Η δημοσιογραφία στην ψηφιακή εποχή στα Βραβεία Καλλιγάς του ελληνικού τμήματος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων

kalligas3

Η ραγδαία άνοδος των social media, η ανάδυση των blog, οι νέοι εμπορικοί κανόνες, η δημοσιογραφική φερεγγυότητα αλλά και το σοβαρό φαινόμενο της κλοπής της πνευματικής ιδιοκτησίας βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα (23 Μαρτίου) για την απονομή των δημοσιογραφικών βραβείων Κωνσταντίνος Καλλιγάς. Τα βραβεία απονέμει κάθε χρόνο το ελληνικό τμήμα της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων σε δημοσιογράφους που διακρίθηκαν τόσο για το ήθος τους όσο και για τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό τους, τιμώντας την μνήμη του ιδρυτού και πρώτου προέδρου του τμήματος, Κωνσταντίνου Καλλιγά. .

Σε μία σεμνή τελετή, που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, τα Δημοσιογραφικά Βραβεία «Κωνσταντίνος Καλλιγάς» 2015) απενεμήθησαν στους εξής δημοσιογράφους, με αλφαβητική σειρά: κ. Λεωνίδα Βαρουξή (εφημερίδα «Πατρίς»), κα Αλεξάνδρα Γκίτση (Euro2day), κ. Στέλιο Κράλογλου (Capital), κα Εύα Μπούρα (Nerit), κ. Τάσο Παπαδόπουλο (Kontra), Χριστίνα Πουλίδου (Protagon) και Ηλία Σιακαντάρη (Alpha TV). Επίσης, δόθηκαν τιμητικές διακρίσεις στον εκδότη του pro- europa.eu κ. Παναγιώτη Δρακόπουλο, τον σύμβουλο επικοινωνίας κ. Θαλή Κουτούπη, τον πρώην ευρωβουλευτή κ. Γιώργο Ρωμαίο, τον διεθνολόγο του ελληνικού αθλητικού Τύπου, κ. Μάνο Σταραμόπουλο και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ανταποκριτών Διεθνών ΜΜΕ, Ευθύμιο Τσικνή. Χαιρετισμούς στην εκδήλωση απεύθυναν ο διευθυντής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα κ. Λεωνίδας Αντωνακόπουλος, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Φίλης και εκπρόσωποι δημοσιογραφικών οργανώσεων, ενώ το παρών έδωσε και ο Αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου κ. Δημήτρης Παπαδημούλης.

Δημοσιογραφία και ψηφιακή εποχή

 Μετά την απονομή ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση με θέμα «Η δημοσιογραφία στην ψηφιακή εποχή», στην οποία έγινε λόγος για τις ραγδαίες εξελίξεις αλλά και τις επιπτώσεις που προκάλεσε η είσοδος της τεχνολογίας στον εν λόγω τομέα. Ο κ. Παπαδόπουλος που ήταν και ο κεντρικός ομιλητής αναφέρθηκε στον «νέο παίκτη» των ΜΜΕ, που δεν είναι άλλος από τα social media, τα οποία, όπως ο ίδιος παρατήρησε, παίρνουν μεγαλύτερο μερίδιο στη διαφημιστική πίττα ακόμη και από την τηλεόραση. Υποστήριξε ακόμη ότι η πληθώρα των ΜΜΕ δεν βοήθησε ούτε την γλώσσα μας, ούτε την αναβάθμιση της παιδείας μας, ενώ τόνισε ότι η φερεγγυότητα των ΜΜΕ βρίσκεται πολύ χαμηλά και σε διαρκή καθοδική πορεία. Ανέφερε επιπλέον ότι η κυκλοφορία των εφημερίδων στην Ελλάδα έχει σημειώσει την μεγαλύτερη πτώση στην Ευρώπη. Ωστόσο δεν παράλειψε να αφήσει ένα παράθυρο αισιοδοξίας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι επειδή την πτώση διαδέχεται η ανάκαμψη, οι νέες δυνατότητες και η σημερινή κρίση αξιοπιστίας είναι ένα ελπιδοφόρο εφαλτήριο, που μπορεί να μας οδηγήσει σε μια άλλη εποχή.

Ο πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων κ. Αθανάσιος Παπανδρόπουλος εξέφρασε την ανησυχία του για την ανάδυση των blog, όπου δεν υπάρχει δυνατότητα επαλήθευσης και έχουν οδηγήσει στην κατάργηση της παραδοσιακής δημοσιογραφίας. Διερωτήθηκε μάλιστα πως μπορεί πλέον να προστατευθεί ο πραγματικός δημοσιογράφος. Αναφέρθηκε επίσης στην «θεατροποίηση» της είδησης, των γεγονότων αλλά και προσώπων, φέρνοντας ως παράδειγμα και το προφίλ που έχει δημιουργήσει ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάνης Βαρουφάκης. Ωστόσο και αυτός εμφανίσθηκε αισιόδοξος ότι στο τέλος, το κοινό θα επιστρέψει στις πηγές, την ανάλυση και σε ο,τι υπάρχει στο βάθος.

Ο κ. Ρωμαίος τόνισε ότι αν και εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαροί δημοσιογράφοι, λείπει η γνώση, ενώ ο κ. Σιακαντάρης σημείωσε τους νέους εμπορικούς κανόνες που έχουν επικρατήσει, φέρνοντας για παράδειγμα μια είδηση για μια γάτα, που μπορεί να συγκεντρώσει ακόμα και δύο εκατομμύρια κλικ στο Διαδίκτυο. Έθεσε δε το θέμα της σύγχυσης μεταξύ του ρόλου του δημοσιογράφου και του διαχειριστή, ενώ και αυτός τόνισε ότι είναι δύσκολο κάποιες φορές να διασφαλίζεται αν οι δημοσιογραφικές πηγές είναι αξιόπιστες. Τέλος ο κ.  Γιώργος Παπανικολάου από το Euro2day έθιξε το πολύ συχνό φαινόμενο της «κατάφωρης», όπως τόνισε, κλοπής της πνευματικής ιδιοκτησίας, καθώς κάποιοι όχι μόνο «κλέβουν» ρεπορτάζ αλλά ακόμη και σχόλια, τα οποία μάλιστα οικειοποιούνται, χωρίς να αποδώσουν την πηγή.

Μύρνα Νικολαΐδου

 

 

 

 

 

X