EurActiv.gr

Ιστοχώρος Πληροφόρησης για την Ευρωπαϊκή Ένωση

Ιανουάριος 19, 2017

Η Κίνα και η Ευρώπη ανοίγουν το δρόμο για παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο χωρίς περιορισμούς

Εμπόριο

Η Κίνα και η Ευρώπη ανοίγουν το δρόμο για παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο χωρίς περιορισμούς

Η παγκόσμια αγορά AliExpress της Alibaba αναγκάζει την ΕΕ να επανεξετάσει το γεω-μπλοκάρισμα (geo-blocking).

[hinglish Notes/Flickr]

Η Ενιαία Ψηφιακή Αγορά μπορεί να προσφέρει στην Κίνα ιδέες για την υιοθέτηση μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας παγκόσμιου εμπορίου που θα ξεπεράσει τα εθνικά σύνορα και θα ενισχύσει το διεθνές ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ο Λουίτζι Γκαμπαρντέλα είναι πρόεδρος του ChinaEU, ενός οργανισμού που στοχεύει στην ενίσχυση των εμπορικών δεσμών μεταξύ του Πεκίνου και των Βρυξελλών.

Σήμερα είναι αδύνατο να μιλήσουμε για το ηλεκτρονικό εμπόριο χωρίς να αναφερθούμε στην Alibaba και τον χαρισματικό ιδρυτή της, τον Τζακ Μα. Ως η χώρα με το μεγαλύτερο πληθυσμό «κυβερνοπολιτών» στον κόσμο, η Κίνα έχει ξεπεράσει τις ΗΠΑ και αποτελεί την κορυφαία αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, με online συναλλαγές συνολικού ύψους 16.400 δις γιουάν (2,19 δις ευρώ) το 2015, σύμφωνα με την συμβουλευτική εταιρεία iResearch.

Στα επόμενα χρόνια, η Κίνα αναμένεται να συμβάλει στην έκρηξη του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου, μετατρέποντας τον πλανήτη σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο που θα επιτρέπει στους καταναλωτές να αλληλεπιδρούν με εμπόρους που βρίσκονται στην άλλη μεριά του πλανήτη. Η επόμενη φιλοδοξία του Μα είναι να μετατρέψει τον κόσμο σε ηλεκτρονικό χωριό.

Η παγκόσμια αγορά AliExpress της Alibaba αναγκάζει την ΕΕ να επανεξετάσει το γεω-μπλοκάρισμα (geo-blocking). Αυτή είναι η πρακτική που εφαρμόζεται σήμερα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία οι ευρωπαίοι καταναλωτές «αναγκάζονται» να ψωνίζουν από την εθνική ιστοσελίδα διεθνών εταιρειών, όπου μεταφέρονται με βάση τη διεύθυνση IP τους.

Επιπλέον, οι καταναλωτές ενδέχεται να έρθουν αντιμέτωποι με περιορισμούς στις online πληρωμές, διαφορετικά έξοδα αποστολής, όπου οι διαφορές των τιμών μπορεί να είναι τεράστιες, ή πολιτικές επιστροφής εξαιρετικά περίπλοκες, για να αναφερθούμε σε μερικά μόνο προβλήματα. Η AliExpress παρέχει μια απλή, εναλλακτική λύση που προσελκύει όλο και περισσότερους ευρωπαίους καταναλωτές.

Από την άλλη πλευρά, οι Κινέζοι καταναλωτές θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι με παρόμοιες δυσκολίες αγοράζοντας από το εξωτερικό. Έχοντας αυτό κατά νου, ο Μα πρότεινε τη δημιουργία μιας πλατφόρμας παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου (eWTP).

Η eWTP αποτελεί ένα τολμηρό εγχείρημα, με στόχο να συμπεριλάβει τις ΜΜΕ στην παγκόσμια βιομηχανική αλυσίδα, καθώς και να προσφέρει στους καταναλωτές εύκολη πρόσβαση σε αγαθά, μέσα από μια πλατφόρμα στην οποία οι συναλλαγές θα γίνονται ελεύθερα και οι χρήστες θα μπορούν να πραγματοποιούν αγοροπωλησίες χωρίς περιορισμούς.

