Κόντρα μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας για την σιδηροδρομική υπόγεια σήραγγα των Άλπεων

Κόντρα για την σιδηροδρομική σύνδεση [EPA/TONINO DI MARCO]

Το υπουργείο Μεταφορών της Ιταλίας, υποστήριξε την Τρίτη (12 Φεβρουαρίου) ότι η προγραμματισμένη σιδηροδρομική υπόγεια σήραγγα από τις Άλπεις προς τη Γαλλία, θα ήταν σπατάλη χρημάτων, μια κίνηση που θα μπορούσε να προκαλέσει εντάσεις μεταξύ Ρώμης και Παρισιού.

Το υπουργείο προειδοποίησε ότι σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, ο σύνδεσμος με τις Άλπεις θα κοστίσει περισσότερα από 20 δισ. ευρώ, παρά το ότι οι εργασίες για τη σήραγγα των 58 χιλιομέτρων έχουν ήδη αρχίσει.

Στόχος είναι να ενισχυθεί το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών, να αυξηθεί ο τουρισμός μεταξύ της Λυών και του Τορίνο και να μετατοπισθεί το βάρος από το δρόμο στο σιδηρόδρομο, προκειμένου να μειωθεί η έντονη κυκλοφορία .

Εάν ποτέ ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική αυτή διασύνδεση, ο σιδηρόδρομος θα έχει μήκος σχεδόν 300 χιλιομέτρων και η σήραγγα θα είναι μεταξύ των μεγαλύτερων στον κόσμο.

Τα ιταλικά κόμματα είναι ήδη διαιρεμένα σε πολλά μέτωπα, και το ζήτημα της σήραγγας δεν αποτελεί εξαίρεση: η Λέγκα του Ματέο Σαλβίνι υποστηρίζει το έργο, ενώ το κίνημα Πέντε Αστέρων του Λουίτζι Ντι Μάιο αντιτίθεται σθεναρά.

Ο υπουργός Μεταφορών ΝτανίνοΤονινέλι είναι επίσης μέλος του κινήματος Πέντε Αστέρων, και η έκθεση την οποία ο ίδιος ανέθεσε πέρσι, μιλά με βλοσυρό ύφος για τους υποστηρικτές της σήραγγας.

Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η σύνδεση με τις Άλπεις θα σήμαινε αρνητική οικονομική απόδοση μεταξύ 7-8 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η κατάργηση του σχεδίου σε αυτό το πρώιμο στάδιο θα μπορούσε να σημαίνει απώλεια μεταξύ 1-4 δισεκατομμυρίων ευρώ.

«Όπως αντιλαμβάνονται όλοι, οι αριθμοί της οικονομικής αυτής ανάλυσης είναι εξαιρετικά αρνητικοί», δήλωσε ο Τονινέλι. «Τώρα εξαρτάται από την κυβέρνηση να λάβει απόφαση».

Ωστόσο, η εξαμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συνέταξε την έκθεση, δεν αποφάσισε ομόφωνα τα συμπεράσματά της, ενώ ένα από τα μέλη αρνήθηκε να υπογράψει το τελικό πόρισμα.

Ο πρώην ηγέτης του Δημοκρατικού Κόμματος Μαουρίσιο Μαρτίνα, καταγγέλλει τα συμπεράσματα της έκθεσης, επισημαίνοντας ότι αγνοεί παράγοντες όπως οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και τα έσοδα των αυτοκινητοδρόμων, προσθέτοντας ότι περιέχει πολλά «παράλογα και παράδοξα».

Το κόμμα της Λέγκα, είναι πιθανό να αντιμετωπίσει κάθε προσπάθεια των Πέντε Αστέρων για να ενσιχύσει το φιλόδοξο αυτό σιδηροδρομικό έργο, ενώ υπάρχουν ήδη αναφορές ότι το κίνημα του Σαλβίνι θα προτείνει τη διενέργεια δημοψηφίσματος για το θέμα.

Φίλοι της Γαλλίας;

Παρά το γεγονός ότι οι εργασίες συνεχίζονται, η Γαλλική κυβέρνηση συμφώνησε στα τέλη του περασμένου έτους να παγώσει την έκδοση νέων συμβάσεων για τη σήραγγα έως ότου ο Ιταλός ομόλογός της ολοκληρώσει τη μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους.

Οι σχέσεις μεταξύ Γαλλίας-Ιταλίας σήμερα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν στην καλύτερη ως «κρύες», αφού ο Σαλβίνι ξεκίνησε έναν παράξενο λεκτικό πόλεμο εναντίον του Γάλλου Προέδρου Εμμανουέλ Μακρόν και του κόμματός του, ωθώντας τον Μακρόν να ανακαλέσει τον Γάλλο πρέσβη του στη Ρώμη, την περασμένη εβδομάδα.

Ωστόσο, ο Τονινέλι έσπευσε να επισημάνει ότι οι ελιγμοί του ενάντια στο κοινό σχέδιο δεν τίθενται «εναντίον της Γαλλίας ή της ΕΕ». Η ΕΕ παρέχει επίσης χρηματοδότηση για το έργο στο πλαίσιο του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Ο υπουργός Μεταφορών, πρόσθεσε ότι στόχος είναι να διαπιστωθεί εάν «υπάρχουν καλύτερες προοπτικές χρήσεων των πόρων που θα διατεθούν στο έργο».

Η Γαλλίδα ομόλογός του, Elisabeth Borne, δήλωσε την Τρίτη ότι έλαβε αντίγραφο της έκθεσης, αλλά τόνισε ότι η Γαλλία διατηρεί «σταθερή θέση» όσον αφορά τη σήραγγα.

[Επιμέλεια: Alexandra Brzozowski, Benjamin Fox)

X