Μ.Κύρκος: Εμπόδιο για τις καθαρές μεταφορές το πελατειακό κράτος

Τον προσεχή Νοέμβριο το Ευρωκοινοβούλιο προετοιμάζεται να συζητήσει την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Αποδοτικότητα, η οποία έχει προκαλέσει την σύγκρουση της Επιτροπής με το Συμβούλιο του οποίου η ισχυρή αντίσταση μείωσε τους φιλόδοξους στόχους που είχε θέση η Κομισιόν. Ο Ευρωβουλευτής από το Ποτάμι κ. Μιλτιάδης Κύρκος σε εκτενή του συνέντευξη στη Euractiv.gr υποστηρίζει ότι ιδιαίτερα στην περίπτωση της Ελλάδας, το πελατειακό κράτος και εν μέρει η αδιαφορία των πολιτών αποτελούν τροχοπέδη για την υιοθέτηση και εφαρμογή φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων και της ενεργειακής μετάβασης προς μια οικονομία χαμηλού άνθρακα.

Ο κ. Κύρκος παραχώρησε συνέντευξη στον επιστημονικό σύμβουλο της Euractiv.gr κ. Μαυρογένη

 

Πρόσφατα η Κομισιόν και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ήρθαν σε σύγκρουση για την τροποποίηση της Οδηγίας για την ενεργειακή αποδοτικότητα αναφορικά με τον υποχρέωση εγκατάστασης σταθμών ηλεκτροφόρτισης στα νεόδμητα κτίρια. Πλέον το μπαλάκι βρίσκεται στο Ευρωκοινοβούλιο το οποίο θα συζητήσει το θέμα το Νοέμβριο. Ποια είναι η θέση σας;

Για άλλη μια φορά το Συμβούλιο αναιρεί τις προσπάθειες της Επιτροπής για πανευρωπαϊκή νομοθεσία που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Διαφωνίες μεταξύ υπουργών Μεταφορών και Ενέργειας,  η συνηθισμένη καχυποψία απέναντι σε «ευρωπαϊκές» λύσεις, διαφορετικές συνθήκες σε κάθε χώρα αναφορικά με τις προοπτικές διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στις αγορές, όλα αυτά δεν δημιουργούν το έδαφος μιας συνεννόησης. Πιστεύω πως το τελικό αποτέλεσμα θα απέχει πολύ όχι μόνο από τις προτάσεις της Κομισιόν,  αλλά και από τις προσπάθειες που πρέπει να καταβάλουμε, εάν θέλουμε να πιάσουμε τους στόχους της αποτροπής της κλιματικής αλλαγής. Αντί να δοκιμάζουμε ήδη μεικτούς τρόπους χρηματοδότησης των σταθμών επαναφόρτισης, θα παρακολουθήσουμε τη δημιουργία ενός νέου χάσματος  μεταξύ των ευρωπαϊκών αγορών. Όσον αφορά την δική μας θέση τον Νοέμβριο, βλέπω από το συντηρητικό μπλοκ μια οπισθοχώρηση από τις προηγούμενες αποφάσεις μας, οπότε η μάχη θα είναι δύσκολη. Το οξύμωρο είναι ότι η VW, στα πλαίσια του συμβιβασμού για το diesel-gate  θα εγκαταστήσει στις ΗΠΑ ταχυφορτωτές μέσω ενός επενδυτικού σχεδίου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε 39 Πολιτείες!

ΕΕ: Αυξάνεται ο στόχος για την ενεργειακή απόδοση σε 40% μέχρι το 2030

Σε συμφωνία για αύξηση των προτεινόμενων στόχων της ΕΕ αναφορικά με την ενεργειακή απόδοση μετά το 2020 προχώρησαν οι Ευρωβουλευτές, στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.

Μέλη της Επιτροπής περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ENVI) υποστήριξαν την αύξηση του νομικά δεσμευτικού στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από 30% σε ένα ουσιαστικότερο 40%.

