Eίναι έτοιμη η Ελλάδα για καθαρές μεταφορές;

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο Όσλο το 2011 [Zero Emission/ Flickr]

Στην Ευρώπη οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το ένα τέταρτο όλων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και ενώ οι βιομηχανικές εκπομπές έχουν μειωθεί κατά 38% από το 1990, αυτές του τομέα των μεταφορών –περιλαμβανομένων των αεροπορικών μεταφορών – έχουν αυξηθεί κατά 9%.

Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, 400.000 θάνατοι πανευρωπαϊκά οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση ενώ στην Ελλάδα ο αριθμός αυτός ανέρχεται στους 18.000. Το 75% της ενέργειας που χρησιμοποιείται στην ΕΕ προέρχεται από υγρά ορυκτά καύσιμα, ποσοστό το οποίο στην Ελλάδα ανέρχεται στο 98%.

Φόντο

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει υιοθετήσει φιλόδοξους στόχους αρχικά για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου: τουλάχιστον 40% μείωση μέχρι το 2030 και 80-95% μέχρι το 2050. Αυτοί οι στόχοι μπορούν να εκπληρωθούν μόνο αν ο τομέας των μεταφορών απανθρακοποιηθεί. Επίσης, η μείωση των εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών εντάσσεται στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που ανέλαβε η ΕΕ στη Συμφωνία για το Κλίμα στο Παρίσι.

Η ηλεκτροκίνηση μεγάλη ευκαιρία για την ΕΕ για απεξάρτηση από τον άνθρακα

Η Ευρώπη θα πρέπει να αυξήσει δραματικά τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να επιτύχει τους στόχους του ΟΗΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής που συμφωνήθηκαν στο Παρίσι το 2015, υποστηρίζει η επιχειρηματική ένωση Eurelectric σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη (19 Απριλίου).

Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται mainstream, ο τομέας των μεταφορών …

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκπόνησε και παρουσίασε πρόσφατα την στρατηγική για τις χαμηλές εκπομπές από τις μεταφορές, η οποία δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2016. Κυρίαρχο στοιχείο, μεταξύ άλλων, στο νέο αυτό πλαίσιο είναι η ηλεκτροκίνηση. Οι μέσες εκπομπές CO2 από το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι περίπου 50 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, πολύ πιο κάτω από το μέσο όρο των 95 γραμμαρίων που έχει τεθεί ως ο στόχος της ΕΕ για το 2021 αναφορικά με τα αυτοκίνητα.

Στην κατεύθυνση αυτή οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν θέσει ένα παγκόσμιο στόχο την παραγωγή 100 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκίνητων και 400 εκατομμυρίων ηλεκτρικών μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων μέχρι το 2030. Το 2016 σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, το 30% περισσότερες από το 2015.

Η ηλεκτροκίνηση γίνεται προτεραιότητα για την ΕΕ

Η ευρωπαϊκή ηλεκτροκίνηση είναι έτοιμη να απογειωθεί. Οι στόχοι που θέτει η συμφωνία για το κλίμα του Παρισιού εξαρτώνται από αυτό. Ο Σκανδιναβός γείτονας της ΕΕ, η Νορβηγία, δείχνει το δρόμο στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο συνεργάτης της Euractiv, η εφημερίδα The Guardian αναφέρει. 

Το Όσλο, πρωτεύουσα της Νορβηγίας, όπως και οι περισσότερες πόλεις και κωμοπόλεις της …

Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος στο σενάριο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν το 80% του στόλου το 2050, αυτό θα οδηγήσει σε 255 εκατομμύρια τόνους λιγότερους διοξειδίου του άνθρακα.

Η υλοποίηση της στρατηγικής της Κομισιόν για τις χαμηλές εκπομπές από τις μεταφορές υποστηρίζεται χρηματοδοτικά κατά ένα μεγάλο μέρος από το «Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη» (Σχέδιο Γιούνκερ). Επιπλέον, διατίθενται 70 δις ευρώ για τις μεταφορές στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών και Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων, συμπεριλαμβανομένων 39 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη της μετάβασης προς κινητικότητα χαμηλών εκπομπών, εκ των οποίων 12 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για τη χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα και την αειφόρο αστική κινητικότητα. Στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Horizon2020, διατίθενται επίσης 6,4 δις ευρώ για έργα κινητικότητας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Η ηλεκτροκίνηση μεγάλη ευκαιρία για την ΕΕ για απεξάρτηση από τον άνθρακα

Η Ευρώπη θα πρέπει να αυξήσει δραματικά τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να επιτύχει τους στόχους του ΟΗΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής που συμφωνήθηκαν στο Παρίσι το 2015, υποστηρίζει η επιχειρηματική ένωση Eurelectric σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη (19 Απριλίου).

Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται mainstream, ο τομέας των μεταφορών …

Ζητήματα

Η πρόκληση της ανάπτυξης υποδομών για την ηλεκτροκίνηση και η περίπτωση της Ελλάδας

Η ανάπτυξη υποδομών για την ηλεκτροκίνηση (σταθμοί ηλεκτροφόρτισης) είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την περαιτέρω ανάπτυξή της. Η υποδομή για τη φόρτιση στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από το 2013, σε ποσοστό 30% έως 60% κάθε χρόνο. Η ΕΕ έχει σήμερα περισσότερα από 100.000 σημεία φόρτισης, αλλά μερικά χιλιάδες από αυτά να είναι «αργοί φορτιστές», οι οποίοι χρειάζονται οκτώ ώρες για φορτίσουν μια μπαταρία.

Η ΕΕ εμφανίζεται πρόσφατα αποφασισμένη να πάρει πρωτοβουλίες για περισσότερα σημεία φόρτισης, προβλέποντας ότι από το 2019, κάθε νεόδμητο ή ανακαινισμένο σπίτι από την Κύπρος μέχρι την Λαπωνία, θα πρέπει να διαθέτει σταθμό φόρτισης. Μέχρι το 2023, το 10% των χώρων στάθμευσης όλων των κτιρίων πρέπει να έχουν φορτιστές.

Η Οδηγία 2014/94 για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων δίνει τις βασικές κατευθύνσεις όπως τον ελάχιστος αριθμό δημόσια προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης (σε αστικές περιοχές μέχρι το 2020 & στους αυτοκινητοδρόμους τμήμα των Διευρωπαϊκών Δικτύων και άλλα πολυσύχναστα σημεία σε περιαστικούς κόμβους μέχρι το 2025.

Στην Ελλάδα η πλήρης εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα για τις μεταφορές μεταφράζεται σε υψηλή επιβάρυνση του ισοζυγίου εξωτερικών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων (11δις ευρώ ανά έτος) ενώ η καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της της Οδηγίας2014/94 και στην εκπόνηση του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής έχει δημιουργήσει κωλύματα στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου. Επίσης, η χώρα μας βρίσκεται στις ελάχιστες της ΕΕ, οι οποίες δεν έχουν καταφέρει να απορροφήσουν τη διαθέσιμη χρηματοδότηση για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροφόρτισης.

Υιοθετεί την ηλεκτροκίνηση ο Ελληνικός Στρατός

Η ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να κερδίζει συνεχώς έδαφος παγκοσμίως αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο στόλος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων συνεχώς αυξάνεται ενώ η πτώση των τιμών μπαταριών λιθίου αλλά και οι κρατικές επιδοτήσεις αναμένεται να πολλαπλασιάσουν την παρουσία των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων με γρήγορους ρυθμούς. Στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση είναι ακόμη σε εμβρυακή κατάσταση με αποσπασματικές …

Διαβάστε περισσότερα

Η Βρετανία προωθεί τις καθαρές μεταφορές

Οι Βρετανοί καταναλωτές θα μπορούν να εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια λίρες ως αποτέλεσμα σημαντικών αλλαγών στην παραγωγή, τη χρήση και την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τα νέα σχέδια της βρετανικής κυβέρνησης. Η περιοχή του Westminster σκοπεύει επίσης να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2040.

Το Westminster και  ο ρυθμιστής ενέργειας της αγοράς, Ofgem, …

Η Βρετανία επενδύει στις ηλεκτρικές μπαταρίες

Η Βρετανία ανακοίνωσε τη Δευτέρα (24 Ιουλίου) την σύσταση ενός ταμείου ύψους £ 246 εκατ. για τη χρηματοδότηση της έρευνας και ανάπτυξης ηλεκτρικών στηλών, μιας κρίσιμης τεχνολογίας για τον τομέα των αυτοκινήτων και της ενέργειας.

