Η ΕΕ θα συζητήσει το «μοντέλο της Μόσχας» για την προστασία των αεροδρομίων

IMG_7328

Οι εθνικοί εμπειρογνώμονες θα εξετάσουν τα διδάγματα από τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη Μόσχα και στη Μαδρίτη σε μια συνάντηση στις 11 Απριλίου για τη βελτίωση της ασφάλειας στα αεροδρόμια, και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, στον απόηχο των επιθέσεων στις Βρυξέλλες, είπαν οι αξιωματούχοι της ΕΕ στην Euractiv.com.

Τα κράτη μέλη και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ θα εξετάσουνι τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την τελευταία τρομοκρατική επίθεση στο διεθνές αεροδρόμιο Domodedovo, πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Μόσχας, το 2011 και τα τη βομβιστική επίθεση στα τραίνα στη Μαδρίτη, το 2004.

Μετά την επίθεση στο χώρο αποσκευών του αεροδρομίου της Μόσχας, οι ρωσικές αρχές ενίσχυσαν τους ελέγχους για να αποκτήσουν πρόσβαση στους τερματικούς σταθμούς.

Εν τω μεταξύ, η Ισπανία αύξησε επίσης τα μέτρα ασφαλείας με κάμερες CCTV και φύλακες σε σταθμούς και τρένα μετά την επίθεση στα τρένα, κατά την οποία σκοτώθηκαν 191 άνθρωποι.

Ένας εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξήγησε ότι αυτές οι δύο περιπτώσεις προσφέρουν δύο προηγούμενα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για τη συζήτηση μέσα στις επόμενες ημέρες.

Η συνεδρίαση της ομάδας εμπειρογνωμόνων σε θέματα ασφάλειας των χερσαίων μεταφορών (landsec) έχει προγραμματιστεί για τις 11 Απριλίου. Αλλά με δεδομένο το μέγεθος των επιθέσεων στις Βρυξέλλες, στις 22 Μαρτίου, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν απέκλεισε ότι η συνάντηση θα μπορούσε να επισπευσθεί, όπως συνέβη το περασμένο καλοκαίρι μετά την αποτυχημένη απόπειρα επίθεσης σο τρένο Thalys.

Παρά το γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος των αρμοδιοτήτων στον τομέα αυτό παραμένει στα χέρια των κρατών μελών, οι υπάλληλοι της Επιτροπής δήλωσαν ότι η Κομισιόν έχει «προφανώς» να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, ιδίως στην ασφάλεια των αεροδρομίων.

Ο χώρος του check-in δεν περιλαμβάνεται

Οι κανόνες της ΕΕ (κανονισμός 300/2008) προβλέπουν τα κοινά βασικά πρότυπα που πρέπει να εφαρμόζονται σε όλα τα αεροδρόμια της ΕΕ, αλλά και την υποχρέωση  για τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι εφαρμόζονται σωστά όλα τα μέτρα.

Τα κοινά πρότυπα περιλαμβάνουν τον έλεγχο πρόσβασης και εποπτείας στα αεροδρόμια.

Αλλά ένα έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών που συντάχθηκε από την εκτελεστική εξουσία το 2012, τόνισε ότι η νομοθεσία της ΕΕ για την αεροπορική ασφάλεια «ορίζεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε η εστίαση να είναι στην πρόληψη έκνομων ενεργειών στα αεροσκάφη».

Κατά συνέπεια, οι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων στο αεροδρόμιο, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί μέσα στο αεροδρόμιο και ακόμη και η περιοχή που γίνεται το check-in δεν καλύπτονται από την υπάρχουσα νομοθεσία της ΕΕ.

Τότε, οι εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχαν συστήσει οι  ομάδα εμπειρογνωμόνων σε θέματα ασφάλειας χερσαίων μεταφορών να εξετάσουν τους τρόπους για την ανάπτυξη καλύτερης ασφάλειας σε αυτούς τους τομείς.

Ειδικότερα, το έγγραφο προέτρεψε να διερευνηθεί  κατά πόσον είναι αναγκαία η ανάληψη δράσης σε επίπεδο ΕΕ για την καλύτερη προστασία των πολυτροπικών μεταφορικών κόμβων.

Τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το μετρό, είναι κυρίως ζήτημα  εθνικής αρμοδιότητας. Αλλά το έγγραφο εργασίας των υπηρεσιών υπογράμμισε ότι θα ήταν «επιθυμητή» μια προσέγγιση της ΕΕ για την καλύτερη προστασία των επιβατών σε σταθμούς μετεπιβίβασης, δεδομένου ότι είναι «δυνητικά ελκυστικοί» στόχοι για τους τρομοκράτες.

Jorge Valero | EurActiv.com

X