Γιατί η ΕΕ μπορεί να δυσκολευτεί να εκτοπίσει το ρωσικό πετρέλαιο

Οι ευρωπαϊκές χώρες ενδέχεται να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικά φορτία από άλλες τρίτες χώρες χωρίς να γνωρίζουν την προέλευσή τους. [Tjeerd Kruse / Shutterstock]

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά ενδέχεται να δυσκολευτεί να το εφαρμόσει, δεδομένου του πολύπλοκου δικτύου διανομής της Ευρώπης και των προκλήσεων στην παρακολούθηση του αργού πετρελαίου μετά την ανάμειξη ή τη διύλισή του.

Το σχέδιο, εάν συμφωνηθεί από τα κράτη μέλη, θα τεθεί σε ισχύ σε έξι μήνες για το αργό πετρέλαιο και σε οκτώ μήνες για το ντίζελ και άλλα πετρελαιοειδή.

Πόσο στεγανές θα είναι οι όποιες κυρώσεις της ΕΕ;

Σύμφωνα με την πρόταση, η Ουγγαρία και η Σλοβακία θα λάβουν μεγαλύτερη περίοδο χάριτος – μέχρι το τέλος του 2023 – για να προσαρμοστούν στο εμπάργκο. Αυτό σημαίνει ότι οι χώρες της ΕΕ θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο μέσω της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας, εκτός εάν επικυρωθεί το σχέδιο για να εμποδίσει τις δύο χώρες να αγοράζουν περισσότερο πετρέλαιο από αυτό που χρειάζονται.

Μπορεί το ρωσικό πετρέλαιο να εξακολουθεί να καταλήγει στην Ευρώπη μετά την απαγόρευση;

Οι ευρωπαϊκές χώρες ενδέχεται να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικά φορτία από άλλες τρίτες χώρες χωρίς να γνωρίζουν την προέλευσή τους.

Το πετρέλαιο μπορεί συνήθως να εντοπιστεί ως προς την προέλευσή του με βάση τη χημική του σύσταση, όπως η περιεκτικότητα σε θείο και η πυκνότητα. Ωστόσο, ορισμένοι αγοραστές έχουν εξαπατηθεί στο παρελθόν με πλαστά έγγραφα, αποκρύπτοντας την προέλευση φορτίων από χώρες που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα, σύμφωνα με πηγές του κλάδου.

Αυτό καθίσταται πιο δύσκολο εάν το αργό αναμιγνύεται με άλλα αργά για τα διυλιστήρια, και σχεδόν αδύνατο μετά την επεξεργασία του σε τυποποιημένα προϊόντα, όπως η βενζίνη, το ντίζελ ή το καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών.

Ποιος επιδιώκει τη σταδιακή διακοπή ή τη διακοπή των αγορών ρωσικού πετρελαίου;
Τουλάχιστον 26 μεγάλα ευρωπαϊκά διυλιστήρια και εμπορικές εταιρείες έχουν αναστείλει τις αγορές spot ή σκοπεύουν να διακόψουν σταδιακά συνδυασμένες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου ύψους 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως (bpd), σύμφωνα με την JP Morgan.

Ευρωπαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Shell, TotalEnergies, Repsol και BP, δεν αγοράζουν πλέον διυλισμένα προϊόντα με ρωσική περιεκτικότητα. Και τα συμβόλαια της BP αναφέρουν ότι οποιαδήποτε συμφωνία με έναν πωλητή που παραβιάζει την πολιτική της θα είναι άκυρη, σύμφωνα με τις εμπορικές πληροφορίες που περιγράφονται λεπτομερώς στο παράθυρο συναλλαγών της Platts.

Αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες ζητούν επίσης εγγυήσεις ότι τα φορτία δεν έχουν ρωσική προέλευση ή ενδιαφέρον και δεν έχουν μεταφερθεί από πλοίο με ρωσικούς δεσμούς, σύμφωνα με έγγραφα που είδε το Reuters.

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να εντοπιστούν φορτία ρωσικού πετρελαίου;

Ακόμα και με όλα αυτά τα έγγραφα σε ισχύ, δεν υπάρχει καμία εγγύηση για την εξάλειψη οποιουδήποτε ίχνους ρωσικών υδρογονανθράκων μόλις εισέλθουν στον κύριο κόμβο εισαγωγής πετρελαίου της ΕΕ, το σύμπλεγμα Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αντβέρπ (ARA) – το οποίο αποτελείται από οκτώ λιμάνια σε δύο χώρες, 96 τερματικούς σταθμούς και 6.300 δεξαμενές αποθήκευσης που ανήκουν σε εκατοντάδες διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες.

