responsibledrinking.eu: η βιομηχανία οινοπνευματωδών στοιχηματίζει σε ηλεκτρονικά εργαλεία για τους καταναλωτές

Η Επιτροπή βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τη βιομηχανία, προσπαθώντας να βρει μια αποδεκτή λύση που θα παρέχει στους καταναλωτές τις πληροφορίες που χρειάζονται, δήλωσε εκπρόσωπος της ΕΕ στο EURACTIV.com [SHUTTERSTOCK]

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία οινοπνευματωδών ποτών έθεσε σε λειτουργία μια νέα δικτυακή πύλη σήμερα Τρίτη (12 Μαρτίου) για την παροχή περισσότερων πληροφοριών για τους καταναλωτές σχετικά με τα αλκοολούχα ποτά και άλλα αποστάγματα. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη σαφές εάν τέτοιες πρωτοβουλίες είναι σύμφωνες με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η πρωτοβουλία που αναπτύσσεται από τον τομέα των οινοπνευματωδών ποτών ακολουθεί μια δέσμευση, που υποβλήθηκε στην Επιτροπή πέρυσι, για τη βελτίωση της διαθεσιμότητας πληροφοριών σχετικά με τη διατροφή και τα συστατικά.

Η νέα ηλεκτρονική πύλη (one stop shop) δίνει στους καταναλωτές λεπτομερείς πληροφορίες για όλες τις 47 κατηγορίες αλκοολούχων ποτών της ΕΕ που πωλούνται νόμιμα στην ΕΕ, παρέχοντας πληροφορίες για θερμίδες ανά μέγεθος σερβιρίσματος αλλά και ανά 100 ml.

Η βιομηχανία οινοπνευματωδών ποτών έχει αποδεχθεί μέχρι σήμερα την επισήμανση των θερμίδων πληροφόρησης ανά 100ml, ακόμη και αν εξακολουθεί να θεωρεί ότι αυτή η νομική υποχρέωση είναι «ακατάλληλη και ενδεχομένως παραπλανητική στην περίπτωση οινοπνευματωδών ποτών».

Άλλες πληροφορίες που υπάρχουν στην δικτυακή πύλη περιλαμβάνουν τον κατάλογο των συστατικών, την πλήρη διατροφική δήλωση και περαιτέρω ειδοποιήσεις σχετικά με τη διαδικασία παραγωγής.

Ολόκληρη η ιστοσελίδα θα μεταφραστεί και σε άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες, χάρη στη συνεισφορά των εθνικών μελών της ένωσης της ΕΕ.

Ο Ulrich Adam, γενικός διευθυντής της ένωσης επιρροής spiritsEUROPE, χαιρέτισε την πρωτοβουλία ως «ένα πρωτοφανές επίπεδο διαφάνειας, με τις παρεχόμενες πληροφορίες να πηγαίνουν πολύ πέρα από τα επίπεδα που θα επέβαλλε μια συγκρίσιμη νομοθεσία».

Η βιομηχανία οινοπνευματωδών ποτών υποστήριξε ότι οι ηλεκτρονικές πληροφορίες θα παρέχουν στους καταναλωτές περισσότερη σαφήνεια όσον αφορά τις διατροφικές πτυχές, δεδομένου ότι υπάρχει περισσότερο διαθέσιμος χώρος.

Από την άλλη πλευρά, οι ΜΚΟ καταναλωτών έχουν παρατηρήσει ότι η παροχή πληροφοριών μόνο σε απευθείας σύνδεση δεν είναι αρκετή ή είναι ακόμη παραπλανητική, καθώς δεν έχουν όλοι οι καταναλωτές πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

ΕΕ: Αναγκαίες οι ετικέτες σήμανσης στα οινοπνευματώδη ποτά

Την κάλυψη όλων των αλκοολούχων ποτών με ετικέτες σήμανσης για την αποφυγή παραπλάνησης των καταναλωτών επιθυμεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύστερα από σχετική πρόταση που κατατέθηκε από την βιομηχανία ποτών.
Στο πλαίσιο του ισχύοντος καθεστώτος και εν αντιθέσει με τα τρόφιμα, στα …

