Η συμφωνία επιτεύχθη – Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, Ταμείο Ανάκαμψης και μηχανισμός για το κράτος δικαίου, λίγο αλλιώς

Σύνοδος Κορυφής των κρατών - μελών της Ε.Ε. [Euro2day.gr]

Συμφωνία για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, το Ταμείο Ανάκαμψης από την πανδημία του κορονοϊού και τον μηχανισμό για το κράτος δικαίου επετεύχθη νωρίτερα απόψε, με την γερμανική πρόταση συμβιβασμού, η οποία έκαμψε τελικά τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας και της Πολωνίας και εγκρίθηκε και από τα 27 κράτη – μέλη, ανακοίνωσε η Καγκελαρία.

«Το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο και το Ταμείο Ανασυγκρότησης «Next Generation EU» μπορούν τώρα να εφαρμοστούν, συνδεδεμένα με έναν μηχανισμό για το κράτος δικαίου. Προηγουμένως η Γερμανία ως ασκούσα την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ είχε αναπτύξει μια πρόταση συμβιβασμού, την οποία κατέστη εφικτό να εγκρίνουν η Πολωνία και η Ουγγαρία», επισημαίνεται στην ανακοίνωση της γερμανικής κυβέρνησης.

«Στο νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο για πρώτη φορά κατοχυρώνονται η δέσμευση για το κράτος δικαίου και ένας μηχανισμός προστασίας του προϋπολογισμού. Σε περίπτωση παραβιάσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις για μέτρα, τα οποία θα πρέπει να εγκριθούν με ειδική πλειοψηφία. Η Πολωνία και η Ουγγαρία δεν ήθελαν να εγκρίνουν αυτόν τον κανόνα», αλλά η γερμανική προεδρία υποστήριξε την εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης και ανέπτυξε ανάλογη συμβιβαστική πρόταση, διευκρινίζεται στην ίδια ανακοίνωση, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Πολωνία και Ουγγαρία ανακηρύσσουν τη «νίκη» τους μετά τον συμβιβασμό για τον προϋπολογισμό

Ο πρωθυπουργός της Πολωνίας Ματέους Μοραβιέτσκι χαρακτήρισε τη συμβιβαστική συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι ηγέτες των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς το κράτος δικαίου και τους όρους για την εκταμίευση ποσών από τα ευρωπαϊκά ταμεία για την αντιμετώπιση του αντίκτυπου της πανδημίας του νέου κορονοϊού «διπλή νίκη».

«Από τη μια, ο προϋπολογισμός της ΕΕ μπορεί να αρχίσει [να εκτελείται] και η Πολωνία θα λάβει 700 δισεκατομμύρια ζλότι [σ.σ.: 174 εκατ. ευρώ] από αυτόν. Από την άλλη, τα κεφάλαια αυτά είναι ασφαλή, διότι ο μηχανισμός των όρων περιορίστηκε σε πολύ συγκεκριμένα κριτήρια», ανέφερε ο Μοραβιέτσκι και πρόσθεσε πως με τη συμφωνία αποκλείεται ταυτόχρονα το ενδεχόμενο οι κανόνες να μεταβληθούν εκ των υστέρων σε βάρος των συμφερόντων της Βαρσοβίας.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ταυτόσημη άποψη εξέφερε ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν. Ο εκπρόσωπος του λαϊκιστή εθνικιστή πρωθυπουργού σχολίασε μέσω Twitter: «Νικήσαμε. Στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, της οικονομικής κρίσης, δεν είναι ώρα να κάνουμε πολιτικές και ιδεολογικές συζητήσεις που μας εμποδίζουν να αναλάβουμε δράση».

Για τον Ζόλταν Κόβατς, τον εκπρόσωπο του Όρμπαν, «αποτρέψαμε τον κίνδυνο να χρησιμοποιηθούν δημοσιονομικά μέτρα προκειμένου να ασκηθεί πίεση στους Ούγγρους να λάβουν αποφάσεις που δεν θέλουν».

Μητσοτάκης: Η συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης ξεκλειδώνει οριστικά 72 δισ. ευρώ για την Ελλάδα

Αναφερόμενος στην έγκριση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου της ΕΕ και του Ταμείου Ανάκαμψης, μετά την επίλυση της εκκρεμότητας με Πολωνία και Ουγγαρία, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξη τύπου, ανέφερε ότι ξεκλειδώνει οριστικά τα κεφάλαια ύψους 72 δισ. ευρώ που έχει λαμβάνειν η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Υπενθυμίζοντας ότι η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που κατέθεσαν στην Κομισιόν το σχέδιό τους για την αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα κολακευτικά σχόλια που έχει αποσπάσει γι’ αυτό, ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε ότι οι διαδικασίες θα τρέξουν λόγω και των έκτακτων συνθηκών που έχει διαμορφώσει η πανδημία, ούτως ώστε να εκταμιευτούν όσο το δυνατόν συντομότερα μέσα στο 2021 οι πόροι και να μπει η χώρα σε τροχιά ανάκαμψης.

