Η μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης αναβλήθηκε για την επόμενη Ευρωβουλή

[European Parliament]

Οι βαθιές διαφορές μεταξύ των ευρωβουλευτών κατέστησαν σαφές την Πέμπτη (19 Απριλίου) ότι η οδηγία για το συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης, που αποσκοπεί στην επιβολή των δικαιωμάτων των μετακινούμενων εργαζομένων, θα αναβληθεί για το επόμενο Ευρωκοινοβούλιο, μετά τις ευρωεκλογές.

«Η έκθεση δεν είναι καθόλου έτοιμη για ψηφοφορία στην Ολομέλεια», δήλωσε η ευρωβουλευτής Helga Stevens (Βέλγιο, ECR) στην αίθουσα, υποστηρίζοντας ότι η έγκρισή του πρέπει να αναβληθεί. «Η ψηφοφορία θα επισημάνει μόνο τη διαίρεση στο Κοινοβούλιο κατά την τελευταία κοινοβουλευτική συνεδρίαση», υποστήριξε.

Μια στενή διακομματική πλειοψηφία κατέληξε στη στήριξη της κίνησης της Stevens στο να αναβάλει την ψηφοφορία. Ως εκ τούτου, οι νομοθέτες της ΕΕ θα ξεκινήσουν εκ νέου τη διαδικασία στο πλαίσιο της νέας νομοθετικής εξουσίας.

«Οι συντηρητικοί και οι φιλελεύθεροι, με τη βοήθεια ορισμένων φιλελεύθερων μελών, ακολουθώντας μια ομάδα κρατών μελών, έχουν αποκλείσει κάθε πραγματική πρόοδο για τους εργαζόμενους που μετακινούνται εντός Ευρώπης», εξέφρασε τη λύπη του ο Guillaume Balas (Γαλλία, S&D).

Ο κ. Balas έθεσε το κείμενο προς ψηφοφορία προκειμένου να ολοκληρωθεί η πρώτη ανάγνωση και να αποφευχθεί ενδεχόμενη επανεξέταση μιας θέσης που έχει αξιολογηθεί ως μια μάλλον προοδευτική θέση κ μέρους του Κοινοβουλίου μετά τις εκλογές.

Η οδηγία για τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης κατοχυρώνει τα δικαιώματα των μετακινούμενων εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών και των αποσπασμένων εργαζομένων, σε ολόκληρη την Ευρώπη. Την τελευταία φορά που αναθεωρήθηκε ήταν πριν από δεκαπέντε χρόνια. Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η νομοθεσία ήταν ξεπερασμένη και δεν αντικατοπτρίζει τον σημερινό κόσμο εργασίας.

Η Επίτροπος για τις Κοινωνικές Υποθέσεις Marianne Thyssen δήλωσε την Τετάρτη (17 Απριλίου) ότι το επικαιροποιημένο πρόγραμμα «είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων και ευκαιριών στους τομείς της μακροχρόνιας περίθαλψης, των επιδομάτων ανεργίας, των οικογενειακών παροχών και των κανόνων σχετικά με την ισχύουσα νομοθεσία εργαζομένων».

Η κ. Thyssen κάλεσε τους βουλευτές του ΕΚ να υποστηρίξουν την έκθεση του Balas, μολονότι χωρίς επιτυχία, επιμένοντας ότι «ο συμβιβασμός που επιτεύχθηκε πρέπει να μας εμπνεύσει για το έργο που πρέπει να γίνει στη συνέχεια».

«Απορρίπτοντας να ψηφίσουν πρόσφατα επικαιροποιημένους κανόνες για τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης, αρνήθηκαν να εξασφαλίσουν σε όλους τους εργαζόμενους της ΕΕ αποτελεσματική κοινωνική προστασία που δεν εισάγει διακρίσεις σε κανέναν», κατέληξε ο Balas.

Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας θα μπορούσε να είναι το «κερασάκι στην τούρτα» του ευρωπαϊκού πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων, καθώς η Επιτροπή κατάφερε να περάσει 24 από τις 27 προτάσεις που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας της.

Κατά την τελευταία σύνοδο ολομέλειας, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Εργασιακής Αρχής και την οδηγία για τις διαφανείς και προβλέψιμες συνθήκες εργασίας, ιδιαίτερα σημαντικές σε μια στιγμή αυξανόμενης αβεβαιότητας για τους μη παραδοσιακούς εργαζομένους.

«Στην κοινοβουλευτική ιστορία της Ευρώπης, ποτέ πριν δεν έχουμε δει τόσο μεγάλη πρόοδο στις κοινωνικές υποθέσεις», υποστήριξε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Jean-Claude Juncker στο Στρασβούργο.

Η Ευρωβουλή εγκρίνει τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Εργασιακής Αρχής

Τη δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εργασίας, καθώς και διάφορες θέσεις που ευνοούν τα δικαιώματα των Ευρωπαίων εργαζομένων και καταπολεμούν το κοινωνικό ντάμπινγκ, ενέκριναν οι ευρωβουλευτές την Τρίτη (16 Απριλίου).

