκίνητα και βαρέα επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία που κινούνται με υδρογόνο, καθώς η τεχνολογία κυψελών καυσίμου επιτρέπει εκτεταμένη εμβέλεια και γρήγορο ανεφοδιασμό».

Η Toyota σημείωσε ακόμα, στα σχόλια της στο Euractiv, ότι «το υδρογόνο που θα παρασχεθεί για το Παρίσι 2024 είναι ανανεώσιμης προέλευσης, δηλαδή θα παραχθεί από ηλεκτρόλυση νερού ή βιομεθάνιο με εγγυήσεις προέλευσης».

Για την Hydrogen Europe, τα BEV και τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι λύσεις που πρέπει να συνδράμουν μαζί  στη μείωση των εκπομπών.

«Απορρίπτουμε ολόψυχα τον ισχυρισμό ότι το αυτοκίνητο υδρογόνου είναι ‘επιστημονικά αναντίστοιχο’ με το Net Zero» δήλωσε ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, διευθύνων σύμβουλος της Hydrogen Europe, σε γραπτά σχόλια στο Euractiv.

«Για ορισμένες περιπτώσεις χρήσης, το υδρογόνο είναι απλώς η πιο επιθυμητή επιλογή και θα μετριάσει τους αναπόφευκτους περιορισμούς στο δίκτυο που θα προκαλούσε μια αμιγώς ηλεκτρική στρατηγική», δήλωσε ενώ πρόσθεσε πως για παράδειγμα, τα ταξί θα μπορούσαν να είναι μια τέτοια περίπτωση χρήσης, καθώς «περνούν πολύ μεγαλύτερο μέσο χρόνο στο δρόμο από ό,τι τα ιδιωτικά οχήματα και συνεπώς επωφελούνται από μεγαλύτερη εμβέλεια και μικρότερους χρόνους ανεφοδιασμού».

Ο Χατζημαρκάκης σημείωσε ότι τα αυτοκίνητα υδρογόνου που σχεδιάζονται για το Παρίσι θα μεταφέρουν ανθρώπους στους αγώνες – όπως τα ταξί.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες συγκεντρώνουν εδώ και καιρό τους πιο ελπιδοφόρους αθλητές του κόσμου, για να αγωνιστούν σε πνεύμα ειρήνης και διεθνούς συνεργασίας. Έτσι, ίσως είναι ταιριαστό το γεγονός ότι το Παρίσι 2024 είναι ο τόπος όπου τα αυτοκίνητα υδρογόνου και τα BEV θα αναμετρηθούν, με το ίδιο πνεύμα.

Ας ελπίσουμε ότι οι ανταγωνιστές του υδρογόνου και της ηλεκτροκίνησης θα διατηρήσουν επίσης λίγο από αυτό το ολυμπιακό πνεύμα καλής θέλησης όταν οι αγώνες τελειώσουν.