Συμβιβασμοί, λεπτομέρειες και επόμενα βήματα συνεχίζουν μια διαπραγμάτευση με ορίζοντα το πρώτο εξάμηνο του 2021

Νωρίτερα η EURACTIV μετέδιδε ότι πέντε μήνες αφότου συμφωνήθηκε, και μετά από έντονο αποκλεισμό τριών εβδομάδων από την Ουγγαρία και την Πολωνία, οι ηγέτες της ΕΕ έδωσαν την τελική τους ευλογία στην άνευ προηγουμένου συμφωνία προϋπολογισμού της ΕΕ για να ξεπεράσουν τη χειρότερη ύφεση σε έναν αιώνα.

Συνολικά, έως το 2027 θα δαπανηθούν έως 1,8 τρισεκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση της οικονομίας του μπλοκ ενόψει της πανδημίας COVID-19 και, ταυτόχρονα, για να καταστούν οι ευρωπαϊκές οικονομίες πιο βιώσιμες και ψηφιακές, εν μέρει χάρη στα 750 δισεκατομμύρια ευρώ  του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει ακόμη να εγκρίνει την επόμενη εβδομάδα το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ), τον επταετή προϋπολογισμό 1,1 τρισεκατομμυρίων ευρώ της ΕΕ και τον μηχανισμό του κράτους δικαίου.

Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις του μηχανισμού εξέφρασαν την Πέμπτη την ικανοποίησή τους για τη συμφωνία ηγετών της ΕΕ.

Η Petri Sarvamaa (EPP, Φινλανδία) έγραψε στο Twitter: «Έχουμε ιστορικές προϋποθέσεις για το κράτος δικαίου για τον προϋπολογισμό της ΕΕ και το RRF», τη διευκόλυνση ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, τον κύριο πυλώνα του ταμείου ανάκτησης.

Υποστήριξε ότι ο συμβιβασμός δεν άνοιξε ξανά αυτό που συμφωνήθηκε σχετικά με τις προϋποθέσεις για το κράτος δικαίου.

Οι νομοθέτες της ΕΕ πρέπει ακόμη να ξεπεράσουν πολλά εμπόδια προτού αρχίσουν να ρέουν τα κεφάλαια ανάκαμψης το δεύτερο εξάμηνο του 2021, όπως ελπίζουν και αναμένουν αξιωματούχοι της ΕΕ.

Και οι δύο πλευρές διαπραγματεύονται ακόμη τις λεπτομέρειες του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας των 672 δισεκατομμυρίων ευρώ. Θα συναντηθούν ξανά την επόμενη εβδομάδα για να οριστικοποιήσουν μια συμφωνία, αφού έπρεπε να ακυρώσουν τις συνομιλίες τους αυτή την εβδομάδα λόγω των προσπαθειών που αφιερώθηκαν για να ξεπεραστούν τα βέτο και το Brexit.

Επιπλέον, τα κράτη μέλη θα πρέπει να επικυρώσουν τους επόμενους μήνες, κυρίως μέσω των εθνικών κοινοβουλίων τους, το νέο ανώτατο όριο του προϋπολογισμού της ΕΕ που απαιτείται για να δανειστεί τα κεφάλαια ανάκαμψης από τις αγορές.

Η συμφωνία για τον προϋπολογισμό έφερε επίσης τη Γερμανίδα καγκελάριο, Άνγκελα Μέρκελ, να κερδίζει σημαντική νίκη στην αποχαιρετιστήρια Προεδρία της στην ΕΕ.

Η Μέρκελ, η οποία θα αποχωρήσει από το αξίωμα το επόμενο έτος, εξασφάλισε την κληρονομιά της αναστροφής που έκανε τον περασμένο Μάιο, αποδεχόμενη την πρόταση για έναρξη ενός άνευ προηγουμένου ταμείου ανάκαμψης κατά της πανδημίας με επιχορηγήσεις.

