Η Σλοβακία ενδέχεται να ανοικοδομήσει τον αγωγό Druzhba για να προμηθεύει καύσιμα στην Ουκρανία

«Στην Ουκρανία, τα περισσότερα διυλιστήρια έχουν καταστραφεί. Η Ουκρανία χρειάζεται καύσιμα. Ο κύριος αγωγός στην Druzhba χρησιμοποιείται για την εισαγωγή αργού πετρελαίου, ο δεύτερος αγωγός μπορεί να προσαρμοστεί για τη μεταφορά των τελικών προϊόντων - ντίζελ ή βενζίνη με σχετικά λογική επένδυση», εξήγησε ο Σλοβάκος υπουργός Οικονομίας Ρίτσαρντ Σούλικ. [Shutterstock/noomcpk]

Η Σλοβακία εξετάζει το ενδεχόμενο να μετατρέψει μέρος του αγωγού Druzhba, μέσω του οποίου ρέει ρωσικό πετρέλαιο στη χώρα, σε αγωγό προϊόντων, ο οποίος θα μπορεί να παραδίδει καύσιμα στην εμπόλεμη Ουκρανία.

«Στην Ουκρανία, τα περισσότερα διυλιστήρια έχουν καταστραφεί. Η Ουκρανία χρειάζεται καύσιμα. Ο κύριος αγωγός στην Druzhba χρησιμοποιείται για την εισαγωγή αργού πετρελαίου, ο δεύτερος αγωγός μπορεί να προσαρμοστεί για τη μεταφορά των τελικών προϊόντων – ντίζελ ή βενζίνη με σχετικά λογική επένδυση», εξήγησε ο Σλοβάκος υπουργός Οικονομίας Ρίτσαρντ Σούλικ.

Ο υπουργός πρόσθεσε ότι θα προηγηθεί μελέτη σκοπιμότητας από τη σλοβακική εταιρεία διαχείρισης πετρελαιαγωγών Transpetrol.

Εκτός από τη βοήθεια προς την Ουκρανία, υπάρχει και μια εμπορική λογική πίσω από την πρόθεση αυτή. Η Σλοβακία μαζί με την Ουγγαρία και την Τσεχία έλαβαν εξαίρεση από την απαγόρευση εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία, που συμφωνήθηκε από τους ηγέτες της ΕΕ στις αρχές Ιουνίου.

Αυτό σημαίνει ότι τα διυλιστήρια πετρελαίου στις χώρες αυτές μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ρωσικό πετρέλαιο, ενώ προσαρμόζουν τις τεχνολογίες τους για άλλους τύπους πετρελαίου. Ωστόσο, μετά από οκτώ μήνες, δεν θα μπορούν να εξάγουν προϊόντα που έχουν παραχθεί από ρωσικό πετρέλαιο στις δυτικές χώρες.

Το μέτρο αποσκοπεί στο να αποτρέψει την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος από την Τσεχία, την Ουγγαρία και τη Σλοβακία έναντι των διυλιστηρίων της Δυτικής Ευρώπης, λόγω της χαμηλότερης τιμής του ρωσικού πετρελαίου. Μόνο για το σλοβακικό διυλιστήριο πετρελαίου Slovnaft, αυτό σημαίνει την απώλεια του μεγαλύτερου μέρους της εξαγωγικής του αγοράς και την απειλή του κλεισίματος.

Ο Σούλικ, ωστόσο, υποσχέθηκε ότι η Slovnaft δεν θα κλείσει. Η προσαρμογή σε άλλα είδη πετρελαίου, τα οποία είναι συνήθως ελαφρύτερα από το ρωσικό, θα κοστίσει περίπου 300 εκατ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, η απώλεια της πλειονότητας των εξαγωγικών προορισμών μπορεί να καλυφθεί από τις εξαγωγές προς την Ουκρανία.

Δεν είναι ακόμη γνωστό πόσο καιρό θα διαρκέσει ο επαναπροσδιορισμός της Druzhba ή πόσο θα κοστίσει.