Έρχονται κατεδαφίσεις στο Μάτι

Πυρκαγιά-στο-Μάτι [ΑΠΕ-ΜΠΕ]

Διχασμό έχει προκαλέσει ο τρόπος με τον οποίο θα εκπονηθεί το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο, δεδομένου ότι θα χρειαστεί να προχωρήσει η κυβέρνηση σε κατεδαφίσεις κτισμάτων ώστε να ολοκληρωθεί. Μάλιστα, τοπικές αρχές, βουλευτές και πολίτες έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να γκρεμιστούν όσο το δυνατόν λιγότερες περιουσίες. Πηγές από το υπουργείο Περιβάλλοντος εξηγούν στο economix.gr ότι αν τελικά προτιμηθεί ο «πρότυπος» σχεδιασμός θα πρέπει να γκρεμιστούν εκατοντάδες σπίτια.

Η Διυπουργική Επιτροπή που ασχολείται με το θέμα δεν έχει μέχρι σήμερα καταλήξει, με τον χρόνο όμως να μετρά αντίστροφα και να γεννάται το ερώτημα αν τελικά το καλοκαίρι του 2020 θα καταφέρει να κατατεθεί το ΕΧΣ. Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των συναρμόδιων υπουργείων φαίνονται διχασμένοι για τον δρόμο που πρέπει να ακολουθηθεί. Η μια πλευρά υποστηρίζει πως πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις ώστε να μην κατεδαφιστούν πολλά σπίτια – λαμβάνοντας υπόψη ότι για κάποιους αποτελούν την πρώτη κατοικία – ενώ οι υπόλοιποι εκτιμούν ότι καλό είναι μην αλλάξει τίποτα νομοθετικά. Ένα από τα σενάρια πάντως που έχει πέσει στο τραπέζι είναι να αξιοποιηθούν οι παραρεμάτιες περιοχές ως κοινόχρηστοι χώροι. Ένα έτερο που εξετάζεται είναι η προς πολεοδόμηση περιοχή να προκύψει από τον αριθμό των νομίμων κτιρίων, πολλαπλασιαζόμενο με την αρτιότητα της εκτός σχέδιο δόμηση (4 στρέμματα).

Σε κάθε περίπτωση, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας που έχει αναλάβει την εκπόνηση του ΕΧΣ έχει διαμηνύσει ότι θα ολοκληρώσει τον σχεδιασμό μέχρι τον Ιούλιο.

Το βασικό αλαλούμ έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχουν σοβαρά ζητήματα πολεοδόμησης. Όπως λοιπόν προκύπτει και στην πράξη, για να μπορέσει να πολεοδομηθεί η περιοχή οι κατεδαφίσεις είναι αναπόφευκτες, ωστόσο ο ακριβής αριθμός αυτών είναι που προβληματίζει και φέρνει ποικίλες αντιδράσεις. Δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχουν ακίνητα πάνω σε ρέματα, δασικές και αναδασωτέες περιοχές περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Πάντως, στο σύνολο είναι περίπου στις 2000 κατοικίες, εκ των οποίων περί τις 400 βρίσκονται σε δασικές – αναδασωτέες περιοχές, ενώ   άλλες τόσες έχουν χτιστεί σε ρέματα και προστατευμένες περιοχές.

Η πιο δύσκολη περιοχή νομοθετικά είναι η Αμπελούπολη καθώς έχει 131 κατοικίες, εκ των οποίων μόλις οι 31 έχουν οικοδομική άδεια. Από αυτές, η πλειοψηφία των σπιτιών είναι μονοκατοικίες, εκτός από μερικά 2οροφα και μία πολυκατοικία.

Δεύτερη σε δυσκολία περιοχή είναι ο Προβάλινθος, δεδομένου ότι έχει 750 ιδιοκτήτες για 170 οικίες, εκ των οποίων μόλις οι 22 έχουν οικοδομική άδεια! Σε αυτή την φάση, δεν έχει ξεκαθαρίσει αν ακόμη 10 είναι πλήρως νόμιμες. Ταυτόχρονα, από τις συνολικά 170, οι 72 έχουν καεί ολοσχερώς αλλά μόλις οι 20 είχαν άδεια.

Ακολουθεί το Μάτι, το οποίο ωστόσο δεν είναι δασικό και έχει σχέδιο πόλης όμως σε αρχική μορφή και δεν έχει εγκριθεί. Το ζήτημα για την περιοχή είναι ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν σε διαδικασία μεταβίβασης και αυτό γιατί έχουν αγροτικούς τίτλους. Έτερο πρόβλημα είναι φυσικά και οι δρόμοι, που όπως φάνηκε από την τραγωδία της 23ης Ιουλίου 2018 μπορούν να μετατραπούν σε παγίδες θανάτου.

Αντίθετα, στο Κόκκινο Λιμανάκι, τα πράγματα είναι πιο αισιόδοξα γιατί υπάρχουν 25 ιδιοκτησίες οι οποίες έχουν όλες άδεια, καθώς η περιοχή είχε πολεοδομηθεί στο παρελθόν.

Πέρα όμως από τα προβλήματα, είναι απαραίτητη η παρέμβαση της κυβέρνησης για να «ξεμπλοκάρει» η διαδικασία και να τρέξει το ΕΧΣ, ενώ θα χρειαστεί παράλληλα να διευκρινιστεί και το τι θα γίνει με μια σειρά από άλλες εκκρεμότητες. Μεταξύ αυτών είναι η  διάβρωση των ακτών που δεν έχει αποσαφηνιστεί αν θα αντιμετωπιστεί με το Σχέδιο αλλά και το τι θα γίνει με τα κτίρια σε οικοπέδα που ακουμπούν στα όρια των ρεμάτων.

Σύμφωνα με πηγές του economix.gr, πολύ δύσκολα να αποφύγουν την μπουλντόζα περίπου 250 – 300 σπίτια, με το χειρότερο σενάριο να αφορά την κατεδάφιση 800 κτισμάτων.

Ποιες μελέτες θα έχουν τελειώσει μέχρι τον Ιούλιο

– Μελέτη τοπογραφίας.

– Μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας.

– Συγκοινωνιακή μελέτη.

– Μελέτη οριοθέτησης ρεμάτων.

– Μελέτη κατάρτισης δασικού χάρτη.

– Μελέτη Χωροταξικού και Πολεοδομικού σχεδιασμού.

 

X