Εκπαίδευση: το προβληματικό παιδί της Ευρώπης

shutterstock_142225345-800x450 [Shutterstock]

Πολλά κράτη μέλη της ΕΕ αργούν να εφαρμόσουν τις κοινωνικοπολιτικές μεταρρυθμίσεις σε κρίσιμους τομείς όπως η εκπαίδευση, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Η Euractiv Γερμανίας αναφέρει.

Ζητήματα όπως η τάξη και η ταξική πάλη εδώ και καιρό φαίνονταν να έχουν επιλυθεί, αλλά τώρα απειλούν να επανεμφανιστούν. Είτε είναι το Brexit, είτε η εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ ή η αύξηση στη δημοτικότητα του κόμματος Alternative für Deutschland, πολλές τρέχουσες εξελίξεις θεωρούνται ως το αποτέλεσμα της αισθητής απογοήτευσης από την περιθωριοποιημένη εργατική τάξη. Μια πανευρωπαϊκή έρευνα αποκάλυψε πως η άνιση κοινωνική ένταξη υπάρχει σε όλη την ήπειρο και ότι απαιτούνται μεταρρυθμίσεις επειγόντως. Μελέτη του Ιδρύματος Bertelsmann, η οποία απευθύνθηκε σε πάνω από 1.000 ειδικούς στο χώρο της εκπαίδευσης, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι μεταρρυθμίσεις οι οποίες έχουν ληφθεί για την εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων δεν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Για παράδειγμα η Γερμανία: το 2009, βρέθηκε στη 16η θέση στο πρόγραμμα του ΟΟΣΑ για τη Διεθνή Αξιολόγηση Μαθητών (PISA). Το 2016, η κατάταξη παρέμεινε αμετάβλητη. Πολλά από τα κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, έχουν, ιδιαίτερα όσον αφορά την εκπαίδευση και την ένταξη των αλλοδαπών, επιτρέψει να δημιουργηθεί ένα χάσμα μεταξύ των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται και της πραγματικής εφαρμογή τους, να αυξηθεί σημαντικά. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ειδικοί εξέτασαν τις μεταρρυθμίσεις της κοινωνικής πολιτικής που πραγματοποιούνται από τα μέσα του 2014 έως την έναρξη του 2016 σε πέντε τομείς: τη φτώχεια, την εκπαίδευση, την απασχόληση, την κοινωνική συνοχή και τη μη διάκριση, καθώς και την υγειονομική περίθαλψη.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις στους πέντε αυτούς τομείς και ότι τα κράτη μέλη έχουν εφαρμόσει μόνο το 50% των μεταρρυθμίσεων οι οποίες προτείνονται από την ΕΕ. Ιδιαίτερη ανάγκη της προσοχής είναι η εκπαίδευση, όπου μόνο το ένα τρίτο των μεταρρυθμίσεων έχει εφαρμοστεί.

Αλλά υπάρχουν ιστορίες επιτυχίας, όπως για παράδειγμα αυτό της Μάλτας, όπου τα προγράμματα για τη μείωση του αριθμού των παιδιών που εγκαταλείπουν το σχολείο από νωρίς ήδη υλοποιούνται, καθώς και η δωρεάν φροντίδα των παιδιών. Η Ελλάδα, η Λιθουανία και η Ισπανία απέτυχαν να εντυπωσιάσουν με τις επιδόσεις τους, αλλά το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο. Ωστόσο οι εμπειρογνώμονες της μελέτης τόνισαν ότι η σημαντική αύξηση των διδάκτρων για το πανεπιστήμιο προκαλέσει αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις.

Η Γερμανία έχει σημειώσει πρόοδο αλλά της ασκήθηκε κριτική στο ζήτημα της ένταξης των προσφύγων στο εκπαιδευτικό της σύστημα. Το κοινωνικό υπόβαθρο, σύμφωνα με τη μελέτη, έχει σημαντικό αντίκτυπο στις εκπαιδευτικές επιδόσεις στην Κροατία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Ισπανία και τη Φινλανδία.

Ωστόσο, η Φινλανδία εντυπωσίασε αλλού, με μια σειρά από πιλοτικά προγράμματα τα οποία έχουν καταργήσει τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας προς όφελος μιας πιο ανεξάρτητης μάθησης. «Η έλλειψη εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων σε πολλές χώρες αποτελεί αιτία ανησυχίας», δήλωσε ο Aart De Geus από το ίδρύμα Bertelsmann. «Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την προώθηση της διείσδυσης του εκπαιδευτικού συστήματος και της διά βίου μάθησης. Σε αντίθετη περίπτωση, οι κοινωνικές ανισότητες θα παραμείνουν», δήλωσε.

Από την κορύφωση της προσφυγικής κρίσης το 2015, η ανάγκη για την ενσωμάτωση των μεταναστών και των προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα έχει γίνει ακόμη πιο επιτακτική.

Οι ειδικοί επεσήμαναν ότι στα κράτη μέλη πριν από τη διεύρυνση του 2004, υπάρχουν μερικά σημαντικά μέτρα που αντιμετώπιση της φτώχειας μεταξύ των αλλοδαπών. Ορισμένες χώρες έχουν ακόμη υποχώρησε στο θέμα αυτό. Η Δανία έχει μειώσει κατά το ήμισυ περίπου την κοινωνική βοήθεια που παρέχει στους αιτούντες άσυλο αντί της αύξησής της. Αλλά, σε αντίθεση, η Ιταλία έχει κάνει πολλά για να ενσωματώσει τους πρόσφυγες.

X