Τί ακριβώς λέει το κείμενο απόφασης – συμπερασμάτων του Συμβουλίου Κορυφής

Για τους περισσότερο εξοικοιωμένους με το περιεχόμενο της γλώσσας σε επίπεδο κορυφής της ΕΕ αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με το επίσημο κείμενο της Γραμματείας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, το περιεχόμενο των συμπερασμάτων που αφορούν το ΠΔΠ και το NextGenEU έχει ως εξής:

1.Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, τα κράτη μέλη της και
τα θεσμικά της όργανα δεσμεύονται να προάγουν και να σέβονται τις αξίες στις οποίες
εδράζεται η Ένωση, συμπεριλαμβανομένου του κράτους δικαίου, όπως ορίζονται στις
Συνθήκες. Υπενθυμίζει επίσης ότι το άρθρο 7 της ΣΕΕ θεσπίζει τη διαδικασία για την
αντιμετώπιση των παραβιάσεων των αξιών της Ένωσης που κατοχυρώνονται στο άρθρο 2
της ΣΕΕ.

2. Με σκοπό την εξεύρεση αμοιβαία ικανοποιητικής λύσης και την αντιμετώπιση των
ανησυχιών που εκφράστηκαν όσον αφορά το σχέδιο κανονισμού περί γενικού καθεστώτος
αιρεσιμότητας για την προστασία του προϋπολογισμού της Ένωσης, ειδικότερα ως προς τον
τρόπο εφαρμογής του εν λόγω κανονισμού, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογραμμίζει ότι
ο κανονισμός πρέπει να εφαρμόζεται με πλήρη σεβασμό του άρθρου 4 παράγραφος 2 της
ΣΕΕ, ιδίως της εθνικής ταυτότητας των κρατών μελών που είναι συμφυής με τη θεμελιώδη
πολιτική και συνταγματική δομή τους, της αρχής της δοτής αρμοδιότητας, καθώς και των
αρχών της αντικειμενικότητας, της μη διακριτικής μεταχείρισης και της ίσης μεταχείρισης
των κρατών μελών.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί ως προς τα ακόλουθα:

α) Στόχος του κανονισμού περί γενικού καθεστώτος αιρεσιμότητας για την προστασία του
προϋπολογισμού της Ένωσης είναι η προστασία του προϋπολογισμού της Ένωσης,
συμπεριλαμβανομένου του Next Generation EU, της χρηστής δημοσιονομικής
διαχείρισής του και των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης. Ο προϋπολογισμός
της Ένωσης, συμπεριλαμβανομένου του Next Generation EU, πρέπει να προστατεύεται
από κάθε είδους απάτη, διαφθορά και σύγκρουση συμφερόντων.

β) Η εφαρμογή του μηχανισμού αιρεσιμότητας δυνάμει του κανονισμού θα είναι
αντικειμενική, δίκαιη, αμερόληπτη και τεκμηριωμένη και θα διασφαλίζει την τήρηση
της νομιμότητας, την απαγόρευση των διακρίσεων και την ίση μεταχείριση των κρατών
μελών.

γ) Προκειμένου να διασφαλιστεί η τήρηση αυτών των αρχών, η Επιτροπή προτίθεται να
αναπτύξει και να θεσπίσει κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο
θα εφαρμόσει τον κανονισμό, συμπεριλαμβανομένης μεθοδολογίας για τη διενέργεια
της αξιολόγησής του. Οι εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές θα αναπτυχθούν σε στενή
διαβούλευση με τα κράτη μέλη. Σε περίπτωση που ασκηθεί προσφυγή ακύρωσης όσον
αφορά τον κανονισμό, οι κατευθυντήριες γραμμές θα οριστικοποιηθούν μετά την
απόφαση του Δικαστηρίου, ώστε να ενσωματωθούν όλα τα σχετικά στοιχεία που θα
προκύψουν από την εν λόγω απόφαση. Η Πρόεδρος της Επιτροπής θα ενημερώνει
πλήρως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Έως ότου οριστικοποιηθούν οι εν λόγω
κατευθυντήριες γραμμές, η Επιτροπή δεν θα προτείνει μέτρα στο πλαίσιο του
κανονισμού.

δ) Η εφαρμογή του μηχανισμού θα σέβεται τον επικουρικό χαρακτήρα του. Θα
εξετάζονται μέτρα στο πλαίσιο του μηχανισμού, μόνον εφόσον άλλες διαδικασίες που
προβλέπονται στο δίκαιο της Ένωσης, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο του κανονισμού περί
κοινών διατάξεων, του δημοσιονομικού κανονισμού ή των διαδικασιών επί παραβάσει
δυνάμει της Συνθήκης, δεν θα επέτρεπαν την αποτελεσματικότερη προστασία του
προϋπολογισμού της Ένωσης.

