Με το βλέμμα στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ

[philenews.com]

Στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών εξελίξεων βρίσκεται η Σύνοδος κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 22-23 Μαρτίου και σε αυτήν τα κράτη-μέλη θα αξιολογήσουν κατά πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη σύγκληση της ευρωτουρκικής συνάντησης στη Βάρνα, στις 26 Μαρτίου.

Ο δρόμος για τη Λευκωσία δεν είναι καθόλου εύκολος και χρειάζονται ιδιαίτεροι και λεπτοί χειρισμοί, καθώς είναι γνωστό ότι παρά την απόφαση της άτυπης Συνόδου Κορυφής πριν από τις τρεις εβδομάδες, η οποία έθεσε υπό αίρεση τη Βάρνα μετά τις παραστάσεις Κύπρου και Ελλάδας για τις προκλήσεις της Άγκυρας σε Αιγαίο και κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, αυτή θα πραγματοποιηθεί κανονικά.

Είναι γνωστό εξάλλου ότι εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν ισχυρές φωνές υπέρ της πραγματοποίησης της Συνόδου και οι αναφορές από πλευράς Κομισιόν ουσιαστικά δείχνουν ότι αυτό πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Λευκωσία και Αθήνα δεν θα ήθελαν σε καμία περίπτωση να έρθουν αντιμέτωπες με αυτή τη θέση για πολλούς λόγους.

Συνεπώς, αυτό στο οποίο επικεντρώνεται η προσοχή των προσπαθειών της κυπριακής πλευράς είναι να βρεθεί μία φόρμουλα με την οποία, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της Βάρνας, να τίθενται ασφαλιστικές δικλίδες σε σχέση με τις ενέργειες της Τουρκίας στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Κάτι για το οποίο θα παλέψει η Λευκωσία, προκειμένου να γίνουν αντιληπτές και κατανοητές οι ανησυχίες της.

Υπό τη σκιά όλων αυτών, φτάνει εκτός απροόπτου τη Δευτέρα το βράδυ στην Κύπρο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το ένα εκ των δύο ερευνητικών σκαφών της ExxonMobil τα οποία θα διεξάγουν εξειδικευμένες έρευνες στο τεμάχιο «10» της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.

Πρόκειται για το ειδικό ερευνητικό «Ocean Investigator» με σημαία Παναμά που αναχώρησε χθες το πρωί από το λιμάνι του Λαυρίου στην Ελλάδα όπου βρισκόταν τις τελευταίες ημέρες, με προορισμό, όπως έχει δηλωθεί, το λιμάνι Λεμεσού.

Στη διεθνή ναυτική ορολογία το «Ocean Investigator» χαρακτηρίζεται ως «offshore supply ship», δηλαδή πλοίο εφοδιασμού ανοικτής θάλασσας. Έχει μήκος 80 μέτρα και εκτόπισμα περίπου 3.300 τόνων.

Το δεύτερο σκάφος που έχει εκμισθώσει η ExxonMobil είναι το ωκεανογραφικό/ερευνητικό «R/V Med Surveyor», που ακόμα βρίσκεται στο ισραηλινό λιμάνι της Χάιφα.

Να σημειωθεί ότι και τα δύο σκάφη ανήκουν στην εταιρεία Maritech Projects Services η οποία εδώ και 40 χρόνια ειδικεύεται σε έρευνες και έργα σε θαλάσσιες περιοχές.

Στην Κύπρο έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές προεργασίες προκειμένου τα δύο πλοία να προσεγγίσουν τον τελικό τους προορισμό και να προχωρήσουν απρόσκοπτα στο έργο τους. Η περιοχή ερευνών είναι ήδη δεσμευμένη από πλευράς Κυπριακής Δημοκρατίας.

Οι ερευνητικές εργασίες αναμένεται ότι θα πραγματοποιηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι τις 20 Μαρτίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η παρουσία των ερευνητικών σκαφών της ExxonMobil τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν είναι τυχαία, καθώς η εταιρεία φαίνεται ότι θέλει να εκμεταλλευθεί το μομέντουμ της παρουσίας πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ στην ανατολική Μεσόγειο λόγω της άσκησης που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ισραήλ.

X