Ξεκίνησε ο μεγαλύτερος ηλεκτρολύτης της Ευρώπης, σχεδιάζει να δεκαπλασιάσει χωρητικότητα έως το 2024

Clean Hydrogen, REFHYNE Project, Royal Dutch Shell Refinery in Chemicals Park Rheinland, North Rhine-Westphalia, Germany (from REFHYNE press release) [Refhyne Project]

Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Γερμανίας φιλοξενεί τον μεγαλύτερο ηλεκτρολύτη του είδους του στην Ευρώπη, που κατασκευάστηκε από τη Shell και την ΕΕ. Η αγγλο-ολλανδική εταιρεία πετρελαίου ήδη προσπαθεί να κατασκευάσει έναν ηλεκτρολύτη δέκα φορές μεγαλύτερο έως το 2024 με σκοπό να παρέχει στη γερμανική βιομηχανία πράσινο υδρογόνο.

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αυξάνει όλο και περισσότερο τη ζήτηση υδρογόνου ουδέτερου άνθρακα για χρήση ως πρώτη ύλη σε βιομηχανικές διαδικασίες. Από το χάλυβα έως τις χημικές ουσίες, οι περισσότερες βιομηχανίες έντασης ενέργειας στοχεύουν στην απεξάρτηση από τον άνθρακα μέσω υδρογόνου, με αποτέλεσμα μια σειρά νέων έργων για την κατασκευή ηλεκτρολυτών ικανών να χωρίζουν το νερό για να παράγουν το καθαρής καύσης αέριο.

«Με την έναρξη λειτουργίας του μεγαλύτερου εργοστασίου ηλεκτρόλυσης ΡΕΜ στην Ευρώπη, επεκτείνουμε περαιτέρω τον ηγετικό μας ρόλο σε αυτόν τον τομέα», δήλωσε ο Armin Laschet, υπουργός-πρόεδρος της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, και ηγέτης της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης, στην εκδήλωση έναρξης την Παρασκευή (2 Ιουλίου).

Το έργο, που ονομάζεται Refhyne, είναι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εφαρμογή μιας τεχνολογίας παραγωγής υδρογόνου ικανής να αντιμετωπίσει τις διακυμάνσεις του ενεργειακού εφοδιασμού, καθιστώντας την ιδιαίτερα κατάλληλη για χρήση με μεταβλητή ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από αιολικό και ηλιακό δυναμικό.

Το εργοστάσιο έχει τη δυνατότητα να απανθρακοποιήσει πρώτα τις διαδικασίες διύλισης και στη συνέχεια να βοηθήσει στην εξισορρόπηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, δήλωσε ο Bart Biebuyck, εκτελεστικός διευθυντής της Κοινής Επιχείρησης Κυψελών Καυσίμου και Υδρογόνου (FCH JU), μιας συνεργασίας δημόσιου-ιδιωτικού τομέα που χρηματοδοτείται από την ΕΕ, η οποία επέβλεψε το έργο.

Η FCH JU, η οποία απαρτίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη βιομηχανία Hydrogen Europe και την Hydrogen Europe Research, παρείχε 10 εκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχούν στο 50% της χρηματοδότησης του έργου.

Ο ηλεκτρολύτης θα παράγει περίπου 1.300 τόνους πράσινου υδρογόνου ετησίως με την 10 MW δυναμικότητά του, υπό την προϋπόθεση ότι διατίθενται επαρκείς ποσότητες ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας.

Για να καταλάβουμε αυτόν τον αριθμό, αναφέρεται ότι το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων της Γερμανίας για το Υδρογόνο προβλέπει πως η ζήτηση υδρογόνου μόνο της γερμανικής βιομηχανίας θα φτάσει περίπου τα 1,7 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030, εξαιρουμένων των διυλιστηρίων.

Τα διυλιστήρια δεν υπολογίστηκαν στην εκτίμηση επειδή αναμένεται είτε να μετασχηματίσουν πλήρως τα επιχειρηματικά τους μοντέλα είτε να βγουν εκτός λειτουργίας μέχρι τότε, ανέφερε μια πηγή στην EURACTIV.

Το υδρογόνο που παράγεται από τον ηλεκτρολύτη θα χρησιμοποιηθεί για τη διύλιση πετρελαίου στο μεγαλύτερο διυλιστήριο της Γερμανίας, Chemicals Park Rheinland, αρχικά.