Η γνωμοδότηση της …

Στις 14 Ιουλίου η Ελλάδα πήρε παράταση δύο μηνών πριν παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μη συμμόρφωση της με την Οδηγία 2014/94 και την υποβολή του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής για τις υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων. Γιατί πιστεύετε ότι η Ελλάδα δεν έχει επεξεργαστεί κάποια σχετική πολιτική ή έστω συζητήσει ακόμη το ζήτημα των εναλλακτικών καυσίμων για τις μεταφορές και της κινητικότητας χαμηλών ρύπων. είναι χαμηλής προτεραιότητας, διοικητικής αβελτηρίας ή λείπει η πολιτική βούληση;

Γιατί η Ελλάδα  αδυνατεί να σχεδιάσει πέρα από ορίζοντα μηνός, και αυτό το αποδεικνύουν όλες οι υποσχέσεις των υπευθύνων που διαψεύδονται συνεχώς χωρίς καμία επίπτωση σε αυτούς. Στη χώρα που κυριαρχεί το πελατειακό κράτος με την απόλυτη στήριξη των πολιτικών κομμάτων δεν μπορούν να ευδοκιμήσουν καινοτόμα σχέδια και αποφάσεις υπέρ των πολιτών. Επιπλέον, η Ελλάδα αρνείται ή και αδυνατεί να φύγει από πεπατημένες και πεπαλαιωμένες πολιτικές (όχι μόνο στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, αλλά και άλλους εξίσου σημαντικούς για τη χώρα τομείς, όπως του τουρισμού και της γεωργίας) και χάνει την ευκαιρία να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται στον τομέα των εναλλακτικών καυσίμων, προσελκύοντας νέες υπηρεσίες, εταιρείες ενέργειας, επενδυτές και κατ’ επέκταση νέες ανταγωνιστικές και ποιοτικές θέσεις εργασίας.

Αντιμέτωπη με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η Ελλάδα για τις καθαρές μεταφορές

Με τον κίνδυνο παραπομπής στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωση βρίσκεται η Ελλάδα αυτή τη φορά για το ζήτημα της μη συμμόρφωσής της με την Οδηγία 2014/94 για τις υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων. Είχε προηγηθεί άλλη μια παράταση έξι μηνών η οποία όμως δεν έφερε κάποια εξέλιξη.

 

Το Μάϊο του 2017 η Κομισιόν υιοθέτησε το πακέτο «Ευρώπη σε …

Η Ελλάδα φαίνεται να υπολείπεται πολύ έναντι των λοιπών χωρών της ΕΕ στην απορρόφηση κονδυλίων για ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων για τις οδικές μεταφορές αλλά και στον ευρύτερο σχεδιασμό για το θέμα παρά τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού και των δεσμεύσεων στο πλαίσιο της ΕΕ την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των μεταφορών στο κλίμα. Πιστεύετε ότι υπάρχει χρόνος να αντιστραφεί η κατάσταση αυτή;  

Για να επιτευχθούν οι στόχοι της Συμφωνίας του Παρισιού, τα κράτη μέλη – και ο τομέας μεταφορών- πρέπει να επωμιστούν το μερίδιο ενεργειών που τους αναλογεί. Η Συμφωνία είναι σε ισχύ από τις 4 Νοεμβρίου 2016, παρ’ολ’αυτά, όπως αναφέρετε, αναλάβαμε δεσμεύσεις πολύ πριν την υπογραφή της, τις οποίες δεν υλοποιούμε. Αν υπάρχει χρόνος; Υπάρχει αν κινηθούμε άμεσα, αν συνδέσουμε με οριζόντιες πολιτικές τους εμπλεκόμενους τομείς (μεταφορών, ενέργειας, περιβάλλοντος, οικονομίας) και αφού φυσικά εξασφαλίσουμε πρώτα ένα σταθερό φορολογικό και νομοθετικό περιβάλλον που δεν θα απωθεί τις επενδύσεις. Όμως, ακόμη και εκεί που δεχόμαστε βαρύτατα πρόστιμα δεν ξεφεύγουμε από την εξυπηρέτηση των πελατειακών συμφερόντων ή από τον ερασιτεχνισμό στην αναζήτηση λύσεων. Αλλά και οι πολίτες από τη μεριά τους αδιαφορούν για τις ευρύτερες επιπτώσεις των εφαρμοζόμενων πολιτικών στην καθημερινότητά τους απολαμβάνοντας, όσο υπάρχουν, τα καλά των πελατειακών σχέσεων και όταν αυτά τελειώσουν απαιτούν από τους πολιτικούς την επαναφορά τους «με έναν νόμο και ένα άρθρο».

