Υπέρ της κατασκευής του αγωγού South Stream ο Πάνος Σκουρλέτης

Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σέφκοβιτς με τον Υπουργό Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη. [European Commission]

Ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης δήλωσε χθες (7 Αυγούστου) ότι η Αθήνα είναι υπέρ της προοπτικής κατασκευής του αγωγού South Stream.

Σε συνέντευξή του στην Κυριακάτικη εφημερίδα Real News, ο υπουργός παρουσίασε τα ενεργειακά σχέδια της Ελλάδας και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για την κατασκευή του αγωγού South Stream της οποίας ηγείται η Gazprom.

Ερωτηθείς εάν η επαναπροσέγγιση Άγκυρας-Μόσχας θα φέρει και πάλι στο προσκήνιο τον αγωγό South Stream, ο Σκουρλέτης απάντησε ότι «η κατασκευή του δεν είναι ενάντια στις ευρωπαϊκές στρατηγικές».

«Είμαστε θετικοί στην προοπτική της κατασκευής του», πρόσθεσε.

Εν τω μεταξύ, την περασμένη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ σε τηλεφωνική του συνομιλία με τον Ρώσο Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν συζήτησε σχετικά με τη σύσταση ομάδων εργασίας για να αποφασίσουν  τι θα κάνουν με τα κοινά ενεργειακά έργα.

Αυτά περιλαμβάνουν τα εγκαταλελειμμένα έργα για την κατασκευή του αγωγού αερίου South Stream και του πυρηνικού σταθμού Belene.

Σύμφωνα με το Πρακτορείο Ειδήσεων της Σόφια, ο Πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ εξέφρασε την ελπίδα ότι οι προγραμματισμένες ομάδες εργασίας Βουλγαρίας-Ρωσίας για κοινά ενεργειακά έργα θα προτείνουν γρήγορα λύσεις στα ζητήματα σχετικά με το Belene και το South Stream οι οποίες θα είναι αποδεκτές και από τις δύο πλευρές.

Αβέβαιο μέλλον για το ΔΕΣΦΑ

Ο Σκουρλέτης μίλησε επίσης για την ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) και το τωρινό καθεστώς με τη SOCAR του Αζερμπαϊτζάν.

Τον Δεκέμβριο του 2013, η κρατική επιχείρηση παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν SOCAR κέρδισε το διαγωνισμό, και το 66% του ΔΕΣΦΑ για 400 εκ. ευρώ. Το ελληνικό κράτος ελέγχει το υπόλοιπο 34% του ΔΕΣΦΑ.

Η συμφωνία ενίσχυσε τις πιθανότητες ότι του TAP να κερδίσει την προσφορά για το Αζέριο αέριο από τον ανταγωνιστή του Nabucco, και πράγματι, αμέσως μετά, ο TAP κέρδισε το Nabucco. Η SOCAR έχει μερίδιο 20% στον TAP.

Ωστόσο, τον περασμένο μήνα η Ελλάδα κατέθεσε νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού των τιμολογίων του φυσικού αερίου αναδρομικά από το 2006. Η κίνηση αυτή θα περιέχει δασμολογικές αυξήσεις από το επόμενο έτος, αλλά πολύ χαμηλότερες από ό, τι αναμενόταν, βλάπτοντας  ενδεχομένως τα κέρδη που προσδοκούσε να πάρει η SOCAR από το ΔΕΣΦΑ, όταν έκλεισε τη συμφωνία .

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της SOCAR στην Ελλάδα ο Ανάρ Μαμάντωφ συναντήθηκε με τον  υπουργό Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη για να συζητήσουν το θέμα. Ο Μαμάντωφ προειδοποίησε μετά τη συνάντηση ότι η εφαρμογή του νομοσχεδίου θα θέσει τη συμφωνία σε κίνδυνο.

«Εάν εφαρμοστεί, οι επικείμενες αλλαγές θα μειώσουν δραματικά την αξία της εταιρείας και τα μελλοντικά της κέρδη», ανέφερε ο Μαμάντωφ στην ελληνική ειδησεογραφική ιστοσελίδα capital.gr.

Αναφερόμενος σε μια ενδεχόμενη απόσυρση της SOCAR ο Σκουρλέτης σημείωσε ότι ο αγωγός TAP κατασκευάζεται γρήγορα και «όλα δείχνουν ότι η ελληνική πλευρά θα είναι η πρώτη που θα είναι έτοιμη».

Όσον αφορά στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, τόνισε ότι εναπόκειται στους Αζέρους να αποφασίσουν τι θέλουν και τι μπορούν να κάνουν.

«Με αυτή την [τιμολογιακή] τροποποίηση αποφύγαμε την αύξηση των τελών χρήσης κατά 68% και προστατεύσαμε την εγχώρια παραγωγή στα νοικοκυριά […] αν η προσφορά δεν πραγματοποιηθεί,  τότε όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά. Ουδέν κακόν αμιγές καλού», εξήγησε.