Πιο αυστηρό πλαίσιο εργασιακών κανόνων για τις οδικές μεταφορές από την Κομισιόν

Η Επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπαλκ [European Parliament]

Οι οδηγοί φορτηγών και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις τους έχουν συνασπιστεί για να απαιτήσουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κλείσει κενά τα οποία επιτρέπουν στους κακοπληρωμένους εργαζόμενους από τις φτωχότερες χώρες της ΕΕ να μεταφέρουν εμπορεύματα σε οποιοδήποτε σημείο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Πριν από τη μεταρρύθμιση που έχει προγραμματιστεί για τον Μάιο, η Βιολέτα Μπαλκ, Επίτροπος για τις μεταφορές της ΕΕ, δήλωσε χθες (24 Ιανουαρίου) ότι οι λεγόμενες εικονικές εταιρίες οι οποίες μειώνουν τους μισθούς των οδηγών φορτηγών αποτελούν «μία από τις κύριες αιτίες των εντάσεων μεταξύ των χαμηλόμισθών και των υψηλόμισθων χωρών». Ένας Ρουμάνος οδηγός φορτηγού και εκπρόσωποι της συνδικαλιστικής  ένωσης γέμισαν την αίθουσα ακρόασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβούλιού για να προειδοποιήσουν την Μπαλκ αναφορικά με τους κακοπληρωμένους οδηγούς φορτηγών, οι οποίοι αποστέλλονται σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων σε όλη την ΕΕ και οι οποίοι δεν τυγχάνουν της ανάλογης κοινωνικής προστασίας.

Η Μπαλκ δεσμεύτηκε ότι δεν θα απελευθερώσει τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τις ενδομεταφορές που επιτρέπουν στους οδηγούς φορτηγών να παραμένουν σε άλλη χώρα της ΕΕ έως και επτά ημέρες και θα εξακολουθούν να υπόκεινται στις εθνικές νομοθεσίες των χωρών καταγωγής τους. Αλλά σχεδιάζει να ενισχύσει τα μέτρα για την πρόληψη της παραβίασης της νομοθεσίας από τους εργοδότες. Η Κριστίνα Τίλινγκ από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές, δήλωσε ότι αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι τα φορτηγά θα πρέπει να χρησιμοποιούν συσκευές που καταγράφουν την εθνικότητα του οδηγού, τον προορισμό τους και το πόσο καιρό θα μείνουν στο δρόμο.

«Είναι το πιο σημαντικό πράγμα το οποίο πρέπει να καθορίσει το εργατικό δίκαιο που ισχύει για τον οδηγό» δήλωσε η Τίλινγκ στην EurActiv.com. Οι διασυνοριακές παραδόσεις εμπορευμάτων με φορτηγά έχουν αυξηθεί στην ΕΕ. Οι Πολωνοί οδηγοί μεταφέρουν περισσότερα εμπορεύματα στην ΕΕ από οποιαδήποτε άλλη εθνικότητα, ενώ η Γερμανία και η Γαλλία δέχονται τις περισσότερες παραδόσεις σε όγκο από ξένους οδηγούς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat του 2014.

Σαράντα δύο τοις εκατό των Βουλγάρων και Ρουμάνων οδηγών φορτηγών που διέρχονται από τη Δανία δήλωσε ότι κερδίζουν κατά μέσο όρο € 1.400 ανά μήνα, ενώ οι Δανοί συνάδελφοί τους τρεις φορές το ποσό αυτό, σύμφωνα με έρευνα του 2015, την οποία πραγματοποίησε η δανέζικη εταιρεία συμβούλων COWI. Ο Marius Stanca, ένας Ρουμάνος οδηγός φορτηγού, μίλησε στη χθεσινή ακρόαση σχετικά με τις επικίνδυνες, ανθυγιεινές συνθήκες και τις πολλές ώρες εργασίας. Ο Stanca, ο οποίος τώρα εργάζεται για μια δανέζικη εταιρεία μεταφορών, δήλωσε ότι όλα βελτιώθηκαν για αυτόν όταν υπέγραψε μια σύμβαση εργασίας στη Δανία.

«Δεν έχουν όλοι την τύχη μου» είπε.

Η Επιτροπή έχει μέχρι στιγμής δυσκολευτεί να επιβάλει σε ολόκληρη την ΕΕ πρότυπα κοινωνικής προστασίας για τους οδηγούς φορτηγών που ταξιδεύουν συχνά μεταξύ των χωρών της. Το περασμένο καλοκαίρι, η Κομισιόν ξεκίνησε τη διαδικασία εναντίον της Γερμανίας και της Γαλλίας για την παραβίαση των κανόνων της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ μετά από την απαίτηση των εθνικών αρχών, οι ξένες εταιρίες οδικών μεταφορών να πληρώνουν τους οδηγούς τους τον εθνικό κατώτατο μισθό των χώρων που κάθε φορά διέσχιζαν.

Η Μπαλκ δήλωσε στη χθεσινή ακρόαση ότι οι εθνικές νομοθεσίες για τον κατώτατο μισθό «δεν θα πρέπει να εφαρμόζονται κατά τρόπο αποσπασματικό». Έχει αναλάβει την σύνταξη των νέων κανόνων εργασίας για τους οδηγούς φορτηγών μαζί με την Μαριάν Τίσσεν, αρμόδια Επίτροπο για τις κοινωνικές υποθέσεις της ΕΕ.

Ορισμένες χώρες, όπως η Γαλλία υποστήριξαν την επιβολή αυστηρότερων κανόνων για την πρόληψη του κοινωνικού ντάμπινγκ από κακοπληρωμένους εργαζόμενους, ενώ μια ομάδα χωρών της Ανατολικής Ευρώπης έχει ταχθεί κατά των μέτρων τα οποία υποστηρίζουν ότι είναι υπέρ του προστατευτισμού και των διακρίσεων εις βάρος των εταιριών που ήδη υφίστανται υψηλοτέρα διοικητικά και νομικά κόστη για την αποστολή των εργαζομένων τους στο εξωτερικό.

X