Το διυλιστήριο ανήκει στη Royal Dutch Shell και αποτελεί το επίκεντρο της μεταρρύθμισης του επιχειρηματικού της μοντέλου ορυκτών καυσίμων. Στο παρελθόν ξεκίνησε ένα έργο 500 εκατομμυρίων ευρώ για την παραγωγή e-fuels στο διυλιστήριο, με την υποστήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Energy Transformation at the Shell Rhineland Refinery, Project REFHYNE – Dr. Frithjof Kublik, Shell Rheinland Refinery, project presentation [Project REFHYNE, Dr. Frithjof Kublik, Shell Rheinland Refinery]

Δέκα φορές το υδρογόνο, δέκα φορές το κόστος;

Ο ηλεκτρολύτης 10 MW, ενώ είναι ήδη ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη του είδους του, είναι ένα πιλοτικό έργο για μεγαλύτερες φιλοδοξίες.

«Σκεφτόμαστε επίσης ένα εργοστάσιο υδρογόνου 100 MW εδώ στη Ρηνανία. Θέλουμε να διαδραματίσουμε αναπόσπαστο ρόλο στη διαμόρφωση της βιομηχανικής υποδομής της περιοχής », δήλωσε ο Huibert Vigeveno, κατάντη διευθυντής της Shell.

Εάν το πιλοτικό έργο λειτουργήσει καλά, η συνεργασία γύρω από τη Shell θέλει να προσθέσει άλλα 100 MW δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης που θα ολοκληρωθεί ως κατασκευή το 2024. Αυτός θα είναι τότε ο μεγαλύτερος ηλεκτρολύτης στον κόσμο.

Ωστόσο, το πιλοτικό έργο βασίστηκε στη χρηματοδότηση από την FCH JU με ποσοστό 50%, πράγμα που σημαίνει ότι η επιχειρηματική υπόθεση για ένα έργο δέκα φορές μεγαλύτερο χωρίς δημόσια χρηματοδότηση θα ήταν αμφισβητήσιμη στην καλύτερη περίπτωση.

«Θα χρειαστούμε περισσότερη υποστήριξη στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία μέσω στοχευμένης υποστήριξης και επιδοτήσεων», δήλωσε ο Fabian Ziegler, διευθύνων σύμβουλος της Shell Germany.

Πρόσθεσε ότι η εταιρεία του θα είναι σε θέση να διατηρήσει τη βιομηχανική της ισχύ, την ανταγωνιστικότητά της, τα ενεργειακά συστήματα μετάβασης και να παρέχει υδρογόνο στις μεταφορές και τη βιομηχανία, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει επαρκής χρηματοδότηση.

Το κατά πόσον αυτές οι φιλοδοξίες θα υλοποιηθούν θα εξαρτηθεί συνεπώς από την τιμή του άνθρακα και το ποσό της διαθέσιμης πρόσθετης χρηματοδότησης, η οποία θα μπορούσε να προέλθει είτε από την ΕΕ είτε από τη Γερμανία.

Προς το παρόν δεν είναι σαφές εάν η FU JU θα ανταποκριθεί ξανά και θα παράσχει χρηματοδότηση όπως έκανε για το πιλοτικό έργο, καθώς η εξέταση της αίτησης βρίσκεται σε εξέλιξη, ανέφερε μια πηγή στην EURACTIV.

Energy Transformation at the Shell Rhineland Refinery, Project REFHYNE – Dr. Frithjof Kublik, Shell Rheinland Refinery [Dr Frithjof Kublik Shell Rheinland Refinery REFHYNE Project]

 

[Επιμέλεια στα Αγγλικά Benjamin Fox, Frédéric Simon. Επιμέλεια στα Ελληνικά Θοδωρής Καραουλάνης]

 

Έργα «κοιλάδας υδρογόνου» εξαπλώνονται σε όλη την Ευρώπη

Έργα για τη δημιουργία μιας πλήρους αλυσίδας αξίας υδρογόνου που συνδυάζει παραγωγή, υποδομή και χρήση, όλα σε μια περιοχή, αναπτύσσονται σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα για να επιταχυνθεί η ανάπτυξή τους, σύμφωνα με τους υποστηρικτές.

Στρατηγική για το υδρογόνο, νέο ενεργειακό σύστημα, εξηλεκτρισμός και καθαρά καύσιμα στους στόχους της ΕΕ

Ενοποίηση του ενεργειακού συστήματος και Στρατηγική για το υδρογόνο οι νέες προτεραιότητες για την ενέργεια και το κλίμα στις επόμενες δεκαετίες στην ΕΕ

 

Στασινός: Η χώρα πρέπει να κάνει περισσότερα για την ενεργειακή μετάβαση σε πράσινα καύσιμα

Χαρακτηριστικά ο Γιώργος Στασινός υπογράμμισε ότι «η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να πειστείτε εσείς, οι άνθρωποι που ασχολείστε με τις μεταφορές σε κάθε τομέα και παράγετε καύσιμα και ενέργεια, και να επενδύσετε νωρίτερα, παρά αργότερα».

X