ε) Τα μέτρα στο πλαίσιο του μηχανισμού θα πρέπει να είναι αναλογικά προς τον
αντίκτυπο των παραβιάσεων του κράτους δικαίου στη χρηστή δημοσιονομική
διαχείριση του προϋπολογισμού της Ένωσης ή στα οικονομικά συμφέροντα της
Ένωσης, και η αιτιώδης συνάφεια μεταξύ των παραβιάσεων αυτών και των αρνητικών
επιπτώσεων στα οικονομικά συμφέροντα της Ένωσης θα πρέπει να είναι επαρκώς
άμεση και να στοιχειοθετείται δεόντως. Η απλή διαπίστωση παραβίασης του κράτους
δικαίου δεν επαρκεί για την ενεργοποίηση του μηχανισμού.

στ) Οι παράγοντες ενεργοποίησης που καθορίζονται στον κανονισμό πρέπει να
ερμηνεύονται και να εφαρμόζονται ως ένας κλειστός κατάλογος ομοιογενών στοιχείων
και να μην είναι ανοικτοί σε παράγοντες ή γεγονότα διαφορετικής φύσης.
Ο κανονισμός δεν αφορά γενικευμένες ελλείψεις.

ζ) Πριν από κάθε επίσημη κίνηση της διαδικασίας θα προηγείται διεξοδικός διάλογος με
το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος, ώστε να του δοθεί η δυνατότητα να διορθώσει την
κατάσταση.

η) Η Επιτροπή θα φέρει την πλήρη ευθύνη προκειμένου να αξιολογεί αυτόνομα κατά
πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη θέσπιση μέτρων, βασιζόμενη είτε σε δικές
της πληροφορίες είτε σε πληροφορίες τρίτων μερών. Θα φέρει την πλήρη ευθύνη για
την ακρίβεια και τη συνάφεια των πληροφοριών και των πορισμάτων επί των οποίων
βασίζεται η αξιολόγησή της. Όταν οι εν λόγω πληροφορίες και πορίσματα,
ανεξαρτήτως της προέλευσής τους, χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς του
κανονισμού, η Επιτροπή θα διασφαλίζει ότι η συνάφεια και η χρήση τους θα
καθορίζεται αποκλειστικά με βάση τον στόχο του κανονισμού περί προστασίας των
οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης.

θ) Τα μέτρα που υιοθετούνται στο πλαίσιο του μηχανισμού θα επανεξετάζονται αμέσως με
πρωτοβουλία του ενδιαφερόμενου κράτους μέλους ή από την Επιτροπή το αργότερο
ένα έτος μετά τη θέσπισή τους από το Συμβούλιο. Σε περίπτωση που η Επιτροπή
αποφασίσει να μην υποβάλει πρόταση άρσης των μέτρων, θα αιτιολογεί την απόφασή
της και θα κοινοποιεί τους λόγους σε σύνοδο του Συμβουλίου.

ι) Σε περίπτωση που το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος υποβάλει αίτηση όπως ορίζεται στην
αιτιολογική σκέψη 26 του κανονισμού, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
εγγράφει το σημείο στην ημερήσια διάταξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επιδιώκει τη διατύπωση κοινής θέσης επί του θέματος.

ια) Ο κανονισμός αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης ως αναπόσπαστο μέρος του
νέου δημοσιονομικού κύκλου και, ως εκ τούτου, θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η
Ιανουαρίου 2021, τα δε μέτρα θα εφαρμοστούν μόνο σε σχέση με τις δημοσιονομικές
δεσμεύσεις που ξεκινούν στο πλαίσιο του νέου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου,
συμπεριλαμβανομένου του Next Generation EU.

3. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να εγκρίνει δήλωση,
προς καταχώρηση στα πρακτικά του Συμβουλίου που θα λάβει την απόφαση σχετικά με
τον κανονισμό, στην οποία θα εκφράζεται η δέσμευσή της να εφαρμόζει τα στοιχεία που
αναφέρονται στην παράγραφο 2 ανωτέρω, τα οποία εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων
της κατά την εφαρμογή του κανονισμού.

4. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί ότι τα στοιχεία των παραγράφων 1 έως 3 ανωτέρω
αποτελούν κατάλληλη και διαρκή απάντηση στις ανησυχίες που εκφράστηκαν, με την
επιφύλαξη των δικαιωμάτων των κρατών μελών δυνάμει του άρθρου 263 της ΣΛΕΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να λάβουν αμέσως
τα αναγκαία μέτρα για την έγκριση ολόκληρης της δέσμης των σχετικών μέσων,
συμπεριλαμβανομένων του κανονισμού για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο και της
απόφασης για τους ιδίους πόρους. Τα κράτη μέλη θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια
για να εγκρίνουν την απόφαση για τους ιδίους πόρους σύμφωνα με τους αντίστοιχους
συνταγματικούς τους κανόνες με σκοπό την άμεση θέση της σε ισχύ.

X