Η Σλοβενία επιστρέφει στην τιμολόγηση των καυσίμων σε δύο επίπεδα

«Έξω από τους αυτοκινητόδρομους η αγορά δεν λειτουργεί. Όλοι οι πάροχοι έχουν σχεδόν πανομοιότυπες τιμές όλη την ώρα. Εάν η αγορά δεν λειτουργεί, η επιστροφή στη ρύθμιση του περιθωρίου κέρδους των λιανοπωλητών έχει νόημα», δήλωσε, ανακοινώνοντας ότι το νέο σύστημα θα ισχύσει για ένα χρόνο. [Shutterstock/Krzysztof Bubel]

Οι τιμές των καυσίμων που πωλούνται κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων της Σλοβενίας θα απελευθερωθούν στις 21 Ιουνίου, καθώς η χώρα επιστρέφει στο μοντέλο τιμολόγησης που ίσχυε πριν από τον Οκτώβριο του 2020, σύμφωνα με το οποίο τα περιθώρια κέρδους της βενζίνης και του ντίζελ που πωλούνται στα πρατήρια εκτός αυτοκινητοδρόμων έχουν ανώτατο όριο, αλλά οι τιμές στα πρατήρια αυτοκινητοδρόμων δεν έχουν.

Η απόφαση αυτή καθορίστηκε από τον πρωθυπουργό Ρόμπερτ Γκόλομπ χθες (15 Ιουνίου) ως το πρώτο από μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης του κόστους ζωής, για την οποία είχε υποσχεθεί προεκλογικά ότι θα αποτελούσε μια από τις πιο άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησής του.

«Έξω από τους αυτοκινητόδρομους η αγορά δεν λειτουργεί. Όλοι οι πάροχοι έχουν σχεδόν πανομοιότυπες τιμές όλη την ώρα. Εάν η αγορά δεν λειτουργεί, η επιστροφή στη ρύθμιση του περιθωρίου κέρδους των λιανοπωλητών έχει νόημα», δήλωσε, ανακοινώνοντας ότι το νέο σύστημα θα ισχύσει για ένα χρόνο.

Η απόφαση φαίνεται ότι καθοδηγήθηκε από τις τεράστιες απώλειες εσόδων που υπέστησαν οι έμποροι καυσίμων από τις τιμές που διατηρήθηκαν τεχνητά σε χαμηλά επίπεδα, ενώ συνέχισαν να αυξάνονται παγκοσμίως, απώλειες που οι έμποροι λιανικής προσπαθούν να ανακτήσουν από το Δημόσιο στο πλαίσιο μιας ρύθμισης που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση.

«Είχαμε ένα καθεστώς που εισήγαγε με τη βία τη ρύθμιση των τιμών λιανικής πώλησης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αντιμετωπίζουμε τώρα εκατομμύρια σε αξιώσεις για αποζημίωση ζημιών. Αυτό είναι εντελώς μη βιώσιμο», δήλωσε ο Γκόλομπ.

Με την έναρξη της περιόδου των διακοπών, το ζήτημα θα γινόταν ακόμη πιο έντονο, καθώς χιλιάδες παραθεριστές που κατευθύνονται στην Κροατία θα μπορούσαν να ανεφοδιαστούν ενώ διέρχονται από τη χώρα, η οποία ακόμη και τώρα αντιμετωπίζει αυτό που ένας υπουργός περιέγραψε ως “βενζινοτουρισμό”.

Όταν τεθεί σε εφαρμογή το νέο μοντέλο, οι τιμές των καυσίμων θα είναι παρόμοιες με εκείνες της Κροατίας, αλλά χαμηλότερες από εκείνες της Αυστρίας ή της Ιταλίας. Λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες χρηματιστηριακές τιμές, η κανονική βενζίνη που πωλείται εκτός αυτοκινητοδρόμων θα μπορούσε να αυξηθεί λίγο πάνω από 1,70 ευρώ ανά λίτρο και στους αυτοκινητοδρόμους έως και 20% και περισσότερο, σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις.

Επί του παρόντος, η ανώτατη τιμή λιανικής πώλησης ορίζεται στα 1,560 ευρώ το λίτρο για την απλή βενζίνη και στα 1,668 ευρώ το λίτρο για το ντίζελ, ανεξάρτητα από το πού πωλείται το καύσιμο. Οι τιμές χονδρικής πώλησης έχουν επίσης περιοριστεί.