Εθνικές διαιρέσεις

«Βασίζομαι στη σοφία των κρατών μελών για να ολοκληρωθεί αυτός ο διάλογος», δήλωσε ο Juncker πριν από λίγες ημέρες κατά τη διάρκεια μιας διάσκεψης για το μέλλον της εργασίας, σχετικά με την ανάγκη για συμφωνία επί του φακέλου.

Δεν δούλεψε. Παρά τις προσπάθειες της ρουμανικής Προεδρίας για την εξεύρεση συμβιβασμού που θα μπορούσε να ικανοποιήσει τη θέση του Κοινοβουλίου και τις ανησυχίες ορισμένων κρατών μελών, ιδίως στην Ανατολή, οι πρεσβευτές της ΕΕ απέρριψαν την προσωρινή συμφωνία.

Οι Κάτω Χώρες, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Γερμανία και η Αυστρία ήταν ήδη αντίθετες με τη γενική προσέγγιση που συμφώνησε το Συμβούλιο και ως εκ τούτου η αντίδρασή τους δεν αποτέλεσε έκπληξη. Η Σουηδία και η Τσεχική Δημοκρατία απέρριψαν επίσης τον συμβιβασμό.

Η Μάλτα, η Ουγγαρία και η Πολωνία αποφάσισαν να απέχουν, επιτρέποντας σε μια μειοψηφία να εμποδίσει το κείμενο από το να προχωρήσει στο Συμβούλιο Υπουργών.

Οι ίδιες διαφορές που παρατηρήθηκαν στο Συμβούλιο ήταν εμφανείς κατά τη συζήτηση του Κοινοβουλίου επί του θέματος, καθώς οι βόρειοι και οι δυτικοί ευρωβουλευτές μοιράστηκαν τις ανησυχίες τους για το νομοθετικό φάκελο.

Για ορισμένους, η νέα νομοθεσία δεν εμποδίζει την απάτη. Οι πολίτες που εργάζονται σε κράτος μέλος διαφορετικό από το δικό τους μπορούν να εξάγουν παροχές ανεργίας στη χώρα διαμονής τους για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

Καθώς η χώρα στην οποία ο πολίτης εργάστηκε θα είναι αυτή που θα επωμιστεί το κόστος και όχι η χώρα διαμονής, οι εργαζόμενοι που απολαμβάνουν παροχές ανεργίας από ένα κράτος μέλος δεν θα υπόκειντο στους ισχύοντες κανόνες.

Ορισμένες χώρες θεωρούν ότι σύμφωνα με αυτό το σύστημα, οι εργαζόμενοι ενδέχεται να μην ενθαρρύνονται να αναζητούν εργασία. «Ο εκσυγχρονισμός θα παράσχει στις εθνικές διοικήσεις καλύτερα εργαλεία για την καταπολέμηση της απάτης και των καταχρήσεων», υποστήριξε η Thyssen.

Άλλα κράτη μέλη και βουλευτές του ΕΚ ήθελαν να εισαγάγουν στη νομοθεσία την τιμαριθμική αναπροσαρμογή των οικογενειακών παροχών. Αυτό θα σήμαινε μείωση των παροχών όταν τα μέλη της οικογένειας διαμένουν σε διαφορετικό κράτος μέλος.

Αυτή η πρακτική είναι προς το παρόν παράνομη σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ, διότι δημιουργεί διακρίσεις. Η Επιτροπή ξεκίνησε μια διαδικασία παράβασης κατά της Αυστρίας τον Ιανουάριο ακριβώς εξαιτίας αυτού.

«Το παράδοξο είναι ότι έχουμε μια αγορά που επιτρέπει την ελεύθερη μετακίνηση, αλλά έχουμε πολύ διαφορετικά συστήματα κοινωνικής ασφάλισης και, ως εκ τούτου, οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε πολύ ευάλωτη θέση από την άποψη της φορητότητας των δικαιωμάτων τους και της προστασίας τους. Αυτός ήταν ο στόχος της αναθεώρησης», υποστήριξε ο Balas.

«Η ελεύθερη μετακίνηση των εργαζομένων υπάρχει μόνο εάν οι μετακινούμενοι εργαζόμενοι διατηρούν την κοινωνική τους προστασία», συμφώνησε η Thyssen, η οποίαωπροειδοποίησε ότι ο εκσυγχρονισμός του συντονισμού της κοινωνικής ασφάλισης δεν θα πρέπει να αναβληθεί περαιτέρω.

Η Thyssen ανακοίνωσε την Τρίτη (16 Απριλίου) ότι η Επιτροπή θα ξεκινήσει συζήτηση σχετικά με τη μετάβαση στην ψηφοφορία με ειδική πλειοψηφία, σε συστάσεις για την εναρμόνιση των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης στην Ευρώπη.

Εάν ούτε τα κράτη μέλη ούτε το Κοινοβούλιο μπόρεσαν να συμφωνήσουν να το πράξουν μόνο για τους μετακινούμενους εργαζόμενους, μοιάζει μάλλον απίθανο να το κάνουν για όλα τα εθνικά συστήματα.

 

[Επιμέλεια: Sam Morgan και Georgi Gotev]

X