Ανησυχίες

Ο κλάδος ανέφερε επίσης ότι έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά την εκπλήρωση της δέσμευσης για άμεση διάθεση πληροφοριών στους καταναλωτές από τις ίδιες τις φιάλες μέσω σαρώσεων των γραμμωτών κωδικών (barcodes) από smartphones μέχρι το τέλος του 2022.

Τον Μάρτιο του 2018, η βιομηχανία αλκοόλης παρουσίασε την πρόταση αυτορρύθμισης για την επισήμανση (ετικέτες), εστιάζοντας στην «ευελιξία» για το κρασί, την μπύρα, τα οινοπνευματώδη ποτά και τον μηλίτη. Οι παραγωγοί οινοπνευματωδών ποτών θα είναι ελεύθεροι να αποφασίσουν εάν θα τοποθετήσουν πληροφορίες στις ετικέτες, ηλεκτρονικά ή και τα δύο. Δεν έχει επιτευχθεί ομοιόμορφη λύση σε επίπεδο βιομηχανίας.

Η πρόταση αυτορρύθμισης του κλάδου δεν ευχαριστεί την Επιτροπή, η οποία ζητεί ένα σύστημα που θα παρέχει πλήρη ενημέρωση στους καταναλωτές.

Απόρριψη της πρότασης σήμανσης στα οινοπνευματώδη ποτά ζητά το ΕΚ

Την απόρριψη της πρότασης της βιομηχανίας ποτών για σήμανση των αλκοολούχων προϊόντων ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Σε επιστολή που απέστειλε στους βουλευτές το Σεπτέμβριο του 2018, ο επικεφαλής της ΕΕ για την υγεία Βιτένις Αντριουκάιτς δήλωσε ακόμη ότι ήταν απογοητευμένος, καθώς η πρόταση ήταν «ασυνεπής».

«Είχα δώσει ένα χρόνο στον κλάδο να παρουσιάσει μια πρόταση αυτορρύθμισης, αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι αυτή η προσφορά δεν ανταποκρίνεται στις αρχικές προσδοκίες μου», ανέφερε ο Andriukaitis εκείνη την εποχή.

Σε επαφή με την EURACTIV, ένας εκπρόσωπος της ΕΕ δήλωσε ότι ο Andriukaitis ήταν σε συνεχή επαφή με τη βιομηχανία, προσπαθώντας να βρει μια αποδεκτή λύση που θα παρέχει στους καταναλωτές τις πληροφορίες που χρειάζονται.

Η βιομηχανία οινοπνευματωδών ποτών επιβεβαίωσε επίσης ότι ήταν σε συνομιλίες με την εκτελεστική εξουσία της ΕΕ, αλλά μια τελική συμφωνία δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί.

Η επόμενη ευκαιρία για συνομιλίες μεταξύ της Επιτροπής και της βιομηχανίας θα είναι την Τετάρτη (13 Μαρτίου) στο Στρασβούργο, όπου το αφεντικό της ΕΕ για την υγεία θα επισκεφθεί ένα αποστακτήριο κοντά στη γαλλική πόλη.

Παρόλο που η Επιτροπή έχει πιέσει για μια λύση «ταχείας επίλυσης» στο αίνιγμα για την επισήμανση των αλκοολούχων ποτών, φαίνεται απίθανο το ζήτημα να ρυθμιστεί πριν από το τέλος της νομοθετικής περιόδου. Επιπλέον, ο Andriukaitis θα λάβει απλήρωτη εκλογική άδεια από τη θέση του από την 1η Απριλίου έως τις 13 Μαΐου για να διεκδικήσει τη θέση του Προέδρου της Λιθουανίας.

X