Δραματική έκκληση ΔΑΑ – Ελ. Βενιζέλος και Fraport Greece προς την κυβέρνηση

silhouette-of-airplane-in-golden-hour-airport-730778 [Photo by Marina Hinic from Pexels]

Το περιεχόμενο των επιστολών προς την κυβέρνηση με τις οποίες οι εταιρείες που διαχειρίζονται το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια περιγράφουν τη ζοφερή κατάσταση στον κλάδο των αερομεταφορών και προειδοποιούν ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητά τους, αποκάλυψε σε αποκλειστικότητα ο συνεργάτης περιεχομένου της ελληνικής EURACTIV, Economix.gr, σε ρεπορτάζ του Αχιλλέα Τόπα.

Στις επιστολές με αποδέκτες τους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Ανάπτυξης και το ΤΑΙΠΕΔ, η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) και η FraportGreece τονίζουν ουσιαστικά ότι αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο λόγω της πρωτόγνωρης κρίσης που πλήττει τις αερομεταφορές.

Και οι δύο εταιρείες, επικαλούμενες γεγονότα ανωτέρας βίας,ζητούν να τεθούν σε ισχύ έκτακτα μέτρα με βάση τις διατάξεις των συμβάσεων παραχώρησης των αεροδρομίων.

Η επιστολή της ΔΑΑ

Ενδεικτικά είναι τα όσα αναφέρει στην επιστολή του προς τον Χρήστο Σταϊκούρα και τον Κώστα Καραμανλή ο γενικός διευθυντής της ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης.

«Η συνέχιση της λειτουργίας με ταυτόχρονη σχεδόν καθολική έλλειψη εσόδων έχουν ιδιαίτερα επιβαρυντικές συνέπειες στην ομαλή εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων και την επιχειρηματική βιωσιμότητα της εταιρείας μας», τονίζει ο κ. Παράσχης.

Ο γενικός διευθυντής της ΔΑΑ προσθέτει ότι «κατόπιν των ανωτέρω, αναφερόμενοι στις σχετικές διατάξεις της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ), σας γνωστοποιούμε με την παρούσα ότι η εταιρεία αεροδρομίου επιφυλάσσεται για την εκπλήρωση των προσεχών υποχρεώσεών της προς το Ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από τη ΣΑΑ (ενδεικτικά, υποχρέωση του άρθρου 3.3 σε συνδυασμό με το παράρτημα 2 – αμοιβή για τη χορήγηση δικαιωμάτων)».

Ο κ. Παράσχης αποκαλύπτει μάλιστα ότι η ΔΑΑ έχει ήδη υποβάλει αίτημα και βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για αναβολή των δόσεων που οφείλει η εταιρεία αεροδρομίου προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Η ΕΤΕπ αποτελεί το βασικό πιστωτή της ΔΑΑ, δεδομένου ότι έχει χορηγήσει δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ με την εγγύηση του Δημοσίου για την κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος».

Οι επιστολές της FraportGreece

Στο ίδιο πνεύμα και οι συνολικά έξι επιστολές της FraportGreece προς τα αρμόδια υπουργεία και το ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίες υπογράφονται από το γενικό εκτελεστικό διευθυντή, AlexanderZinell και το γενικό οικονομικό διευθυντή, Βαγγέλη Μπαλτά.

Στην πρώτη επιστολή στις 20 Μαρτίου, η εταιρεία απευθύνει έκκληση ζητώντας τη στήριξη του Δημοσίου και της ΕΕ με την εφαρμογή σειράς μέτρων. Μεταξύ αυτών είναι τα εξής:

  • Αναστολή* της πληρωμής της ετήσιας αμοιβής παραχώρησης για το επηρεαζόμενο έτος 2020 (22,5 εκατομμύρια ευρώ).
  • Αναστολή* της πληρωμής της εισφοράς προς το Δημόσιο για το επηρεαζόμενο έτος 2020 (περίπου 13 εκατομμύρια ευρώ).
  • Καθυστέρηση στην έναρξη πληρωμής της μεταβλητής αμοιβής προς το Δημόσιο κατά ένα χρόνο (ήτοι 2022 αντί 2021) λόγω της προβλεπόμενης απώλειας ενός παραγωγικού έτους.
  • Ευρωπαϊκή/Κρατική στήριξη για την αποπληρωμή των δανείων τους, τα οποία οφείλονται κυρίως σε διεθνή αναπτυξιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
  • Να συμπεριληφθούν οι επενδύσεις αεροδρομίων σε ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης.
  • Αναβολή/ματαίωση κάθε φορολογικής υποχρέωσης για το 2020 και 2021.
  • Εύλογη αποζημίωση για την απώλεια εσόδων που θα δημιουργηθεί από τα χωρίς προηγούμενο μέτρα που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στη δεύτερη επιστολή προς τους αρμόδιους υπουργούς και το ΤΑΙΠΕΔ με ημερομηνία 24 Μαρτίου, οι επικεφαλής της FraportGreece τονίζουν ότι τα έσοδα της εταιρείας βαίνουν πρακτικά προς μηδενισμό.

