Οι πολίτες εκτός ΕΕ θα πρέπει να πληρώνουν για να εισέρχονται στη Σέγκεν σύμφωνα με το νέο σύστημα ETIAS

[Will Bakker]

Το μελλοντικό σύστημα καταγραφής επιβατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μπορούσε να αποφέρει έως και 2 δις ευρώ ετησίως, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να αντισταθμίσουν τις περικοπές στον προϋπολογισμό της Ένωσης, σύμφωνα με τη EurActiv Γαλλίας.

Οι Βρετανοί πολίτες μπορεί σύντομα να υποχρεωθούν να πληρώσουν για να επισκεφθούν την ΕΕ. Όσο τραβηγμένη κι αν φαίνεται, αυτή η ιδέα ενδέχεται να γίνει πραγματικότητα, όταν η ζώνη Σένγκεν εισάγει ένα σύστημα υποχρεωτικής εγγραφής, με βάση το  αμερικανικό σύστημα ESTA (Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταξιδιωτικής Εξουσιοδότησης).

Το Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης για Ταξίδια στην ΕΕ (ETIAS) θα ισχύει μόνο για τους πολίτες των χωρών που δεν χρειάζονται βίζα για να αποκτήσουν πρόσβαση στη ζώνη Σένγκεν. Τα μέλη της ενιαίας αγοράς θα εξαιρούνται από το μέτρο χάρη στην ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων. Αν  όμως το Ηνωμένο Βασίλειο πάψει να είναι μέλος της ενιαίας αγοράς, τα πράγματα δεν θα είναι απλά.

Παρακάμπτοντας τον Επίτροπο για θέματα Ασφαλείας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να μη συμπεριλάβει σε Λονδίνο στο εγχείρημα, το οποίο θα παρουσιαστεί το Νοέμβριο. Οι υποστηρικτές του ETIAS το βλέπουν ως έναν τρόπο για την ενίσχυση της ασφάλειας στην ΕΕ. Ωστόσο, το έργο δεν θα τεθεί υπό την επίβλεψη του Τζούλιαν Κινγκ, του μελλοντικού Βρετανού Επιτρόπου για την Ασφάλεια, του οποίου η ακρόαση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα (12 Σεπτεμβρίου).

Αντ ‘αυτού, αρμόδιος για το σύστημα θα είναι ο Επίτροπος Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων Δημήτρης Αβραμόπουλος. Σύμφωνα με βρετανική πηγή, το ενδιαφέρον της Αθήνας στο έργο μπορεί να έχει «να κάνει περισσότερο με τη χρηματοδότηση από ότι με την ασφάλεια».

Γαλλική πηγή επιβεβαίωσε ότι η οικονομική πλευρά του έργου αποτελεί σημαντικό κίνητρο, καθώς θα παρέχει μια νέα πηγή εσόδων για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο προϋπολογισμός της ΕΕ έχει μειωθεί για την περίοδο 2014-2020, αφήνοντας την Ένωση να υπολείπεται οικονομικών πόρων σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο.

Σύμφωνα με υπολογισμούς της EurActiv, το ETIAS θα μπορούσε εύκολα να αποφέρει 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως μέχρι το 2020.

500 εκ. ευρώ για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό;

Το αμερικανικό ESTA κοστίζει σήμερα 14 δολάρια ανά επιβάτη. Τα έσοδα του συστήματος αυτού αυξήθηκαν από 177,8 εκ. δολάρια το 2013 σε 193,2 εκ. δολάρια το 2015, για συνολικά 13,8 εκ επιβάτες την περίοδο του 2015, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ.

Ένα παρόμοιο ευρωπαϊκό σύστημα θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά περισσότερα έσοδα, καθώς η Ευρώπη είναι ο μεγαλύτερος τουριστικός προορισμός στον κόσμο. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, η Ευρώπη προσέλκυσε 602 εκ. τουρίστες μόνο το 2015, από το σύνολο των 1,2 δις. σε όλο τον κόσμο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι 30 εκατομμύρια άνθρωποι από χώρες που δεν χρειάζονται βίζα εισήλθαν στη Σένγκεν το 2014, και ότι ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να ανέλθει σε 39 εκατομμύρια το 2020. Αν η ΕΕ θέσει την ταρίφα του ETIAS στα 13  ευρώ ανά επιβάτη, την ίδια τιμή όπως οι ΗΠΑ, θα συγκέντρωνε περισσότερο από 500 εκ. ευρώ ετησίως για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.

Ωστόσο, πηγή ανέφερε στη EurActiv ότι το πραγματικό ποσό θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο, καθώς η τιμή δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί, και είναι πιθανό να αυξηθεί. Στα 50 ευρώ ανά βίζα, το ETIAS θα μπορούσε να αποφέρει 2 δις ευρώ ετησίως μέχρι το 2020.

Αν εξεταστεί στο πλαίσιο του τρέχοντος προϋπολογισμού της ΕΕ (14 δις ευρώ ετησίως), τότε αυτή είναι μια πολύ πιο ενδιαφέρουσα πρόταση.

Μετά την υπόθεση της Apple και τις δυσκολίες των διαπραγματεύσεων για την ΤΤΙΡ, η ΕΕ μπορεί να δει το έργο του ETIAS ως μια ευκαιρία για να επιβληθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες.