Δανία: Πρωθυπουργική δέσμευση για «πράσινες πτήσεις»

 Εκτός από τη «λήψη αποφάσεων για έναν νέο και φιλόδοξο φόρο επί του CO2» το νέο έτος, η πρωθυπουργός Φρεντέρικσεν έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στην εναέρια κυκλοφορία. [Shutterstock / Yalcin Sonat]

Στην πρωτοχρονιάτικη ομιλία της, η πρωθυπουργός της Δανίας, Μέτε Φρεντέρικσεν, ανέφερε την ανάγκη να εξασφαλιστεί μια πράσινη μετάβαση. Έθεσε δηλαδή τον φιλόδοξο στόχο να κάνει τις εσωτερικές πτήσεις «πράσινες» έως το 2030.

Εκτός από τη «λήψη αποφάσεων για έναν νέο και φιλόδοξο φόρο επί του CO2» το νέο έτος, η πρωθυπουργός Φρεντέρικσεν έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στην εναέρια κυκλοφορία. «Πρέπει να κάνουμε τις πτήσεις πράσινες. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση θα θέσει έναν φιλόδοξο στόχο. Το αργότερο μέχρι το 2025, πρέπει να δοθεί η ευκαιρία στους Δανούς να πετούν πράσινα σε πτήσεις εσωτερικού και το αργότερο μέχρι το 2030, πρέπει να μπορούμε να πετάμε εντελώς πράσινα όταν πετάμε εσωτερικά στη Δανία», είπε στην πρωτοχρονιάτικη ομιλία της.

«Θα είναι δύσκολο, ναι. Μπορεί να γίνει; Ναι, έτσι νομίζω», συνέχισε. Ωστόσο, οι πτήσεις θα γίνουν πιο ακριβές στο μέλλον, πρόσθεσε. Το «Flying Green» μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας καύσιμα αεριωθουμένων που παράγονται από πράσινη ενέργεια. Για παράδειγμα, οι ανεμογεννήτριες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξαγωγή υδρογόνου από το νερό, το οποίο, μαζί με το CO2, μπορεί να μετατραπεί σε «πράσινο καύσιμο». Μια διαδικασία γνωστή και ως power-to-X.

Είναι ένα ρεαλιστικό σχέδιο, σύμφωνα με τον Henrik Wenzel, καθηγητή πράσινης μετάβασης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας. «Η τεχνολογία υπάρχει, τα οικονομικά είναι προσιτά, ο κλάδος των αερομεταφορών και η βιομηχανία το θέλουν, οι πελάτες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν. Άρα είναι πολύ ρεαλιστικό», είπε.

Για άλλους εμπειρογνώμονες όπως ο Jacob Østergaard, καθηγητής στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας, η τεχνολογία που απαιτείται για την παραγωγή «πράσινων καυσίμων» αερομεταφορών δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί. Υποστήριξε ότι το καύσιμο αεροσκαφών είναι το πιο δύσκολο να κατασκευαστεί και ότι μέχρι στιγμής κανένα αεροπλάνο δεν έχει πετάξει ποτέ μόνο με «πράσινο καύσιμο».