Για να καταστεί επιτυχές αυτό το εγχείρημα, απαιτείται προσεκτική εξέταση. Στα αρχικά στάδια θα πρέπει να συλλέγονται χρήσιμες συμβουλές από έμπειρους παίκτες, προκειμένου να αναπτυχθεί μια σταθερή δέσμη κανόνων και στρατηγική. Η στρατηγική της Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς της ΕΕ έχει πολλά να προσφέρει.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιλαμβάνεται ότι τα σημερινά υφιστάμενα online εμπόδια, όχι μόνο αποκλείει τους ευρωπαίους πολίτες από αγαθά και υπηρεσίες, αλλά και περιορίζει το πεδίο δράσης των εταιρειών του Διαδικτύου και των νεοσύστατων επιχειρήσεων. Προκειμένου να άρει αυτούς τους περιορισμούς και να καταστήσει τις online συναλλαγές ευκολότερες, η Επιτροπή ξεκίνησε μία στρατηγική για να γκρεμίσει τα εμπόδια και να μετατρέψει τις 28 εθνικές αγορές σε μία ενιαία.

Εάν το επιτύχει, θα μπορούσε να αυξήσει την ευρωπαϊκή οικονομία κατά 415 δις ευρώ ετησίως και να δημιουργήσει σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας.

Η ChinaEU προσδιόρισε τρεις δράσεις ζωτικής σημασίας προκειμένου να ευνοηθεί το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο:

  • Την εξάλειψη των διακρίσεων στο Διαδίκτυο με βάση την εθνικότητα ή τον τόπο διαμονής.
  • Την απαγόρευση σε διευθύνσεις ηλεκτρονικού εμπορίου να αναδρομολογούν τον καταναλωτή σε ιστοσελίδες συγκεκριμένης χώρας ή να ζητούν πληρωμή με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα από μια συγκεκριμένη χώρα.
  • Πιο οικονομική και αποτελεσματική διασυνοριακή μεταφοράς δεμάτων.

 

Η ιδέα μιας top-down εναρμόνισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών (όσον αφορά τους όρους πώλησης και τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές) αποτελεί ουτοπία. Θα πρέπει να εμπιστευτούμε εκείνους που εμπλέκονται στην αυτο-ρύθμιση της αγοράς τους. Τα διεθνή πρότυπα θα πρέπει να οριστούν, όπως και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να πιστοποιούν τις αγορές και να επανεξετάζουν περιοδικά τη συμμόρφωση με τα πρότυπα αυτά.

Αντί για «το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο», στην πραγματικότητα μιλάμε για «το ηλεκτρονικό εμπόριο χωρίς σύνορα», καθώς ο απώτερος στόχος είναι η παροχή στους καταναλωτές της ελευθερίας να πραγματοποιούν αγορές online χωρίς περιορισμούς.

Η Ενιαία Ψηφιακή Αγορά μπορεί να προσφέρει στην Κίνα έμπνευση για τη βελτίωση της τρέχουσας πολιτικής διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου της, ή ακόμα και να εφαρμόσει την πολλά υποσχόμενη eWTP. Το πλέον σημαντικό είναι η συνένωση των 28 αγορών της ΕΕ σε μία, καθώς το γεγονός αυτό θα ανοίξει μια τεράστια αγορά για την Κίνα η οποία θα διέπεται από τους ίδιους κανόνες.

Και οι δύο πλευρές θα πρέπει να προωθήσουν ένα κοινό ρυθμιστικό πλαίσιο για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όταν ο τοίχος μεταξύ των κινεζικών και των ευρωπαϊκών αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου καταρριφθεί, θα είναι ένα τεράστιο βήμα για την πραγμάτωση του «ηλεκτρονικού εμπορίου χωρίς σύνορα».


X