Η οικονομία του υδρογόνου και οι ανησυχίες για την ασφάλεια

«Για την επιτυχή ανάπτυξη μιας οικονομίας υδρογόνου της ΕΕ, πρέπει να θεσπιστούν υψηλά πρότυπα ασφάλειας», λέει η Ανγκέλικα Νίμπλερ, Γερμανίδα ευρωβουλευτής από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα [Jackthumm / Shutterstock]

Η υψηλή ευφλεκτότητα του υδρογόνου – ενός άχρωμου, άοσμου και άγευστου αέριου – ώθησε τους νομοθέτες της ΕΕ να διασφαλίσουν ότι πιθανά ζητήματα ασφάλειας δεν θα εμποδίσουν την αξιοποίηση αυτού του μάλλον νέου ενεργειακού φορέα από την αγορά.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλέπει το καθαρό υδρογόνο ως «ένα ζωτικό κομμάτι του παζλ που λείπει» για την απανθρακοποίηση στις βαριές βιομηχανίες, όπως η χαλυβουργία, το οποίο θα συμβάλει ώστε η ΕΕ να επιτύχει τον στόχο της για την κλιματική ουδετερότητα το 2050.

Ένα βασικό ζήτημα όμως είναι η ασφάλεια: το αέριο είναι πολύ εύφλεκτο, δηλαδή η μεταφορά και η χρήση του πρέπει να ακολουθούν αυστηρά πρωτόκολλα.

«Για την επιτυχή ανάπτυξη μιας οικονομίας υδρογόνου της ΕΕ, πρέπει να θεσπιστούν υψηλά πρότυπα ασφάλειας», λέει η Ανγκέλικα Νίμπλερ, Γερμανίδα ευρωβουλευτής από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ), την κεντροδεξιά πολιτική ομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.Οι τεχνολογίες πρέπει πρώτα να είναι ασφαλείς για να είναι αξιόπιστες, είπε στην EURACTIV.

Η Νίμπλερ είναι μια από τους νομοθέτες πίσω από την έκθεση του κοινοβουλίου της ΕΕ σχετικά με την προτεινόμενη στρατηγική υδρογόνου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που κατατέθηκε τον Ιούλιο του περασμένου έτους.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι «απόλυτα πεπεισμένο ότι η δημόσια αποδοχή είναι το κλειδί για την επιτυχή δημιουργία μιας οικονομίας υδρογόνου», αναφέρει η έκθεση, ζητώντας μέτρα για την προώθηση μιας ισχυρής κουλτούρας ασφάλειας στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου.

Άλλοι ευρωβουλευτές φαίνονται λιγότερο ανήσυχοι. «Η βιομηχανία παρήγαγε και χειριζόταν υδρογόνο εδώ και δεκαετίες», λέει ο Γενς Γκέιρ, Γερμανός βουλευτής από τους Σοσιαλιστές και τους Δημοκράτες (S&D), ο οποίος ήταν ο κύριος συντάκτης της έκθεσης του Κοινοβουλίου. «Ως εκ τούτου, η εμπειρογνωμοσύνη για τα πρότυπα ασφάλειας και ασφάλειας όσον αφορά τη χρήση υδρογόνου υπάρχει ήδη», δήλωσε ο Γερμανός ευρωβουλευτής στο EURACTIV.

Το υδρογόνο δεν είναι μια νέα τεχνολογία. Αλλά έχει αντιμετωπίσει προβλήματα εικόνας λόγω της υψηλής ευφλεκτότητάς του και της συσχέτισής του με τη βόμβα υδρογόνου και την καταστροφή του αεροσκάφους του Χίντενμπουργκ – το περίφημο Ζέπελιν, που καταγράφηκε στην κάμερα να φλέγεται κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής έκθεσης του 1937 στη Γερμανία.

Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του υδρογόνου στην απαλλαγή από τον άνθρακα στη βιομηχανία, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν ξεκινήσει διάφορες πρωτοβουλίες για να διασφαλίσουν ότι η παραγωγή, η μεταφορά και η χρήση υδρογόνου διατηρούνται όσο το δυνατόν ασφαλέστερα.

Φέρνοντας ασφάλεια στη βιομηχανία

Για την αντιμετώπιση των πτυχών της ασφάλειας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέθεσε τη σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, την κοινή επιχείρηση Fells Cells and Hydrogen (FCH JU), με τη δημιουργία μιας ομάδας εμπειρογνωμόνων, που θα διασφαλίζει ότι «η ασφάλεια του υδρογόνου αντιμετωπίζεται και διαχειρίζεται επαρκώς».

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Υδρογόνου (EHSP), που ιδρύθηκε το 2017, έχει δύο κύριους στόχους: την αντιμετώπιση της ασφάλειας του υδρογόνου, καθώς και τη διάδοση της γνώσης και της πολιτικής ασφάλειας στην αλυσίδα αξίας του υδρογόνου.

Ενώ οι μεγάλες εταιρείες έχουν συνήθως ισχυρά πρωτόκολλα ασφάλειας, η FCH JU στοχεύει στην ανάπτυξη πρωτοκόλλων ασφαλούς χειρισμού που θα είναι ελεύθερα διαθέσιμα σε οποιονδήποτε χειρίζεται υδρογόνο – συμπεριλαμβανομένων των μικρών επιχειρήσεων.

Το EHSP συνεργάζεται με το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Επιτροπής (JRC) για την καλύτερη κατανόηση της ασφάλειας του υδρογόνου. Για το σκοπό αυτό, οι δύο έχουν δημιουργήσει μια βάση δεδομένων που καταγράφει περιστατικά που σχετίζονται με το υδρογόνο ακόμη και πριν από το 1990.

Η Ευρωπαϊκή βάση δεδομένων περιστατικών και ατυχημάτων υδρογόνου (HIAD 2.0) είχε καταγράψει σχεδόν 600 συμβάντα σύμφωνα με την τελευταία της έκθεση στις 21 Σεπτεμβρίου. Η τεράστια συσσώρευση δεδομένων και η μετέπειτα ανάλυσή τους παρείχαν πολύτιμες γνώσεις.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα είναι ότι η καλύτερη εκπαίδευση θα μπορούσε να είχε αποτρέψει περισσότερα από το ένα τέταρτο των ατυχημάτων που σχετίζονται με το υδρογόνο.

Η ερώτηση για το κόστος

Η εκπαίδευση και η κατάρτιση θεωρούνται επίσης ως μια οικονομικά αποδοτική λύση στη συζήτηση που εκτυλίσσεται γύρω από την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα της αγοράς. «Υπάρχει πάντα μια αντιστάθμιση μεταξύ ασφάλειας και κόστους», δήλωσε ο Γκαρσία Ομπράδος, ο οποίος σημείωσε ότι όσοι πιέζουν για τους αυστηρότερους δυνατούς κανόνες ασφαλείας θα καταστήσουν το υδρογόνο πολύ ακριβό για εμπορευματοποίηση.

«Αυτή είναι μια κλασική σύγκρουση για βελτιστοποίηση», πρόσθεσε ο Γκέοργκ Μάιρ, μέλος του EHSP. Η πρόληψη των ατυχημάτων με κάθε κόστος δεν ήταν μια οικονομικά βιώσιμη λύση, είπε, ζητώντας μια πιο αποτελεσματική προσέγγιση στη λογική «πρώτα η ασφάλεια».