Ομάδα Βίζεγκραντ εναντίον των «διπλών προτύπων» για τα τρόφιμα στην ΕΕ

Οι ηγέτες της ομάδας του Βίζεγκραντ [Council]

Οι ηγέτες της ομάδας Βίζεγκραντ (Πολωνία, Τσεχική Δημοκρατία, Σλοβακία και Ουγγαρία) συνεδριάζουν σήμερα (2 Μαρτίου) στη Βαρσοβία για να συζητήσουν, μεταξύ άλλων, την ποιότητα των τροφίμων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Όταν ο κομμουνισμός κατέρρευσε σε όλη την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη το 1989, πολλοί Τσέχοι και Σλοβάκοι συνέρρεαν στα αυστριακά καταστήματα για να χαζέψουν από κοντά υψηλής ποιότητας προϊόντα τα οποία γνώριζαν μόνο από το δυτικό κινηματογράφο. Ξένες μάρκες γρήγορα κάλυψαν τα κενά, αλλά πολλοί εξακολουθούν να κάνουν το ταξίδι δυτικά – πλέον όχι μόνο για να κοιτάζουν, αλλά για να αγοράσουν αυτό που πιστεύουν ότι είναι πιο ποιοτικά, των ίδιων σημάτων τα οποία μπορούν να βρουν και στη χώρα τους. Ορισμένες συγκρίσεις από τα μέσα ενημέρωσης και εργαστηριακές εξετάσεις δείχνουν ότι κάποιες πολυεθνικές μάρκες χρησιμοποιούν διαφορετικά, συχνά φθηνότερα συστατικά σε τρόφιμα τα οποία πωλούνται στην Ανατολική Ευρώπη από ότι στα προϊόντα που πωλούνται στη γειτονική Αυστρία και τη Γερμανία.

Η πρακτική αυτή είναι νόμιμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εφόσον τα συστατικά αυτά δηλώνονται. Αλλά οι Ευρωπαίοι ηγέτες της Κεντρικής και Ανατολικής υποστηρίζουν ότι είναι ανήθικο για τα προϊόντα που πωλούνται με το ίδιο σήμα να είναι κατώτερης ποιότητας στα «νέα» κράτη μέλη της ΕΕ σε σχέση με τα «παλαιά» κράτη μέλη. Οι ηγέτες της ομάδας Βίζεγκραντ σχεδιάζουν να θέσουν το ζήτημα σε μια συνεδρίαση, στις 6 Μαρτίου, του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ στις Βρυξέλλες και ζητούν μια λύση σε επίπεδο ΕΕ που θα μπορούσε να συνεπάγεται αλλαγές στη νομοθεσία περί προστασίας των καταναλωτών και της ασφάλειας των τροφίμων της ΕΕ. Αναμένεται επίσης να καταλήξουν σε μια κοινή δήλωση με το βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον του συνασπισμού.

Οι εταιρείες δικαιολόγησαν αυτή την πρακτική τους λέγοντας ότι αναγκαστικά προσαρμόζονται στις τοπικές απαιτήσεις. «Αυτό είναι παραπλανητικό για τους πελάτες, επειδή (οι αγοραστές) αναμένουν το ίδιο προϊόν όταν βλέπουν την ίδια συσκευασία», ο αναλυτής τροφίμων και γεωργίας Πετρ Χάβελ δήλωσε στο Reuters. Είπε ότι οι παραγωγοί μερικές φορές υποβαθμίζουν τα πιο ακριβά συστατικά για να κρατήσουν τις τιμές των τροφίμων πιο προσιτές – και να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους τους – στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη όπου τα εισοδήματα παραμένουν χαμηλότερα από ότι στη Δύση.

 

 

«Αλλά αυτή (η στάση) σιγά-σιγά αλλάζει και οι άνθρωποι πλέον αναζητούν προϊόντα υψηλότερης ποιότητας». Η ευρωβουλευτής Olga Sehnalová έφερε το θέμα στην προσοχή του κοινού το 2015, όταν παρουσίασε μια μελέτη του Πανεπιστήμιου της Πράγας των διαφορών Ανατολής-Δύσης σε τρόφιμα του ιδίου εμπορικού σήματος. Οι κυβερνήσεις της ομάδας του Βίζεγκραντ εκμεταλλεύτηκαν τα ευρήματα, έτσι ώστε να δείξουν στους ψηφοφόρους τους ότι έχουν ως προτεραιότητα την προάσπιση των συμφερόντων τους εναντίον της ελίτ της ΕΕ στις Βρυξέλλες, η οποία συχνά θεωρείται απόμακρη από τις περιφερειακές ανησυχίες.

Οι παρασκευαστές των τροφίμων υποστηρίζουν ότι οι διαφορές στα συστατικά των προϊόντων τους επιτρέπονται από τις προδιαγραφές για την προστασία των καταναλωτών και την ασφάλεια των τροφίμων της ΕΕ. «Οι καταναλωτές πρέπει να ενημερώνονται με ακρίβεια και δεν πρέπει να παραπλανούνται ως προς τη σύνθεση των τροφίμων που αγοράζουν», δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι τιμές των τροφίμων στο σύνολο τους είναι χαμηλότερο σε κάθε μία από τις τέσσερις χώρες της ομάδας του Βίζεγκραντ από ότι στην Αυστρία και τη Γερμανία, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν το 2015 από την Eurostat. Η Πολωνία είναι μακράν η φθηνότερη στο 63% του μέσου όρου της ΕΕ, έναντι 120% του μέσου όρου στην Αυστρία.

Ένας αριθμός τσέχικων ιστοσελίδων προσφέρουν αποστολές που περιγράφουν ως υψηλής ποιότητας, φθηνότερα προϊόντα απευθείας από τα γερμανικά καταστήματα. Επίσης, υψηλή ζήτηση έχουν τα γερμανικά καλλυντικά και απορρυπαντικά. Για ορισμένες Σλοβάκους, τα ψώνια στην Αυστρία είναι πλέον ρουτίνα. «Εγώ δεν μπορώ να φάω τυρί Σλοβακίας πια, έχω συνηθίσει στα αυστριακά προϊόντα», δήλωσε ο Μίκαελ, ένας εντεκάχρονος, ο οποίος ψώνιζε με τη 37χρονη μητέρα του Ζανέτ στο Hainburg. Σκέφτεται αξίζει να κάνει το ταξίδι 140 χιλιομέτρων από το σπίτι τους στο Trencin δύο φορές το μήνα. «Μπορείτε να καταλάβετε τη διαφορά στη διάσημη σοκολάτα Milka. Η αυστριακή έκδοση απλά έχει καλύτερη γεύση », είπε. Δοκιμές της σλοβακικής κυβέρνησης, ωστόσο, δεν διαπίστωσαν «σημαντικές διαφορές» μεταξύ της σοκολάτας Milka που πωλείται στη Σλοβακία και στην Αυστρία.

X