 

Αντίθετα με τις τάσεις που διαμορφώνονται στην υπόλοιπη ΕΕ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια επιτράπηκαν τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα στις πόλεις ενώ παράλληλα υπάρχει ένας πολύ γερασμένος στόλος ρυπογόνων αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας που επιβαρύνουν με τοξικούς ρύπους τον αέρα ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα.  

Επιτρέψτε μου να σας απαντήσω σε δύο χρόνια, όταν θα έχει απορροφηθεί από την Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος από τα ντίζελ που θέλουν να ξεφορτωθούν στη Γερμανία ως ρυπογόνα, δηλ. Euro5 και κάτω. Η ανυπαρξία των ελέγχων, η δυνατότητα παραθύρων, το νομοθετικό τοπίο που μοιάζει με κινούμενη άμμο καταπίνοντας κάθε προσπάθεια ρύθμισης, δεν αντιμετωπίζονται χωρίς μια κυβέρνηση που θα είχε αποφασίσει να επιβάλει τις απαραίτητες αλλαγές στη δημόσια διοίκηση. Τέτοια κυβέρνηση δυστυχώς δεν επιθυμούμε να αποκτήσουμε, καθώς οι αναζητήσεις των πολιτών εξαντλούνται στο ποιo κόμμα προτείνει τον μικρότερο ΕΝΦΙΑ.

 

Πως θα μπορούσαν οι Ευρωπαϊκές πολιτικές για την Κινητικότητα Χαμηλών Ρύπων να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στην Ελλάδα;

Καταρχάς θα πρέπει να αντιληφθούμε τα οφέλη των πολιτικών αυτών, στο περιβάλλον, τη δημόσια υγεία, τη βιομηχανία, την ποιότητα ζωής. Πως μπορούμε στην Ελλάδα να τις στηρίξουμε: Βελτιώνοντας τα συστήματα μεταφορών, προωθώντας τις πολυτροπικές μεταφορές και τη διατροπική κινητικότητα. Στηρίζοντας τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας και τα οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, αναπτύσσοντας ειδικές υποδομές για εναλλακτικά καύσιμα, προωθώντας τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ενεργειακή ανταποδοτικότητα, δημιουργώντας φορολογικά και άλλα κίνητρα για τη χρήση μη ρυπογόνων οχημάτων. Μη ξεχνάμε επίσης ότι για τις ιδιωτικές επενδύσεις βασικό πλέον κριτήριο επιλεξιμότητας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (πακέτο Γιούνκερ) και τα άλλα χρηματοδοτικά μέσα της ΕΕ είναι η συνάφεια με τους κλιματικούς στόχους.

Η ΕΕ δεν πήρε το μάθημά της από το Dieselgate

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη δεν έμαθαν τίποτα από το σκάνδαλο με το παράνομο λογισμικό που είχε εγκαταστήσει η Volkswagen στα ντιζελοκίνητα οχήματά της και οδήγησε σε επιβολή μεγάλων προστίμων στις ΗΠΑ την ίδια ώρα που η Ευρώπη δεν έχει καταφέρει κάτι αντίστοιχο. Η κυριαρχία του ντίζελ όμως φαίνεται να τελειώνει οριστικά αρκετά σύντομα …

Θεωρείτε ότι θα πρέπει να θεσμοθετηθούν συγκεκριμένοι ποσοτικοί στόχοι για την πώληση νέων οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών ρύπων για να προωθηθεί η διείσδυση τους στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα δεν υπολειπόμαστε σε στόχους και νόμους, αλλά στην υλοποίηση τους. Οι ποσοτικοί στόχοι δεν αρκούν αν λειτουργούν ως κίνητρα και ευκαιρίες διαφθοράς. Εξάλλου, η οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα εκ των πραγμάτων εμποδίζει την ανάπτυξη μιας υγιούς αγοράς και επηρεάζει και την καταναλωτική συμπεριφορά  στην αγορά νέου αυτοκινήτου. Οι κλιματικές, όμως, δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στο Παρίσι είναι για πρώτη φορά γενναιότερες και θα πρέπει και η χώρα μας να μη μείνει πίσω. Χωρίς συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους και, δυστυχώς, άνωθεν επιβολή δύσκολα θα επωμιστούμε το μέρος ευθύνης που μας αναλογεί.

X