Το σχέδιο, το οποίο επιτρέπει στους επιχειρηματίες και την επιστημονική κοινότητα να υποβάλουν αίτηση για κρατική χρηματοδότηση έτσι ώστε να αναπτύξουν …

Το σκάνδαλο Dieselgate είναι ακόμη παρόν στην Ευρώπη

Η Ευρώπη δεν έχει φθάσει ακόμα στον πάτο του σκανδάλου Dieselgate, καθώς "πολλές άλλες εταιρίες" εκτός από τη Volkswagen παρουσιάζουν πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων σε συνθήκες πραγματικής οδήγησης, προειδοποίησε η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα σε επιστολή προς τους υπουργούς μεταφορών των 28 κρατών μελών.

Η επιστολή, η οποία εστάλη στις 17 Ιουλίου και περιήλθε …

Κοζάνη: στα σκαριά το πρώτο ηλεκτροκίνητο ΙΧ με μετατροπή από συμβατικό

Μία ολοκαίνουργια φόρμουλα από το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας φιλοδοξεί να κατακτήσει μια από τις πρώτες θέσεις στον διεθνή αγώνα μονοθέσιων, που ξεκινά σήμερα στην πίστα του Βαράνο της Ιταλίας, με τη συμμετοχή δεκάδων φοιτητικών ομάδων από πανεπιστήμια όλης της Ευρώπης (Formula Student), και θα ολοκληρωθεί στις 23 Ιουλίου.

Η ομάδα «Formula Student ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας», με τη συμμετοχή 20 φοιτητών …

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία εναντίον Κίνας για τα ηλεκτρικά οχήματα

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται σύντομα να αντιμετωπίσει μια σκληρή πρόκληση στο εσωτερικό της αλλά και στο εξωτερικό από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Αντιμετωπίζοντας το αμετάβλητο σχέδιο της Κίνας για επιτάχυνση της εισαγωγής ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με άλλους παγκόσμιους κατασκευαστές για να ζητήσουν από το Πεκίνο έναν …

Αντιμέτωπη με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η Ελλάδα για τις καθαρές μεταφορές

Με τον κίνδυνο παραπομπής στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωση βρίσκεται η Ελλάδα αυτή τη φορά για το ζήτημα της μη συμμόρφωσής της με την Οδηγία 2014/94 για τις υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων. Είχε προηγηθεί άλλη μια παράταση έξι μηνών η οποία όμως δεν έφερε κάποια εξέλιξη.

 

Το Μάϊο του 2017 η Κομισιόν υιοθέτησε το πακέτο «Ευρώπη σε …

Ευκαιρίες για ηλεκτροκίνηση και "πράσινη ενέργεια" στα ελληνικά αεροδρόμια

Ευκαιρίες για καινοτόμες τεχνολογίες στους τομείς της ενέργειας και της διαχείρισης της πληροφορίας, δημιουργούν τα νέα έργα στα ελληνικά αεροδρόμια, στο πλαίσιο των διεθνών στόχων της κλιματικής αλλαγής για ελαχιστοποίηση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Ειδικά στην Ελλάδα, με την ανάληψη των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από τη Fraport, την δρομολόγηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης και την ανάγκη εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου της …

 

"Σχίσμα" στην ΕΕ για την ηλεκτροκίνηση

Και ενώ στη χώρα μας ασχολούμαστε ακόμη με το αν πρέπει να κυκλοφορούν ή όχι ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα αλλά και με την προώθηση της κίνησης αυτοκινήτων με φυσικό αέριο, στην Ευρώπη ασχολούνται με το πώς θα προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση στα αυτοκίνητα – και πότε… Και μάλιστα στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Και με σημαντικές κόντρες και αντιθέσεις.

Στην τελευταία συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, δηλαδή των …

Το "θαύμα" της ηλεκτροκίνησης στη Νορβηγία

Η Νορβηγία, μια χώρα της οποίας ο πλούτος βασίζεται στα ορυκτά καύσιμα, έχει γίνει τα τελευταία χρόνια ο παγκόσμιος ηγέτης στα ηλεκτροκίνητα οχήματα με στόχο τις μηδενικές εκπομπές για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα έως το 2025.

"Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βλέπουν ολοένα και περισσότερο τη Νορβηγία ως το μέλλον της αγοράς αυτοκινήτων", λέει η Christina Bu, γενική γραμματέας …

Πρόταση της Κομισιόν για αλλαγή τρόπου υπολογισμού των διοδίων

Οκτώ χώρες της ΕΕ θα αναγκαστούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο χρεώνουν επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν δημόσιους δρόμους μέχρι το 2023 και εννέα χώρες θα χρειαστεί να αλλάξουν τα συστήματά τους για φορτηγά, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Σουηδία, η Λιθουανία, η Λετονία, η Δανία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, οι Κάτω …

 

Οταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απειλούν ανοικτά την παγκόσμια πετρελαιοβιομηχανία

Η ζήτηση για βενζίνη στην Ασία μπορεί να φθάσει στο κατώτερο σημείο της πολύ νωρίτερα από το προβλεπόμενο, καθώς εκατομμύρια καταναλωτές σε Κίνα και σε Ινδία θα αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα την ερχόμενη δεκαετία, απειλώντας την πετρελαιοβιομηχανία, προειδοποιούν στελέχη και των δύο κλάδων. Τονίζουν ότι οι εταιρείες διύλισης θα πρέπει να προετοιμαστούν για ένα μέλλον στο …

 

Επερώτηση στη Βουλή για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Ερώτηση στη Βουλή, σχετικά με την καθυστέρηση της Ελλάδας στην απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων και στην ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης και άλλων εναλλακτικών τεχνολογιών καυσίμων, κατέθεσε ο αναπληρωτής Τομεάρχης Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης Σταύρος Καλαφάτης.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Καλαφάτη:

«Θέμα: Απώλεια ευρωπαϊκών κονδυλίων και καθυστέρηση της Ελλάδας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και …

Διεθνής συνάντηση για την ηλεκτροκίνηση στην Κρήτη

40 σύνεδροι από 14 χώρες του κόσμου βρέθηκαν στο Ωδείο Ρεθύμνου για να συμμετάσχουν στις εργασίες του προγράμματος CIVITAS για τη βιώσιμη κινητικότητα σε έντονα τουριστικά ανεπτυγμένες νησιωτικές κοινωνίες. Μέσα στα επόμενα 4 χρόνια οι 6 περιοχές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα αναπτύξουν τεχνογνωσία και πρακτικές, επ’ ωφελείας όλων.

Το Ρέθυμνο φιλοξένησε την εναρκτήρια πράξη του …

Άλιμος: Εγκαινιάζεται Αύριο ο Πρώτος Κοινόχρηστος Σταθμός Δωρεάν Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων στην Αττική

Εγκαινιάζεται αύριο, Τρίτη 9 Μαΐου 2017, στον Άλιμο, ο πρώτος κοινόχρηστος Σταθμός δωρεάν Φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Αττική. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιήσει, στις 10:30 το πρωί, ο Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης.
Πρόκειται για τον πρώτο κοινόχρηστο Σταθμό Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ι.Χ., ποδήλατα κ.λπ.), ο οποίος λειτουργεί αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια (φωτοβολταϊκά) και είναι δωρεάν για τους …

Χαμένα κονδύλια για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Στην Ευρώπη, οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το ένα τέταρτο όλων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Και ενώ οι βιομηχανικές εκπομπές στην Ευρώπη έχουν μειωθεί κατά 38% από το 1990, αυτές του τομέα των μεταφορών – συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών μεταφορών – έχουν αυξηθεί κατά 9%. Τη ίδια ώρα ενώ η ηλεκτροκίνηση κερδίζει συνεχώς έδαφος παγκοσμίως …

Η ηλεκτροκίνηση γίνεται προτεραιότητα για την ΕΕ

Η ευρωπαϊκή ηλεκτροκίνηση είναι έτοιμη να απογειωθεί. Οι στόχοι που θέτει η συμφωνία για το κλίμα του Παρισιού εξαρτώνται από αυτό. Ο Σκανδιναβός γείτονας της ΕΕ, η Νορβηγία, δείχνει το δρόμο στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο συνεργάτης της Euractiv, η εφημερίδα The Guardian αναφέρει. 

Το Όσλο, πρωτεύουσα της Νορβηγίας, όπως και οι περισσότερες πόλεις και κωμοπόλεις της …

Η ηλεκτροκίνηση μεγάλη ευκαιρία για την ΕΕ για απεξάρτηση από τον άνθρακα

Η Ευρώπη θα πρέπει να αυξήσει δραματικά τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να επιτύχει τους στόχους του ΟΗΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής που συμφωνήθηκαν στο Παρίσι το 2015, υποστηρίζει η επιχειρηματική ένωση Eurelectric σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη (19 Απριλίου).

Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται mainstream, ο τομέας των μεταφορών …

X