«Την ίδια στιγμή τα πάγια έξοδά μας τρέχουν με ρυθμούς πολλών εκατομμυρίων ευρώ το μήνα καθώς απασχολούμε περί τα 700 άτομα ως δικό μας προσωπικό και περί τα 2.500 άτομα ως εργαζομένους στις εταιρείες ασφάλειας και καθαρισμού αλλά και στην πυροσβεστική που είναι υπεργολάβοι μας, δηλαδή συνολικά 3.200 άτομα. Παράλληλα πληρώνουμε τον κατασκευαστή που εργάζεται σε πέντε εργοτάξια πλήρως ανεπτυγμένα», αναφέρουν οι κύριοι Zinellκαι Μπαλτάς.

Η εταιρεία ζητάει την αναστολή της πληρωμής 44 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία αφορούν στην εισφορά και την αμοιβή παραχώρησης για το 2019. Σύμφωνα με την FraportGreece, το ποσό που έπρεπε να καταβληθεί στις 31 Μαρτίου βρίσκεται σε ειδικό αποθεματικό στους λογαριασμούς της εταιρείας και είναι απολύτως ασφαλές.

«Το Ελληνικό Δημόσιο δε θα απωλέσει κανένα έσοδο από μία τέτοια ρύθμιση αφού η υποχρέωση καταβολής θα συνεχίσει να υφίσταται σε μεταγενέστερο χρόνο όταν η πανδημία θα έχει παρέλθει, ενώ παράλληλα το Δημόσιο θα δώσει και αυτό (αντίστοιχα με άλλες χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία) ένα πανίσχυρο μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι στην Ελλάδα οι επενδύσεις και οι υγιείς επιχειρήσεις θα στηριχθούν», επισημαίνουν οι δύο γενικοί διευθυντές της FraportGreece.

Στην τρίτη της επιστολή στις 27 Μαρτίου, η εταιρεία ενημερώνει την κυβέρνηση για το γεγονός ότι η Intrakat που έχει αναλάβει τα έργα αναβάθμισης των υποδομών στα αεροδρόμια επικαλείται ανωτέρα βία σε ό,τι αφορά την απρόσκοπτη υλοποίηση των εργασιών.

Η FraportGreece μάλιστα επισυνάπτει και τις επιστολές της Intrakat οι οποίες περιέχουν στοιχεία για τα προβλήματα στα εργοτάξια. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η κατασκευαστική εταιρεία, στο εργοτάξιο του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης για παράδειγμα, το προσωπικό μειώθηκε κατά περίπου 60% το δεκαήμερο 16 – 26 Μαρτίου.

Την ίδια περίοδο ο αριθμός των εργαζομένων στην Κέρκυρα μειώθηκε από 126 σε 60 άτομα, στη Μύκονο σε 35 από 118 εργαζόμενους και στην Κω σε 68 από 111 άτομα.

Ακολούθησε τέταρτη επιστολή της εταιρείας στις 31 Μαρτίου με την οποία ενημερώνει τους αρμόδιους υπουργούς και το ΤΑΙΠΕΔ ότι παρά το γεγονός πως δεν έλαβε απάντηση στα αιτήματά της, ενεργώντας με καλή πίστη κατέβαλε το ποσό των 5,6 εκατομμυρίων ευρώ που αντιστοιχεί στον ΦΠΑ της αμοιβής παραχώρησης του 2019, καθώς πληροφορήθηκε ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε μεγάλη ανάγκη χρηματοδότησης.

Κερδίζει χρόνο το δημόσιο

Ο Χρήστος Σταϊκούρας απάντησε με επιστολή στις 3 Απριλίου στα αιτήματα της FraportGreeceη οποία είχε απευθύνει παράκληση για συνάντηση/διάσκεψη με τους αρμόδιους υπουργούς προκειμένου να συζητηθεί η κοινή αντίδραση στην υγειονομική κρίση.

Στην επιστολή του ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει ότι το Δημόσιο αξιολογεί την ειδοποίηση ανωτέρας βίας της εταιρείας ζητώντας προθεσμία έως τις 22 Απριλίου προκειμένου να απαντήσει.

* Σημείωση του αρχισυντάκτη του economix.gr: Στην αρχική μορφή του ρεπορτάζ, αναφερόταν ότι η εταιρεία FraportGreece με την επιστολή της στις 20 Μαρτίου 2020 ζητούσε την κατάργηση της πληρωμής αμοιβής και εισφοράς για το 2020. Κύκλοι της εταιρείας διευκρίνισαν στον συντάκτη του economix.gr ότι η εταιρεία ζητά αναβολή και όχι κατάργηση, όπως αναφέρεται και στην επιστολή της 24ης Μαρτίου που δημοσιεύουμε ανωτέρω. Παρότι είμαστε βέβαιοι για το ρεπορτάζ μας, έχουμε διορθώσει στο παραπάνω ρεπορτάζ τη λέξη «κατάργηση» με τη λέξη «αναστολή», όπως διευκρινίστηκε από πηγές της εταιρείας FraportGreece.

Σημείωση της Euractiv.gr: στο ρεπορτάζ του economix.gr μπορείτε να δείτε και αντίγραφα κάποιων από τις επιστολές που αναφέρονται στο κείμενο.

X