«Ορισμένα προϊόντα που επεξεργάζονται στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια θα συνεχίσουν να περιέχουν ρωσικό πετρέλαιο», αναφέρει η Shell. «Ταυτόχρονα, πολλά προϊόντα, όπως το ντίζελ, είναι συνήθως αναμεμειγμένα – που σημαίνει ότι ένα ποσοστό των υγρών που αναμειγνύονται στους σωλήνες και τις δεξαμενές που τροφοδοτούν ολόκληρη τη βιομηχανία θα έχει προέλθει από τη Ρωσία».

Στην ARA, το αναμεμειγμένο ρωσικό πετρέλαιο μπορεί να εμφανίζεται στα τελωνειακά δεδομένα απλώς ως καύσιμο από την Ολλανδία, δήλωσε ο Cuneyt Kazokoglu, επικεφαλής της ανάλυσης της ζήτησης πετρελαίου στην FGE.

«Νομίζω ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες θα αναφέρουν τις εισαγωγές από την ‘Ολλανδία’ για να αποκρύψουν την προέλευση των ρωσικών προϊόντων», δήλωσε ο Kazokoglu.

Πού πηγαίνει το πετρέλαιο από το Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αντιβέρπη (ARA);

Τα καύσιμα μπορούν να φορτωθούν σε φορτία και να επανεξαχθούν σε άλλες περιοχές και χώρες. Μπορεί να πάει με φορτηγίδα σε άλλους τερματικούς σταθμούς εντός του ίδιου λιμανιού ή να κατευθυνθεί στον ποταμό Ρήνο προς την Ελβετία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Αυτό μπορεί να αποκρύψει την προέλευση του καυσίμου, δήλωσαν οι έμποροι.

Από τον κόμβο ARA, τα πετρελαιοειδή μπορούν να διανεμηθούν μέσω του Κεντρικοευρωπαϊκού Συστήματος Αγωγών του ΝΑΤΟ (CEPS), το οποίο συνδέεται με έξι θαλάσσια λιμάνια και 11 διυλιστήρια σε όλη την ήπειρο, τρεις σιδηροδρομικούς και 16 σταθμούς φόρτωσης φορτηγών, καθώς και έξι διεθνή αεροδρόμια.

«Εάν δεν πρόκειται για Ρώσο ιδιοκτήτη, τότε εκτός από το πιστοποιητικό προέλευσης – αλλά ακόμη και αυτό μπορεί να αλλάξει – είναι δύσκολο για τον τερματικό σταθμό (αποθήκευσης) να προσδιορίσει την προέλευση των προϊόντων», δήλωσε ο Krien van Beek, μεσίτης στην ODIN-RVB Tank Storage Solutions στο Ρότερνταμ.

Τι κάνουν οι εταιρείες για να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους;

Οι αγοραστές ζητούν όλο και περισσότερο αναλύσεις σχετικά με την προέλευση του αναμεμειγμένου πετρελαίου από τους χώρους αποθήκευσης, δήλωσαν πηγές του κλάδου, για να λάβουν οι ίδιοι την απόφασή τους σχετικά με το αν μπορούν να το αποδεχθούν. Ωστόσο, η πλήρως ανιχνεύσιμη τεκμηρίωση της προέλευσης δεν είναι πάντα άμεσα διαθέσιμη σε εύλογο χρονικό διάστημα πριν από τη σύναψη μιας συμφωνίας.

Ορισμένοι ναυλωτές πλοίων παρέχουν ένα πιστοποιητικό που αναφέρει λεπτομερώς τον τόπο παραγωγής ή επεξεργασίας του καυσίμου. Ενώ η τελωνειακή αρχή μιας χώρας θα είχε πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα με τα εισαγόμενα φορτία, τα έγγραφα θεωρούνται εμπιστευτικά.

Η Shell χαρακτήριζε προηγουμένως ως προϊόντα ρωσικής προέλευσης εκείνα που κατά 50% ή περισσότερο προέρχονται από καύσιμα που παράγονται στη Ρωσία. Ωστόσο, η εταιρεία αυστηροποίησε πρόσφατα τους περιορισμούς της όσον αφορά την αγορά ρωσικού πετρελαίου, λέγοντας ότι δεν θα δέχεται πλέον διυλισμένα προϊόντα με ρωσική περιεκτικότητα, συμπεριλαμβανομένων των μικτών καυσίμων, σύμφωνα με ρήτρες στις εμπορικές συμβάσεις της. Ο περιορισμός, ωστόσο, ισχύει μόνο για τις πλατφόρμες στις οποίες οι εταιρείες επιτρέπεται να εισάγουν τις δικές τους ρήτρες και θα αποκλείσει το συμβόλαιο για το πετρέλαιο κίνησης στο μεγάλο χρηματιστήριο ICE, δήλωσε πηγή που γνωρίζει το θέμα.

Ορισμένοι άλλοι έμποροι συνεχίζουν να αξιολογούν κατά πόσον ένα μείγμα ντίζελ, για παράδειγμα, που περιέχει έως και 49% ρωσικό ντίζελ, θα υπολογίζεται ως μη ρωσικό προϊόν, δήλωσαν τρεις πηγές συναλλαγών στο Reuters.